شناسهٔ خبر: 20920399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی:

صالحی از سابقه مدیریتی و اقتدار لازم برخوردار نیست

نماینده مردم تهران در مخالفت با سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: صالحی را از توانمندی، سابقه مدیریتی و اقتدار لازم برخوردار نمی دانم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: صالحی را از توانمندی، سابقه مدیریتی و اقتدار لازم برای اداره وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار نمی دانم.

وی با اشاره به ابهام موجود در مراجع تصمیم گیری فرهنگ و هنر، ادامه داد: در حوزه مطبوعات هنوز معلوم نیست ایجاد محدودیت برای یکی از شخصیت های جامعه در رسانه ها بر عهده چه کسی است.

صادقی ابهام در هزینه کرد بودجه های عمومی را یکی دیگر از معضلات عرصه فرهنگ بر شمرد و خاطرنشان کرد: دولت در قالب جدول ۱۷ زمینه را برای اعطای بودجه ها فرهنگی فراهم کرده اما هیچ نظارتی بر هزینه کرد آنها وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از این بودجه ها بجای مصرف در عرصه فرهنگ و هنر، در زمین خواری استفاده می شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی ساختاری در حوزه حمایتی و نظارتی است، گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی، ساز و کار مشخصی برای حل مشکلات ساختاری این وزارت خانه وجود ندارد. مهمترین وجه ناعادلانه بودن سیاست های حمایتی این است که مسئولین فکر می کنند ایران فقط تهران است در حالی که سنندج، زاهدان، بندرلنگه و مسجدسلیمان هم جزو ایران است.چرا رویداد های فرهنگی و جشنواره ها به سطح کشور گسترش داده نمی شود و همگی آنها فقط در تهران برگزار می شود.

وی ادامه داد: در حوزه نظارت روش ها غیر شفاف و بعضا نافی حقوق هنرمندان است و این سوال پیش می آید که آیا شما این قدرت را دارید که تداخل وظایف بین هیئت نظارت بر مطبوعات و قوه قضائیه را حل کنید؟

صادقی با اشاره به اینکه اخیرا یکی از رسانه ها به دلیل انتشار نطق بنده مجرم شناخته شده است، گفت: حقوق فرهنگی رکن مهم نظارت است.فقدان فعالیت های نظارتی شفاف و نظارت سلیقه ای در عرصه فرهنگ موجب ایجاد مشکلات برای هنرمندان شده است.

وی افزود: بالا بردن سطح آگاهی عمومی از طرق مختلف یکی از وظایفی است که قانون اساسی بر عهده دولت گذاشته است. برای تضمین چنین وظیفه ای در اصل 24 قانون اساسی مقرر می کند که نشریات و مطبوعات در بیان مسائل آزادند مگر آنکه نافی مبانی اسلام و حقوق عمومی باشد.اصل بر آزادی رسانه هاست در حالی که امروز محدودیت تبدیل به اصل شده است. آیا برای اصلاح این نگرش برنامه ای دارید؟

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه سابقه صالحی بیشتر در حوزه کتاب و درخور تقدیر است،خاطرنشان کرد: صالحی در سایر حوزه های مدیریت مانند هنرهای موسیقی، سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی از تجربه کافی برای مدیریت برخوردار نیستند. حوزه موسیقی دچار سیاست های یک بام و دو هوا است، اصحاب این هنر اصیل از وضع موجود رنج می برند.موسیقی پاپ امروز بر هنر اصیل و موسیقی ایرانی غلبه پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در جشنواره موسیقی فجر بیشتر اعطای جوایز بر اساس میزان روابط افراد و رانت است.

صادقی با بیان اینکه در برنامه پیشنهادی صالحی در خصوص اقتصاد هنر، برنامه خاصی دیده نمی شود، اظهار داشت: اقتصاد هنر به این معناست که هنرمند بتواند با تکیه بر هنر خود زندگی و معیشت خود را اداره کند.این بخش نیز از تمرکز گرایی رنج می برد و دولت تبدیل به یک کارفرمای بزرگ در عرصه هنر شده و اجازه فعالیت به بخش خصوصی داده نمی شود.

وی افزود: اگر اقتصاد و هنر رابطه غیر سوری و غیر دستوری داشته باشند موجب زایش در عرصه فرهنگ و هنر خواهد شد.

نماینده مردم تهران گفت: طراحی یک نظام مالکیت فکری یکی از لوازم رشد و ارتقاء فرهنگ و هنر است در حالی که هیچ برنامه ای برای طراحی آن وجود ندارد.

صادقی خاطرنشان کرد: قوانین موجود در حوزه مالکیت فکری در کشور ما به سالهای 1310 و 1348 بازمی‌گردد که البته درست هم اجرا نمی‌شود و ما در این زمینه نیاز به روزسازی قوانین داریم.

وی در پایان عنوان کرد: در دولت گذشته با اینکه یک دولت انزواگرا بود زمینه پیوستن به دو کنوانسیون برن و روم فراهم شد اما در دولت یازدهم با اینکه دولتی توسعه‌گرا بود پیوستن به این دو کنوانسیون محاق رفت. در بسیاری از کشورها برای تضمین حقوق مولفان نهادهای غیردولتی را ایجاد می‌کنند که آنها پیگیر حقوق هنرمندان و مولفان هستند که در این زمینه هم آقای صالحی چیزی در برنامه‌هایشان ارائه نداد.

نظر شما