شناسهٔ خبر: 20922838 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پایان احیاء، مرمت، حفاظت و بازپیرایی بافت تاریخی بخش مرکزی شهر تهران

71553

شهردار منطقه 11 تهران گفت: در سال جاری پروژه‌های احیاء، مرمت، حفاظت و بازپیرایی بافت تاریخی مرکز شهر تهران؛ پیگیری و به پایان رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نصراله آبادیان با اشاره به پروژه های اجرایی این منطقه با مشارکت سازمان زیبا سازی شهر تهران در بافت تاریخی و حصار ناصری به تشریح اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت و گفت: نور پردازی خانه تیمور تاش، پیرایش شهری محور حافظ تا وحدت اسلامی، پیرایش شهری پیرامون میدان تاریخی راه آهن تهران، بهسازی جداره های تاریخی گذر فروزش، حفاظت از تنها بازارچه چوبی شهر تهران، احیای بافت تاریخی کوچه لولاگر تنها کوچه قرینه تهران، باز سازی میدان تاریخی حسن آباد، نور پردازی مسجد سجاد (ع) و نور پردازی تئاتر شهر را  می‌توان از جمله این اقدامات برشمرد.

وی افزود: خانه تاریخی تیمور تاش که محل نگهداری قدیمی ترین ابزار و ادوات جنگ کشور است؛ اکنون به عنوان موزه جنگ به روی مردم گشوده شده است. همچنین در پیرایش میدان وحدت اسلامی که به طول 2کیلومتر در این محور انجام شد؛ آرام سازی بصری، احداث پیاده راه، افزایش نور و روشنایی و حذف زوائد بصری نیز به پایان رسید.

آبادیان ادامه داد: در پروژه پیرایش یک کیلومتر از جداره پیرامونی میدان 75 ساله راه آهن جداره های شهری پیرایش شدند که شامل ساختمان های جنب میدان و خیابانهای شوش غربی تا پارکینگ، شوش شرقی تا خیابان بیگی و همچنین خیابان کارگر و ولی عصر ( عج) است.

شهردار منطقه 11 تهران خاطر نشان کرد : در طرح بهسازی جداره‌های تاریخی خیابان فروزش جداره مغازه‌ها و حجره های با عمر بیش از 70 سال که دارای ارزش هنری و میراثی هستند؛ شناسایی و برای بهسازی و پاکسازی آن ها اقدام شد. در همین خیابان اقدامات حفاظت از بازارچه تاریخی چهارسوق چوبی که از جمله بناهای منحصر به فرد باقی مانده از زمان قاجار، با نظارت سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

به گفته وی از دیگر اقدامات حفاظت از بافت تاریخی حصار ناصری ،احیای بافت تاریخی کوچه لولاگر به عنوان تنها کوچه قرینه تهران است که بزرگترین پروژه مرمت بافت تاریخی شهر تهران در آن به اجرا در آمد و اقدامات بازآفرینی منظرشهری شامل کف سازی ومبلمان شهری اعم از نور پردازی و نیمکت از سوی شهرداری منطقه 11 انجام شد.

براساس  گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 11؛ آبادیان درخصوص باز سازی میدان تاریخی حسن آباد با قدمت بیش از 85 سال گفت: در این طرح یک هزار متر از سنگ‌های محدوده بازسازی ،ترمیم و تعویض شدند. همچنین پروژه نور پردازی مسجد سجاد (ع)که یکی از قدیمی ترین مساجد شهر تهران است و نور پردازی تئاتر شهر در فضای پشت ستون های مجموعه تئاتر شهر و فضای بیرونی ستون ها نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه ها بوده است.

انتهای پیام

نظر شما