شناسهٔ خبر: 20929803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

اعزام تیمی از پلیس اندونزی به عربستان برای یافتن رهبر یک گروه تندرو
ایرنا: پلیس اندونزی تیمی را به عربستان سعودی فرستاد تا درباره یافتن و رسوایی یک افراط گرا به نام «رزیق شهاب» که به این کشور عربی حاشیه خلیج فارس فرار کرده است، تحقیق کند.
پلیس اندونزی خرداد ماه گذشته حکم دستگیری رزیق شهاب را که رهبری گروه موسوم به «جبهه مدافعان اسلام» را برعهده دارد، صادر کرد اما او که متهم به انتشار مطالب مستهجن و برخی مکالمات و تصاویر است به عربستان گریخت و اکنون در این کشور است. رسوایی ارتباط این افراط گرا سال گذشته و زمانی شروع شد که او از طریق واتساپ پیام ها و عکس هایی را با یک زن ردوبدل کرد. رزیق شهاب پس از افشای این رسوایی، به بهانه سفر حج عمره به عربستان سعودی سفر کرد و پس از آن به اندونزی بازنگشت.

سفیر امارات در واشنگتن، سعودی‌ها را احمق خواند
فارس: یکی از ایمیل‌های فاش شده سفیر امارات در واشنگتن نشان می‌دهد که در گفتگویی خصوصی سعودی‌ها را مسخره کرده است. پایگاه «میدل ایست آی» که به تعدادی از ایمیل‌های «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن دست یافته، اعلام کرد: در حالی که ظاهرا عربستان و امارات در اغلب موضوعات اشتراک نظر و موضعی یکسان دارند، اما العتیبه در یکی از این ایمیل‌ها سعودی‌ها را مسخره کرده و عربستان را «کشور احمق ها» توصیف کرده است. وی این توصیف از عربستان را در پاسخ به ایمیل همسرش در سال ۲۰۰۸ مطرح کرده است.
در آن ایمیل، همسر وی از اینکه فروش گل رز در روز موسوم به «ولنتاین» در عربستان ممنوع شده، سعودی‌ها را «احمق» خطاب کرده است. العتیبه نیز در پاسخ همسرش گفته است: «کل این کشور احمق هستند.»

چین تسلیم فشارهای تجاری آمریکا شد
ایرنا: چین تحت فشارهای اخیر تجاری آمریکا، به وزارتخانه های ذی ربط دستور داده است اقدامات لازم را برای برطرف کردن موانع تجاری برای خارجیان انجام دهند. دولت آمریکا به تازگی سندی را تصویب کرده که به نمایندگی تجاری رییس جمهوری این کشور امکان می دهد برنامه ها و اقدامات تجاری چین را مورد بررسی قرار دهد.
بر اساس این سند که دونالد ترامپ چند روز پیش آن را امضا کرد، این کشور موارد نقض حق مالکیت معنوی در چین را دنبال می کند و در صورتی که چین از دیدگاه آمریکا ناقض مقررات تجاری قلمداد شود، واشنگتن تعرفه های تجاری سنگینی بر واردات از چین اعمال خواهد کرد. به همین سبب چین به همه وزارتخانه های دست اندرکار خود در امور تجاری دستور داده است درهای تجارت را به روی شرکت های خارجی باز کنند.

همسر موگابه برای فرار از مجازات، مصونیت
دیپلماتیک گرفت
ایسنا: یک مقام امنیتی اعلام کرد، آفریقای جنوبی به «گریس موگابه» همسر رئیس‌جمهوری زیمبابوه مصونیت دیپلماتیک اعطا کرده و به او اجازه داده تا به شهر هراره پایتخت زیمبابوه بازگردد و به اتهام حمله به یک دختر ۲۰ ساله در آفریقای جنوبی تحت تعقیب قرار نگیرد.پلیس آفریقای جنوبی اخیرا اعلام کرده بود گریس موگابه، همسر رابرت موگابه در پرونده حمله به یک دختر ۲۰ ساله در این کشور همچون مردم عادی محاکمه خواهد شد و به پایانه‌های مرزی “اخطار قرمز″ داده شده تا جلوی فرار گریس موگابه را بگیرند.با این حال یک منبع امنیتی اعلام کرد که وی توانسته مصونیت دیپلماتیک دریافت کند.

تروریست‌های داعش مخدر «کاپتاگون»
مصرف می‌کنند
ایسنا: تروریست های داعش از ماده مخدری به نام “کاپتاگون” ملقب به “شجاعت شیمیایی” به منظور شرکت در جنگ استفاده می کنند. ماده کاپتاگون یک محرک روانی است که از ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین ساخته شده است.
این ماده زیر مجموعه گروهی از مخدرها به نام فنتیلین‌ها است و در سال ۱۹۸۶ به دلیل اعتیادآوری بالای آن در اکثر کشورهای دنیا ممنوع اعلام شد اما اکنون در خاورمیانه تبدیل به یک مخدر تفریحی محبوب شده است و در کشورهایی نظیر اردن، لبنان، ترکیه و سوریه با قیمتی ارزان فروخته می شود. گفتنی است در اکتبر ۲۰۱۵ از یک شاهزاده عربستانی به نام عبد المحسن بن ولید بن عبدالعزیز، دو تن قرص کاپتاگون در بیروت کشف و ضبط شد.
ارتش الجزایربرای مقابله با تهدیدات تروریستی درمرزهای لیبی،مالی ونیجر  به حال آماده باش درآمد
مهر:منبع امنیتی الجزایر اعلام کرد: در پی حملات تندروها به مواضع نیروهای سازمان ملل در مالی و همچنین حمله به یک رستوران در بورکینافاسو،الجزایر ۱۰۰هزار نظامی و نیروی امنیتی خود را در طول مرزهایش با مالی، نیجر و لیبی به حال آماده باش درآورد.روزنامه «الخبر» به نقل از این منبع نوشت: الجزایر با مالی، نیجر و لیبی ۲۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی دارد و با حالت آماده باش در آوردن نیروهای نظامی و امنیتی خود، سعی دارد کنترل بیشتری بر مرزها داشته باشد و در این جهت شمار پروازهای شناسایی و گشتی های زمینی خود را افزایش داده است.
الخبر همچنین به نقل از یک منبع نظامی دیگرافزود: الجزایر در نشست فرماندهان نظامی کشورهای همسایه در «نواکشوت» پایتخت موریتانی، بسته ای در خصوص اقدام های امنیتی و نظامی برای جلوگیری از حملات تروریستی ارائه داد که شامل همکاری دوباره این کشورها در خصوص مبارزه با تروریسم و افزایش دائمی شمار نیروهای نظامی مستقر در مرزها است.

نظر شما