شناسهٔ خبر: 20932775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خاطره تلخ مرکل از ایالت زاکسن

R1016196/P1361/S8,89/CT4

آنچه اخیرا در ایالت زاکسن و در جریان سخنرانی مرکل رخ داد، می‌تواند در دیگر ایالات آلمان و در قبال سایر سیاستمداران آلمانی نیز رخ دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، صدر اعظم آلمان در جریان برگزای تبلیغات انتخاباتی در حمایت از ائتلاف احزاب مسیحی، با حوادث تلخی در ایالت زاکسن مواجه شد. این ایالت، خاستگاه جنبش پگیدا و یکی از مکانهایی است که اعضای گروههای راست افراطی در آن قدرت مانور بیشتری نسبت به سایر ایالات آلمان دارند. ، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در جریان  برگزاری  برنامه انتخباتی خود در  ایالت زاکسن و تورینگن رفته بود با سر و صدا و فحش و توهین مورد استقبال تعدادی از هواداران جنبش پگیدا قرار گرفت. این حادثه، کل برنامه انتخاباتی مرکل را تحت الشعاع خود قرار داد.

ماجرا به گونه ای پیش رفت که در جریان سخنرانی مرکل نیز این افراد با سر دادن شعارهایی بلند، از صدر اعظم کشورشان به عنوان یک خائن یاد کردند. ضمن اینکه استقبال طرفداران مرکل نیز از وی ناامید کننده بود و هواداران صدر اعظم آلمان عملا نتوانستند مانع از استمرار سر دادن شعارهای طرفداران پگیدا شوند.

آنچه اخیرا در ایالت زاکسن رخ داد، نماد قدرت نمایی جنبش پگیدا نبود! جنبش پگیدا عملا پایگاهی در میان بسیاری از شهروندان آلمانی ندارد. تا کنون در بسیاری از تظاهراتهای عمومی و میتینگهای سیاسی در ایالات مختلف آلمان، شهروندان این کشور مخالفات خود را با جنبش پگیدا و رویکرد نژادپرستانه آن نشان داده اند. با این حال، حوادث ایالت زاکسن نشان داد که "پگیدا" یک خطر امنیتی و اجتماعی جدی برای کشور آلمان محسوب می شود.

یکی از افرادی که در شکل گیری و استمرار حیات این چنبش نقش داشده است، شخص صدر اعظم آلمان می باشد. مرکل باید بابت اقدامات ناکافی خود و نهادهای دولتی و امنیتی کشورش بابت مهار پگیدا و دیگر گروههای افراطی در آلمان پاسخگو باشد. جنبش پگیدا مدتهاست در ایالت زاکسن و حتی در برخی دیگر از مناطق آلمان به حیات خود ادامه می دهد. در این میان، شاهد سکوت حمایت گونه نهادهای امنیتی آلمان از این چنبش بوده ایم.

به عبارت بهتر، این جنبش به عنوان یک خطر امنیتی مورد شناسایی نهادهای امنیتی آلمان قرار نگرفته و همین مسئله، سبب شده است تا تقابل جدی و قاطعانه ای با این جنبش و اعضای آن صورت نگیرد. رهبران جنبش پگیدا در ذیل نام دموکراسی!، مشغول به فعالیت هستند و روز به روز، وحشت بیشتری را در میان مهاجرین و مسلمانان آلمانی ایجاد می کنند.

حال مشاهده می شود که حتی افرادی مانند صدر اعظم آلمان نیز در مقابل جنبش پگیدا مصون نیستند. این قاعده در خصوص رقبای سنتی مرکل یعنی سوسیال دموکراتها نیز صادق است. با این حال سوال اصلی در این خصوص همچنان به قوت خود باقیست! اینکه دولت ائتلافی آلمان (متشکل از ائتلاف احزاب مسیحی و سوسیال دموکراتها) طی سالهای اخیرو خصوصا پس از وقوع بحران مهاجرین که باعث وقیح تر شدن جنبش پگیدا و حضور بیشتر آنها در صحنه اجتماعی آلمان شد، چه اقدامی در راستای مهار این جنبش صورت داده است؟

آنچه مسلم است اینکه اکثر شهروندان آلمانی نسبت به رویکرد دولت و نهادهای امنیتی کشورشان نسبت به جنبش پگیدا و عدم تلاش آنها برای مهار این جنبش افراطی و نژادپرست ناراضی و نگران هستند. آنچه اخیرا در ایالت زاکسن و در جریان سخنرانی مرکل رخ داد، می تواند در دیگر ایالات المان و در قبال سایر سیاستمداران آلمانی نیز رخ دهد. آیا این حادثه، رویکرد دستگاههای دولتی و امنیتی آلمان را نسبت به جنبش پگیدا تغییر خواهد داد؟

بدون شک اگر این تغییر بنیادین صورت نگیرد، از یک سو شاهد تحرکات ضد امنیتی و ضد اجتماعی بیشتر اعضای پگیدا و از سوی دیگر، شاهد بروز نارضایتی های عمومی بیشتر در نزد شهروندان آلمانی خواهیم بود. موضوعی که صدر اعظم آلمان و دیگر مقامات آلمانی طی سالهای اخیر در درک آن عاجز بوده اند.

انتهای پیام/

نظر شما