شناسهٔ خبر: 20918889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

گزارش رجانیوز از روند بررسی صلاحیت وزیر راه، صنعت و ارشاد؛

آخوندی ضمن هجمه دوباره به مسکن مهر: برای طبقات کم‎درآمد مسکن می‎سازم!/محله‎محوری را دنبال و 270 محله را احیا می‎کنم/دفاع شریعتمداری از برونگرایی و تولیدِ صادرات‎محور/70درصد تسهیلات در چرخش بین واحدهای تولیدی قفل شده/هجمه اصلاح‎طلبان به سید عباس صالحی

امروز بررسی صلاحیت‎ها با ادامه رسیدگی به صلاحیت آخوندی پی گرفته شد. پس از آن نوبت به وزیر صنعت و معدن و وزیر ارشاد رسید. همچنان فقدان نطق‎های قوی در میان نمایندگان موافق و مخالف به چشم می‎آید.

صاحب‌خبر -
رجانیوز - گروه سیاسی: امروز بررسی صلاحیت‎ها با ادامه رسیدگی به صلاحیت آخوندی پی گرفته شد. پس از آن نوبت به وزیر صنعت و معدن و وزیر ارشاد رسید. همچنان فقدان نطق‎های قوی در میان نمایندگان موافق و مخالف به چشم می‎آید.
 
*بررسی صلاحیت وزیر راه و شهرسازی
صادقی: برنامه‌های آخوندی راه و شهرسازی همسان دیده نشده است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی در بخش راه تلاش‌های چشم‌گیری کرده است، گفت: اما در برنامه‌ای که به مجلس ارائه شده سهم راه قابل توجه و شهرسازی و مسکن به طور همسان مورد توجه قرار نگرفته است.
 
محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم به عنوان اصلاح‌طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح می‌کنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.
 
 
وی درباره‌ی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامه‌ای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.
 
رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرح‌های مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشاره‌ای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.
 
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مساله‌ی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.
 
بختیار: وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نشد
نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت مسکن مهر و مسکن اجتماعی به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انتقاد کرد.
 
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.
 
وی با انتقاد از آیین‌نامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازهای بدون توجه به آیین‌نامه منجر می‌شود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
 
وی سوانح جاده‌ای را از دیگر نقطه ضعف‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بوده‌ایم به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد - تبریز که انتظار می‌رفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا می‌کرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
 
بختیار با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.
 
زارع: وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد
نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت که دردوره چهار ساله وزارت آخوند ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیرساختی راهداری و راهسازی اختصاص یافته است.
 
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توطئه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم گیر است در اجرا  ۵ درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.
 
وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد:  ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای تی آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.
 
قرجه طیار: خدمات آخوندی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بی‌نظیر است
نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت که برخی اقدامات صورت گرفته در دوره وی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بی‌نظیر است.
 
قرجه طیار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: آقای آخوندی از خدمت‌گزارانی است که طی ۳۸ سال گذشته همواره در پست‌های ملی منشا اثر بوده و خدمات بسیاری ارائه کرده است. ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه هشت ساله عالی‌ترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.
 
وی با اشاره به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی به کشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکت‌های بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بی‌نظیر است.
 
قرجه طیار یکی از شاخص‌ ترین برنامه‌های آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و به ویژه روستاییان از برنامه‌ها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.
 
الماسی: وزرات راه چه مطالعه‌ای در زمینه ریسک‌های جاده‌ای انجام داده است؟
نماینده مردم دیر و کنگان به توسعه ناوگان هوایی، زمینی و دریایی تاکید کرد و گفت: وزارت راه در زمینه ریسک‌های جاده‌ای چه اقدامات عملیاتی و مطالعاتی انجام داده است؟
 
سکینه الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه کشورها ناوگان زمینی، هوایی و دریایی است، گفت: در کشور ما، اغلب حمل و نقل مسافر از طریق جاده‌ها انجام می شود و نیازمند هستیم که در صنعت حمل و نقل بویژه جاده‌ای تغییرات اساسی صورت گیرد.
 
وی خطاب به وزیر پیشنهادی راه گفت: از اقدامات شما در توسعه کمی و کیفی راه آهن مطلع هستیم اما با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت حمل و نقل ریلی و جاده‌ای منطقی باشد.
 
نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس همچنین بیان کرد: وزارت راه در زمینه ریسک‌های جاده‌ای کشور چه اقداماتی را برای شناسایی و مطالعه انجام داده است؟ آیا نقشه‌ای از پراکندگی تراکم جاده ای و حوادث را در دست دارید؟ بنابراین ضرورت دارد تا نسبت به ساخت جاده‌ها متناسب با نیازسنجی‌ها حذف و اصلاح  نقاط حادثه خیز انجام شود.
 
محبی نیا: شکستن حبس شبکه ریلی از مهم‌ترین اقدامات آخوندی بوده است
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه شکستن حبس شبکه ریلی را از مهمترین اقدامات وی در وزارت راه دانست.
 
جهانبخش محبی‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: متاسفانه ما در بخش های کلان سیاستگذاری نداریم در حالی که به وزرا و مدیرانی نیازمندیم که مبانی فکری آنها در راستای توسعه باشد، اما به دنبال توسعه نیستیم؛ بلکه توسعه طلب هستیم.  وقتی می گوییم گسترش صنعت ریلی هدف ماست، اینطور نیست که همه مسئولین امر متوجه انجام این هدف مهم باشند.
 
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که سطح تصمیم گیری هنوز در هیجان و احساس متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی شود. اگر فراکسیون امید بخاطر اصلاح طلبی به یک وزیر رای بدهد یعنی شیپور بخاطر خدا نواخته نشده است و اگر ما در فراکسیون نمایندگان ولایی به وزیر ی که برای کشور مفید است رای ندهیم، باید جوابگو باشیم.
 
محبی نیا ادامه داد: آقای آخوندی جدای از موضوع حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات در هیات دولت از خود کارایی نشان داده است. یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است که در برنامه ششم هم آمده است. همچنین در حالی که تلفات جاده‌ای در سال ۸۴،  ۲۷ هزار نفر بوده در سال ۹۵، به ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.
 
علوی: آخوندی نظریه‌پرداز وزارت راه است
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که عباس آخوندی در وزارت راه با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی اقدامات اساسی انجام داده است.
 
