شناسهٔ خبر: 20922005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در یک نشست خبری تشریح شد؛

برنامه های ایران به عنوان میهمان ویژه درنمایشگاه کتاب پکن

برنامه های ایران به عنوان کشور میهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن ۲۰۱۷ در یک نشست خبری تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری با موضوع حضور ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن ۲۰۱۷ صبح امروز ۲۸ مرداد با حضور امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی و مدیر غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن و همچنین محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در محل این موسسه در تهران برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی  آموزگار گفت: شرایطی که تا حدود ۵ سال قبل در زمینه ارتباط ما با نشر خارج وجود داشت، چندان شرایط مطلوبی نبود، چندین و چند سال ما در نمایشگاه های بزرگ کتاب مثل فرانکفورت، پاریس و بلونیا حضور پیدا می کردیم اما واقعیت این است که تجربه این حضورها چندان نتیجه مشخصی نداشته است و شاید بیشترین وظیفه این حضور به توزیع جزوه مقررات نمایشگاه کتاب تهران بین ناشران خارجی  و همچنین چیدن برخی کتاب ها در تعدادی از قفسه ها و پخش گز و پسته بین بازدیدکنندگان متمرکز بوده است.

آموزگار افزود: اما در سال های اخیر موضوع حضور کتاب ایرانی در بازارهای جهانی در دستور کار اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران قرار گرفت. در اینجا لازم است به تجربه کشورهایی مانند اندونزی، ترکیه و مالزی که در آن سال ها تقریبا وضعیتی شبیه ما داشتند اشاره کنم؛ آنها از طریق وزارت فرهنگ یا نهادی رسمی که متولی حضور نشر کشورشان در نمایشگاه های خارجی است، غرفه ای را اجاره می کردند و کتاب های بخش خصوصی را در آن عرضه می کردند البته باید یادآور شد که آنها اکنون به مقدار زیادی از ما جلو افتاده اند اما نباید فراموش کرد که این سیاست مشابه در دولت دوازدهم و به خصوص از طریق معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در کشور ما هم مورد توجه قرار گرفت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در عین حال با اشاره به اینکه نپیوستن ایران به معاهده جهانی کپی رایت یک مانع جدی برای حضور موثر در نمایشگاه های خارجی کتاب بوده است، در عین حال از رعایت حقوق مولفان و ناشران خارجی برای عرضه کتاب هایشان در نمایشگاه های خارجی توسط اتحادیه متبوعش سخن گفت و افزود: ما بعد از مجاب کردن وزارت ارشاد برای فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوصی نشر در این نمایشگاه، با همکاران مان برای مجاب کردن شان جهت حضور در این بازارهای جهانی وارد گفتگوهای تنگاتنگ شدیم.

وی گفت: خوشحالم بگویم ناشرانی که امسال از ایران در نمایشگاه کتاب پکن حضور دارند تا همین چند سال قبل حتی حاضر نبودند کتاب هایشان را برای ارسال به این نمایشگاه به ما بدهند که به نظرم این نتیجه حاصل گام های موثری است که در این سال ها برداشتیم.

در ادامه این نشست خبری امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و مدیر غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن به تشریح برنامه هایی که برای حضور در این نمایشگاه ترتیب داده شده است، پرداخت و گفت: حضور کشور یا شهر ویژه در یک نمایشگاه خارجی معمولا فرصت خوبی برای معرفی آن شهر یا آن کشور است و ما هم سعی خواهیم کرد از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به دو تجربه قبلی حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در دو نمایشگاه خارجی کتاب یکی مسکو و دیگری بلگراد، گفت: موضوع میهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب پکن از دو سال قبل مطرح شد و نهایتا در سال گذشته مسئولان نمایشگاه کتاب پکن از ایران رسما برای حضور به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه دعوت کردند.

شهرام نیا افزود: از سال گذشته تاکنون سه هیات از چین شامل ۲۵ نفر به تهران آمده اند و گفتگوهای متعددی با هم انجام داده ایم و در فروردین ماه امسال تفاهم نامه ای بین طرفین به همین منظور امضا شد. از طرف دیگر و مطابق یکی از بندهای همین تفاهم نامه چین در سال ۲۰۱۹ به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهد یافت که با توجه به رفت و برگشتی بودن این حضور، هزینه های مربوط به حضور بسیار کمتر شد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی با بیان اینکه غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن ۵۰۰ متر مربع فضا دارد و طبیعتا به همین میزان فضا در اختیار چین جهت حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۲۰۱۹ قرار خواهد گرفت، افزود: بعد از نهایی شدن تفاهم نامه فراخوانی برای حضور ناشران، تشکل های نشر و آژانس های ادبی فعال در این نمایشگاه داده شد.

وی با اشاره به اینکه طراحی دکور غرفه ایران مدتی پیش به اتمام رسید و هم اکنون در حال غرفه سازی هستیم، گفت: طرح نهایی بر مبنای ترکیبی از آجر کاری ایرانی و کاشی کاری ایرانی تقریبا چیزی شبیه آنچه در چغازنبیل داریم، مصوب شد.

به گفته وی، تاکنون حضور انتشارات شمع و مه، ثالث، فرهنگ معاصر، ققنوس، حافظ، نگاه و ایران شناسی از ناشران بخش عمومی؛ پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه جامعه المصطفی و انتشارات سمت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات فاطمی از بخش دولتی و همچنین سه آژانس ادبی کیا، پل و تماس و نیز اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن تصویرگران کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب پکن قطعی شده است.

