شناسهٔ خبر: 20930044 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سخنان شجاعي‌طباطبايي درباره پيوند دوباره با دهه طلايي

بنا داريم با دسته گل به سراغ نسل قديم حوزه برويم

روزنامه جوان

مدير جديد مركز تجسمي حوزه هنري ليستي از اولويت‌هاي كاري خود را در حوزه هنري در دست دارد كه برقراري ارتباط دوباره با هنرمندان دوران طلايي حوزه هنري از آن جمله است.

صاحب‌خبر -
فرزين ماندگار
 
مدير جديد مركز تجسمي حوزه هنري ليستي از اولويت‌هاي كاري خود را در حوزه هنري در دست دارد كه برقراري ارتباط دوباره با هنرمندان دوران طلايي حوزه هنري از آن جمله است.
مسعود شجاعي‌طباطبايي در گفت وگو با مهر به اين اشاره كرده كه مبناي شكل‌گيري حوزه هنري اتفاقاً هنرهاي تجسمي بوده است. آن دوران، دوران طلايي حوزه هنري بود. در آن دوران بود كه يكي از مؤثرترين كارهاي حوزه تا امروز صورت گرفت؛ چاپ دو كتاب در حوزه‌هاي گرافيك و نقاشي كه ديگر بعد از آن دوران شاهد انتشار چنين كتابي نبوديم. حتي چون امكانات چاپ در آن دوران نبود كتاب را به آلمان بردند و چاپ كردند. امروزه همه جور امكانات چاپ داريم اما متأسفانه آن همت لازم نيست.
 
اين مدير فرهنگي مي‌گويد: شما انقلاب مكزيك را نگاه كنيد مي‌بينيد آنجا به نقاشي‌ به نام ديه‌گو ريورا بر مي‌خوريد كه در همان زمان نقاشي ديواري مكزيك را مطرح مي‌كند. من آخرين كتابي كه درباره او خواندم در ۲ هزار صفحه و متعلق به سال ۲۰۱۶ يا ۲۰۱۵ بود، يعني هنوز درباره نقاشي كه در دوره انقلاب‌شان مطرح بوده كار و پژوهش مي‌شود و برايش ارزش قائل هستند و هر سال بزرگداشت برايش مي‌گيرند. شما ممكن نيست جايي از انقلاب مكزيك حرف بزنيد و از اين نقاش صحبت نكنيد يعني تا اين حد در اين انقلاب تبديل به برند شده است.
 
به گفته شجاعي‌طباطبايي حوزه در دوره‌هايي مديران خوبي نداشت، مثلاً در دوره مديران قبلي اتفاقات تلخي به گمانم رخ داد كه بسياري از بچه‌هايي كه بضاعت بالايي داشتند حوزه را رها كردند و رفتند. الان بايد هنرمندان شاخصي در حوزه باشند كه اساساً اعتبار آنها به حوزه معنا و غنا مي‌دهد. شخصاً اولين كاري كه در بدو ورودم به حوزه كردم اين بود كه با نسل قديم حوزه جلساتي گذاشتم، برخي از آنها مي‌گويند ما از يك كيلومتري حوزه هم رد نمي‌شويم. ما بنا داريم با دسته گل سراغ آنها برويم، هنرمندي مانند حميد عجمي كه خط معلي را با آن زيبايي ابداع مي‌كند چرا نبايد امروز در حوزه باشد يا مصطفي گودرزي ديباج كه دو دكترا از بهترين دانشگاه‌هاي دنيا دارد و كارهاي بسيار مهمي در حوزه پژوهش و نقاشي انجام داده است و من او را در حد وزير اين مملكت مي‌بينم از هنرمندان حوزه است، چرا نبايد با اينجا ارتباط داشته باشد؟ اينها سرمايه‌هاي هنر انقلاب و نظام هستند كه بنا داريم حتماً دوباره اين پيوند را احيا كنيم. بحث ديگر سامان دادن به گنجينه حوزه هنري است كه در حال حاضر مكان مناسبي ندارد. ما قطعاً نياز به موزه هنر انقلاب داريم.

نظر شما