سیداحسن علوی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه، اظهار داشت: معدل عملکرد آقای آخوندی در سطح ملی در کشور موفق بوده است. ایشان فردی فرصت جو است که از تفکر زمان بهره‌گیری لازم را انجام داده و می‌داند در زمان خود چه کاری باید انجام دهد ضمن اینکه می‌توان ایشان را نظریه پرداز وزارت راه دانست.
 
وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل و نقل آسیاست، ولی سال‌ها منتظر تخصیص اعتبار بنشینیم. آقای آخوندی با بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی توانسته در بخش های مختلف اقدامات اساسی انجام دهد. بیش از ۲۵ پروژه در بخش ریلی، بیش از ۴۰ پروژه در بخش جاده‌ای و بیش از ۱۰ پروژه در بخش فرودگاهی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب شده است.
 
نماینده مردم سنندج در مجلس اضافه کرد: مسکن مهر تبدیل به قصه پر غصه شده، ۱۱۰ هزار واحد مسکونی بدون متقاضی و ۳۶ هزار واحد همراه با تخاصم و تنازع بین سازندگان و متقاضیان است.
 
پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از برنامه هایش دفاع کرد.
 
آخوندی: تحویل ۹۰۰ هزار مسکن مهر/ جلوی شهرفروشی را گرفتم
عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: برنامه همه وزرا همان برنامه ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
 
وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی افزود: تعداد خانوار موجود در ایران 24 میلیون و 194 هزار خانوار، تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 هزار است، در ظاهر به نظر می رسد به اندازه خانوار خانه وجود دارد، اما آیا واقعا این چنین است؟
 
 
وی ادامه داد: آمار سال 95 نشان می‌دهد 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد در حالی که این تعداد در سال 90 ، 630هزار بوده است یعنی ظرف 5 سال حدود 2 میلیون خانه خالی اضافه شده است. 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در ایران داریم جمع این دو حدوداً 4میلیون و 700هزار خانه می شود.
 
آخوندی تصریح کرد: حدود 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در کشور داریم و جمع این دو یعنی خانه خالی و خانه دوم حدود 4 میلیون و 700 هزار خانه می‌شود و مفهوم این موضوع به این معناست که اگر هر خانه را 100هزار دلار در نظر بگیریم چیزی حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و دوم انباشته شده است. این رقم یعنی بیش از 4برابر کل ارزش بازار بورس ایران، در سال 92 نسبت به سال 84 قیمت زمین در تهران 9 برابر افزایش یافته است، قیمت آپارتمان 6 برابر افزایش پیدا کرد، این در حالی بود که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از ساختمان بود، بیش از 19 میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌‎کنند این وضعیت بازار مسکن ایران است.
 
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی تأکید کرد: در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد این موضوع به معنای اتلاف منابع مالی است. در شمال شهر نسبت به جنوب شهر قیمت مسکن بیش از 12 برابر است، آیا این همان عدالت اجتماعی است که جمهوری اسلامی به دنبال آن بوده است؟
 
آخوندی افزود: بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانه های مسکن بیش از 22 هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است.
 
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: کاری که ما کردیم این بود که جلوی شهر فروشی در ایران را گرفتیم، ما جلوی مجوز فروشی و تراکم فروشی را گرفتیم. وزارت راه وشهرسازی به تنهایی جلوی شهر فروشی ایستاد.
 
آخوندی گفت: در بخش مسکن در ایران چهار گروه وجود دارد: 1_ خانه اولی ها و جوانانی که می خواهند تشکیل خانواده دهند و خانه داشته باشند. 2_ حاشیه نشین ها که بیش از 11 میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی مطلق زندگی می کنند. 3_بافت فرسوده که حدود 8 میلیون نفر در شرایط بد در آن زندگی  می کنند. 4_ گروه های کم درآمد. این چهارگروه اصلی ترین مخاطبان بخش مسکن هستند.
 
وی بیان داشت: آیا مسکن مهر پاسخ این چهار گروه را می داد؟ آیا مسکن مهر پاسخی به بافت فرسوده در خانی آباد و غیره بود؟ آیا فکر می‌کنید مسکن مهر مسکنی برای خانه اولی ها بود؟ آیا مسکن مهر مشکل حاشیه‌نشینی را حل می‌کرد؟ آیا می‌خواستید من این روند را ادامه دهم؟ آیا ادامه این روند به نفع ایران بود؟ من یک کار بسیار سخت را در چهار  سال گذشته در ایران داشتم از یک طرف متعهد بودم خانه به خانه تمام تعهدات دولت قبل در مسکن مهر را انجام دهم که در این زمینه 900 هزار خانه تکمیل کردم و تحویل دادم.
 
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی اظهار داشت: می توانستم یک وزیر محبوب باشم 900هزار واحد یعنی بیش از 400بار افتتاح. بنده 1400 روز وزیر بودم، می توانستم هر سه روز یکبار یک افتتاح انجام دهم اما این کار را نکردم. معروف به کسی شدم که در مورد مسکن مهر بی مهری می‌کند در حالی‌که اساساً این گونه نبود.
 
آخوندی اضافه کرد: من تمامی این واحدها را تکمیل کردم و کل واحدهای باقیمانده بیش از 90هزار واحد نیست که آنها را هم به امید خدا به زودی و در بهترین وضعیت تمام خواهم کرد. من داوطلبانه از تمام فرصت‌های تبلیغاتی خود استفاده نکردم در هیچ افتتاحی شرکت نکردم به این دلیل که نشان دهم این پروژه که اتلاف منابع ملی در آن است نباید ادامه یابد.
 
وی تصریح کرد: ما در موقعیتی هستیم که نیاز به تغییرات ساختاری در کشور داریم، ما باید کشور را عوض کنیم. آیا ما باید مسکن مهر را تغییر دهیم و به سمت بافت های فرسوده برویم یا خیر؟
 
وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی یاد آور شد: این کشور نیاز به وزرایی دارد که شجاعت داشته باشند، از خودشان بگذرند و حاضر باشند نسبت به تغییرات ساختاری  اقدام کنند و در این راه نترسند.
 
آخوندی تأکید کرد: من هیچ‌وقت از بحث مسکن و تغییر جهت مسکن نترسیده ام. من در اینکه روبه روی تمام سوداگران شهری بایستیم و در برابر تمام کسانی که شهر می فروختند مقاومت کنم هیچ‌وقت نترسیده ام.
 
