شناسهٔ خبر: 20922509 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار:

مرکزهای عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک در هرمزگان راه اندازی شود

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، بهروز اکرمی در چهارمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی این استان افزود:
محصولات ارگانیک باید با قیمت واقعی به فروش برسد تا کشاورزان با رغبت بیشتری به سمت تولید این محصولات بروند.
وی بیان داشت: باید آموزش های لازم به کشاورزان در خصوص عیب های مصرف بی رویه سم ها و کودهای شیمیایی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی ارائه شود و کشاورزی را به سمت کار دانش بنیان و تولید محصول سالم و ارگانیک پیش برد.
محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مرحله های رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و محصول در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌ گونه سم های دفع آفت های گیاهی چون علف هرزکش‌ ها، قارچ ‌کش‌ ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده است و تنها با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی رشد می‌ کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هم چنین در این نشست به پیش نویس سند استانی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر اشاره کرد و بر لزوم تعیین وظایف و نقش واحدهای مختلف و همکاری بین بخشی سازمان ها و اداره ها در تحقق هدف های این سند تاکید کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان نیز در این نشست با ارائه گزارشی در خصوص نحوه استفاده از سم ها و سلامت محصولات کشاورزی در استان گفت: جهاد کشاورزی به دنبال تولید محصول سالم و ارگانیک در استان است.
ناصر حیدری پوری افزود: استانداردهای استفاده از نهاده های کشاورزی در کشورها متفاوت است اما جهاد کشاورزی با برگزاری دوره های آموزشی ویژه کشاورزان، سعی در استاندارد سازی روند «پاشش» سم بر روی محصولات دارد.
وی یادآور شد: صاحبان زمین برای پاشش سم از کشاورزان فصلی که بیشتر مهاجر هستند، استفاده می کنند که این امر موجب بروز مشکلاتی در استفاده نکردن صحیح و اصولی سموم شده است.
رئیس جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: تولید محصول سالم و ارگانیک نیازمند یک حرکت جمعی است، به طوری که در تولید، آموزش و ترویج در خصوص سموم، کم بودن میزان ماندگاری بر روی محصولات و همچنین میزان پاشش سم و فاصله آن با برداشت محصول، مناسب باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست به بیماری های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: 76 درصد علت مرگ و میر در دنیا بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر است که از این میزان، 46 درصد مربوط به بیماری های فشار خون و قلبی و عروقی است.
دکتر غلامعلی جاودان با ارائه آمازی از شاخص وضعیت بیماری ها در افراد میانسال که از طریق سامانه سیب به تفکیک شهرستان های استان جمع آوری شده بود، افزود: سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر با تلاش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است.
وی بیان داشت: 13 هدف کلی در سند فوق، لحاظ شده که 9 هدف آن بین المللی است.
مدیرکل محیط زیست هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به بحث کنترل و پایش آلاینده های هوا در شهرستان بندرعباس گفت: 5 ایستگاه واقع در پالایشگاه نفت بندرعباس، گاز سرخون، منطقه ویژه پارسیان، اداره بنادر و دریانوردی و رسالت بندرعباس متغیرها و آلاینده های شاخص کیفیت هوای بندرعباس و صنایع غرب را از نظر هواشناسی، دما، رطوبت نسبی و سرعت باد اندازه گیری می کنند.
مجید وفادار ابراز داشت: ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، به علت هزینه بالای تجهیزات و نگهداری از آن ها، با مشکلات راهبردی زیادی روبرو هستند وبا توجه به خطر ناشی از آلودگی هوا توسط صنایع و تاسیسات پالایشگاهی، این صنایع ملزم به راه اندازی ایستگاه های ثابت سنجش آلاینده های هوا در محل فعالیت خود هستند.
وی بیان داشت: پیرو مصوبه شورای عالی سلامت در خصوص اندازه گیری آلاینده های هوا با ارائه اطلاعات میزان آلایندگی و هشدار به مردم در مواقع بحرانی در شهرهای بالای 300 هزار نفر، نیازمند راه اندازی 30 ایستگاه ثابت در شهر بندرعباس هستیم.
7195/ 7408
تنظیم کننده: رقیه غلامی زاده ** انتشار: محمد جهانگیریان

انتهای پیام /*

نظر شما