شناسهٔ خبر: 20930951 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«استیو بنن» استراتژیست ارشد کاخ‌سفید مطبوعات آمریکا اخراج شد

ترامپ دست راست خود را قطع کرد

استیو بنن: از الان به بعد روزهای خوب و روزهای بدی پیش‌رو خواهیم داشت استیو بنن: ریاست‌جمهوری ترامپ از الان به بعد چیز دیگری خواهد بود

صاحب‌خبر -

شهروند| «جان کلی، رئیس دفتر کاخ‌سفید و استیو بنن به‌طور دوجانبه به این توافق دست یافتند که امروز آخرین روز استیو بنن در کاخ‌سفید باشد. ما از خدمات او تشکر کرده و بهترین آرزوها را برایش داریم.» این سخنان سارا سندرز،‌ سخنگوی کاخ‌سفید است که در بیانیه‌ای به‌ طور رسمی، اخراج استیو بنن، استراتژیست دونالد ترامپ را اعلام کرده است. ترامپ یکی از بحث‌برانگیزترین چهره‌های خود در کاخ‌سفید را کنار گذاشت. استیو بنن استراتژیست مورد مناقشه سیاست‌های ترامپ حالا باید کاخ‌سفید را ترک کند.
از استیو بنن به‌ عنوان مغز متفکر و استراتژیست دونالد ترامپ یاد می‌شد. کاخ سفید خبر اخراج بنن را روز جمعه تأیید کرد. گر چه پیش از آن، این خبر، از سوی بسیاری از رسانه‌های آمریکایی منتشر شده بود.
استیو بنن یک ناسیونالیست افراطی است که پیش از ورود به کاخ‌سفید مدیریت سایت راست افراطی «برایت‌بارت نیوز» را بر عهده داشت. او با درج مطالب پوپولیستی و راست‌گرایانه در پیروزی ترامپ نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرد. او از مشاوران اصلی ترامپ است. بنن کسی است که ده‌ها نفر را در همان هفته‌های اول ورودش به کاخ‌سفید تغییر داد. حالا موج تغییرات و اخراج‌ها به خود او هم رسیده است. پیش از بنن، راینس پریبوس، شان اسپایسر و آنتونیو اسکاراموچی هم کاخ‌ سفید را ترک کردند.
استیو بنن ساعاتی پس از اخراج‌شدن از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا از بازگشت خود به وب‌سایت برایت‌بارت نیوز خبر داد و علیه دشمنانش اعلام جنگ کرد و وعده داد که اپوزیسیون را در هم خواهد شکست. او در مصاحبه‌ای بعد از اخراج‌شدن، دشمنانش را «دموکرات‌های بال غربی» و «جمهوریخواهان تشکیلاتی» خوانده است. او معتقد است که دشمنانش در نابودی ریاست‌جمهوری ترامپ که برایش جنگیده و در آن برنده شد، گناهکار هستند و به آنها اخطار داد. آقای بنن همچنین گفت: «این دوره از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به پایان رسیده است.»
پس از آن او در مصاحبه با نشریه ویکلی استاندارد گفت: «من دوباره سلاح‌های سابقم (برایت‌بارت نیوز) را در دست دارم.»
وب‌سایت برایت‌بارت در مطلبی پس از بازگشت بنن از او به‌عنوان یک «قهرمان پوپولیست» تحسین کرده و آلکس مارلو، سردبیر ارشد این وب‌سایت گفت: «جنبش پوپولیست‌ ملی‌گرا امروز خیلی قدرتمندتر شد. اکنون برایت‌بارت مدیر اجرایی دارد که نبض دستورکار ترامپ را می‌داند.»
یک دستیار نزدیک به بنن نیز به خبرگزاری دیلی‌میل گفت که انتظار می‌رود وب‌سایت برایت‌بارت از الان به بعد جنگی تمام‌عیار را علیه کاخ‌سفید آغاز و با ترامپ نیز مثل اوباما رفتار کند.
استیو بنن گفت: «ما هنوز یک جنبش بزرگ داریم و از این ریاست‌جمهوری ترامپ نیز چیزی به دست خواهیم آورد اما آن دوره ریاست‌جمهوری قبلی دیگر تمام شده و از الان به بعد چیز دیگری خواهد بود. از الان به بعد ما شاهد هر نوع درگیری خواهیم بود و روزهای خوب و روزهای بدی پیش‌رو خواهیم داشت اما آن ریاست‌جمهوری قبلی دیگر تمام شد.»
بنن با اشاره به دوره بعد از خودش گفت: «من فکر می‌کنم که مسیر پیش‌ روی ترامپ برای عمل‌کردن به وعده‌هایش درباره ملی‌گرایی اقتصادی، مهاجرت و مسائل کلی‌تری که ما برایشان جنگیدیم، بسیار سخت‌تر خواهد بود.»
ترامپ استیضاح می‌شود؟
