شناسهٔ خبر: 20930645 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دیابتی ها در مهمانی ها چه بخورند تا قندشان بالا نرود؟

یکی از دغدغه‌های دیابتی ها این است که اگر در میهمانی‌ها از خوراکی‌ها نخورند، ممکن است این حرکت موجب دلخوری میزبان شود، بنابراین چاره چیست؟ برای پاسخ این سوال با همراه شوید.

صاحب‌خبر -

دیابتی ها در مهمانی ها چه بخورند تا قندشان بالا نرود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در مهماني ها اگر خودتان ميزبان باشيد و بخواهيد غذا را تهيه كنيد، احتمالاً از چند روز پيش از مهماني كار را شروع مي كنيد، و احتمالاً در طول مهماني و موقع ناهار يا شام هم كمتر غذا مي خوريد. اما اگر مهمان باشيد شايد با ديدن اين همه زحمتي كه ميزبان كشيده عذاب وجدان بگيريد و به فكر بيفتيد كه براي نشان دادن مراتب تقدير و تشكر خود هر چه بيشتر ميوه و شيرينی، پيش غذا، غذا و دسر بخوريد. شما که به دیابت مبتلا هستید، باید در میان انواع غذاهای چرب، پرکالری، دسرها و پیش غذاهای پر از شکر، غذای مناسب خود را پیدا کنید. یک راهکار این است که غذای سالم و مناسب خود را با خودتان از منزل به این مهمانی ها ببرید. به طور مسلم، میزبان هنگامی که بفهمد شما دیابت دارید، از شما نخواهد رنجید.

دردسرهای شیرین دیابتی ها

وسوسه های شیرینی ها ، یکی از درگیریهای هر کسی در مهمانیها است. ولی برای کسانی که دیابت یا مرض قند دارند، مبارزه با این وسوسه های شیرین، دشوارتر و لازم تر است.

بسیاری از شیرینی های بند انگشتی روی میز پذیرایی پر از چربی و شکر هستند. به طور معمول، شیرینی ها که در مهمانی ها در دسترس دیابتی ها قرار میگیرد، حاوی ۸۵ کالری در هر ۵ سانتیمتر قطرشان هستند. موسسه بین المللی سلامت آمریکا نشان میدهد که میزان کربوهیدراتی که از خوردن یک عدد شیرینی با قطر تقریبا ۷ سانتیمتر وارد بدن افراد دیابتی میشود، معادل خوردن یک قطعه نان، نصف فنجان ذرت یا سیب زمینی، یک سوم لیوان برنج یا ماکارونی است.یک راه حل این است که هر وقت وسوسه شدید، یک شیرینی بخورید، یکی از جایگزین های بالا را نوش جان کنید چون شیرینی، ارزش غذایی چندانی ندارد ولی این جایگزین ها مواد غذایی دیگری را نیز به بدنتان می رسانند.

مهمانی نروید؛ یا شیرینی نخورید هنگام جشن ها، یک راه حل آسان برای اینکه به شیرینی ها ناخنک نزنید، این است که زیاد دید و بازدید نروید و یا دست کم تمام دید و بازدیدهایتان را در یک روز نگذارید تا مجبور شوید در هر خانه حداقل یک شیرینی میل کنید، همچنین روشهایی برای دیابتیها وجود دارد که به این مهمانیها بروند بدون اینکه دچار نوسانات قندخون شوند. به این ترتیب که مدت کوتاهی که در منزل هستید با جدیت ورزش کنید. علاوه بر اینکه به خوردن شیرینی به میزان اندک توجه میکنید، میزان انسولین تزریقی را زیر نظر پزشک کنترل کنید تا قند اضافی را بسوزانید و از خون پاک کنید. امروزه داروهای افراد دیابتی به گونهای است که آنها میتوانند مانند افراد عادی تغذیه کنند، فقط باید داروها را درست و به اندازه مصرف کنند.

