شناسهٔ خبر: 20919035 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

همسفر با راهنمای 118سفر؛

پاریس، قصه دلدادگی

پاریس تنها متعلق به فرانسوی‌ها نیست و از میان هفتاد میلیون توریستی که هرساله به پاریس می‌روند، هر کدام تکه‌ای از خود را در این شهر می‌یابند. از عاشقانه مولن‌روژ گرفته تا گوژپشت معروف که بر فراز نتردام است و یا قصه‌ سلبریتی‌های شانزه‌لیزه و البته برای ما ایرانی‌ها، تکه‌هایی از تمدن‌مان در لوور.

صاحب‌خبر -
عصرایران ـ 118سفر ـ  آن‌ها که به پاریس نرفته‌اند، بدشان نمی‌آید راهشان به این پایتخت اروپایی بیفتند و چند عکس‌ یادگاری با ایفل ثبت کنند، اما آن‌ها که حتی یک بار گذرشان به این شهر رویایی افتاده باشد، عاشقش شده‌اند چراکه پاریس تنها متعلق به فرانسوی‌ها نیست و از میان هفتاد میلیون توریستی که هرساله به پاریس می‌روند، هر کدام تکه‌ای از خود را در این شهر می‌یابند. از عاشقانه مولن‌روژ گرفته تا گوژپشت معروف که بر فراز نتردام است و یا قصه‌ سلبریتی‌های شانزه‌لیزه و البته برای ما ایرانی‌ها، تکه‌هایی از تمدن‌مان در لوور و آرامگاه صادق هدایت و غلامحسین ساعدی در پرلاشز.


14 یورو تا نوک ایفل

برج ایفل که به مناسبت صدمین سال انقلاب فرانسه بنا شد و قرار بود فقط ۲۰ سال در دید پاریس‌نشینان جای گیرد، حالا پربازدیدترین بنای جهان شناخته می‌شود. برای رسیدن به برج ایفل می‌توانید از خط قطارRER Cزردرنگ استفاده کنید و خود را به ایستگاهGare-du-champ-de-mars-tour-Effelبرسانید. از ایستگاه که بیرون بروید ایفل روبه‌روی شماست. اما داخل برج، برای رفتن به بلندترین نقطه ایفل باید 14 یورو بپردازید. هشت و نیم یورو برای رفتن به ایستگاه میانی بازدید برج است و مابقی برای رسیدن به بالای برج. البته اگر با پله مشکل نداشته باشید به جای 8.5 یورو می‌توانید با 5 یورو به ایستگاه میانی برج رفته و از آنجا با 5.5 یورو به بلندترین نقطه ایفل بروید و با 10.5 یورو به بالای نماد پاریس برسید.

پاریس، قصه دلدادگی

اول ناهار، بعد دیدنی‌های پاریس

یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازدید از آثار و دیدنی‌های پاریس بعد از صرف ناهار و ساعت 14 به بعد است؛ دلیل این پیشنهاد هم این است که صبح‌ها تورها برای بازدید آثار و جاذبه‌ها می‌روند و خیلی شلوغ می‌شود. اما عصرها می‌توان با معطلی خیلی کمی و یا حتی بدون صف از آثار بازدید کرد.

از گیت شیرها شیرها، وارد لوور شوید

اگر گذرتان به موزه لوور افتاد، به جای ایستادن در صف طولانی، دنبالdes lionsیا وروی شیر‌هابگردید و راحت و آسوده به موزه وارد شوید. نگران خرید بلیت هم نباشید که بعد از ورود به موزه باید بلیت بخرید. گیشه های فروش بلیت دور تا دور فضای دایره‌ای شکل زیر هرم قرار گرفته و قیمت بلیت موزه 15 یورو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه لوور ایستگاهlouvre rivoliاست که از طریق خط یک مترو قابل دسترسی است.

یکی از جاذبه‌های لوور برای گردشگرانی که به آن می‌روند، قبل از ورود به موزه و گرفتن پرسپکتیو‌ با هرم معروف موزه است. برای ثبت این عکس‌ها که عموما عکس‌هایی است که دو انگشت شصت و سبابه سوژه عکس هرم اصلی موزه را گرفته، باید از قسمت شمالی محوطه موزه وارد شد و روی سکوهای ورودی محوطه ایستاد.

چهارشنبه‌ها به لوور بروید

بهترین روز بازدید از لوور چهارشنبه‌هاست چراکه بر خلاف دیگر روزهای هفته در این روز، موزه تا ساعت 10 شب یعنی چهار ساعت بیشتر از روزهای معمول باز بوده و بازدیدکنندگان با همان یک بلیت می‌توانند ساعات بیشتری را در موزه باشند.

تمام موزه را نمی‌توان در یک روز تماشا کرد؛ برای همین مهم است قبل از بازدید، قسمت های دلخواه اولویت قرار داده شوند. پیشنهاد مابازدید از 10 اثر برتر یاtop 10موزه به علاوه سالن ایران و بین‌النهرین است. اگر هم فرصت شد، سری به بخش مصر بزنید.

پاریس، قصه دلدادگی

یک مشکل نه چندان مهم

یک مشکل نه چندان مهم در پاریس‌گردی، زبان است. نه فقط اکثر پاریسی‌ها که اکثر مهاجران هم انگلیسی نمی‌دانند و مهاجرین، زبان فرانسه را هم با چنان لهجه‌ای تکلم می‌کنند که به سختی قابل فهم است.

سری به صادق هدایت و غلامحسین ساعدی

آرامستان پرلاشز مشهورترین و پربازدیدترین گورستان جهان است. درهای آرامستان تا ساعت۵عصر به روی بازدید‌کنندگان باز است. از چهره‌های معروف ایرانی این گورستان باید به غلامحسین ساعدی معروف به گوهرمراد و صادق هدایت اشاره کرد. احمد کایا خواننده کرد تبار ترکیه هم در این آرامستان است. برای رسیدن به این گورستان باید از خط 3 متروM3استفاده کنید و خود را به ایستگاهGambettaبرسانید.

پل جدید، قدیمی‌ترین پل پاریس

قدیمی‌ترین پل پاریس، پل جدید نام دارد. این پل، اولین پل بتونی پاریس است و در غرب جزیره سیته واقع شده است. برای رسیدن به کلیسای نتردام، به ناچار از این پل عبور می‌کنید.

همراه با گوژپشت از فراز نتردام

کلیسای نوتردام مشهورترین کلیسای فرانسه است و از دو جهت برای گردشگران جذابیت دارد. تاجگذاری ناپلئون در این کلیسا صورت گرفته و گوژپشت نوتردام، شاهکار ویکتور هوگو در مورد این بنا نوشته شده است. این بنا هر ساله ۱۳ میلیون بازدیدکننده دارد. این کلیسا در میانه رود سن واقع شده و فرمی جزیره شکل دارد. از خیابان ریوولی و موزه لوور می‌توان با 15 دقیقه پیاده‌روی به نتردام رسد.

مولن‌روژ، نمایش گران‌قیمت

کاباره مولن روژ (آسیاب بادی قرمز) مشهورترین کاباره جهان است و ورودیه بزرگسالان از 115 یورو شروع می‌شود. به همین دلیل سیل گردشگرانی که فقط برای دیدن نمای مولن روژ و گرفتن عکس یادگاری به این خیابان می‌آیند کمتر از افرادی نیست که برای ورود به آنجا صف کشیده‌اند. کودکان زیر6سال ورودیه ندارند و ورویه کودکان 6 تا 11 سال هم 55 یورو است. افراد بالای 11 سال هم بزرگسال محسوب شده و باید ورودیه کامل پرداخت کنند.

پاریس ستاره‌ای از کجا معلوم می‌شود؟

دروازه پیروزی در میدان شارل دوگل بزرگ‌ترین تاق نصرت جهان است و برای گرامیداشت سربازان فرانسوی به ویژه سربازانی که در دوره حکومت ناپلئون در راه فرانسه جنگیدند، بنا شد. میدانی که دروازه پیروزی در آن واقع شده، میدان ستاره(Etoile)است و از این میدان 12 خیابان جدا می‌شود که شانزه‌لیزه معروف تنها یکی از آن‌هاست. دروازه پيروزي(Arc de Triomphe)یکی از نقاط دیدنی پاریس است که به طور حتم باید به بام آن رفت؛ چراکه تنها نقطه‌‌ای است که می‌توان از بالای آن شکل ستاره‌ای شهر پاریس راو تشخیص داد. البته برای رفتن به بالای برج باید 12 یورو بپردازید.

پاریس، قصه دلدادگی

حراج، حراج

مگر می‌شود به پاریس رفت و خرید نکرد؛ اگر در فصل زمستان عازم فرانسه و شهر پاریس هستید، از نیمه دی‌ماه تا نیمه اسفندماه یکی از بزرگترین حراج‌های پاریس را پیش‌رو دارید که حراج زمستانه پاریس است. در این فصل می‌توانید از برخی برندهای معروف حتی با 80 درصد تخفیف خرید کنید.

در لادفنس و ریوولی خرید کنید

اگر می‌خواهید پاریس مدرن را ببیند و البته خرید هم کنید، مقصد شما محدوده لادفنسla defenseاست. برای رسیدن به مراکز تجاری و برج‌های این منطقه دور تاکسی را خط بکشید؛ چراکه از هر کجای پاریس با تاکسی به این منطقه بروید باید بین 30 تا 40 یورو کرایه تاکسی بپردازید. اما با خط یک مترو پاریسM1و یا خط قطارRER Aکه با رنگ قرمز مشخص است، از هر کجای پاریس تنها با پرداخت 1.9 یورو خود را به ایستگاهla defenseبرسانید.

گزینه دیگر خرید در پاریس خیابان ریوولی است؛ خیابانی که از یک سو به موزه لوور می‌رسد و از دیگر سو به بزرگترین کلیسای فرانسه یا همان نتردام معروف. برای رسیدن به این خیابان هم باید از خط یک مترو پاریسM1و یا خط قطارRER Aاستفاده کرد و با پرداخت 1.9 یورو برای هر نفر، به ایستگاهlouvre rivoliبرای مترو و یاchateletبرای خطوطRERرفت.

همه دنیای کودکی در دیزنی‌لند

دیزنی لند را فراموش نکنید تا به دنیای کودکی بروید. برای رسیدن به دیزنی‌لند از مرکز پاریس 25 کیلومتر راه دارید که حدود یک ساعت زمان می‌برد. کرایه تاکسی برای رسیدن به دیزنی لند بالای 50 یورو است. اما با استفاده از قطار خطوطRERبه راحتی می‌توان به دیزنی لند رفت. تنها باید به خود را به ایستگاه قطارRER A(از طریق تمام ایستگاه‌های مترو قابل دسترس است) برسانید و از آنجا به مقصد ایستگاهMarne-la-valleeبروید. از این ایستگاه تا ورودی دیزنی‌لند کمتر از 500 متر پیاده راه دارید. بلیت قطار برای رفتن به دیزنی لند نفری 8 یورو است. اما ورودی دیزنی‌لند؛ دیزنی‌لند شامل دو پارک مجزاست که پارک اول بیشتر روی بازی‌ها تمرکز دارد و پارک دوم روی آثار تصویری والت‌دیزنی. بلیت ورودی دیزنی‌لند برای هر دو پارک برای بزرگسالان 90 یورور و برای کودکان 82 یورو است. اما بعد از ورود به پارک به صورت نامحدود می‌توانید از تمام بازی‌ها و دیدنی‌های مجموعه استفاده کنید.

نکته طلایی رفتن به دیزنی‌لند فاصله ساعت 18 تا 21 است. در ساعت 18 بازی‌های مجموعه تعطیل می‌شوند و بسیاری پارک‌ها را ترک می‌کنند. این در حالی است که آتش‌بازی معروف والت‌دیزنی ساعت 21 برگزار می‌شود و این سه ساعت را به بازدید‌کننده فرصت می‌دهند تا غذایی بخورد و یا از فروشگاه‌های مجموعه دیدن کرده و سوغاتی بخرد.

تاکسی نگیرید

برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و آغاز دیدن و آموختن، سعی کنید چمدان‌های سبکتر و یا حتی کوله‌پشتی به همراه داشته باشید تا از فرودگاه شارل‌دوگل با خطوط مترو وRERبه راحتی به هر نقطه از شهر پاریس که خواستید بروید. هزینه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر حدود 60 یورو است. اما تنها با پرداخت 10 یورو می توانید با خطوطRERاز فرودگاه خارج شده و به مرکز شهر بروید.

علاوه بر بلیت‌های روزانه مترو و قطار و اتوبوس می‌توانید بلیت‌های 10 سفره و یا بلیت‌های یک روزه و پنج روزه بخرید که به صورت نامحدود در بازه زمانی مشخص شده، قابل استفاده هستند.

گارنیه و لافایت در کنار هم

اپرا گارنیه را می‌توانیم قلب تپنده‌ هنر‌های نمایشی فرانسه بدانیم؛ آمفی تئاتری بی‌نظیر که اکنون کارکرد سال‌های دور خودر ا از دست داده و کارکرد موزه‌ای پیدا کرده است. این جاذبه خاص پاریس در میدان گارنیه واقع شده و به راحتی با خط متروی هفتM7و از طریق ایستگاهOperaبه آن مي‌رسید. بلیت ورودی مجموعه هم 11 یورو است. اپرا از 10 صبح تا 4:30 عصر برای بازدید باز است اما موقع تمرین‌های روزانه‌ یا جشن‌های عصر‌گاهی، بازدید از آن‌ ممنوع است.