در حالی ‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته را با درگیری در مورد شرایط شارلوتزویل و مواضع ناسازگار خود در محکومیت نژادپرستان گذرانده، حالا وارد فاز جدیدی از شرایط سیاسی شده است. پس از مواضع وی در مورد حوادث شارلوتزویل، شایعاتی مبنی بر پایان‌یافتن دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و استیضاح وی مطرح شد. در همان روز که دونالد ترامپ، «هر دو طرف خشونت» در شارلوتزویل را محکوم کرد و اشاره‌ای به نژادپرستان سفیدپوست نکرد، استیو کوهن، جمهوریخواه، عضو ارشد کمیته فرعی قانون اساسی گفت که او قصد دارد مسیر قانونی برای استیضاح دونالد ترامپ را آغاز کند. ایده‌ای که از سوی برخی از نمایندگان برجسته دموکرات ازجمله سناتور الیزابت وارن مورد استقبال قرار گرفته است.
اما مسأله اینجاست که توجیه کوهن در مورد این‌که «پرزیدنت ترامپ در آزمون اخلاقی ریاست‌جمهوری شکست خورده و هیچ رئیس‌جمهوری اخلاقمداری نباید از محکوم‌کردن نفرت و بی‌حرمتی خجالت بکشد»، نشان‌دهنده این است که تلاش کوهن، در بهترین حالت، زودگذر است و به جایی ختم نمی‌شود. در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هیچ چیزی تحت عنوان «آزمون اخلاقی رئیس‌جمهوري» وجود ندارد و «عدم محکومیت قاطعانه نژادپرستی» چیزی نیست که بتوان آن را به «جرم و جنایت بزرگ» که یکی از شروط برکناری رئیس‌جمهوری در قانون اساسی است، تفسیر کرد.
«استیضاح» (در مجلس نمایندگان) و «محکومیت» (در مجلس سنا) نیازمند یک مبنای قانونی است و مشخص نیست که چنین مبنایی اکنون وجود داشته باشد. شاید بتوان چنین مبنایی را از تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و روابط ترامپ و اطرافیانش با روس‌ها به دست آورد، اما این هم نیازمند یک فرآیند سیاسی است و جو سیاسی در آن مسیر در حرکت است. «سیاسی» نه‌تنها به معنای آن‌که یک حزب، کنگره را در دست بگیرد، بلکه به معنای بسیار وسیع‌تر که شامل رسانه‌ها، افکار عمومی و نهادها نیز می‌شود. چیزی که از آن به‌عنوان «بدنه سیاسی» یاد می‌شود و مانند بدن انسان، دارای مکانیسمی است که برای محافظت از خود با عوامل بیگانه، خطرناک و آسیب‌زا عمل می‌کند؛ و این به وضوح همان چیزی است که در مورد ترامپ در حال رخ‌دادن است.
گر چه پیشینه دونالد ترامپ در تبلیغات و فعالیت‌های اقتصادی، او را کمتر به یک رئیس‌جمهوری شبیه کرده است، اما در هفته‌های اخیر، تلاش‌های زیادی از همه طرف برای به حاشیه‌راندن و محدود‌کردن او صورت گرفته است؛ به ‌طوری که او کمترین آسیب را به دموکراسی آمریکایی بزند. این فشارها از موضوعات مختلفی بر وی اعمال می‌شود. از تلاش ترامپ برای کنارگذاشتن طرح بیمه درمانی اوباماکر، تا عدم محکومیت نئونازی‌ها و شوخی با اخراج دیپلمات‌های آمریکایی از روسیه و ابراز همدردی با مردم بارسلون با نقل داستان ژنرال پرشینگ آمریکایی و کشتن مسلمانان افراطی با گلوله‌های آغشته به خون خوک، همگی موجب انتقادهای شدیدی علیه وی در چند هفته اخیر شده است.
هر رئیس‌جمهوری قطعا مخالفانی دارد و اعتراض به کابینه و رفتارها و تصمیمات یک رئیس‌جمهوري، چیز عجیبی در واشنگتن نیست؛ اما آنچه که موضوع را غیرعادی کرده، این است که مخالفانی که ترامپ با آنها روبه‌رو شده، صرفا سیاسی نیستند. نه‌تنها دموکرات‌ها، بلکه حتی جمهوریخواهان هم‌جناح ترامپ نیز به مخالفت با ترامپ برخاسته‌اند. بدنه سیاسی کشور، نه‌تنها سیاست‌های ترامپ، که شخص او را نیز به خاطر رفتارهایی که برای یک رئیس‌جمهوری ناپسند است، اقداماتی که تمام ارگانیزم‌ها را تهدید می‌کند، اقدامات بی‌پروایانه در سیاست خارجی و بی‌توجهی به رفتاری که منجر به بروز خشونت، تبعیض و از بین رفتن هنجارهای مدنی می‌شود، رد می‌کنند. با این اوصاف، باید گفت که بدن کشور، به خاطر حضور دونالد ترامپ تب کرده و سیستم ایمنی آمریکا، در حالت هشدار قرار گرفته، با این حال اما در سیاست، هیچ‌چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

نظر شما