غذاها و شکلات ها چشمک می زنند

این روزها شکلاتهای بزرگ و کوچک در هر مهمانی حضور دارند. اگر شما در خوردن آنها زیاده روی نکنید، با خوردن یک یا دو تکه شکلات کوچک درمهمانی آسمان به زمین نخواهد آمد. یک راهکار این است که پیش از رفتن به مهمانیها در خانه ناهار یا شام و صبحانه سالم و کافی بخورید. در این صورت، در مهمانی کمتر تمایل خواهید داشت که به شیرینی ها، شکلات ها و بیسکویت ها ناخنک بزنید و چشمانتان را یکی درمیان می بندید.بهتر است بيماران مبتلا به ديابت در ايام تعطيلات و مهمانی ، به جاي مصرف تنقلات از ميوه و سبزيجات بيشتري استفاده کنند. مصرف ميوه و سبزيجات،‌ بسياري از آب و املاح مورد نياز بدن را تامين مي کند و فرد با خوردن اين مواد ، گرايش کمتري به مصرف تنقلات و انواع شيريني دارد.

دیابتی ها در مهمانی ها چه بخورند تا قندشان بالا نرود؟

گلوکومتر را به همراه داشته باشید.در ایام تعطیلات که به سفر و مهمانی میروید دستگاه گلوکومتر خود را در چمدان قرار دهید و کنترل کنید تعداد نوارهای کافی برای آن را همراه برده اید. بايد در اين ايام به طور مرتب قند خون خود را اندازه گيري نموده و با محاسبات دقيق غذاهاي مختلف را مصرف کنید به اين صورت که اين ماده غذايي چگونه تهيه شده، از چه موادي درست شده و چه تاثيري بر روي قندخون دارد.

در مهمانی ها معمولا مصرف شيريني و غذاها بالا است و افراد مبتلا به ديابت بايد به اين نکته توجه داشته باشند و به طور مرتب ميزان قند خون خود را کنترل کنید. با اين آگاهي مي توانید به طور محدود از شيريني جات و ساير مواد حاوي قند مصرف کنید.

افراد ديابتي که از کنترل قند نامطلوبي برخوردار هستند و قند خون آنها دو ساعت بعد از غذا به بالاي 180 ميلي گرم در صد مي رسد، بايد از مصرف هر گونه مواد غذايي حاوي مواد قندي ساده (قند و شکر) خودداري نمايند. افزایش مداوم قند خون مساوی است باافزایش عوارض دیابت نوشابه هاي رژيمي تبرئه نمي شوند.

اگرچه مصرف نوشابه در اكثر ادارات دولتي ممنوع شده است و همه مي دانندكه نوشابه، نوشيدني بي خاصيتي است؛ ولي هنوز در تمام مراسم و مهماني ها، نوشابه يك پاي ثابت است. وبعضی افراد دنبال جايگزيني براي آن هستند.در اين ميان، دور، دور نوشابه هاي رژيمي است ولی آیا میتوان این نوشابه ها را کاملا" بی خطر در نظر گرفت؟ به طور كلي متخصصان تغذيه به هزار و يك دليل مصرف انواع نوشابه هاي گازدار را توصيه نمي كنند. دندان ها از اعضاي مهم بدن هستند كه نوشابه ها به آنها هم رحم نمي كنند. اين مواد همچنين روي عملكرد كليه ها اثرسوء مي گذارند. كافئين يكي از مواد تشكيل دهنده نوشابه هاست که ممكن است باعث ايجاد وابستگي شديد به نوشابه شده و مانع جذب كلسيم شود و به همين دليل مصرف بيش از حد نوشابه ها، مي تواند مشكلاتي چون پوكي استخوان را به دنبال داشته باشد.

منبع:diabeti.ir

انتهای پیام/

خوارکی هایی که بیماران دیابتی در مهمانی ها مجاز به مصرف آن هستند

نظر شما