وی گفت: می دانم وقتی چنین رفتار می‌کنم هزاران تهمت را می شنوم. از پشت همین تریبون گفته شد که این وزیر 123 شرکت دارد، آیا از این تهمت بزرگتر می شد به یک وزیر زد؟ از کمیسیون 90 سوال کنید آیا یک مورد از این اتهامات صحت دارد یا خیر؟ عزیزان می فهمم که چه کار می کنم، می خواهم شهر فروشی را متوقف کنم،  می خواهم مسکن برای طبقات کم درآمد بسازیم،می خواهم مسئله مسکن در بافت فرسوده را حل کنم، می خواهم مسئله بافت حاشیه نشینی را حل کنم. ما تمام این بافت ها را یک به یک شناسایی کرده ایم، 2 هزار و 700 محل بدمسکن در ایران وجود دارد و تصمیم داریم هر سال 270 محله را احیا کنیم، مسئله هر محله ای با محله دیگر فرق می کند، ما سیاست محله محوری را پیگیری کرده ایم.
 
آخوندی با بیان اینکه  باید به دنبال راهکارهای دراز مدت باشیم، تصریح کرد: در برنامه ششم برای مسکن بافت های حاشیه اعتبار در نظر گرفته شده است. زمانی که به عنوان وزیر انتخاب شدم کل اعتبار بافت‌فرسوده 37 میلیارد تومان بود اکنون بیش از 1000 میلیارد اعتبار داریم.
 
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مسکن اجتماعی اشاره و در این مورد بیان کرد: افراد کم درآمد زیر نظر کمیته امداد امام خمینی (ره) ، بهزیستی، تأمین اجتماعی و یا بنیاد مسکن هستند ما بنیاد مسکن و حساب 100 امام (ره) را محور قرار دادیم و گفتیم این نهادها هماهنگ کننده باشند و سالی صدهزار واحد مسکن اجتماعی را لحاظ کنند و ما هم به عنوان دولت به آنان زمین، تسهیلات و امکانات می دهیم.
 
وی اظهار داشت: این مسئله در هیئت وزیران به تصویب رسید و از سال جاری باید صد هزار واحد احداث شود با وجود هزاران میلیارد تعهدی که در بخش مسکن مهر بود امکان اینکه همزمان بتوان این دو پروژه را با هم شروع کرد، وجود نداشت.
 
آخوندی ادامه داد: در ایران 217 هزار کیلومتر راه داریم در برابر این چه میزان ریل داریم؟ کل ریل فرعی و اصلی ایران 13 هزار کیلومتر است در سال گذشته چیزی حدود 428 میلیون تن بار جا به جا شده، که فقط چهل میلیون تن از طریق ریلی بود و رکورد حمل و نقل ریلی زده شد.
 
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه 700 میلیون سفر از حومه به شهر تهران و بر عکس صورت می گیرد، افزود: فقط دو درصد این مقدار توسط ناوگان ریلی انجام می شود. در برنامه ششم ما را مکلف کردید که باید 30 درصد جا به جایی بار توسط ریل انجام شود.
 
وی گفت: همچنین در این برنامه گفته شده که باید 20 درصد از جا به جایی مسافران توسط ناوگان ریلی انجام شود یعنی در این زمینه باید 6 برابر رشد داشته باشیم آیا این شدنی است؟ اگر مجلس به کمک ما بیاید این کار شدنی است.
 
آخوندی اضافه کرد: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره سالانه کمتر از 180 کیلومتر بوده است، امسال 1800 کیلومتر خط ریلی را مورد بهره برداری قرار می دهیم و این اتفاقی بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی است.
 
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مورد راه های تحقق برنامه هایش گفت: ما از راه تامین مالی بین المللی این کار را انجام می دهیم در طول این مدتی که وزیر بوده ام قطار تهران قم اصفهان را از طریق منابع بین المللی و همچنین برقی کردن قطار تهران مشهد به مبلغ دو میلیارد دلار از چینی ها تامین مالی کردم.
 
وی با بیان اینکه برای اولین بار از هندی ها برای توسعه چابهار 150 میلیون دلار اعتبار گرفتیم، ادامه داد: برای توسعه ریلی از کره ای ها هم اعتبار گرفتیم، وزارتخانه ما به برکت استفاده از برجام بیشترین استفاده را از منابع بین المللی کرد.
 
آخوندی گفت: بیش از 33 میلیارد دلار قرارداد برای بخش نوسازی هوایی منعقد کردیم این مفهوم استفاده از منابع بین المللی است؛ میزان آزاد راه ها اکنون بیش از 2230 کیلومتر است که باید به 5 هزار کیلومتر برسد و باید حدود 3 هزار کیلومتر آزاد راه جدید بسازیم آیا این کار از طریق بودجه کشور امکان پذیر است؟ خیر.
 
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: برای توسعه راه آهن مطابق برنامه ششم طی 5 سال آینده باید 104 هزار میلیارد تومان و در بخش حمل و نقل هم 190 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود. متوجه هستیم که چنین پولی در بودجه وجود ندارد.
 
وی تاکید کرد: برای تحقق این مهم باید از منابع بین المللی استفاده کنیم و وزارت راه در این مورد پیشتاز بوده است طی این چهار سال با بخش خصوصی 28 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کردیم اکنون 13 هزار میلیارد تومان دیگر که در هیئت وزیران به تصویب رسیده در مرحله پرداخت قرار دارد و به ان 28 هزار میلیارد اضافه خواهد شد.
 
آخوندی ادامه داد: بیش از 60 هزار میلیارد تومان توافق نامه امضا کردم تا کنون در کشورمان بخش خصوصی فقط در بخش آزاد راه ها فعال بوده و برای اولین بار بخش خصوصی در ریل سیرجان به کرمان مبلغ حدود 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.
 
 
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در فرودگاه شیراز بخش خصوصی 280 میلیارد تومان و همچنین در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی بیش از 550 میلیارد تومان سرمایه گذاری می کند؛ در بخش بنادر 403 میلیون دلار بخش غیردولتی تسهیلات گرفته است.
 
وی ادامه داد: کارهای بزرگی در این وزارتخانه صورت گرفته است و برای اولین بار توانستیم منابع صندوق توسعه ملی را به حوزه حمل و نقل بیاوریم هم بندر چابهار از این طریق سرمایه گذاری شد.
 
آخوندی گفت: در سال 74 من قانون نظام مهندسی را نوشتم و مجلس آن را به تصویب رساند یکی از مدافعین اصلی توسعه مهندسی در ایران من بودم شما نمایندگان کم با این سوال مواجه شده اید در بخش مهندسی با امضا فروشی مواجه ایم چگونه می خواهیم در مقابل این مسئله بایستیم؟
 
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: مالک باید بتواند خودش مهندس خود را بدون هیچ واسطه ای انتخاب کند و کل پول باید در اختیار مهندس قرار گیرد مهندسان باید محور اجرای کار باشند ما بحث نظام مهندسی را به بهترین شکل به نفع مردم و مهندسان حل و فصل می کنیم تمام ایده من این است که بتوانیم واسطه میان مهندسان و مردم را حذف کنیم.
 
وی به بحث نظام مدیریت اشاره کرد و افزود: وزارتخانه ما 65 هزار کارمند و بیش از دو هزار مدیر دارد و یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور است. باید مدیران نسل آینده را تربیت کنیم و تمام مهندسان لایق زیر چهل سال را شناسایی می کنیم و از این جوانان استفاده خواهیم کرد باید بتوانیم در تمام مدیران این وزارتخانه از طریق انتخاب مدیران جوان تر تجدیدنظر کنیم و در این مدت با کمیسیون عمران مجلس کاملا هماهنگ بودیم.
 
آخوندی گفت: برای راه های فرعی و روستایی نیاز به منابع داریم اگر دو درصد از مالیات بر ارزش افزوده را برای راه روستایی را اختصاص دهید حدود دو هزار کیلومتر راه ساخته خواهد شد.
 
*بررسی صلاحیت وزیر صنعت، معدن و تجارت
حسن‌پور: برنامه‌های شریعتمداری سراسر کلی‌گویی است
 
نایب رییس فراکسیون اقتصاد مقاومتی گفت: سه روز تمام وقت گذاشتم و برنامه‌های شما را بررسی کردم، همه برنامه‌های شما کلی‌گویی است اما نیاز امروز کشور پرداخت به جزییات است.
 
شهباز حسن‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تشکر از خدمات صادقانه وزرای دولت یازدهم، گفت: مخالفتم از نوع مخالفت سیاسی، جناحی و سیاسی نیست بلکه در راستای مجلس پرسشگر، ‌دولت پاسخگوست.
 
نماینده مردم سیرجان در مجلس افزود: روی سخنم با دکتر جهانگیری است، که بهتر از هر کس حوزه صنعت، معدن و تجارت را می‌شناسد. انتظار داشتم تیم اقتصادی به مجلس فرستاده شود که هماهنگ‌تر از تیم معرفی شده باشد. از همین ابتدای کار دولت اخطار می‌دهد، مراقب باشید.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد به برنامه‌های پیشنهادی وزیر پیشنهادی، گفت: قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در اوج باشد آیا فکر می‌کنید با این برنامه ایران به این جایگاه برسد؟ اقتصاد مقاومتی باید در برنامه شما توجه جدی‌تری می‌شد. این اقتصاد تنها نسخه نجاتبخش ایران اسلامی است. دکتر جهانگیری به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی بهتر از هر کس می‌داند ایجاد یک میلیون شغل نیاز به عزم بزرگی دارد. اگر بخواهیم فرمان آقا اجرایی شود، اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید و تیم اقتصادی را هماهنگ کند وزارت صنعت و معدن است.
 
حسن‌پور ادامه داد: یکی از معضلات اساسی کشور را فعالیت کمتر از ۲۰ درصد شهرک‌های اقتصادی است. قیمت زمین در این شهرک‌ها پدر صنعت‌گران را درآورده است. چرا زمین به صورت رایگان در اختیار آنان گذاشته نمی‌شود؟ در برخی شهرک‌ها آب، برق و گاز وجود ندارد و بردن این خدمات را از صنعت‌گران درخواست می‌کنند.
 
نماینده شازند: شریعتمداری بر حوزه‌ صنعت، معدن و تجارت اشراف دارد
نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: سابقه آقای شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده‌ی اشراف ایشان بر مسائل این حوزه است.
 
علی ابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد:‌ بخش صنعت، معدن و تجارت با ۲۲ و نیم درصد از تولید ناخالص و اشتغال بیش از ۷ میلیون نفر باید به دست کسی سپرده شود که از سابقه و توان اجرایی کافی برخوردار باشد و آقای شریعتمداری با توجه به سابقه‌ی گسترده‌ی خود در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی و ۸ سال وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات و با توجه به خصوصیات اخلاقی و عملکردی و برنامه‌های کمی به خوبی توان اداره‌ی این وزارت‌خانه را دارد.
 
وی افزود:‌ شریعتمداری فردی با تجربه در حوزه‌ی بازرگانی و آشنا به مسائل اقتصادی است که می‌تواند در جهت ساماندهی ساختار و جلوگیری از مداخله غیر ضروری دولت در اقتصاد و دخالت دادن تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در بازار کسب و کار پیش قدم باشد و مورد تایید اصناف و اتحادیه‌هاست و در رقابت پذیری و ایجاد فضا برای ورود به عرصه‌های اقتصادی بین‌المللی برنامه‌های خوبی دارد.
 
نماینده شازند تصریح کرد:‌ رویکرد مصالح ملی بر مصالح شخصی و برنامه‌های خوب ایشان دلگرم کننده و امید بخش است و امیدواریم با رای خوب مجلس ایشان در مسیر پیشرفت گام بردارند.
 
مقدسی: کمیسیون صنایع از آقای شریعتمداری حمایت می‌کند
نماینده خنداب و اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون صنایع و معادن از آقای شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حمایت می کند و برنامه های ایشان را به نفع اقتصاد کشور می داند.
 
مهدی مقدسی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: شریعتمداری سابقه خوبی در حوزه صنعت دارد و سابقه ایشان کار دفاع را آسان کرده است و ایشان بارها لیاقت و توانایی خود را اثبات کردند.
 
وی افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه بالادستی در برنامه های آقای شریعتمداری از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به سرمایه گذاری خارجی و تقویت تشکیلات صادرات محور، اعتقاد به اقتصاد دریا محور و اعتقاد به برنامه ششم توسعه، توجه به اشتغال روستا و مبارزه با قاچاق در برنامه‌های ایشان به خوبی پررنگ و مهم است.
 
مقدسی تصریح کرد: توجه به موانع تولید و فضای کسب و کار و جوانگرایی و استفاده از توان زنان در وزارتخانه ایشان را وزیری با برنامه در وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که امید است برنامه‌های ایشان بتواند موثر و در جهت رفع مشکلات به خوبی اجرایی شود.
 
نماینده زابل: ریاست ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور اولین آسیب مدیریت شریعتمداری است
نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را اولین آسیب به مدیریت شریعتمداری در وزارت صنعت دانست.
 
احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نیروی حامی دولت است و تلاش بسیار زیادی برای تحقق مشی اعتدال انجام داده، گفت: کار ما نمایندگان همراه این است که با دقت از مسیر ایجاد شده مراقبت کنیم تا مبادا پس از طی ۴ سال به شکست منجر شود.
 
احمدعلی کیخا در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مشکل کشور بیکاری و فقر است و وزارت صنعت یک دستگاه تخصصی است که باید بیشترین نقش را در رفع این معضل داشته باشد، اما اینکه آقای شریعتمداری رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی بوده‌اند اولین آسیب به مدیریت ایشان است. چرا که مسئولیت سیاسی قبلی وقت ایشان را گرفته و بیم آن می‌رود که ایشان تحت فشار نیروهای سیاسی در انتخاب مدیران دچار انحراف شود و از هدف اصلی خود باز بماند.
 
 
وی افزود: به آقای نعمت‌زاده ایراد گرفته می شد که به دلیل تجربه صنعتی به بازرگانی کمتر توجه کرده و این نگرانی در مورد آقای شریعتمداری هم است که تجربه‌اش در امور بازرگانی باعث شود کمتر به مسائل صنعتی توجه کند.
 
وی خاطرنشان کرد: شریعتمداری در مسئولیت قبلی خود بعنوان معاون اجرایی رئیس جمهور، بر خلاف قانون که وظیفه نظارت بر واردات محصولات کشاورزی را به وزارت خانه جهاد کشاورزی واگذار شده، به این حوزه ورود کرده اند و موجبات اختلال در سیستم تنظیم بازار را فراهم نموده.
 
کیخا با بیان اینکه اگر این روحیه در شریعتمداری وجود داشته باشد، امکان استمرار آن در مسئولیت جدید نیز وجود دارد، گفت: این موضوع خصوصا در بخش کشاورزی که کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت با هدف ارائه محصول به بازار صورت می گیرد، می تواند آسیب زا باشد و بهتر است اگر نظری در این زمینه وجود دارد به صورت قانونی و تحت عنوان لایحه به دولت ارائه شود.
 
نماینده مردم زابل با اشاره به اینکه روشن نبودن ملاحظات زیست محیطی در زیرساخت های صنعتی و تجاری، دومین دلیل مخالفت وی با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است، یادآور شد: تغییرات در کابینه دوازدهم بیانگر این است که شتاب توسعه صنعتی و تجاری کشور بیشتر خواهد بود، اما آیا این به معنای عقبگرد در سیاست های زیست محیطی دولت است؟
 
وی افزود: انتظار این است که وزارت صنعت مانع اجرای طرح هایی شود که باعث تخریب محیط زیست می شوند چراکه بسیاری از گرفتاری های امروز مردم در سراسر کشور به دلیل اجرای بدون مطالعه طرح های صنعتی است.
 
کیخا با اشاره به سیاست های تجاری برنامه پیشنهادی شریعتمداری، گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی هیچ اشاره ای به بحث تجارت الکترونیک و دیدگاه های نوین علمی در توسعه صنعتی و تجاری در سال های روبرو دیده نمی شود.
 
وی تاکید کرد: از طرفی فریاد زده می شود که بحران کم آبی در کشور وجود دارد اما از طرفی هیچ ردی از این بحران در سیاست های توسعه صنعتی و تجاری کشور دیده نمی شود کما اینکه در برنامه وزیر پیشنهادی نیز اثری از آن دیده نمی شود.
 
نماینده مردم زابل با بیان اینکه توسعه تجارت با کشورهای همسایه در برنامه شریعتمداری مشخص نیست، گفت: بدون داشتن همسایگان توسعه یافته نمی توان ایران را توسعه داد و اولویت اول در توسعه صنعتی و تجاری باشند. کشورهای منطقه می توانند بازار مصرف خوبی برای کالاهای تولید داخل باشند و واردات مواد خام صنعتی و کشاورزی از آنها می تواند شتاب توسعه صنعتی و تجاری کشور را بیشتر کند.
 
کیخا توجه و تاکید بر صنایع خودرو سازی را دیگر نقطه ضعف برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بر شمرد و خاطر نشان کرد: به بهانه رسیدن به یک خودرو ملی که از نظر قیمت و کیفیت با محصولات خارجی قابل رقابت باشد، به شدت این صنعت مورد حمایت همه جانبه قرار گرفته است.نکته این است که تا کنون به این هدف نرسیده ایم اما به ازای آن این صنعت هزینه های زیاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به مردم کشور تحمیل کرده ایم.
 
نماینده مردم زابل با اشاره به تمرکزگرایی در توسعه کارخانجات صنعتی در کشور اظهار داشت: استراتژی شما در توسعه منابع اقتصادی در مناطق محروم مشخص نشده است و متأسفانه شاهد بوده‌ایم که در دهه‌های گذشته نگاه‌های منطقه ای مسئولین باعث شده تمرکز کارخانجات صنعتی در بخش هایی از کشور باشد و در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان حتی یک واحد صنعتی برای اشتغال جوانان دیده نشود.
 
وی در پایان گفت: از طرفی هنوز مردم در منطقه سیستان روزانه تنها از ۱۵ لیتر آب برخوردار هستند که باید توجه جدی به اصلاح این ساختار شود.
 
بهرام‌نیا: شریعتمداری برای ایجاد شغل و حمایت از تولید صادرات‌محور برنامه دارد
نماینده نهاوند حمایت از سرمایه گذاری، تولید صادرات محور و اهتمام برای ایجاد اشتغال را به عنوان نقاط مثبت برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دانست.
 
حسن بهرام‌نیا به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز سعادت کشور در سایه عملکرد و تصمیم مسئولان است. ما نمایندگان خواستار رای اعتماد به کابینه دولت هستیم تا در اجرای چشم انداز ۲۰ ساله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم و کاهش انتفاع اقتصاد به نفت و رکود و بیکاری و مبارزه با فساد گام بردارد.
 
وی در ادامه شریعتمداری را فردی متدین، متخصص و دارای تجربه در نهادهای انقلابی و وزارت بازرگانی عنوان کرد و اظهار داشت: آقای شریعتمداری وزیری است که برای حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه دارد.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه اقتصاد را باید یک موضوع چرخشی دانست، گفت: اقتصاد در زنجیره سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و صادرات است که آقای شریعتمداری برای این زنجیره برنامه دارد.
 
بهرام‌نیا حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی و اعطای تسهیلات برای سرمایه گذاران را به عنوان اولویت‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: آقای شریعتمداری کسی است که در دوران وزارت بازرگانی توانست ۵۹۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که ایشان همین اهتمام را در مقطع فعلی و در راستای اجرای برنامه ششم مبنی بر اجرای یک میلیون فرصت شغلی سالانه دارد، او می‌تواند با ایجاد فرصت شغلی گام مهمی در اقتصاد کشور بردارد.
 
خضری: بهبود فضای کسب‌وکار و توسعه صادرات غیرنفتی از برنامه‌های مثبت شریعتمداری است
نماینده پیرانشهر وجود هماهنگی و یکپارچگی در تیم اقتصادی دولت را به عنوان مولفه‌ای مهم برای بهبود مشکلات اقتصادی دانست و گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای این مهم برنامه دارد و به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی است.
 
رسول خضری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، صنعت، معدن و  تجارت را از حوزهای مهم اشتغالزا دانست و گفت: مشکل صنعت فقط مربوط به وزارت صنعت، معدن و  تجارت نیست، این مشکل باید بین تیم اقتصادی دولت حل شود که گام اول جذب سرمایه گذاری خارجی است.
 
به گفته وی عدم اصلاح قوانین کار و تامین  اجتماعی، مشکلات سنگین تامین مالی، شفاف نبودن سیاست‌های بانکی و عدم حمایت بانک‌ها از صنایع و تولیدات باعث بروز مشکلات در حوزه صنعت شده است که قطعا آقای شریعتمداری با سابقه اجرایی قوی می تواند این مشکلات را حل کند.
 
نماینده پیرانشهر با اشاره به وضعیت کشور در حوزه اقتصاد گفت: ما در رتبه ۱۲۰ از حیث نظارت جهانی هستیم. در حوزه صنعت از نظر رشد رتبه ۶.۵ در تجارت رتبه ۴.۵ و در معدن رتبه منفی ۱.۶ داریم. آن هم در شرایطی که در سطح کشور ۸۴ هزار شرکت صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۸۱ هزار شرکت از صنایع کوچک و متوسط هستند که علیرغم داشتن ظرفیت ایجاد اشتغال تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.
 
شریعتمداری: تمام برنامه‌های وزارت صنعت براساس اسناد بالادستی تنظیم شده است
محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: برنامه‌های تقدیمی من به مجلس شورای اسلامی بعد از مقدمه بخش صنعت و معدن کشور ابتدا اهداف کلی برنامه‌ها را مشخص کرده و در 17 صفحه به بیان اهداف کمی در همه حوزه‌های خرد و کلان پرداخته و سیاست‌های اتخاذ شده برای دسترسی به این اهداف و برنامه‌های اجرایی را در 13 صفحه تقدیم مجلس کرده که به الزامات تحقق برنامه‌های تقدیمی هم اشاره شده است.
 
وی ادامه داد: در کمیسیو‌ن‌ها و فراکسیون‌های مختلف تلاش شد تا بخشی از برنامه‌ها مورد تشریح قرار بگیرد همان طور که برنامه‌ها در کمیسیون‌ها ارائه شد تأکید دارم که تمام برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دوره آینده مبتنی بر اسناد بالادستی تهیه شده است.
 
شریعتمداری افزود: در کلیات برنامه‌ها، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک داروی اساسی برای حل مشکلات کشور و سندی مهم و بالادستی در برنامه‌های تقدیمی مورد توجه بوده است. برنامه‌های ریاست جمهور و خصوصا برنامه ششم توسعه اقتصادی همه جانبه کشور از مهمترین تکیه‌گاه‌‌ها برای تهیه برنامه‌های تقدیمی به مجلس بوده است.
 
 وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد:‌ برنامه‌های اینجانب در این سرفصل‌هایی که مطرح کردم مبتنی بر اندیشه تولید محوری، رقابتی و حل بستر راه تولید رقابتی در ایران است.
 
وی با اشاره به وضع کنونی نظام اقتصادی و تجاری کشور، گفت: سهم ما از کیک اقتصاد جهانی را حجم سرانه تولید ناخالص ملی مشخص می‌کند و این حجم در مقایسه با توانایی‌های بالقوه کشور به هیچ وجه قانع کننده نیست و ما به عنوان اولین هدف مکلف هستیم تا کیک اقتصادی کشور را برای بهره‌مندی بخش‌ها بزرگتر کنیم.
 
 شریعتمداری ادامه داد: مکلف هستیم سرانه تولید ناخالص ملی کشور را افزایش دهیم، بر اساس گزارش‌های منتشر شده از مراجع بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول در سال 2016 ایران پس از عربستان و ترکیه در رتبه 27ام جدول GDP جهانی قرار دارد و مکلف هستیم این حرکت شتاب گرفته رشد را در زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی در کشور در پیش بگیریم.
 
 وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بخش صنعت و معدن 22.5 درصد از تولید ناخالصی داخلی را در کشور به خود تخصیص داده و این اهمیت و نقش آن را در اقتصاد کشور به خوبی نشان می‌دهد.
 
 وی با بیان اینکه بخش صنعت امروزه 34 درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که این بخش در ایجاد اشتغال در کشور بسیار مهم است.
 
 شریعتمداری ادامه داد:‌ رشد صنعتی کشور طی سال‌های 91 و 92 منفی بوده و ما دو سال متوالی رشد 4.5- درصدی و 10.5 درصدی را در کشور تجربه کردیم که آثار آن در اقتصاد و صنعت کشور همچنان باقی مانده است.  
 
 وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: در طی سال‌های 93،94 و 95 رشد صنعتی کشور به سمت مثبت حرکت کرده و ما امروز با رشد 6.5 درصدی در بخش صنعت برای رفع مشکلات پیش رو حرکت می‌کنیم، سرانه ارزش افزوده صنعتی کشور امروز 524 دلار است و سهم ایران از ارزش افزوده صنعتی جهان کمتر از 35صدم درصد است که رضایت‌بخش نیست و من در برنامه‌های تقدیمی روش‌هایی را برای این سرانه و سهم پیشنهاد کردم.
 
وی گفت: در بخش صنعت و معدن و تجارت ما امروز با 49 هزار طرح نیمه تمام صنعتی مواجه هستیم که نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه خودشان این طرح‌ها و پروژه‌ها را مشاهده می‌کنند، قریب به 11 هزار و 200 طرح از مجموعه 49 هزار طرحی که در سطح کشور در حال اجرا و به صورت پراکنده است بالغ بر 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در اولویت کاری ما اتمام این پروژه‌ها است که می‌تواند بالغ بر 365 هزار اشتغال مفید در کشور را در حوزه صنعت، معدن و تجارت به وجود بیاورد.
 
شریعتمداری ادامه داد: از کل واحدهای صنعتی موجود در کشور که حدود 85 هزار واحد ثبت شده است قریب به 81 هزار واحدهای صنعتی کوچک یا متوسط با تعریف کارگاه‌های کارخانجات پایین‌تر از صد نفر هستند لذا نقش اساسی صنایع کوچک یا متوسط در اقتصاد کشور را از این آمار می توان مشاهده کرد.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه‌های تقدیمی در زمینه توجه به صنعت و معدن کوچک واجد اهمیت فوق‌العاده‌ای است و در برنامه‌های تقدیمی به این نکته مهم اشاره شده است.
 
وی پیرامون حوزه معادن اظهار داشت: ما دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده شناخته شده و ناشناخته‌ای هستیم که باید به آن توجه بیشتری شود امروز از مجموعه 9 هزار پروانه معدنی صادره تنها حدود 5 هزار و 800 واحد معدنی فعال در کشور داریم که کمتر از 10 عدد آن می‌توانیم به آن معادن بزرگ اطلاق کنیم مابقی معادن به صورت ریز و خرد بوده که در سراسر ایران پراکنده هستند و امروز نیاز به توجه ویژه به آنها می‌باشد و مجموعه این معادن از حیث فناوری دارای ضعف‌های فراوانی بوده و از حیث صنایع معدنی باید در کنار آ‌نها قرار بگیرد تا پیشرفت‌های بیشتری را در این بخش به وجود آورد.
 
شریعتمداری پیرامون سهم ایران از تجارت کالا در جهان افزود: این سهم تنها 3 دهم درصد است و به هیچ وجه شایسته کشور عزیزمان نیست. ما ظرفیت‌های صنعتی و معدنی خوبی را در کشور ایجاد کردیم و این ظرفیت‌ها را با اهداف کمی را که در برنامه اعلام کردیم گسترش خواهیم داد.
 
 وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پیرامون حوزه صنایع پایه و فولاد خام اظهار داشت: برای توسعه محصولات فولادی، مس، آلومینیوم، پتروشیمی، خودروهای سبک و سنگین و کشاورزی به عنوان صنایع پیشران که می‌توانند زیربنای توسعه کشور قرار گیرند آنها اهتمام ورزیدیم.
 
وی ادامه داد: عمده این محصولات متکی به صنایع داخلی هستند و بسیاری از منابع طبیعی ما را استفاده می‌کنند و باید سهم ارزش افزوده ما در این بخش‌ها افزایش پیدا کند و رعایت مسائل زیست محیطی از اولویت‌های برنامه‌های ماست، مایل هستیم توسعه مجموعه صنعتی بزرگ را همراه با رعایت استانداردهای زیست محیطی در کشور داشته باشیم.
 
شریعتمداری افزود: از صنایع پایین دست در بخش‌های گوناگون اهم از مجموعه‌های غذایی و صنایع کشاورزی همچون روغن و شکر و مواد شوینده و فعالیت‌های دارویی و صنعت‌های دیگر اهداف کمی و کیفی گوناگونی را در برنامه‌ها تقدیم مجلس محترم کرده‌ام.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: شهرک‌ها و نواحی صنعتی یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های توسعه‌ای در کشور ما هستند که خوشبختانه یک سازمان در مجموعه وزارت صنعت و معدن و تجارت در اختیار کشور قرار می‌گیرند. متأسفانه از مجموعه 959 شهرک و نواحی صنعتی که در کشور داریم و دارای قریب به 860 واحد این شهرک‌ها و نواحی صنعتی زیرساخت‌های آب و برق تهیه شده تنها برای حدود 150 واحد از این شهرک‌ها امروزه تقاضای موثر برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید وجود دارد و ما با آسیب‌شناسی این موضوع باید نسبت به حل این مشکل تلاش کنیم.
 
وی پیرامون توجه به واحد‌های صنعتی در نواحی محروم اظهار داشت: نیازمندی اساسی کشور توجه به این مناطق بوده و با اتخاذ شیوه‌های حمایتی از مهمترین برنامه‌هایی است که در صورت حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از بنده به آن عمل خواهیم کرد.
 
شریعتمداری افزود: اختصاص یک و نیم میلیارد دلار منابع از محل صندوق توسعه ملی با تصویب نمایندگان محترم به توسعه فعالیت‌ها در حوزه روستایی و ایجاد اشتغال در این نقاط و توسعه شهرک‌های اقتصادی جدید خواهیم پرداخت. ظرفیت‌های معدنی کشور علی‌رغم اینکه 68 ماده معدنی شناسایی شده اما متأسفانه کمتر از 9 دهم درصد از آن استفاده می‌کنیم و باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز این بهره‌برداری را افزایش دهیم.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: متأسفانه در زمینه صنعت و معدن از فقر بزرگی رنج می‌بریم و آن هم فقدان حضور صنعت در حوزه استراتژیک کشور هستیم که می‌تواند به توسعه صنعتی کشورمان کمک کند. متأسفانه کشور فاقد یک سند مصوب مدون دارای رفاه ملی برای توسعه صنعتی کشور است و یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به تهیه این سند مبادرت می‌ورزیم ما بر مبنای برنامه ششم توسعه کشور که مجلس محترم در حوزه به شدت آن را غنی‌سازی کرد و مواد ارزشمندی را در بخش صنعت وارد کرد به آن پایبندیم و در 6 ماه اول سال اولویت‌های صنعتی را در دستور کار قرار خواهیم داد.
 
شریعتمداری اظهار داشت: هر کسی که در مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد باید مورد حمایت شما نمایندگان مجلس باشد، اقتصاد ما از سالهای آغازین دهه 40 تاکنون نزدیک 5 برابر افزایش توسعه داشته است و بخش صنعت ما در همین دوره حدود 30 درصد رشد داشته است.
 
