شناسهٔ خبر: 20922346 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارشی از کاهش فرزند آوری؛

تولدهایی که رقم نمی خورند/ زخم اقتصاد بیمار بر پیکر فرزند آوری

نزدیک به شش سال است که ازدواج کرده ایم ولی هر بار با دلیلی که شرایط بهتر شود برای بچه دار شدن اقدام نکردیم، ما آرزوی داشتن بچه را با خودخواهی های خودمان نابود کردیم تنها آرزویم شنیدن صدای گریه نوزاد در خانه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه ساجده، میزان جمعیت هر جامعه ای می تواند یکی از شاخص های توانمندی آن جامعه محسوب شود. در کشور ایران سال هایی را مشاهده می کنیم که به علل مختلف، سیاست کلی کشور به سمت کاهش جمعیت متمایل بوده و در این زمینه نیز تا حد قابل توجهی پیش رفته است.

رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر این مسأله را با جدیدت به مسئولین و ملت ایران بارها گوشزد نموده و خطرات تحدید نسل و راه کار های افزایش جمعیت را به مناسبت های گوناگون بیان فرموده اند.

در تابستان سال 1391 رهبر انقلاب بار دیگر در جمع مسئولان نظام به مبحث افزایش جمعیت اشاره می فرمایند. اما این بار با تأکیدی بیشتر و با اشاره های صریح به ضرورت توقف سیاست کنترل جمعیت، خطرات ادامه روند کنونی، لزوم فرهنگ سازی برای رشد جمعیت و نیز لزوم داشتن جامعه ای با نمای جوان به عنوان عاملی مهم در راستای نیل به پیشرفت در عرصه های علمی و ...

در سال 1392 فرمودند:«فرزندآورى یک مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهایى که داشتیم، با عدم دقت هایى که از ماها سر زده، یک برهه‌ اى در کشور ما متأسفانه این مسأله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داریم مى‌ بینیم؛ که من بارها این را به مردم عرض کرده‌ ام: پیر شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهایى است که اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتى هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز چرا، امروز قابل علاج است».

با توجه به اهمیت موضوع و ورود مستقیم مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان، لازم دانستیم تا کاهش جمعیت را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم، در ادامه با چند زوج به گفتگو پرداختیم که تقدیم تان می شود:

زوج جوانی که نزدیک به دو سال است زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند و علاقه ی زیادی به فرزند داشتند گفتند: دلیل اصلی ما نداشتن درآمد کافی است، با توجه به گذشت زمان و تغییر رویه های زندگی مخارج فوق العاده بالاست که متاسفانه دخل و خرج ها با هم نمی خواند و خرج ها همیشه بالاتر است، ترس ما از این است که وقتی در مخارج زندگی خود دچار مشکل هستیم چگونه عهده دار زندگی نفر سومی باشیم که قرار است فرزندمان باشد.

 

 

طیبه که خود و همسرش شاغل هستند ادامه داد: من برای کمک به همسرم برای گذران یک زندگی عادی مشغول به کار هستم، بارها به بچه دار شدن فکر کردیم ولی متاسفانه حقوق همسرم کفایت زندگی را نمی کند و بدون حقوق من اوایل ماه به صفر می رسیم و این ما را برای ورود یک نوزاد مضطرب تر می کند.

زوج دیگری که کمی نظرشان متفاوت تر از این دو زوج بود گفتند: بچه دار شویم که چه بشود، مگر ما خودمان برای پدر و مادرهایمان چه کار کردیم که بچه های ما چکار کنند، ما ترجیح می دهیم برای خودمان زندگی کنیم و اگر روزی حس کردیم نیاز به فرزند داریم از پرورش گاه فرزندی را به سرپرستی قبول می کنیم.

مهشید و وحید هم که با آمدن اسم بچه نگرانی عجیبی چهره شان را پر کرد گفتند: نزدیک به شش سال است که ازدواج کرده ایم ولی هر بار با دلیلی که شرایط بهتر شود برای بچه دار شدن اقدام نکردیم، ولی الان به هر جایی که سرزدیم نتوانستیم دوا و درمانی پیدا کنیم با گرفتن آدرس باید به تهران برویم و آن هم هزینه ی خیلی بالایی برای ما دارد، ما آرزوی داشتن بچه را با خودخواهی های خودمان نابود کردیم تنها آرزویم شنیدن صدای گریه نوزاد در خانه است.

 

کلثوم عزیزی، کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: یکی از مهمترین نکته هایی که پس از ازدواج زن و شوهر مطرح می شود تصمیم گیری در مورد داشتن فرزند است، آمارها نشان از روند کاهش جمعیت در سالهای آتی می دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه جوان های امروز بسیار کمال گرا پرورش یافته اند . همه چیز را در حد اعلا و بی عیب و نقص می خواهند علاوه بر تغییر نگرش درسبک فرزند پروری نمی توان از تاثیر رسانه ها برای این تغییر و ترویج مرفه گرایی بدون تامل گذشت .

 

 

عزیزی ادامه داد: بدون شک به نمایش گذاشتن فیلم هایی که زندگی یک زوج را که در آستانه ازدواج هستند را با بهترین امکانات به نمایش می گذارند اثرات منفی برآنها داشته و باعث بالارفتن سن ازداوج بدلیل توقع  بالا برای تشکیل زندگی شده است.

