شناسهٔ خبر: 20932477 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی با سرمایه‌ای کوچک اما اراده‌ای بزرگ

R41374/P1361/S6,49/CT7

افرادی که روزگار را با فقر و تنگدستی می‌گذراندند با دریافت تسهیلات اشتغال کار خود را تنها با یک چرخ خیاطی شروع کردند و اکنون در عرصه تولید پوشاک تبدیل به کارآفرین شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال، سه کارآفرین در شهرستان خلخال که در گذشته به دلیل فقر و تنگدستی مجبور بودند سال‌های نوجوانی و جوانی را در شهرهای دیگر مشغول به‌کار شوند و مخارج زندگی خانواده خود را تأمین کنند، امروز توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیاری دست یابند.

‌این سه نفر پس از دریافت تسهیلات اشتغال و خودکفایی با رقم پایین ابتدا کار خود را فقط با یک چرخ خیاطی شروع کردند و به تدریج کار را توسعه دادند، آنها با توکل بر خدا، صبر و شکیبایی، مهارت‌های لازم برای کار با چرخ خیاطی را به خوبی فراگرفته و اکنون تبدیل به کارآفرینانی شده‌اند که برای کارجویان شغل مناسب ایجاد می‌کنند.

صادرات تولید کارگاه کوچک تولیدی به استان‌های مختلف

محمد محمدی کارآفرین 36 ساله‌ای است که به علت کهولت و بیماری پدرش از نوجوانی به تهران رفت تا با کار و تلاش یاری‌گر خانواده در تأمین مخارج زندگی باشد و پس از این در و آن در زدن‌های فراوان و پرسه در شغل‌های مختلف، بالاخره علاقه و استعداد خود را در خیاطی یافت و در این عرصه فعالیت کرد.

وی که حدود 10 سال در زیرزمین‌ها و کارگاه‌‌های کوچک خیاطی می‌کرد و تجربه‌های خوبی در این زمینه کسب کرده بود در نهایت تصمیم گرفت به شهر خود بازگردد و با راه‌اندازی مغازه خیاطی بر روی استعدادهای خود تکیه کند.

محمدی پس از بازگشت به دیار خود، هشت میلیون تومان تسهیلات اشتغال از کمیته امداد دریافت کرد و با تهیه چند چرخ خیاطی و جذب جوانان جویای کار مشغول به فعالیت شد.

این کارآفرین می‌گوید: در ابتدای مسیر با ناهمواری‌ها و ناملایمات زیادی روبه‌رو شدم چرا که موفق به ایجاد بازار فروش مناسب برای تولیداتم نمی‌شدم اما با بردباری و تلاش مضاعف عاقبت کارم رونق گرفت.

محمدی افزود: بر اثر رونق کسب و کار علاوه بر تأمین مخارج درمان پدر، جهیزیه خواهران خود را تامین کردم تا آنها راهی خانه بخت شوند و نیز با پرداخت هزینه تحصیل برادرانم آنها نیز به مدارج عالی علمی دست یافتند.

وی گفت: در حال حاضر 10 خیاط در کارگاه و 20 نفر به طور غیرمستقیم در تولید و فروش پوشاک مرا یاری می‌کنند و درآمد تمامی آنان از همین کارگاه کوچک خیاطی تامین می‌شود.

محمدی بیان کرد: تولیدات خود را به استان‌های تهران، گیلان، مازندران و سایر استان‌های کشور صادر می‌کنم و به علت استفاده از پارچه‌های مرغوب و با کیفیت، نظر بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ را به خود جلب کرده و همواره با سفارش‌های انبوه روبه‌رو هستم.

این کارآفرین اضافه کرد: بزرگ‌ترین آرزوی من این است که بتوانم یک کارگاه خیاطی نیز در روستای «دیلمه‌ده» که محل زادگاهم است ایجاد کنم تا جوانان روستا مجبور نباشند برای کار به شهرهای دیگر سفر کنند.

روشن شدن چراخ خانه‌‌ها با کسب روزی حلال

مجید گنجه کارآفرین دیگری است که با 35 سال سن برای 22 کارجوی خلخالی شغل ایجاد کرده است او که از 13 سالگی به علت از کارافتادگی پدرش مجبور شد به تهران برود، اینک با راه‌اندازی کارگاه خیاطی توانسته است در کنار خانواده خود به‌کار مشغول شود.

وی پنج تا شش سال در تهران در کارگاه‌های مختلف برای کارفرمایان خیاطی می‌کرد و 90 درصد از حقوق و مزایای خود را برای خانواده می‌فرستاد تا آنان غم نان نداشته باشند و سفره‌شان همواره لبریز از شادکامی باشد.

روزهای رنج و سختی به کندی می‌گذرند و او با توکل بر خدا از صبح تا شب پشت دستگاه خیاطی می‌نشیند و با چرخاندن آن، روزگارش را نیز می‌گذراند تا لبخند همواره بر لبان خانواده‌اش جاری باشد.

این کارآفرین گفت: پس از کار در کارگاه‌های خیاطی و فراگیری کامل خیاطی، تصمیم گرفتم نزد خانواده بازگردم و با راه‌اندازی کارگاه تولیدی کوچک، گامی به سمت خوداتکایی بردارم.

گنجه بیان کرد: در دو مرحله از کمیته امداد در مجموع 11 میلیون تومان تسهیلات اشتغال دریافت کردم و با تهیه چرخ خیاطی و پارچه‌های با کیفیت مشغول به کار شدم که در حال حاضر 12  خیاط  در کارگاه و 10 نفر نیز بیرون از کارگاه با من همکاری می‌کنند تا با کسب روزی حلال چراغ خانه‌های خود را همیشه روشن نگه دارند.

وی افزود: هفته‌ای 300 دست مانتو در این کارگاه تولید ‌شده و تمامی محصولات خود را به تهران صادر می‌کنم، تنها دو ماه از سال‌ به علت برودت هوای سرد پالتو و کاپشن را در اولویت تولیدات خود قرار می‌دهم و محصولات را بر اساس سفارش روانه بازار می‌کنم.

این کارآفرین پدر سه فرزند است که با کار و تلاش فراوان و فراهم کردن شرایط مطلوب زندگی نمی‌گذارد غبار غم بر چهره خانواده‌اش بنشیند وی که در خانواده‌ای 10 نفره به دنیا آمده عصای دست پدر و مادر بوده و همواره با کمک به خواهران و برادران خود، رضایت آنان را جلب کرده است.

راه‌اندازی کارگاه تولید پوشاک با 5 میلیون تومان

رمضان شاهرودی از دیگر کارآفرینانی است که در 14 سالگی پدر خود را از دست داده است او که غم بی‌پدری را بزرگ‌ترین سختی انسان می‌داند در 15 سالگی و به منظور کمک به دخل و خرج خانواده راهی تهران می‌شود.

وی در آستانه 40 سالگی قرار دارد و در طول زندگی خود همواره یاری‌گر هشت عضو خانواده‌اش بوده و تلاش کرده است سختی‌های آنان را به جان خریده و نشاط و شادکامی را به آنها هدیه دهد.

مسیر ناهموار و پرتلاطم زندگی او را مدام با گرفتاری‌ها و مشکلات بسیار رو‌به‌رو می‌کند، اما هرگز ناامید نمی‌شود و بیشتر تلاش می‌کند.

شاهرودی می‌گوید: در سال 91 که در تهران مشغول به‌کار بودم تصمیم گرفتم به دیار خود باز گردم و پس از بازگشت، با گرفتن 5 میلیون تومان تسهیلات اشتغال کارگاه کوچکی را اجاره کرده و به فعالیت پرداختم.

این کارآفرین بیان کرد: 10 نفر که اکثر آنان زنان سرپرست خانوار هستند در این کارگاه تولیدی مشغول به‌کار هستند و با دوخت مانتو، بخش مهمی از نیاز فروشگاه و بازارهای کشور را تأمین می‌کنند.

وی که تصمیم به توسعه کارگاه و اشتغال‌زایی برای تعداد بیشتری را دارد، افزود: تلاش می‌کنم با توسعه کارگاه خود، برای تعداد بیشتری از زنان سرپرست خانوار شغل ایجاد کنم تا چرخ‌های زندگی آنان همراه با شادی بچرخد.

شاهرودی چهار فرزند دارد که تمامی توان خود را به‌کار گرفته است تا با آسودگی خاطر درس بخوانند و به مدارج عالی تحصیلی دست پیدا کنند.

این کارآفرینان با دریافت تسهیلات اندک اشتغال‌زایی توانسته‌اند علاوه بر ایجاد شغل و درآمد برای خود، برای تعدادی از افراد نیازمند به‌کار و اشتغال نیز زمینه فعالیت اقتصادی فراهم آورند که این امر می‌تواند برای بسیاری از جوانان الگویی باشد تا بتوانند گامی در راستای اشتغال بردارند.

انتهای پیام/

نظر شما