شناسهٔ خبر: 20921124 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

واکنش فعالین دانشجویی به مسئله حصر

ما هم خواستار محاکمه هستیم/ حصر باعث سواستفاده سیاسی شده است/ رئیس جمهور پیگیر رفع حصر باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، به دنبال جو سازی‌های رسانه ای و اقدامات اخیر سران فتنه، این سوال پیش می آید که: چه کسانی از حصر خانگی سود می برند و برندگان حصر چه کسانی هستند؟ به سراغ فعالین دانشجویی رفتیم تا آنها به این سوال ما پاسخ دهند

اسماعیل کوهی مقدم، دبیر دفتر تحکیم وحدت در خصوص محاکمه سران فتنه گفت: «مطالبه محاکمه سران فتنه پیش از هر کسی مطالبه ماست، اما سابقه سیاه اصحاب فتنه در قانون مداری برای آرامش جامعه مخاطره انگیز  است.

اما سوال بزرگ اینجاست چرا در بزنگاه های سیاسی و موقعیت های مهم این مطالبه از سوی یک جریان خاص شدت پیدا می کند؟ و این بار در زمان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی؛ رفع حصر امروز نه یک مطالبه جدی بلکه تنها ابزاری است برای رسیدن به قدرت برخی سیاسیون.»

دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: «امروز اراده ای از طرف مسئولین مدعی رفع حصر برای پیشبرد این مسئله نیست، که شواهد و قرائن موجود مویّد این حرف است؛ امروز سواستفاده از حصر وسیله ای برای فرار از پاسخگویی در مورد یک کارنامه ضعیف چهار ساله است. مسئولین کشور، خصوصا نمایندگان مجلس، باید پیگیر مسائلی همچون رفع رکود، ایجاد اشتغال باشند نه آنکه خود را مشغول پیگیری رفع حصر کنند.»

وی افزود: «صحبت های وزرای پیشنهادی در مجلس حقیقتا نگران کننده بود و تا حدی نشان دهنده این بود که علاوه بر عوام حافظه تاریخی کوتاه مدت نخبگانی همچون نمایندگان مجلس نیز بسیار ضعیف است»

سید محمدعلی رئیس سادات دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنامه دانشجویان ایران با اشاره ای تاریخی به زندگی یکی از سران فتنه گفت: «چهار نقطه عطف مهم در زندگی سیاسی کروبی دیده می شود. اول انشعاب مجمع روحانیون از جامعه ی روحانیت. کروبی و چندتن از شیوخ دیگر مسیر خود را از روحانیت سیاسی دهه ی 60 که آیت الله خامنه ای، آیت الله مهدوی و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی آن‌را نمایندگی میکردند جدا کردند. نتیجه ی این انشعاب و حواشی آن، مجلس سومی بود که با دولت سازندگی مداما وارد چالش شد. دوم ریاست مجلس پرحاشیه ششم که در آن بر سر نخواستن هاشمی دعوا بود و هماهنگی خوبی هم با دولت اصلاحات داشت. سوم انتخابات ریاست جمهوری 84 که مهمترین رقیب هاشمی در محافل سیاسی بشمار میرفت و چهارم انتخابات 88 که کماکان با جامعه روحانیت زاویه داشت.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران افزود: «در سوی دیگر، موسوی نیز از مخالفین سیاستهای جامعه روحانیت در دهه اول انقلاب و همچینین سیاست توسعه ی دولت سازندگی بود. در ادامه نیز با تغییر گفتمان جریان چپ نو(اصلاحات) از عدالت به آزادی، با سیاستهای دولت اصلاحات نیز به مشکل خورد. خاصه در مساله ی سیاست خارجی و رابطه با غرب و امریکا که تئوری توهم توطئه از تئوریسین‌های این جریان شنیده شد، موسوی این تفکر را منتسب به فراماسونری اسرائیلی قبل از انقلاب دانست.»

نان و آب حصر برای کیست؟

وی در ادامه گفت: «تقابل هردوی محصورین با دولت نهم هم کاملا واضح است اما مساله اینجاست که دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصاد و سیاست داخلی، سمت و سوی دولت سازندگی را دارد و در عرصه سیاست خارجی، مسیر اصلاحات را می پیماید. از سوی دیگر پیوند رییس جمهور با جامعه ی روحانیت کار را به جایی رساند که این جریان در انتخابات اخیر بین حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی، سیاست سکوت درپیش گرفت.»
دبیر انجمن اسلامی مستقل تهران در انتها متذکر شد: «حصر اگرچه برای محصورین آب ندارد، اما وعده اتمام آن نان بازارگرمی انتخابات را برای دیگران به همراه داشت. مهمتر اینکه حصر آنها فرصت است اما سابقه ی هردو نشان میدهد آزادی آنها تهدید به شمار میرود.»

مجتبی بختیاری دبیر سیاسی انجمن های اسلامی دفتر تحکیم گفت: «فتنه امروز مانند نردبان پوسیده ای می ماند که عده ی ان را فقد برای بالا کشیدن خود استفاده می نمایند .و محصوران را پله های این نردبان می دانند اول شخصی که بیشترین استفاده ابزاری را از فضای هنجارگونه حصر می برد شخص جناب روحانی می باشد که اولین کسی بود که موضوع حصر را در شورای امنیت ملی مطرح کرد.»

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: «جناب روحانی دیروز با شعار های انتخاباتی آزادی محصوران سعی در جمع اوری آرای خاص  را داشت تا به او رای دهند و خود بهتر میداند که اگر محصوران محاکمه یا آزاد شوند، دیگر نمیتواند در نقش یک قهرمان در جناح اصلاح طلبان حضور پیدا کند.  روحانی این را به عنوان بهترین ابزار برای راهبرد اهداف خود و همراه کردن جبهه اصلاحات چه آنهایی که درون نظام فعالیت قانونی دارند و چه آنهایی که از کشتی انقلاب پیاده شده اند می‌داند.البته ما نیز خواهان رفع حصر و محاکمه هستیم، زیرا دیگر نمی خواهیم کشور مانند سال 88به اشوب کشیده شود .»

محسن تاجیک نژاد دبیرسیاسی اسبق انجمن اسلامی سمنان گفت: «با نگاهی به ترکیب و اعضای شورایعالی امنیت ملی که مسئله حضر خانگی ماحصل و مصوبه این شوراست و البته با در نظر گرفتن آنکه ریاست این شورا، رییس جمهور است به وضوح مشخص می شود که روحانی در قامت رییس جمهور هیچ اراده ای برای رفع حضر نداشته چرا که وی قسمتی از رای خود را از جریانی میداند که مدعی هستند رهبرشان در حصر خانگی است و با رفع حصر دیگر حنای او برایشان رنگی ندارد و طبیعتا وقتی اصل جنس به بازار می آید مشتریان آن به دنبال نسخه بدلی نمی روند. پس روحانی باید شعار رفع حصر دهد تا سبد رایش را پر نگه دارد و از طرفی مجری حصر باشد تا در این سبد رایی رقیب های تازه ای پیدا نکند. حال مشخص است که چه کسی از حصر سود می برد.»

مریم مقدم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا در خصوص رفع حصر به خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران گفت:« ''تغییر'' از کلیدواژه های محبوب برای کاندیداهای شرکت در انتخابات در تمامی کشورهاست. دلیل این علاقه،ظرفیت دوگانه ایست که این واژه دارد. یعنی یک فرد به عنوان کاندیدا میتواند در مقابل مردم ناراضی از وضع موجود، با شور و حرارت خاصی وضع موجود را نقد کند و در نهایت چاره و راه برون رفت را ''تغییر'' بنامد. اینجاست که وی  توانسته است تمام جمعیت ناراضی را با خود همراه کند.

درحالی که ممکن است آنچه که آن فرد از ''تغییر'' مدنظر دارد ، 180درجه با درخواست آن طرفداران متفاوت باشد و اشتراک او با طرفدارانش فقط در حد''لفظ''باشد.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا تصریح کرد: «''حصر''نیز در این سال ها در کشور ما همین وضعیت را دارد.کاندیدای 70ساله اصطلاحا متعادل مایل به اصلاحات، میتواند در جریان رقابت های انتخاباتی، در مقابل فوج جوانان دهه هفتادی رادیکال اصلاح طلب -که از بد حادثه تنها او تنها امید انتخاباتی شان است- قرار بگیرد و باشور و هیجان شدید بگوید حصر ایران باید شکسته شود.»

 

وی افزود: «به همین دلیل است که بعد از گذر یک دوره 4ساله و شروع به کار 4ساله دوم، آن جوان خود را فریب خورده می‌بیند.زیرا به وضوح درمیابد که آن کاندیدا،حتی لفظا حمایت خود را از رفع حصر سران فتنه اعلام نمی‌کند و واقعیت نیز همین است که اصلا این در حصر بودن، برای او اهمیتی ندارد که او بهره برداری سیاسی خود را کرده است و تا وقتی بهره برداری دیگری پیش نیاید،این موضوع را وسط نمی‌کشد. در بهترین حالت و در صورت فشار برای پاسخ به مطالبه آن جوانان، خواهد گفت: دست ما بسته است و برخی کارها را نمیتوان با رای 50درصدی انجام داد.»

محمد صادقی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز نیز در خصوص مسئله حصر تصریح کرد: «می گویند که در حصر هستند، مریض هستند، به آن ها سخت می گذرد اما بد نیست که بدانیم حصر در کجا و با چه شرایطی است. سران فتنه در خانه های بسیار مجلل، گران قیمت و بزرگ همراه با بهترین و پیشرفته ترین امکانات زندگی می کنند. تنها نمی توانند به صورت علنی در بین مردم ظاهر شوند و مستقیم به بیان دیدگاه ها و سخنانشان بپردازند.اگر به خوبی وضعیت زندگی حصرنشینان برای همه آشکار شود، به قطع می توان گفت کمتر کسی در کشور خواهد بود که دلش نخواهد در حصر قرار گیرد.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز گفت: «البته حصر خانگی این روزها رنگ باخته بود و دیگر کمتر کسی بود که یادی از فتنه گران و حصر آن ها کند، به همین دلیل طرحی نو در انداختند تا باز به بازیشان ادامه بدهند و افکار عده ای از مردم را مشغول کنند، هیاهو به پا کنند، سروصدا راه بیندازند تا جلو محو شدنشان را از پیشانی سیاسی کشور بگیرند. دیگر این روزها حتی کسانی که با همین کلمه حصر به دنبال استفاده سیاسی بودند، سراغی از آن نمی گیرند.

وی در خصوص استفاده سیاسی از حصر سران فتنه گفت: «شاید بتوان مهم ترین کاسبان حصر را جریان نزدیک به رئیس جمهور معرفی کرد، کسی که رفع حصر را به عنوان یکی از شاکله های اصلی برنامه های تبلیغاتی‌ وی قرار دادندنی در واقع کسی از رفع حصر سخن می گفت که در زمان تصمیم گیری حصر خانگی سران فتنه، از جمله اعضای شورای عالی امنیت ملی بود. حسن روحانی و اطرافیانش به بهترین نحو ممکن از این اتفاق در این سال ها به نفع خود استفاده کردند اما فقط درحد وعده و حرف و هیچگاه به عرصه عمل نرسید.»

صادقی افزود: «حسن روحانی در چهارسال اخیر استفاده مهم دیگری از حصر و رفع آن کرده است و آن بازی با افکار عمومی و پرت کردن حواس مردم به مسائل دست چندم بوده است. روحانی در دوره اول ریاست جمهورس اش تقریبا به هیچ یک از وعده های مهم خود از جمله بهبود اوضاع اقتصادی مردم نتوانست عمل کند، لذا می توان گفت یکی از راهکارهای حسن روحانی و اطرافیانش مشغول ساختن مردم و اذهان عمومی به بحث های بی اهمیت از جمله همین رفع حصر بوده است.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز خاطر نشان کرد: «حصر خانگی نشانه عطوفت ومهربانی نظام نسبت به کسانی است که روزی قصد سرگونی کشور و حکومت را داشتند، جالب آن جاست که گاها شنیده می شود که چرا برای فتنه گران در حصر دادگاه تشکیل نمی شود؟ اما باید پرسید آنهایی که نتایج انتخابات سال 88 را قبول نداشتند و نظام را زیرسوال بردند از کجا معلوم نتیجه دادگاه را بپذیرند؟!»

نظر شما