شناسهٔ خبر: 20932448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس مسائل تروریستی :بارسلون به سناریوی مرکزی افراطی گری اسلامی تبدیل شده است

مادرید- ایرنا- «فرناندو رینارس» کارشناس مسائل مرتبط با تروریسم موسسه شاهنشاهی‌ 'ال کانو' اسپانیا در مقاله ای در روزنامه ال پاییس گفت که بارسلون از چند سال قبل به سناریوی مرکزی افراطی گری اسلامی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ال پاییس ادامه داد: مدت ها است که استان بارسلون، سناریوی مرکزی افراط گرایی در اسپانیا است. یک چهارم کل افرادی که در مجموع خاک اسپانیا بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ به دلیل فعالیت های مرتبط با تروریسم افراطی اسلامی دستگیر شدند، در بارسلون و حومه این شهر، اقامت داشتند.
روزنامه با توجه به این موضوع افزود: اکثر دستگیر شدگان در این مدت زمان به دلیل ارتباطشان با داعش، در ۱۱ شهر و دهکده استان بارسلون اقامت داشتند و در همین محدوده بیشترین میزان افراط گرایی های اسلامی دیده شده است.
به گفته این روزنامه، اقدام تروریستی خیابان'لا رامبلا' بارسلون نزدیکترین مکان به اقامتگاه ترویست ها بوده است. افزون بر آن، حمله بارسلون، یکی‌ از بیش از ۳۰ اقدام تروریستی در اروپای غربی از سال ۲۰۱۴ می‌ باشد که الهام مشابه ایدئولوژیکی با دیگر حملات دارد.
نشریه تصریح کرد : براساس شمار جنگجویان تروریست خارجی‌، اسپانیا بین هشت کشوری که بیشترین افراد افراطی سفر کرده به مناطق جنگی هستند قرار ندارد اما در بین ۳ کشوری است که بالاترین دستگیری ها در چهار سال اخیر را داشته اند.
این رسانه خاطر نشان ساخت که بارسلون و کاتالونیا، جایگاه برجسته ای در مسیر تروریسم افراطی اسلامی در اسپانیا دارد.
ال پاییس با اشاره به اینکه در سال ۱۹۹۵، نخستین تروریست اسلامی در بارسلون دستگیر شد ادامه داد که کاتالونیا، جایی‌ است که «محمد عطا» (سرکرده تروریست های حملات ۱۱ سپتامبر ) و «رمزی بن الشیبه» یمنی (مرتبطش با سرکردگان القاعده )، دو ماه قبل از این حادثه همدیگر را ملاقات کردند تا که به آخرین جزئیات رسیدگی کنند.
روزنامه افزود: در نتیجه یک عملیات ضد تروریستی که در ژانویه سال ۲۰۰۳ در کاتالونیا انجام گرفت، یک شبکه مرتبط با القاعده خنثی گردید. پلیس در این عملیات، دستگاه های تلفن های همراهی را از اعضای این شبکه تروریستی کشف و ضبط کرد که مشابه با دستگاه های استفاده شده در حملات تروریستی ۱۱ مارس ۲۰۰۴ به متروی مادرید بود.
نشریه مذکور تصریح کرد: افزون بر آن، تروریست های فراری حملات تروریستی ۱۱ مارس، قبل از گریزشان به سوی عراق، از شهر 'سانتا کولوما ده گرامانت' واقع در استان بارسلون گذر کردند، جایی‌ که تسهیل دهندگان 'گروه اسلامی جنگجویان مغربی' (برای عزیمت تروریست ها به مناطق جنگی عراق )، در آنجا رفت و آمد می‌ کردند.
این رسانه اشاره داشت که تروریست ها، قصد داشتند در ژانویه سال ۲۰۰۸ ، یک حمله مشابه با حملات تروریستی ۱۱ مارس مادرید را در بارسلون انجام دهند. در این رابطه ، 10 تن که متولد پاکستان و یک هندی که قصد بمب گذاری در متروی بارسلون را داشتند، دستگیر و محکوم به زندان شدند.
به گفته مقامات، این تروریست ها، ارتباط مستقیمی‌ با 'ترقیق و طالبان پاکستان' ، سازمانی مرتبط با القاعده داشتند.
در این مقاله آمده است که بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ ، از هر ۱۰ نفری که در اسپانیا به اتهام فعالیت های مرتبط با تروریسم افراط گرایی اسلامی محکوم به حبس شدند، چهار تن آنها در بارسلون خانه داشتند.
ال پاییس نوشت: نیمی از جماعت های سلفی در اسپانیا، در کاتالونیا ساکن هستند و اگر به خاطر حضور مداوم افراط گرایان اسلامی در کاتالونیا نبود، دستگیری های گسترده و کشتار لا رامبلا را نمی‌ شد توضیح داد.
اروپام **۵*۴۹۱*شبس*1488 ** 1574 ** انتشار دهنده: محسن تهوری

انتهای پیام /*

نظر شما