شناسهٔ خبر: 20932080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

تعهد كابينه به شعارهاي رييس‌جمهور

داريوش قنبري فعال سياسي اصلاح‌طلب

صاحب‌خبر -

نيمي از وزراي كابينه پيشنهادي آقاي رييس‌جمهور از وزراي دولت يازدهم هستند و به وظيفه خود در دولت آتي ادامه خواهند داد. با توجه به عملكرد مثبتي كه آقاي روحاني از آنها شاهد بوده، مجددا آنها را معرفي كرده است. همچنين نيمي از وزرا نيز دستخوش تغيير شده‌اند. اين وزرا از بين افرادي بوده‌اند كه يا سمت‌هايي در كابينه‌هاي گذشته داشته يا در دولت يازدهم به عنوان معاون وزير يا ديگر سمت‌ها انجام وظيفه مي‌كرده‌اند. آقايان شريعتمداري و بيطرف در كابينه آقاي خاتمي هم حضور داشتند و تجربيات مفيدي دارند. برخي از وزرا نيز سوابق بسيار خوبي داشته‌اند. آقاي كرباسيان از جمله افرادي است كه تجربيات ارزشمندي در زمينه اقتصادي دارد و به نظر مي‌رسد كه وزير موفقي باشد. طبيعتا آقاي روحاني همكارانش را از بين افرادي انتخاب كرده كه بتواند به شعارها و وعده‌هايش عمل كند و به پيشبرد مطالبات مردم متعهد باشد. كابينه بايد در خدمت پيگيري شعارهاي رييس‌جمهور و مطالبات مردم قرار بگيرد. آقاي روحاني حتما در اين زمينه دغدغه داشته و تيمش را طوري انتخاب كرده كه توانايي رسيدن به اهدافش را داشته باشد. آقاي روحاني در صدر كابينه است و اعضاي كابينه در مقابل رييس‌جمهور داراي مسووليت و وظيفه هستند. اگر زماني عضوي از كابينه مطابق خواست ملت و مطالبات مردم و شعارهاي رييس‌جمهور حركت نكند، آقاي روحاني اين اختيار را دارد كه او را بركنار كند. در مجموع آقاي روحاني اشراف بر كابينه دارد و در اين زمينه هم مي‌تواند كار وزرا را رصد كند و كساني كه به خوبي در مسير مطالبات مردم حركت نمي‌كنند را كنار بزند.
اعضاي كابينه در مسير مطالبات مردم حركت خواهند كرد. ترديدي ندارم كه آقاي روحاني اين امر را به عنوان مطالبه‌اي جدي از اعضاي كابينه‌اش مي‌طلبد. همچنين اعضاي كابينه نيز متعهد به پيگيري مطالبات راي‌دهندگان به آقاي روحاني هستند و در اين چارچوب حركت خواهند كرد. بعيد است كه فردي در كابينه خلاف جهت خواست رييس‌جمهور حركت كند. در موضع‌گيري‌هايي كه وزراي پيشنهادي در روزهاي راي اعتماد در مجلس شوراي اسلامي داشته‌اند اين مساله به خوبي قابل مشاهده است.
آنها در سخنان خود اذعان كردند كه پيگير مطالبات مردم، خواست 24 ميليون راي‌دهنده و اهداف رييس‌جمهور هستند. همچنين سعي كرده‌اند كه دغدغه‌هايي كه در اين زمينه وجود داشت را پاسخ دهند. با توجه به اينكه كابينه هويت و موقعيت خود را مديون آن 24 ميليون راي‌دهندگان مي‌داند، در مسيري كه آقاي روحاني تعيين كرده، حركت مي‌كنند. هماهنگي اعضاي كابينه كاملا ضرورت دارد. دولت مثل يك گروه اركستر است. همه اعضايش بايد سازهاي‌شان را طوري تنظيم كنند كه صداي موزوني از كليت كابينه به گوش برسد. اگر قرار باشد هر كسي ساز خود را بزند صدايي گوشخراش و ناموزون خواهد بود. اعضاي كابينه بايد تلاش كنند با وحدت و هماهنگي دروني حول شعارهاي رييس‌جمهور طوري برنامه‌ها را تنظيم كنند كه بتوانند جوابگوي مردم باشند. همچنين بايد از حقوق افرادي كه به آقاي روحاني راي نداده‌اند، صيانت شود. انتخابات تمام شده و فصل آن است در مسيري كه مردم مي‌خواهند كار شود. مردم راي داده‌اند تا توسعه آزادي‌ها و حقوق شهروندي در داخل و ارتباط موثر و تعامل با دنيا و بهبود فضاي اقتصادي و كسب‌و‌كار محقق شود.اصلاح‌طلبان به عنوان حاميان اصلي آقاي روحاني نبايد اين‌طور فكر كنند كه اكنون كه انتخابات تمام شده كار آنها نيز به پايان رسيده است. بايد به حمايت‌هاي‌شان از دولت ادامه دهند؛ اوضاع را رصد كنند؛ نقدهاي‌شان را به دولت منتقل كنند و حمايت همه‌جانبه‌شان از دولت را تداوم ببخشند تا آقاي روحاني بتواند عملكرد مثبتي از خود به جاي بگذارد.

نظر شما