شناسهٔ خبر: 20919525 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کیخا در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت صنعت:

برنامه‌ شریعتمداری باعث عقب‌گرد توسعه صنعتی می‌شود

منبع: تسنیم

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: برنامه محمد شریعتمداری برای وزارت صنعت، موجب عقب گرد در این بخش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی در صحن علنی اظهار داشت: این موضوع وجود دارد که درگیری شما با مسئولیت قبلی باعث شود که نتوانید تمرکز لازم در اداره امور وزارت صنعت را داشته باشید و تحت فشار نیروهای سیاسی در انتخاب بدنه وزارتخانه قرار گیرید.

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: تخصص شما در امور بازرگانی ممکن است باعث شود به بخش صنایع و معادن توجه کمتری کنید که این موضوع در برنامه شما نیز به وضوح دیده می‌شود.

کیخا با اشاره به نبود ملاحظات زیست محیطی در توسعه صنعتی و تجاری کشور در برنامه ارائه شده از سوی شریعتمداری تصریح کرد: تغییراتی که رئیس جمهور در کابینه جدید خود داده است حکایت از آن دارد که می خواهد سیاست‌های توسعه‌ای در بخش صنعت را سرعت بخشد. این درحالی است که برنامه شما موجب عقب گرد در این بخش می شود.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست‌های تجاری دو نقد اساسی در برنامه شما وجود دارد، امروز تجارت مجازی منابع آبی یکی از عوامل توسعه، تولید و تجارت بوده که متأسفانه در برنامه شما هیچ اشاره ای به این بخش نشده است. این موضوع در حالی است که از یک طرف همه فریاد می زنیم که مشکل کم آبی وجود دارد و از طرف دیگر کمتر به موضوع کم آبی در جهت گیری‌های ساختاری در سیاستگذاری‌های صنعتی و تجاری توجه شده است.

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: نقد دوم در برنامه ای تجاری شما این است که رویکرد شما در تعاملات تجاری در کشورهای همسایه مشخص نیست و کالاهایی که می توان به شکل مستقیم از کشوری مانند پاکستان وارد ایران شود با دور زدن کشورمان از طریق دوبی و ترکیه وارد کشور می شود. کشورهای منطقه می توانند مصرف کنندگان خوبی برای محصولات ما باشند اما این مهم در برنامه شما دیده نمی شود.

کیخا با اشاره به تمرکزگرایی در توسعه کارخانجات صنعتی در کشور اظهار داشت: استراتژی شما در توسعه منابع اقتصادی در مناطق محروم مشخص نشده است و متأسفانه شاهد بوده‌ایم که در دهه‌های گذشته نگاه‌های منطقه ای مسئولین باعث شده تمرکز کارخانجات صنعتی در بخش هایی از کشور باشد و در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان حتی یک واحد صنعتی برای اشتغال جوانان دیده نشود.

وی ادامه داد: از طرفی هنوز مردم در منطقه سیستان روزانه تنها از 15 لیتر آب برخوردار هستند که باید توجه جدی به اصلاح این ساختار شود.

نظر شما