در چنده ده متری ساختمان اپرا بازدید از گالری لافایت را هم از دست ندهید. یک گالری ـ فروشگاه بزرگ که صد و 6 سال از عمرش می‌گذرد و گران‌ترین برندهای دنیا را در خود جمع کرده است و برندهایی مانند رولکس یک غرفه فروش شش متری بیشتر ندارند! خرید از لافایت چندان مقرون به صرفه نیست اما بدون تردید تجربه بازدید از آن تکرار شدنی نیست. به هنگام بازدید از گالری، سری هم به پشت‌بام آن بزنید که منظره بی‌نظیری از پاریس را به شما می‌دهد و برخلاف بسیاری از بناهای مرتفع در پاریس، رفتن به بام آن رایگان است.

پاریس، قصه دلدادگی

امان از شانزه‌لیزه!

شانزه‌لیزهChamp-Elyseesبهشت مد و خرید است، آن هم از نوع سوپرلوکسش؛ گران‌ترین برند‌های جهان از جمله لویی‌ویتون، هرمس، گوچی، شنل و کارتیه اینجا جمع شده‌اند و بزرگترین فروشگاه آدیداس جهان هم همین‌جا‌ست. از طریق ایستگاهFranklin D.Rooseveltبا خط یک مترو به راحتی به این خیابان می‌رسید. خیابانی که سلبریتی‌ها زیادی از آن خرید می‌کنند. البته برندهای ارزان‌تری هم مانند زارا، گپ و بنتون و یا سفورا، برند آرایشی مشهور فرانسوی هم در این خیابان شعبه دارند که دست خالی از آن بازنگردید.

تا قبل از هفت بعدازظهر خرید را تمام کنید

ساعات کار مراکز خرید و مغازه‌ها در اروپا متفاوت از آسیا است. چراکه مراکز خرید در کشورهای آسیایی مانند ترکیه از ساعت 10 تا 22 یکسره باز هستند، اما در کشورهای اروپایی این ساعات دو تا چهار ساعت کمتر است. در کشور فرانسه فروشگاه‌ها و مراکز اصلی خرید ساعت 10 صبح آغاز به کار کرده و تا ساعت 20 پذیرای مشتریان هستند. البته این ساعت در روزهای یکشنبه به ساعت 19 می‌رسد.

فرمTax Freeرا فراموش نکنید

برای خریدهای بالای 100 یورو از فرشگاه‌ها تقاضای فرمTax Freeکنید و فرم مهر شده فروشگاه به همراه فاکتور کالای خریداری شده به را به فرودگاه ببرید تا هنگام خروج از آن کشور مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را از فرودگاه به صورت نقدی دریافت کنید.

کافه‌گردی

پاریس شهر کافه‌هاست و مردم شهر و البته توریست‌ها ساعات زیادی را در کافه می‌گذرانند. کافه‌دارها هم به این رفتارها عادت دارند و بعضا افراد با سفارش یک قهوه ساعت‌ها در کافه نشسته و روزنامه می‌خوانند و یا کارهای روزمره را با کامپیوتر شخصی انجام می‌دهند. شما هم کافه‌گردی در پاریس را فراموش نکنید و البته با قهوه یا چای‌تان شیرینی‌های معروف فرانسوی مانند ماکارون را میل کنید.

پاریس، قصه دلدادگی

شهرگردی 20 یورویی باHop on Hop off

اگر طی یک روز می‌خواهید از بیشتر جاذبه‌های شهر پاریس دیدن کنید، یکی از بهترین انتخاب‌ها اتوبوس‌های توریستی با نام «هاپ‌آن هاپ‌آف» (Hop on Hop off) است. برای استفاه از این اتوبوس‌ها یک بلیت یک روزه به قیمت 20 یورو می‌خرید و به ایستگاه این اتوبوس‌ها که در نقاط دیدنی و جاذبه‌هاست می‌روید. این اتوبوس‌ها در مسیر جاذبه‌های شهر در تردد هستند. بعد از سوار شدن به اتوبوس در ایستگاهی که جاذبه مورد نظر شما در آن قرار دارد پیاده شده و از اثر دیدن می‌کنید و دوباره به ایستگاه بازمی‌گردید تا با اتوبوس‌های بعدی به دیدن دیگر آثار بروید. اعتبار بلیت این اتوبوس‌ها 24 ساعته است و در تمام جاذبه‌های اصلی شهر ایستگاه دارند. این اتوبوس‌ها به طور معمول 15 دقیقه یکبار به ایستگاه می‌رسند و در طول مسیر هم با گوشی‌های چندزبانه توضیحاتی را در رابطه با مسیر و دیدنی‌های پیش‌رو ارائه می‌دهند.

* این راهنمای سفر در شماره یک مجله دوردنیا (ماهنامه چاپی و لوکس 118سفر) منتشر شده است.


نظر شما