شناسهٔ خبر: 20932258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون بازرگانی سازمان صنعت‌ آذربایجان غربی:

عراق مقصد ۶۵ درصد کالاهای صادراتی آذربایجان غربی است

R41361/P1361/S6,48/CT1

معاون امور بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: در ۴ ماه نخست سال ۹۶ از کل صادرات آذربایجان غربی به کشورهای همجوار ، ۶۵ درصد صادرات به کشور عراق انجام شده است.

صاحب‌خبر -

حسین محمدجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با مقایسه عملکرد 4 ماه نخست معاونت امور بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی  در سال 96 در قیاس با همین مدت در سال 95 اظهار داشت: در این مدت صادرات از لحاظ وزنی 34 درصد افت و از لحاظ ارزشی 3 درصد رشد داشته است و واردات نیز از لحاظ وزنی 12.30 درصد رشد و از لحاظ ارزشی 8 درصد افت داشته است.

معاون امور بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به عمده کالاهای صادر شده توسط تجار و امور گمرکات در 4 ماه نخست امسال گفت: در این رابطه خرما، هندوانه تازه، آب سیب، روغن صنعتی، کف‌پوش منگوله باف، سیمان پورت لند به‌استثنای سیمان‌سفید، سیب تازه، آب‌میوه کنسانتره، محصولات پلاستیکی، محصولات نباتی، آب سیب، مغز پسته و نیز یک مقدار شیرینی ازجمله کالاهای صادراتی استان آذربایجان غربی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات به کشور عراق که از کشورهای هدف صادراتی است 65 درصد بوده است افزود: از سوی دیگر کشور ترکیه با 24 درصد، پاکستان با 2.2 درصد، افغانستان 1.2 و ارمنستان 1.1 و روسیه، هلند، کره، گرجستان، آلمان با زیر 1 درصد از دیگر کشورهای هدف صادراتی آذربایجان غربی هستند.

محمدجانی بابیان اینکه اعزام هیئت تجاری به جمهوری آذربایجان سبب افزایش همکاری دوجانبه در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری و نمایشگاهی شده است افزود: از سوی دیگر، سبب برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های ایران در نخجوان، منجر به افزایش همکاری درزمینه صادرات شد.

وی بیشترین کالای وارداتی در سال گذشته را موز دانست و بیان کرد: علاوه بر آن، پرتقال تازه یا خشک‌شده، دستگاه کمباین، موتور گیربکس آسانسور، تخته فیبری، نخ چند لایه، ماشین‌های تراش، اجزا و قطعات تریلر، یراق‌آلات برای در و پنجره پی‌وی‌سی و یو پی‌وی‌سی از سایر محصولات وارداتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه سهم ارزشی کشور ترکیه به‌عنوان کشور مبدأ وارداتی در 4 ماهه اخیر 70 درصد بوده است افزود: سهم سایر کشورهای مبدأ وارداتی ازجمله اکوادور 5 درصد و آلمان 4 درصد، ایتالیا 3 درصد، چین 2 درصد، لهستان 1.5 درصد و قبرس 1 درصد، گرجستان و عراق و هلند 1 و زیر 1 درصد است.

انتهای پیام/

نظر شما