وی گفت: اشتغال زنان به عنوان یک ارزش اساسی در اهداف زندگی باعث شده تا فرزند آوری متعدد را تحت تاثیر قرار دهد. سخن این نیست که زنان باید خانه نشین شوند بلکه اشتغال طولانی مدت زن در بیرون از خانه آنها را وا می دارد تا به تک فرزندی قانع ویا برنامه ای برای داشتن فرزندان دیگر نداشته باشند.

عزیزی اظهار کرد: عدم آگاهی والدین از سبکهای فرزند پروری باعث شده تا فرزندان کنونی سکوی  حرکت کشتی زندگی را به دست گرفته و مطابق خواسته  ها و اهداف خود  خانواده را حرکت دهند چنانچه فرزند اول خانواده نازپروده ، لوس  و بدون قید و بندهای تربیتی پرورش یافته باشد و تمایلی برای داشتن خواهر ویا برادری به جهت  ترس از تقسیم امکانات و حتی عواطف والدین نداشته باشد والدین نیز تسلیم تصمیم او خواهند شد.

وی اشاره کرد: جایگزین شدن خانواده هسته ای بجای خانواده های گسترده،  افراد را به فرد گرایی سوق داده است . فرد گرایی یعنی اینکه فرد بجای اینکه در راستای نیازها و اهداف جمع باشد اهداف و نیازهایش را مد نظر قرار می دهد. جمع گرایی همسو با خانواده های گسترده می باشد. نگرش فردگرایی  باعث شده افراد نسبت به تاثیرات مخرب تک فرزندی و کاهش جمعیت درآینده کشور بی تفاوت باشد .

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطر نشان کرد: فرزند دار شدن باید در کمال آگاهی و مطالعه و آمادگی جسمی و روحی زن و شوهر صورت بگیرد و بدور از هر گونه کمال گرایی در برآوردن احتیاجات فرزندان ضمن اینکه وضعیت اقتصادی خانواده بتواند حداقل نیازهای اولیه فرزندان را برآورده سازد .

 

 

در ادامه برای تکمیل گزارش صدیقه قرائی، کارشناس سلامت باروری و جمعیت مرکز بهداشت بجنورد اضافه کرد: عوامل متعددی وجودارد که باروری زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد، که مصرف سیگار و مواد مخدر صنعتی و استفاده از مکمل های دارویی جهت بدنسازی می تواند روی روند تولید اسپرم به طور قابل ملاحظه ای اثر بگذارد.

وی ادامه داد: سن مناسب بارداری در خانم ها 18تا35سال است و یکی از دلایل اصلی شیوع ناباروری ناشی از افزایش سن است که بر روی کاهش تعداد و کیفیت تخمک ها و اسپرم موثر است.

قرائی افزایش وزن در خانم ها را از دیگر دلایل ناباروری دانست و گفت: تغذیه ناسالم منجر به افزایش وزن می شود، چاقی باعث سیکل های نامنظم قاعدگی، افزایش ابتلا به تخمدان پلی کیستیک، افزایش احتمال ناباروری، افزایش خطر جراحی های ناباروری، افزایش خطر سقط خودبخودی می شود .

وی خاطر نشان کرد: همچنین چاقی افزایش خطر عوارض بارداری شامل افزایش فشارخون دیابت دوران بارداری وزن زیاد کودک هنگام تولد و سزارین را در پی خواهد داشت.

این کارشناس سلامت باروری و جمعیت با اشاره به رفتارهای پرخطر که منجر به بروز بیماری های منتقله جنسی می شود و تاخیر در باروری را پیش رو دارد گفت: استفاده از لباس های تنگ تولید اسپرم سالم را با مشکل مواجه می کند، آلودگی های محیطی از جمله مواجه با گازوئیل و بخار ناشی از رنگ ها و اگزوز اتومبیل و سفیده کننده ها برای شستن لباس ها و سطوح خانه ، استفاده از ظروف یکبار مصرف در باروری اثر خوبی ندارد.

وی در انتها گفت: همچنین داشتن بعضی مشاغل مانند رانندگی های طولانی مدت با وسایل نقلیه سنگین بر روی کیفیت اسپرم تایر می گذارد.

 

 

جمع بندی:

با توجه به روند فرمایشات مقام معظم رهبری و اشارات و تأکیدات ایشان بر موضوع جمعیت می توان گفت: ایشان نیز معتقداند کشور ایران به طور طبیعی و جغرافیایی ظرفیت و پذیرش جمعیت بیشتر را دارد.

- مهمترین راهکار علاج وضعیت کنونی، فرهنگ سازی و ارائه الگوهای فرهنگی است.

- همه افراد توانمند و دارای جایگاه اجتماعی و مخاطب، باید در این عرصه وارد شوند.

- توجه به قشر نخبگان مقوله فرهنگ سازی را راحت تر خواهد نمود.

- باید ابعاد و  علل مختلف کاهش جمعیت به شکل معقول و منطقی مورد توجه باشد و تمام گره های ذهنی موجود پیرامون این موضوع باید مورد توجه باشد.

آرزو رحمانی

انتهای پیام/

نظر شما