شناسهٔ خبر: 20923532 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران خبر داد:

برپایی نمایشگاه عکس ایرنا و شینهوا در نمایشگاه کتاب پکن/نمایش پرتره 24 پیشکسوت اهل قلم کشور

تهران - ایرنا - مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران از نمایش پرتره 24 پیشکسوت اهل قلم کشور در در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن خبر داد و گفت: نمایشگاه مشترک عکس خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و شینهوا خبرگزاری رسمی چین با حضور وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و رییس خبرگزاری شینهوا در این رویداد برپا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر مسعود شهرام نیا روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: 24 امین دوره نمایشگاه کتاب پکن از یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار می شود و ایران با شعار «ایران رویای رنگین جاده ابریشم» به عنوان مهمان ویژه در این دوره حضور دارد.
وی افزود: برای حضور هر چه با شکوه تر ناشران در غرفه ایران فراخوانی تنظیم و منتشر شد و در آن از همه ناشران، موسسات، نهادها، تشکل های نشر، اهالی قلم و آژانس های ادبی سراسر کشور برای حضور در غرفه ملی ایران دعوت شد.
شهرام نیا ادامه داد: بر اساس فراخوان منتشر شده، ناشران به دو شکل درخواست فضای مستقل و عرضه کتاب توسط موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران می توانستند برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کنند.
وی درباره طراحی غرفه ایران گفت: متراژ غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه 500 متر مربع است که در طراحی آن از معماری سنتی ایرانی با استفاده از طرح های کاشی و آجرکاری استفاده شده، بخش هایی از غرفه برای برگزاری نشست و میزگردهای تخصصی، نمایش کتاب ناشران شرکت کننده، معرفی آثار تصویرگران و معرفی آثار نویسندگانی که در غرفه حضور خواهند داشت اختصاص یافته است.
مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی با اشاره به حضور 9 نویسنده مطرح کشور در این نمایشگاه اضافه کرد: هوشنگ مرادی کرمانی، حسین پاینده، مرضیه سلیمانی، علی اصغر سیدآبادی و شیوا مقانلو از جمله این نویسندگان هستند.


** ناشران شرکت کننده
به گفته وی در این دوره از نمایشگاه پکن، 13 ناشر از ایران به صورت مستقل حضور خواهند داشت و کتاب های منتخب بیش از 10 ناشر هم بدون حضور مستقیم ناشر توسط موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران نمایش داده خواهد شد. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ثالث، ققنوس، نگاه، فرهنگ معاصر و جامع المصطفی از جمله این ناشران هستند.
شهرام نیا با بیان اینکه از آژانس ادبی پل، تماس و کیا در این دوره از نماشگاه پکن حضور فعال دارند، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی گردشگری، بنیاد سینمایی فارابی، انجمن تصویرگران ایران و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از نهادهایی هستند که همکاری دارند. پژوهشکده میراث فرهنگی گردشگری، مجمع ناشران دفاع مقدس، اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران سفارت و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در چین از دیگران نهادهایی هستند که در این نمایشگاه با موسسه همکاری می کنند.
به گفته وی، قرار است در بخشی از غرفه ایران، پرتره 24 پیشکسوت اهل قلم کشور که توسط موسسه خانه کتاب جمع آوری شده، جهت معرفی هر چه بهتر نویسندگان ایرانی در این نمایشگاه نمایش داده شود.

** بخش های مختلف غرفه ایران
شهرام نیا با اشاره به بخش های مختلف غرفه ایران گفت: نمایش کتاب های فارسی ترجمه شده به زبان چینی، نمایش کتاب های جدید الانتشار حوزه کودک و نوجوان نمایش معرفی کتاب ایران شناسان چینی و نمایش معرفی گزیده آثار کتاب شناسی ایران و چین از جمله بخش های مختلف غرفه ایران است.
وی توضیح داد: برای معرفی بهتر نشر ایران و مراکز مراتب با آن بروشور (نگاهی اجمالی به صنعت نشر در ایران) زبان چینی مشتمل بر معرفی مراکز اطلاع رسانی کتاب ایران، معرفی جوایز کتاب، معرفی طرح های حمایتی کتاب در عرصه بین المللی مانند تاپ و معرفی اتحادیه ها و تشکل های نشر چاپ شده که در نمایشگاه عرضه می شود.
به گفته مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، این موسسه با همکاری انجمن تصویرگران ایران با هدف معرفی هنر ایران و تصویرگران ایرانی، نمایشگاه تصویرگری در محل غرفه برپا می کند. از این رو طی یک فراخوان عمومی، از تصویرگران علاقه مند درخواست شد تا آثار خود را برای شرکت دراین نمایشگاه ارسال کنند.
به گفته شهرام نیا، 70 اثر منتخب توسط داوران انجمن تصویرگران ایران در دیواره تصویرگران در داخل غرفه به نمایش گذاشته می شود.


