شناسهٔ خبر: 20926301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دفاع رحمانی‌فضلی از عزل و نصب‌ها در وزارت کشور/ از مداخله سیاسی در انتخابات جلوگیری کردیم

سیاست > دولت - وزیر پیشنهادی کشور گفت: استان‌های همجوار با مرز دچار عدم توازن هستند آنجا هم که تجمع ثروت و جمعیت است متأسفانه به همان میزان تجمع ثروت، تجمع جرم و جنایت و حاشیه نشینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی وزارت کشور، در نشست علنی امروز شنبه 28 مرداد مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود گفت: جلسات مختلف در محضر نمایندگان مجلس بودم، موضوعات و مسائلی که مطرح شود همه مشفقانه برای احقاق حق مردم در قالب اجرای قانون بود.

وی افزود: من تجربه دوره نمایندگی، معاونت پارلمانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و صدا و سیما، دو دوره رئیس دیوان محاسبات و یک دوره وزیر کشور بودم بنابراین فضای مجلس را می شناسم و حق می دهم که نمایندگان موضوعات و مسائل منطقه ای و مردم را پیگیر باشند و من خدمت‌گزار و پاسخگو باشم. در این چند روز هرچه دیدم تماما زیبایی است.

وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به خاطره ای از دوران کودکی خود گفت: قبل از پیروزی انقلاب فرمانداری شیروان جایی واقع بود که هر روز برای رفتن به مدرسه از جلوی آن می گذاشتیم، جلوی درب فرمانداری و پشت آن دو نگهبان بود و افراد عادی نمی توانستند داخل فرمانداری بروند. آرزو داشتیم داخل فرمانداری را ببنیم. بعد از پیروزی انقلاب رفتیم و داخل فرمانداری را دیدیم.

اهم اظهارات وزیر پیشنهادی کشور به شرح زیر است:

*امروز 430 فرمانداری و حدود 1500 بخشداری در اختیار من است و من این خدمتگزاری را انجام می دهم. شما هدایت و سیاستگذاری می کنید و خدا را شکر می کنم برای اینکه چنین رهبری و مجلسی داریم. از رئیس جمهور که لطفش شامل حامل من شد و به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی شدم تشکر می کنم.

*وزارت کشور با توجه به ابعاد مختلف و موضوعات متنوعی که با آن سروکار دارد از نظر جنبه های سیاسی و امنیتی می تواند در اقتدار، منافع ملی، امنیت، آرامش برای مردم و رضایت عمومی نقش مهمی داشته باشد.

*سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است. این پیوند ناگسستنی است. یک کشور مقتدر و با مردم رضایتمند می تواند پشتوانه سیاست خارجی باشد و دستگاه سیاست خارجی با ابزارهای دیپلماتیک سرمایه ها را به داخل منتقل کند تا در داخل به اقتدار بیفزاییم.

*توسعه همه جانبه و پایدار مدنظر است. توسعه در بُعد اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را باید مدنظر قرار داد. برای رسیدن به این توسعه باید همه اجزای توسعه را به طور متوازن و جامع دید.

*وزارت کشور تنها وزارتخانه ای است که 14 دستگاه حاکمیتی باید در چارچوب وزارت کشور هماهنگ شوند. برگزاری انتخابات، مدیریت بحران، شورای امنیت و شورای اجتماعی دستگاه های مختلفی باید هماهنگ شوند.

*ما امروز با یک عدم توازن و تعادل در سطح کشور مواجه هستیم، توزیع منابع، فعالیت ها و جمعیت به لحاظ اجتماعی و اقتصادی نامتوازن است. برای حل این مسئله باید نگاه متوازن داشت. استان های همجوار با مرز از سیستان، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان تا آذربایجان دچار عدم توازن هستند آنجا هم که تجمع ثروت و جمعیت است متأسفانه به همان میزان تجمع ثروت، تجمع جرم و جنایت و حاشیه نشینی است. ما در کشور باید بتوانیم این موضوع را حل کنیم وزارت کشور باید بر این مبنا حرکت کند. 

*در حوزه حقوق شهروندي،‌ رئيس جمهور به صورت ويژه تدبيري انديشيده اند. وزارت كشور در اين مورد بازرسي مستمر از دستگاه هاي اجرايي و حوزه هاي فعاليتي كه نقش ارتباطي شان با مردم زياد است در دستور كار خود قرار داده است. براي اين منظور شاخص هايي تهيه كرده است و بر اساس آن بازرسي و اقدامات لازم را انجام ميدهد.

*ما در حوزه سياسي توانستيم، با همكاري احزاب و بلوغ سياسي و شعور ناشي از تجربه 39 ساله حزب،‌موضوع خانه احزاب را اداره كنيم تا اين خانه ،‌پشتوانه قوي براي احزاب شود. 9 خانه احزاب را در استانها تاسيس كرديم و به ‌57 حزب اجازه فعاليت داديم.

*دربحث تشكل هاي صنفي 81 مورد و در زمينه امنيت سياسي توانستيم فضاي امنيتي جريان هاي سياسي را با كمك احزاب، مردم و رسانه ها به گونه اي ساماندهي كنيم كه هر سال در 16 آذر بيش از 600 سخنراني با كمترين مشكل داشته ايم. در انتخابات بيش از 700 تجمع داشتيم كه با مشكل امنيتي همراه نشد. البته اين بلوغ سياسي مردم و احزاب است. در اين دوره توانستيم لايحه قانون احزاب را به مجلس ببريم و تلاش كرديم بندهاي لايحه را در طرح قبلي جاي دهيم. لازم است يك بار ديگر لايحه قانون احزاب را به يكبار ديگر كه امر سياست را مبتني بر گروه هاي سازماندهي كنيم،‌تغيير دهيم.

* انتخابات را در دو مرحله با كمك همه سازمان ها و احزاب به ثمر رسانديم و در همه انتخابات با افزايش مشاركت همراه بوديم و در مسير اجرا مشكلي نداشتيم. در انتخابات رياست جمهوري 140 شهرستان را به صورت كاملا مكانيزه با هماهنگي مجلس اجرا كرديم. اين ريسك بزرگي براي بنده بود كه مسئوليت آنرا پذيرفتم،‌چون ميخواستيم اثبات كنيم كه ما ميتوانيم.

*احراز هويت را به صورت الكترونيكي انجام داديم. هميشه مردم و نماينده به وجود شناسنامه هاي مردگان،‌تقلبي و.. در صندوق آراء اعتراض داشتند اما در اين انتخابات اينگونه نبود.

*لايحه جامعه انتخابات با سياست هاي كلي رهبري،‌ آماده شده است،‌آخرين بار آقاي لاريجاني به ما دستور دادند تا بازنگري بر اين لايحه با توجه به تجربيات اين دوره داشته باشيم. در بحث مشاركت اقليت و اقوام تلاش كرديم از همه نيروهايي كه در مناطق مختلف مي توانند براساس شايستگي كار كنند ‌استفاده كنيم.

*در اين دوره بحث تقسيمات كشوري را با توجه به اينكه دوسال تقسيمات كشور، متوقف شده بود اما از دو سال قبل دولت اجازه كار در اين حوزه را داد و الان 76 مورد پرونده تقسيمات كشور در دولت است.

*تمام تلاش ما این بوده است که با کوچکترین مداخله در انتخابات با نگاه سیاسی جلوگیری کنیم. ما توانستیم در ده روزی که فرصت داشتیم تمام انتخابات را بدون باطل کردن حتی یک صندوق به سرمنزل مقصود برسانیم.

*دوستان از عزل و نصب های سیاسی در وزارت کشور گلایه کردند. عزل ونصب ها در وزارت کشور با توجه به گرایش های سیاسی نیست و من با هرگونه سیاسی کاری برخورد خواهم کرد. چون ما امین مردم هستیم و باید محور کار ما قانون باشد و نباید به این امانت خیانت کنیم.

*افزایش مشارکت در انتخابات و برگزاری انتخابات تمام الکترونیک و افزایش آگاهی های سیاسی برای ما بسیار مهم است. یکی از افتخارات این دوره این بوده است که به آسیب های اجتماعی توجه داشته است. رهبر انقلاب 4 جلسه با سران قوا برگزار کرده اند و در آن جلسات به مسائل اجتماعی در حوزه وزارت کشور تاکید کرده اند و بعد از انجام بسیاری از توصیه های ایشان در وزارت کشور ایشان فرومدند من از روند کار خرسند هستم. ما در حوزه اجتماعی تلاش داریم که با همکاری همه دستگاه های اجرایی مباحث را مدیریت کنیم. توجه به نرخ طلاق و کاهش طلاق توافقی، کاهش فراوانی خشونت ها، کاهش 4 درصدی پرونده های اعتیاد و افزایش 10 برابری ساماندهی به مناطق محروم کشور از دیگر اقدامات ما در وزارت کشور بوده است.

