شناسهٔ خبر: 20933522 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مربی کتابخانه سیار روستایی شاهرود و بسطام در گفت‌و‌گو با شبستان:

کتابخانه‌های سیار از نیازهای اصلی بچه‌های روستاست

خبرگزاری شبستان: نظارت با بیان اینکه هر کتابخانه‌ روستایی تقریبا ۲۲ روستا و ۳۲ مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: هر کتابخانه سیار حدود ۷ هزار جلد کتاب و ۱۷۰۰ عضو دارد.

صاحب‌خبر -

محسن نظارت، مربی کتابخانه سیار روستایی شاهرود و بسطام در مورد فعالیت‌های کتابخانه سیار روستایی به خبرنگار شبستان گفت: ما حدود 22 روستا و 32 مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهیم. تقریبا 1700 عضو داریم و نزدیک به 7 هزار جلد کتاب داریم. فعالیت‌های اصلی کتابخانه‌های سیار روستایی کارهایی است که با محوریت کتاب برای اعضا انجام می شود. هدف این است که اعضای ما که بچه‌ها هستند از سنین کودکی کتابخوان بار بیایند.

 

نظارت با اشاره به آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی میل و گرایش بچه ها به خصوص در شهرها برای کتاب و کتابخوانی کم شده است. ما وقتی بچه ها را از کلاس ابتدایی به وسیله کارهای فرهنگی جذب کتاب و کتابخوانی کنیم، این بچه ها با کتاب انس می گیرند. چنین بچه‌هایی در سنین بزرگسالی از کتاب جدا نمی شوند ، نسبت به آسیب های اجتماعی مصونیت بیشتری دارند و در کنار کتابخوانی کارهای اجتماعی انجام می دهند و از شبکه های اجتماعی هم استفاده می کنند.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه های سیار در روستاها بازخورد خوبی دارد، عنوان کرد: 30  درصد جمعیت کشور ما را جامعه روستایی تشکیل می دهد. یکی از نیازهای اصلی بچه های روستا کتابخانه های سیار است. امکانات فیزیکی به بچه های روستا اجازه نمی دهد که یک پایگاه ثابت یا کتابخانه ای ثابت داشته باشند. نیاز کتابخوانی و فرهنگی این بچه ها توسط کتابخانه های سیار روستایی برآورده می شود. بنده از مسئولان تقاضا دارم که این کار توسعه یابد. 

 

مربی کتابخانه سیار روستایی شاهرود و بسطام اظهار داشت: 8 سال است که مربی کتابخانه سیار روستایی در بخش شاهرود و بسطام از استان سمنان هستم. تاکنون برنامه های متنوعی برای بچه ها داشتیم. اولین جشنواره بازی های بومی محلی را برای بچه های روستایی انجام دادیم. در ابتدا بازی های بومی محلی بچه ها را شناسایی کردیم. در قدیم این بازی ها وجود داشته اما متاسفانه به مرور زمان کنار گذاشته شده است. بعد از شناسایی این بازی ها از بچه های روستا دعوت کردیم که این بازی ها را انجام دهند و سپس جشنواره بازی های بومی محلی را برگزار کردیم. حدود 12 بازی که خاص هر منطقه بود، شناسایی شد.

 

نظارت خاطرنشان کرد: کار دیگری که انجام دادیم، برگزاری سوگواره کودکان عاشورایی بود. بنده دبیر نخستین سوگواره کودکان عاشورایی بودم. یک سری از نوحه ها و مداحی های خاصی وجود دارد که مخصوص روستاها است. ما از طریق پیرغلامان این نوحه ها و مداحی ها را شناسایی کردیم و از طریق پیرغلامان به بچه ها آموزش دادیم. در محرم دو سال پیش سوگواره کودکان عاشورایی را اجرا کردیم و بچه ها آموزش نوحه ها و مدیحه سرایی ها را دیدند و انجام دادند.

 


گفتگو از مریم داوری

نظر شما