** برگزاری هفته فیلم ایران
شهرام نیا گفت: هفته فیلم ایران نیز همزمان با افتتاح غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن با همکاری سازمان سینمایی و رایزن فرهنگی ایران در پکن با حضور مقامات عالی رتبه فرهنگی و هنرمندان دو کشوردر موزه ملی چنی برگزار می شود.
وی ادامه داد: برای هفته فیلم ایران در پکن نمایش 6 فیلم از سینمای ایران شامل «فروشنده»، «شیار 143»، «شیرین»، «هاری»، «من» و »جامه دارن» در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی با بیان اینکه دو خبرنگار این رواید مهم را پوشش رسانه ای خواهند داد، افزود: با هماهنگی انجام شده با شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تمبر یادبود حضور ایران به عنوان معمان ویژه طراحی شد.
شهرام نیا با بیان اینکه قرار است نمایشگاه بین المللی کتاب پکن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شود، تصریح کرد: در صورتیکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا زمان گشایش نمایشگاه بین المللی کتاب پکنمعرفی نشود، یکی از معاونان رییس جمهوری در این رویداد شرکت خواهد کرد.

** ژاپن میهمان ویژه 2018 نخواهد بود
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با بیان اینکه میهمان ویژه شدن در نمایشگاه های بین المللی کتاب فرصت خوبی برای معرفی بهتر آن کشور است، افزود: ایران در نمایشگاه پکن در ویترین قرار خواهد گرفت و توجه همه دنیا به آن معطوف می شود.
وی حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه پکن را گشایشی در بازار نشر کشور دانست و ادامه داد: ایران پیش از این نیز در نمایشگاه های کتاب مسکو و بلگراد میهمان ویژه بوده است.
شهرام نیا با بیان اینکه چین سال 2019 میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواهد بود، اضافه کرد: چین به دلیل اینکه در سال 2018 میلادی در نمایشگاهی دیگر میهمان ویزه است از ما درخواست کرد که دو سال بعد میهمان شود.
مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران ادامه داد: قرار بود ژاپن میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شود اما مسئولان نمایشگاهی آن اعلام کردند زمان کافی در اختتیار ندارند از این رو مایل هستند برای سال 2019 یا 2020 در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شوند.

** اجرای موسیقی زنده
شهرام نیا گفت: بر اساس هماهنگی های انجام شده 2 گرو موسیقی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب پکن که در ساختمان کنگره خلق چین با حضور مقامات رسمی 2 کشوور برگزار می شود، برنامه زنده خواهند داشت هر چند گروه های موسیقی لیان از بوشهر، پگاه و سفیران صلح و دوستی هم برنامه هاایی خواهند داشت.
وی به برنامه روایتگری، نقالی و داستان خوانی گروه سفیران صلح و دوستی هم اشاره کرد که در حاشیه نمایشگاه انجام می شود.
مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران از کامبیز درم بخش(طراح و کاریکاتوریست)، حسین شیرکوند(خوشنویس نستعلیق)، مینا ساداتی (بازیگر سینما) ، مریم محمودی مقدم (تصویر گر) و محسن رزاقی تصویرگر به عنوان هنرمندانی یاد کرد که در نمایشگاه حضور خواهند داشت.
سمینار ناشران «کمربند و جاده» رونمایی 16 جلد کتاب از مجموعه شاهکارهای ادبیات فارسی به چینی و سمینار ناشران 10+10 از جمله برنامه هایی است که به گفته شهرام نیا قرار است طی برپایی نمایشگاه کتاب پکن توسط هیات ایرانی اجرا شود.

** معرفی طرح های حمایتی
شهرام نیا از معرفی طرح های حمایتی نظیر تاپ و گرنت در این نمایشگاه خبر داد و گفت: طرح تاپ به منظور تشویق ترجمه و نشر آثار فارسی به زبان های دیگر بخشی از هزینه های ترجمه و نشر کتاب در زبان مقصد را در قالب طرح حمایتی تقبل کرده و ناشران معتبر بین المللی را تشویق می کند تا در ترجمه و نشر آثار فارسی به سایر زبان ها مشارکت مادی و معنوی کنند و آثار فاخر فارسی در حوزه معارف اسلامی و علوم انسانی را در بازار نسر جهانی عرضه و توزیع کنند.
وی درباره هزینه های ایران برای حضور در نمایشگاه های مختلف نیز گفت: برخی نمایشگاه ها به دلیل در اختیار داشتن متراژ غرفه، هزینه های زیادی را در بر دارد اما در مقابل برخی رقبای ایران مانند عربستان، امارات و ترکیه ارقام بسیار اندک است.
به گفته شهرام نیا، این کشورها بضاعت محتوایی کم دارند اما برای حضور در بازار های بین المللی نشر هزینه زیاد می کنند.

** اختصاص فضایی به شهر تبریز در غرفه
مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران گفت: به دلیل اینکه تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 لقب گرفته، اداره کل ارشاد آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز تمایل داشتند که فضایی کوچک را در غرفه ایران به فعالیت آنها اختصاص دهیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز درباره اهمیت حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه های بین المللی کتاب دنیا توضیحاتی ارائه کرد.
فراهنگ ** 1085 ** 1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما