شناسهٔ خبر: 20923457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جای خالی نگاه ملی در کابینه دوازدهم

باید تا شنبه منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای احقاق حقوق ملت و نیز توسعه کشور در امتحان رای به وزرای دولت چگونه عمل خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مجلس شورای اسلامی از سه‌شنبه با حضور  حسن روحانی، رئیس‌جمهور به بررسی مهم‌ترین دستور کار خود یعنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم پرداخت. دستور کاری که منجر به تشکیل کابینه دوازدهم خواهد شد.

بعد از معرفی لیست پیشنهادی وزرای دولت دوازدهم و اعلام وصول نامه رئیس‌جمهور، اما و اگرهایی از سوی کارشناسان و کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب و حامی دولت مطرح شد. اما و اگرهایی که نشان‌دهنده ضعیف بسته شدن کابینه مخصوصا در تیم اقتصادی آن بود.

حال هرچه زمان می‌گذرد و موافقان و مخالفان شاید نه‌چندان قوی که در حمایت یا در مخالفت با وزیر پیشنهادی مطالب خود را مطرح می‌کنند، می‌توان به این نتیجه رسید که تنها سه وزیر آن هم با احتمال ضعیف ممکن است رای اعتماد نگیرند.  

بسیاری از کنشگران بر این باورند که در سه روز بررسی اعضای کابینه دوازدهم در مجلس نطق قوی و مخالفت جدی با وزرا وجود نداشت و نمایندگان به‌عنوان مخالف وزرا تنها مشکلات حوزه نمایندگی خود را مطرح می‌کردند و خواستار پیگیری آن بعد از کسب رای اعتماد از سوی وزیر مطرح شده می‌شدند، بحثی که باعث انتقاد خود نمایندگان مجلس شد و برخی از آنها در تذکر آیین‌نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام کردند که «یک نماینده مخالف نباید مشکلات شهر خود را به‌عنوان مخالفت با وزیر مطرح کند و در انتها بگوید ان‌شاءا... وزیر پیشنهادی بالاترین رای را می‌آورد و ما هم به او رای خواهیم داد.»

تحلیلگران معتقدند که اینگونه مواضع نمایندگان در جایگاه مخالفت با وزرای پیشنهادی باعث تنزل در سطح و جایگاه مجلس خواهند شد.

از سوی دیگر بحث عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به برخی از وزرای پیشنهادی با طرح برخی موضوعات از سوی هیات‌رئیسه باز هم کمتر می‌شود. به‌عنوان مثال پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است که اگر مجلس به گزینه اول روحانی رای ندهد، رئیس‌جمهور گزینه ضعیف‌تری را به مجلس معرفی خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است در دور نخست تکلیف وزرا را تعیین کنیم تا بیش از این به ضرر مردم تمام نشود. این سخنان بحث آنکه روحانی از انتهای لیست کارگروه معرفی وزرای پیشنهادی، وزرا را انتخاب کرده است، بیشتر تقویت می‌کند.

 رای اعتماد ۱۴ نفر از وزرا قطعی است

در همین راستا، مصطفی‌ کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای‌ اسلامی با اشاره به اینکه در فراکسیون‌های امید، منافع ملی‌ و دیپلماسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم حضور پیدا کرده و برنامه‌های خود را ارائه‌ داده‌اند، گفت: «در فراکسیون‌های امید، منافع ملی ‌و دیپلماسی تمام وزرا مورد بررسی قرار گرفته‌اند و به نظر بنده کسب رای اعتماد 14 نفر از وزرا قطعی است.»

 انتظار تیم اقتصادی قوی‌تری داشتیم

از سوی دیگر عبدالرضا مصری با اشاره به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم اظهار داشت: «ترکیب کابینه در مجموع خوب است، اما تیم اقتصادی می‌توانست قوی‌تر از این باشد و ما نیز انتظار تیم اقتصادی قوی‌تری داشتیم.»

وی تاکید کرد: «مشکلات اقتصادی کشور به‌ویژه در بخش تولید امروز به‌گونه‌ای است که باید تیم اقتصادی دولت هماهنگ‌تر از قبل باشد، در غیر این‌صورت مشکلات دولت یازدهم دوباره تکرار می‌شود.»

 احتمال افتادن 2 وزیر از لیست کابینه

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا همه وزرا رای خواهند گرفت یا خیر، تصریح کرد: «رای نمایندگان چندان قابل پیش‌بینی نیست، اما استنباط ما از فضای مجلس این است که یک یا دو وزیر رای نخواهند گرفت.»

 حق‌شناس: ممکن است برخی وزرای معرفی‌شده رای نگیرند

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه «وزرای شاخص پیشنهادشده مثل ظریف، زنگنه و بیطرف راحت‌تر می‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند اما برخی وزرا ممکن است در این مسیر با سختی و چالش مواجه شوند»، اظهار داشت: «پیش‌بینی من این است که اکثریت قریب به اتفاق وزرا می‌توانند از مرحله رای اعتماد عبور کنند.»

وی در پایان گفت: «البته ممکن است تعدادی از وزرا هم رای اعتماد نگیرند که این اتفاق همیشه رخ داده است. حسن روحانی هم که سابقه حضور در مجلس را دارد با این فضا ناآشنا نیست؛ بنابراین باید وزرای جایگزین هر چه سریع‌تر معرفی شوند تا کابینه همراه و منسجم شکل بگیرد.»
 
 احتمال عدم رای اعتماد به ۳ وزیر

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس با انتقاد از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد که کاش یک اصلاح‌طلب توانمند معرفی می‌کردند و سه گزینه از وزرای پیشنهادی رای نخواهند آورد.

 3 یا 4 وزیر پیشنهادی رای نخواهند آورد

از سوی دیگر غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو لیست امید و نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و از طرفداران دولت دوازدهم با اشاره به معرفی وزرای کابینه دوازدهم از سوی رئیس‌جمهور، گفت: «سه یا چهار وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی رای نخواهند آورد.»

این نماینده مجلس گفته است: «جهرمی، به دلیل سابقه منفی‌اش نسبت به حوادث 88 و بعد از آن رای نخواهد آورد. البته این نظر شخصی بنده است و نه‌تنها به او رای نمی‌دهم بلکه به‌عنوان مخالف هم صحبت می‌کنم.»

وی افزود: «بطحایی در شأن آموزش و پرورش و فرهنگیان نیست. برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش باید فرهنگیان در اولویت باشند. رحمانی فضلی باید نمایندگان را قانع کند و شرایطش مساعد نیست. بنابراین به نظر می‌رسد این سه وزیر اوضاع‌شان خوب نیست.»

البته برخی کنشگران بر این باورند که احتمال رای‌آوری ربیعی از سوی مجلس بسیار پایین است و مخالفان جدی با او وجود دارند. البته در بحث بررسی کابینه و رای اعتماد همچون سنوات گذشته لابی و لابی‌گری وزرا و اطرافیانش بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

حال باید تا شنبه منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای احقاق حقوق ملت و نیز توسعه کشور در امتحان رای به وزرای دولت چگونه عمل خواهند کرد، ‌آیا لابی‌ها و فشارها به آنها جواب خواهد داد یا با صلابت و ایستادگی و پاسداشت خون شهدای ترور مجلس با انتخاب اصل خود باعث پیشرفت و اعتلای کشور می‌شوند.

منبع: فرهیختگان

نظر شما