شناسهٔ خبر: 20930464 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم؛

زنگنه: برای اعتلای کشور باید تلاش کنیم و از خود بگذریم

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم با اشاره به اینکه برنامه ای که به مجلس ارایه کرده ام روشن و منسجم است و مغایرتی با اسناد بالادستی ندارد، تاکید کرد: برای اعتلای کشور باید تلاش کنیم و از خود بگذریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیژن زنگنه عصر امروز (شنبه) در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود افزود: بر اساس آنچه معاونت نظارت ریاست مجلس بررسی کرده است، 47 درصد با احکام بالادستی منطبق، 40 درصد همسو و در هیچ موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشده است.
وی ادامه داد: در برنامه به 13 درصد از موارد اشاره نشده است، نه اینکه مغایرتی وجود دارد.
وزیر نفت دولت یازدهم اضافه کرد: در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می کنیم، به طور قطع نفت تنها یک کالا نیست؛ نفت و به دنبال آن وزارت نفت دارای ابعادی اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی، صنعتی و امنیت ملی است.
وی گفت: حتی در مسیر توسعه اقتصاد غیرمتکی به نفت هم، صنعت پتروشیمی نقشی تعیین کننده دارد؛ نزدیک به 98 درصد از انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تهیه و بخش عمده منابع ریالی بودجه کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم از نفت تامین می شود.
وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم ادامه داد: این اهمیت عظیم نفت در کشور ما موجب شده است که دشمنان ما در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم و اشکال تراشی علیه صنعت نفت پای می فشارند و صنعت نفت و مدیران و همکارانش و رزمندگان آن مجاهدان خط مقدم مبارزه با دشمن هستند.
زنگنه گفت: در این روزها که فرصت شد به دلیل رای اعتماد فرصت بیشتری در خدمت نمایندگان باشیم، در کمیسیون ها و فراکسیون ها و اجتماعات مختلف بر نکاتی از جمله توسعه میدان های مشترک، تسریع انعقاد قراردهای نفتی، پرهیز از خام فروشی، مدیریت نیروی انسانی، حمایت از ساخت داخل تاکید شد.
وزیر نفت با بیان اینکه برنامه های ارایه شده، مغایرتی با اسناد بالادستی ندارد، افزود: البته باید توجه داشت که وزیر نمی تواند برنامه بدهد، زیرا برنامه آن چیزی است که در قانون تصویب می شود و ما باید آن را اجرا کنیم.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: در واقع، ما راهکارها و راهبردهای خود را برای اجرای برنامه ها و قوانین تدوین و ارایه کرده ایم.
زنگنه لزوم توسعه میدان های مشترک را یادآور شد و اضافه کرد: میدان های مشترک نفت و گاز ما در چهار سال آینده، تعیین تکلیف خواهند شد.
وزیر نفت به امضای قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و ادامه داد: در مدت پنج سال، باید 200 میلیارد دلار در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری شود که حدود 120 میلیارد دلار آن باید از منابع خارجی جذب شود.
وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت باعث ایجاد رونق در کشور خواهد شد، گفت: اگر بخواهیم در خوزستان رونق و حرکت ایجاد کنیم باید طرح های بازیافت نفت در میدان های ما اجرا شود و ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری شود.
وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم یادآور شد: سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری در نفت باعث ایجاد صدها هزار شغل شده و زنجیره ای از صنایع و خدمات در کشور را ایجاد خواهد کرد.
وزیر نفت با تاکید بر لزوم افزایش تولید نفت و گاز در کشور بیان داشت: باید با افزایش تولید، سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم، با وجود اینکه سومین ذخایر نفت دنیا را داریم، اما ظرفیت تولید ما بسیار پایین است.
زنگنه به برنامه های ارایه شده اشاره کرد و اتمام فازهای پارس جنوبی، بازسازی و نوسازی صنعت نفت، احداث پایانه نفتی در دریای عمان و توسعه صنعت پتروشیمی را از جمله برنامه ها نام برد.
وی یادآور شد: در سال 1376، ارزش تولیدات پتروشیمی کشور حدود یک میلیارد دلار بود، اما مدتی پس از پایان وزارت من در سال 1384، میزان تولید به 20 میلیارد دلار افزایش یافته بود.
وزیر پیشنهادی نفت اضافه کرد: در دولت یازدهم نیز9 میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور اضافه شد، البته قصد داریم که ارزش تولید محصولات پتروشیمی را به 40 میلیارد دلار افزایش دهیم.
زنگنه ادامه داد: طرح هایی برای جمع آوری گازهای همراه نفت در دست اجراست که از جمله آنها می توان به ساخت پالایشگاه بیدبلند 2 با سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری اشاره کرد.
وی در پاسخ به انتقادات مربوط به بی توجهی به صادرات گاز، بیان داشت: برخی می گویند وزارت نفت در صادرات گاز کاری نکرده است، اما زمانی که ما در داخل کشور به گاز نیاز داشتیم، قادر نبودیم گاز را صادر کنیم.
زنگنه با بیان اینکه به تازگی میزان تولید گاز ما بالا رفته است، افزود: در نتیجه افزایش تولید گاز، صادرات گاز به عراق را آغاز کرده ایم، همچین طرح دوم صادرات گاز به این کشور نیز تا پایان امسال، آغاز می شود.
وزیر پیشنهادی نفت به توجه به ساخت داخل اشاره کرد و ادامه داد: برای حمایت از ساخت داخل، کارهای بزرگی انجام شده که آخرین آنها امضای قرارداد 600 میلیون دلاری برای ساخت خط لوله های انتقال ضد خوردگی بوده است.
وی اضافه کرد: این قرارداد با یک شرکت ایرانی با مشارکت یک شرکت خارجی به امضا رسیده که قرار است محصولات آن صادر نیز شود.
زنگنه درباره گازرسانی نیز گفت: در طول دولت های قبل به 14 هزار روستا گازرسانی شده بود، اما در دولت یازدهم به تنهایی به 9 هزار روستا گاز رسانی شد، همچنین گازرسانی به پنج هزار روستا نیز در دست اجراست.
وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم با بیان اینکه باید به معیشت کارکنان نفت توجه کنیم، افزود: وقتی نفت را ترک می کردم 120 هزار نفر استخدام بودند، اما وقتی بازگشتم تعداد نیروی شاغل در نفت به 220 هزار نفر رسیده بود، این در حالی است که پتروشیمی ها و پالایشگاه ها واگذار شده و حجم کار در این وزارتخانه کمتر شده بود.
وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم بیان داشت: برنامه هایی را نیز برای بورس، جذب سرمایه و حمایت از اشتغال آفرینی داریم.
وزیر نفت به اقدام های وزارت نفت در بخش مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار، اغلب نمایندگان مناطق نفتی با وزیر پیشنهادی نفت موافق هستند، که نشان می دهد ما به مسائل اجتماعی نفت توجه ویژه کرده ایم و به شاغلین نفت توجه داشته ایم.
زنگنه با تاکید بر لزوم توجه به منافع ملی، افزود: می شود که مخالف یکدیگر باشیم، اما در حوزه منافع ملی باید همراه هم باشیم؛ باید در سایه رهبری رهبر معظم انقلاب، با هم همدلی و همراهی داشت.
وی با ذکر خاطره ای از رای اعتماد در سال 1392 گفت: در آن زمان، الیاس نادران و علیرضا زاکانی که مخالف من بودند، را دیدم به آنها گفتم ما می توانیم مخالف باشیم اما متنفر نباشیم.
وزیر نفت افزود: در سال 1393 زمانی که از نادران و توکلی کمک خواستم با وجود مخالفت آنها با من از نظر سیاسی، به خاطر منافع ملی با ما همکاری کردند.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم اضافه کرد: من تاکنون 9 بار از مجلس رای اعتماد گرفته ام، اما این بار تفاوت داشت، زیرا دیدم که همه در چارچوب منافع ملی و چارچوب مدنی حرف می زنند.
وی خاطر نشان کرد: ایراد ندارد که مخالف هم باشیم، اما باید با یکدیگر مذاکره کنیم، از این طریق است که کشور به پیش می رود.
وزیر نفت یادآور شد: ما دشمنان بدذات و سرسختی را در منطقه و جهان داریم، باید از طریق همدلی بر مشکلات غلبه کرده و کشور را جلو ببریم.
وی به انتقاد برخی نمایندگان از باشگاه نفت و نیرو اشاره کرد و ادامه داد: این باشگاه را در سال 1391 با همکاری شماری از کارشناسان و مسئولان سابق وزارت نفت، تاسیس کردیم، اما آن زمان فکر نمی کردیم که روزی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری شده و من نیز وزیر شوم.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم اضافه کرد: قرار بوده که باشگاه نفت و نیرو، یک اتاق فکر برای ارایه راه حل برای رفع مشکلات صنعت نفت، باشد، من اکنون مسئولیتی در این باشگاه ندارم و تنها عضو هیات موسس هستم.
زنگنه تاکید کرد: اگر ایجاد این باشگاه، ایرادی داشته و خلاف قانون بوده، باید چهار سال پیش آن را اعلام می کردیم و به قوه قضاییه اعلام می کردید تا رسیدگی کند.
وزیر نفت ادامه داد: ماهی یکبار در این باشگاه سخنرانی می شود که متن آن نیز منتشر می شود. نمی دانم که چرا این موضوع، تا این حد، مهم شده است.