شهرام نیا نیز از حضور سه تصویرگر برگزیده انجمن تصویرگران کودک و نوجوان شامل فریبا اصلی، محسن رزاقی و مریم محمودی مقدم و نیز ۹ نویسنده برجسته که عموما از برگزیدگان جایزه کتاب سال، جایزه جلال آل احمد و یا نویسندگانی هستند که دست کم یک کتاب شان به زبان چینی ترجمه شده است شامل حسین پاینده، طاهره ایبد، مرضیه سلیمانی، هوشنگ مرادی کرمانی، علی اصغر سیدآبادی، شیوا مقانلو، جعفر شیرعلی نیا، سحر ترهنده و میرزانیا مدیر گروه چینی دانشگاه علامه طباطبایی در این نمایشگاه خبر داد.

همچنین به گفته مدیر غرفه ایران دو خوشنویس برجسته نمایشگاه قرآن، شیرکوند و ابراهیمی؛ دو استاد حوزه صنایع دستی؛ دو خبرنگار حوزه کتاب و کامبیز درم بخش گرافیست و کارتونیست و همچنین دو گروه موسیقی پگاه شامل نوید افقه و حامد بابایی و گروه موسیقی صلح و دوستی شامل ۱۵ هنرمند و نیز یک گروه نقالی و همچنین گروه موسیقی لیان به نمایشگاه کتاب پکن می روند.

وی از برگزاری هفته فیلم ایرانی در نمایشگاه کتاب پکن به مناسبت حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه با نمایش شش فیلم ایرانی از جمله تازه ترین اثر اصغر فرهادی با عنوان فروشنده و همچنین دو فیلم از زنده یاد کیارستمی در موزه ملی فیلم پکن خبر داد.

شهرام نیا از برگزاری نمایشگاهی از ۱۷۰ عنوان کتاب فارسی ترجمه شده به زبان چینی و همچنین نمایشگاهی از کتاب های جدید الانتشار و آماده عقد رایت با ناشران خارجی در حوزه های کودک و عمومی و معرفی دو ترجمه تازه از کتاب های «مربای شیرین» و «خمره» اثر هوشنگ مرادی کرمانی  و نیز دو اثر در حوزه ایران شناسان چینی در این نمایشگاه سخن گفت و یادآور شد: به مناسبت حضور ایران در این نمایشگاه نشست های مختلفی هم در این مدت در چین برگزار خواهد شد که از آن جمله می توان دست کم به هفت نشست که توسط وزارت فرهنگ چین تدارک دیده شده است و همچنین برگزاری روزانه دو نشست در محل غرفه ایران و نیز نشست هایی با محوریت آژانس های ادبی اشاره کرد.

وی با اشاره به طولانی شدن پروسه انتخاب وزرا در مجلس شورای اسلامی احتمال حضور سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان سخنران ویژه آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب پکن، کم ارزیابی کرد و گفت: به احتمال زیاد یکی از معاونین رئیس جمهور به جای وزیر فرهنگ در این مراسم سخنرانی خواهد داشت.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی در مورد وضعیت حضور کشوری به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه آتی کتاب تهران با توجه به موافقت با درخواست چین برای به تعویق افتادن حضورش به  عنوان میهمان ویژه برای سال ۲۰۱۹ گفت: بعد از موافقت با این درخواست، ژاپن درخواست حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران در یکی از سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را داد که البته ما از آنها خواستیم که برای سال ۲۰۱۸ در این نمایشگاه حضور داشته باشند که سفیر ژاپن با این درخواست مخالفت کرد.

وی افزود: البته یکی، دو کشور دیگر درخواست میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران را داده اند که طبیعا با تصمیم شورای سیاست گذاری این نمایشگاه یکی از این کشورها برای حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۲۰۱۸ انتخاب خواهد شد.

شهرام نیا همچنین با اشاره به درخواست ایران برای حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بولونیا در سال ۲۰۲۰ از اعلام موافقت اولیه طرف مقابل خبر داد اما گفت: این موضوع باید توسط بخش خصوصی نشر در ایتالیا به بررسی گذاشته شود که طبیعتا نتیجه این بررسی به ما اعلام خواهد شد.

وی در مورد حضور تهران به عنوان شهر میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پاریس هم گفت: با توجه به تغییرات مدیریتی هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم شهرداری تهران، این موضوع فعلا به صورت جدی در دستور کار نیست اما مسئولان نمایشگاه کتاب پاریس اخیرا درخواستی را برای پیگیری این موضوع به ما داده اند در عین حال با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، احتمال معرفی این شهر به جای تهران برای حضور به عنوان شهر میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پاریس دور از انتظار نیست.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی در مورد هزینه های حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن با بیان اینکه فعلا آمار دقیقی در این خصوص نداریم و این مساله در مهر ماه و پس از اتمام نمایشگاه مشخص خواهد شد، در عین حال ارقام مربوط به حضور کشورمان در نمایشگاه های خارجی کتاب را در مقایسه با حتی کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه بسیار پایین ارزیابی کرد.

در پایان این نشست خبری از تمبر یادبود حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن  ۲۰۱۷ با حضور مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و رئیس پست منطقه ۱۸ تهران رونمایی شد.

نظر شما