شناسهٔ خبر: 20932877 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استفاده از نوعی پروتئین برای توقف خونریزی‌های مغزی

محققان علوم پزشکی در کره موفق شدند با استفاده از نوعی پروتئین، از خونریزی مغزی جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان علوم پزشکی در کره موفق شدند با استفاده از نوعی پروتئین، از خونریزی مغزی جلوگیری کنند.

این دانشمندان می گویند سازوکاری موسوم به پلی پپتید شبه الاستینی حساس به گرما قادر است خونریزی داخل مغزی را کنترل کند و پس از آن، ساخته شدن نسل جدید سلول های عصبی،‌ نورون ها را سبب شود.
دکتر ون بائه جون و همکارانش در مرکز تحقیقات پزشکی و تشخیصی دانشگاه یون سی در کره جنوبی با کشف این پروتئین،‌ به کنترل خونریزی های مغزی امیدوارتر شده اند.
خونریزی های مغزی که در مغز انسان روی می دهد شامل خونریزی های داخل بطنی،‌ خونریزی های داخل مغزی و خونریزی های زیر ناحیه عنکبوتیه مغز می شوند که هر سه مورد، به بروز ناتوانی های دائمی همچون فلج یا اختلالات تکلم یا حتی مرگ ناگهانی منجر می شوند.
خونریزی مغزی در 10 تا 15 درصد از مبتلایان به سکته های مغزی دیده می شود و میزان مرگ و میر آن بین 30 تا 50 درصد موارد است که در طول 30 روز پس از خونریزی روی می دهند.
هم اکنون هیچ روش مناسب و موثری برای کنترل و توقف چنین خونریزی هایی در شش ساعت نخست وجود ندارد.
اکنون محققان کره ای امیدوارند با کشف این کاربرد پروتئین شبه الاستین،‌ زمینه را برای جلوگیری از بروز عوارض خونریزی های مغزی و توقف این خونریزی ها به خصوص در شش ساعت نخست فراهم کرده باشند.

نظر شما