*ما توانستیم در حوزه اجتماعی بحث ان جی اوها را به عنوان حلقه واسط دولت و مردم ساماندهی کنیم و الان ان جی اوها به 12 هزار رسیده است.

*قبلا سيستم رصد براي آسيب هاي اجتماعي نداشتيم اما الان روند آسيب هاي اجتماعي را رصد و تحليل ميكنيم.

*موضوع سازمان سواحل اساسنامه اش تصويب و در شوراي نگهبان تاييد شده است اما چون دولت سياستش افزايش ساختار دولت نبود، در قالب ديگري به وزارت كشور اين موضوع را ابلاغ كرده و ما پيگيري كرده ايم. ما به ناجيان كمك كرديم و امكانات بهتر در سواحل مستقر كرديم البته من موافقم اين سازمان بايد فعال شود.

*در حوزه اجتماعي هدف ما براي تقويت سرمايه اجتماعي و هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط است.

*در حوزه امنيتي با همكاري شوراي امنيت كشور مسئول امينت داخلي و شوراي تامين به عنوان مسئول امنيت استان ها، جلسه هاي متعددي داشتيم و آنچه در كشور به عنوان امنيت مي بينيد نتيجه تلاش همه دوستان در اين حوزه است 110 كيلومتر از خلاءهاي مرزي را پوشش داديم.

*سند راهبردي توسعه و امنيت را داشته ايم و در حوزه تلاش اين بود كه با كمك به مرز نشينان موضوع امنيت را حل كنيم،‌مانند حل مشكل كوله بران و ايجاد بازارچه هاي مرزي.

*وقوع سرقت هاي مسلحانه را در 18 استان كشور مهار كرديم،‌در بحث آدم ربايي 91 مورد شناسايي و كنترل شده است.

*در بحث شهرداري ها، لوايح متعددي را به مجلس داده ايم و موضوع درآمد پايداري،‌امورد اداري و استخدامي و ... در دولت مورد توجه است. در اين دولت براي اولين بار كميسيون كلان شهرها كه شامل شهردار،‌ استاندارها و وزرا است را ايجاد كرديم. كمك مالي به شهرداري‌ها 2 برابر از كمك هاي قبل بود. 8 هزار دستگاه ماشين آلات به استان هاي مختلف كمك كرديم. حدود 700 ميليارد تومان دولت كمك كرده است.

*اميدوارم براي وضعيت استخدامي دهيارها و رابطه آنها با باقي دستگاه ها كارهاي خوبي انجام دهيم. دهيارها موفق ترين عملكرد را در سطوح محلي و فرهنگي داشته اند.

*در اين دوره خطوط اول مترو‌شيراز،‌تبريز و اصفهان را ايجاد كرديم و 55 هزار تاكسي را نوسازي كرديم.2 هزار واگن را در شوراي اقتصاد تصويب كردم و در مرحله تصويب اعتبار است.

*موضوعاتی درباره حوزه کاری شهرداری ها است که باید برای حل آنها تلاش کنیم. حدود هزار شهرداری در کشور از لحاظ درآمد و هزینه مشکل دارند. ما این را در بودجه سال 96 لحاظ کردیم.

*در حوزه اقتصاد مقاومتی به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی در قرارگاه این موضوع را در تمام استان ها پیگیری می کنم و تصویب شد سه استان به عنوان الگو معرفی شوند. رئیس جمهور تصمیم گرفت هر وزیر برای فعال کرد طرح های نیمه تمام و کارخانه ها معین دو استان شود، گام های بزرگی هم برداشته شد و ما توانستیم مشکل و موانع تولید 7 هزار واحد تولیدی را حل کنیم. مقام معظم رهبری فرمودند، رئیس جمهور معتقدند، جهانگیری و من مستمر پیگیری می کنیم و قطعا موفق خواهیم بود.

*در حوزه معاونت استاندار، فرمانداران و بخشداران 151 خانم را به کار گرفتیم که بیشترین رقم نسبت به دیگر دستگاه ها است و دوره آینده تلاش می کنیم این رقم بیشتر باشد.

29214

نظر شما