شناسهٔ خبر: 20921794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

پزشکان جهان: عربستان عامل شیوع وبا در یمن است/ آمریکا و انگلیس شریک جرم هستند

پزشکان جهان تاکید می‌کنند که ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی عامل شیوع بیماری کشنده وبا در یمن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پزشکان معتقدند که عملیات نظامی ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی علیه یمن باعث شیوع بیماری وبا در یمن شده است.

در مقاله مشترک گروه از پزشکان در مجله پزشکی "لانسیت" آمده است: حملات جنگنده های ائتلاف تحت فرماندهی عربستان بیمارستانها و شبکه های آب و فاضلاب یمن را ویران کرده است.

این مقاله که "جاناتان کندی" از دانشگاه ملکه ماریا در لندن و همکارانش نوشتند، افزود: عربستان و هم پیمانانش با این کار خود (انهدام تاسیسات زیربنایی یمن از جمله بیمارستانها و شبکه آب و فاضلاب) باعث ظهور و شیوع وبا در یمن شده اند.

این پزشکان آمریکا و انگلیس را نیز در بروز این وضعیت اسف بار شریک جرم دانستند و گفتند: شرکت های صنعتی آمریکا و انگلیس و دولت های آنها به ائتلاف تحت فرماندهی سعودی ها سلاح و اطلاعات جاسوسی می دهند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: موارد ابتلا به بیماری وبا در یمن از مرز نیم میلیون نفر گذشته و تاکنون حدود دو هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

این سازمان در گزارش خود آورده است: شیوع وبا در یمن، درحال حاضر گسترده ترین شیوع بیماری در سطح جهان به شمار می رود.

کمیته بین المللی صلیب سرخ هشدار داده است که موارد ابتلا به وبا در یمن تا پایان سال جاری میلادی از مرز 600 هزار نفر فراتر خواهد رفت.

دولت سعودی در قالب ائتلاف خود از سه سال پیش جنگ همه جانبه علیه یمن را به راه انداخت که تاکنون به کشته شدن بیش از هشت هزار نفر و زخمی شدن هزاران یمنی دیگر، انهدام ساختار زیربنایی این کشور، آوارگی میلیونها نفر و شیوع بیماری های واگیر دار و قحطی در این کشور منجر شده است.

نیمی از بیمارستانها و درمانگاه های یمن بسته شده و سایر بیمارستانها و درمانگاه ها نیز از کمبود شدید تجهیزات و داروهای لازم رنج می برند.

شمار مبتلایان به وبا به حدی است که بیمارستانها و درمانگاه های باقی مانده مملو از بیماران است. تعداد آنها به حدی است که پزشکان مجبور شده اند تا در چادرهای برپا شده یا حتی روی زمین به مداوای بیماران بپردازند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما