شناسهٔ خبر: 20929737 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز:

افزایش تعرفه و کاهش وزن کامیونها موجب کاهش صادرات سیمان شد

اهواز - ایرنا - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: صادرات سیمان به عراق با افزایش تعرفه ها و کاهش وزن کامیون ها در دو سه ماه اخیر کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

صادق سواعدی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تعرفه یک تن سیمان پیش از این 12 دلار بود که اکنون به 26 دلار رسیده، اظهار کرد: کشور عراق اکنون در شرایط نامناسبی قرار دارد که کسری بودجه، جنگ و مسائل مالی حاد موجب شده این کشور برای تامین کسری بودجه خود تعرفه ها را افزایش دهد.
سواعدی بیان کرد: این افزایش تعرفه ها با فروش کالا همخوانی ندارد که موجب کاهش میزان صادرات به کشور عراق شده است.
وی ادامه داد: کاهش وزن کالا برای ترخیص نیز در این امر بی تاثیر نیست که از 50 تا 60 تن به 36 تن رسیده است و از این طریق هزینه ترخیص بیشتری از صادرکنندگان دریافت می شود.
این صادرکننده نمونه در خصوص استانداردسازی و تاثیر آن در افزایش میزان صادرات گفت: رعایت استاندارد کالاهای صادراتی برای خود صادرکنندگان اهمیت دارد زیرا که در صورت رعایت نکردن به ضرر خودشان است و از بازار هدف حذف می شوند.
عضو هیات نمایندگان اتاق اهواز ادامه داد: سیمان یکی از کالاهایی است که کشور هدف استاندارد آن را برای کشورهای صادرکننده تعیین می کند و کشورهای صادرکننده موظف به رعایت این استاندارد هستند، شرایط جوی کشور عراق در تعیین استاندارد سیمان بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه خود شرکت ها باید به استانداردسازی اعتقاد داشته باشند، تصریح کرد: استانداردسازی تنها یکی از شاخصهای موثر در افزایش صادرات است و شناخت بازار هدف و شرایط آن نیز یکی دیگر از ملاکهای مهم است.
سواعدی خاطرنشان کرد: شرکتهای کشورهای رقیب با کاهش تعرفه و حذف هزینه های حمل و نقل برای صادرکنندگان موجب کاهش قیمت تمام شده کالا می شوند که در کاهش قیمت کالا در کشور هدف موثر است.
عضو هیات نمایندگان اتاق اهواز یادآور شد: کشور ترکیه با دادن سوپسیدها و کاهش تعرفه موجب کاهش قیمت کالا در عراق شده و یکی از مهمترین رقبای کشور ما در بازار عراق است.
وی افزود: دولت در این امر نقش ویژه ای دارد که با ارائه مشوق ها، کاهش هزینه های حمل و نقل و کاهش هزینه های گمرکی می تواند کمک شایانی در کاهش قیمت تمام شده کالا داشته باشد چرا که تولیدکنندگان ظرفیت و حدی دارند و نمی توانند بیش از آن قیمت کالا را کاهش دهند.
سواعدی یکی از صادرکنندگان نمونه سال است که در زمینه صادرات سیمان و ظروف یکبار مصرف به کشور عراق فعالیت می کند.
7148/6002
خبرنگار: هنا نیسی**انتشاردهنده :کبری آقازری

انتهای پیام /*

نظر شما