وزیر نفت خاطر نشان کرد: ادعا می شود به وزارت نفت وام بی بهره داده شده است، اینگونه نیست، 30 میلیارد دلار بانک مرکزی به وزارت نفت داد که با بهره به 50 میلیارد دلار رسیده است؛ هیچ وقت به ما وام بی بهره داده نشده است.
زنگنه درباره ادعای یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه پس از رفع تحریم ها، تولید را اضافه نکرده اید و فقط تولید قبل از تحریم را بازگردانده اید، گفت: اگر می خواهید با من مخالفت کنید، چرا با همه کارکنان صنعت نفت برخورد می کنید، ما باید از تلاش های کارکنان نفت تشکر کنیم، تصور می کنید تولید نفت مانند شیر آب است که ببندیم و باز کنیم تا نفت تولید شود.
وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم به تلاش های وزیر امور خارجه اشاره کرد و بیان داشت: من دست ظریف را می بوسم زیرا ما را از چاه بیرون آورد و دست ما را باز کرد، تا بتوانیم تولید کنیم.
وزیر نفت اضافه کرد: دشمنان ما طرح فریز نفتی را ایجاد کرده بودند، که من مقابل آن ایستادم و اعلام کردم که ایران به این طرح نمی پیوندد و دنبال بازپس گیری سهم خود است.
وی درباره انتقاد یکی از نمایندگان از بکارگیری نمایندگان ادوار مجلس در وزارت نفت، گفت: پس از پایان هر دوره مجلس، یکی از دغدغه های هیات رئیسه این است که برای نمایندگانی که کاری ندارند، کاری فراهم شود.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم ادامه داد: آیا باید نمایندگان را در جامعه رها کرد و نمایندگان نباید دغدغه شغل و کار خود را داشته باشند؛ اگر نماینده ای نگران شغل آینده خود باشد، هزاران مفسده ایجاد خواهد کرد.
زنگنه با بیان اینکه همکاری با شماری از نمایندگان ادوار مجلس، موضوع مخفیانه ای نیست، اضافه کرد: عقل سیاسی به من می گوید که نماینده قبلی کمکی نمی تواند به من کرده و از نماینده جدید مجلس برای من رای جمع کند، زیرا آنها رقیبب یکدیگر هستند.
وزیر نفت درباره جوانگرایی نیز گفت: من اصرار کردم تا فرد دیگری به عنوان وزیر نفت معرفی شود، اما تنها ماندم و همه پشت من را خالی کردند و خواستند که وزیر شوم، فرزندان شهدا نیز از من خواستند وزیر شوم و من در مقابل آنان حرفی برای گفتن ندارم.
وی به خاطره ای از رسول خادم کشتی گیر باسابقه کشور اشاره کرد و گفت: رسول خادم در سال 1375 پس از کسب مدال المپیک، از عرصه بازی کناره گیری کرد و به مربی گری پرداخت، اما 2 سال بعد، دوباره به عرصه کشتی بازگشت زیرا در دسته سنگین وزن، ایران، کشتی گیری نداشت و در صورت نیامدن رسول خادم، ایران شانسی برای قهرمانی نداشت؛ اما خادم آمد و از آبروی خود مایه گذاشت، و با کسب مدال نقره سبب شد تیم ایران به قهرمانی آن دوره از مسابقات برسد.
وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: همه باید از این موضوع درس بگیریم، برای اعتلای کشور باید تلاش کنیم و از خود بگذریم.
به گزارش ایرنا، معاون امور مجلس رییس جمهوری هفدهم مردادماه نام 17 وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
بر اساس ماده 205 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالی تشکیل می‏‌شود.
«بیژن زنگنه» به عنوان وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.
زنگنه ملقب به «شیخ الوزرا» با 65 سال سن از سال 1364 تا 1396 در دولت‌های مختلف به عنوان وزیر حضور داشت.
زنگنه سابقه یک دوره تصدی وزارت جهاد سازندگی، 2 دوره وزارت نیرو و سه دوره وزارت نفت را در کارنامه کاری خود دارد.
وی همچنین به مدت 15 سال (90-1375) عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و اکنون عضو هیات علمی انستیتو مهندسی نفت پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران است.
تغییر رویکرد از صادرات نفت خام به صادرات فرآورده های دارای ارزش افزوده بالا، افزایش ظرفیت پالایشی کشور، ادامه توسعه جدی میدان های مشترک گازی و نفتی، عقد قراردادهای جدید نفتی با هدف توسعه میدان های مشترک و نیز افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت کشور با بکارگیری فناوری های نوین و جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد اشتغال، تکمیل شبکه سراسری (خطوط اصلی) گازرسانی کل کشور و اتمام طرح های گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاهای باقیمانده از برنامه های زنگنه برای دوره جدید وزات نفت است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام* 9189 ** 2022** 1561**خبرنگار: میثم طاهری ** انتشار:مژگان توانا

انتهای پیام /*

نظر شما