وی افزود: مبنای تاسیس واحدهای صنعتی موجود در کشور ما طبق اسناد موجود و واقعیتی که در عرصه صنعت و تجارت مشاهده می شود توجه به تولید برای پاسخ به نیازها داخلی بوده است. شاید برای اولین بار است که با تصویب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری، صنعت و معدن کشور به سوی برونگرایی سوق داده شده است.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تولید صنعتی و معدنی بر پایه سلیقه بازارهای بین المللی است که هم رفاه را در داخل کشور افزایش می دهد و هم شرایط صادرات محصولات داخلی ایران را فراهم می کند، لذا باید حتما از این نسخه شفابخش برون گرایی در تاسیس واحدهای صنعتی و تبدیل این واحدها به واحدهای برونگرا توجه ویژه ای را به کار گیریم.
 
شریعتمداری بیان داشت: بازارهای داخلی وقتی بر مبنای تولید قرار گرفت اتکا تولید به میزان تقاضای ایجاد شده در سطح بازار داخلی نبود؛ ما در سالهای 86 الی 92 در زمینه ایجاد تقاضا دچار آسیب جدی شدیم و آمارهای حاکی از آن است که این آسیب های جدی تأثیرهای ماندگاری را بر بخش صنعت هک کرده است که یکی از این آسیب های جدی این است که ما با کاهش سطح درآمد خانوار شهری و روستایی به میزان 22 و 38 درصد مواجه هستیم و معنای روشن این امر این است که سطح تقاضا در سال 92 و در روزهای آغازین شروع به کار دولت یازدهم به بازگشت شدید به تقاضای سالهای آغازین دهه 80 را داشته است.
 
وی ادامه داد: صنعت ما رشد کرده و رونق آن به سالهای 80 و 81 برگشته است لذا اگر ما برای ایجاد تقاضا در بازار داخلی و بازارهای جهانی و تبدیل صنایع ایجاد شده به تأمین نیازهای داخلی و برونگرایی اقدام و اهتمام جدی به عمل نیاوریم کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت تاکید کرد: لذا شما نمایندگان هر شخصی را که در این جایگاه قرار دادید، تقاضا دارم که برای تحقق این هدف بزرگ او را حمایت کنید. به طور طبیعی تقاضا برای صنعت داخلی کاهش یافته است در نتیجه اکثر واحدهای داخلی از مازاد تولید صحبت می‌کنند و برخی از آنها از تأمین سرمایه در گردش سخن می گویند که در مسائل مالی با مشکلات زیادی مواجه اند.
 
شریعتمداری افزود: در سال 76 وقتی با رأی اعتماد مجلس به وزارت بازرگانی رفتم از اولین ملاقات های من دیدار در زندان قصر و با اشخاصی بود که صنعت پیمان ارزی خود را تعدیل نکرده بودند و به عنوان قاچاقچی ارز در بند بودند. امروز که شما ممکن است با رأی اعتماد خودتان مسئولیت سنگین این بخش را به بنده محول کنید با مدیونی مواجه خواهم بود که به دلیل عدم وجود تقاضا برای تولید محصول خود به دلیل برگشت خوردن چک های شان در زندان به سر می برند و به عنوان کلاهبردار شناخته می شوند لذا باید برای حل این مشکل اهتمام جدی داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه نیازمند حل مشکل تقاضا در بازار داخلی هستیم و باید بتوانیم برای کالاهای ایرانی ایجاد تقاضا کنیم. افزود: در کشورهایی که دارایی درآمد سرانه بسیار بالاتری از کشور ما هستند مردم با جیپ هایی پر از کارت های بانکی زندگی می کنند، چرا مردم ما باید از چنین نعمتی بی بهره باشند؟
 
شریعتمداری اضافه کرد: برای رقابتی ساختن بنگاه ها نیازمند اصلاح ساختار توسعه سازمان های درونی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بخش نوسازی صنایع ایران همچنان به قوت خود باقی است و مهمترین رسالت ما رقابتی کردن بازار داخلی است، اگر بار این مسئولیت به بنده محول شود باید پیشتاز رقابتی کردن بنگاه های کوچک و متوسط در سراسر ایران شویم، همچنین باید در شهرهای کمتر توسعه یافته شعب های لازم به وجود بیاید و تلاش شود که با تکیه بر نیروهای بخش خصوصی مسئله برون نگر کردن بنگاه ها با ایجاد خوشه های صنعتی را محقق کنیم.
 
شریعتمداری تصریح کرد: برای نوسازی صنعت داخلی نیازمند تسهیلات بانکی هستیم و مجموعه درصدی که از سوی بانک مرکزی در اختیار ما قرار می گیرد، عددی در حدود 230 هزار میلیارد تومان است و بالغ بر 70 درصد این مبلغ در چرخش بین واحدهای تولیدی موجود قفل شده است. البته منظور ما این نیست که این بودجه نباید به آنها تخصیص پیدا کند اما حجم باقیمانده که از آن افزایش مبلغ اعطای سیستم بانکی یاد می شود اندک بوده و به همین دلیل است که اختصاص 16 هزار میلیارد برپایه سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک داروی موثر 24 هزار از واحدهای نیمه تعطیل کشورمان را به تحرک وا داشته است.
 
وی گفت: ما باید کیک موجود در نظام بانکی افزایش دهیم، بنده معتقد به رها کردن اقتصاد نیستم اما اعتقاد دارم که فعالیت آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و سوق آن به سمت نرخ تورم که به زیر 10 درصد کاهش پیدا کرده است قدم های خوبی بوده، اما تولید صنعتی و معدنی کشور امروز با بازده ای در حدود 10 درصد قطعا با نرخ بهره 25 تا 30 درصد ادامه حیات نخواهد داشت و نوسازی صنعت ایران در سایه پرداخت تهسیلات بانکی به نرخ های نزدیک به نرخ تورم ممکن نیست و بانک مرکزی باید قدم های خود را با سرعت بیشتری بردارد.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: یکی از سوالاتی که مطرح شده، توجه به امر صادرات بود اگر ما تقاضا در بازار خارجی ایجاد نکنیم بعد از آن که بنگاه ها را رقابتی کردیم کشور ما از دست خواهد رفت، تثبیت نرخ ارز بدون توجه به ما‌به‌التفاوت قیمت داخلی و خارجی و اجازه ندادن به بازی کردن نرخ ارز در دامنه منطقی قطعا صادرات کشور را با اختلال مواجه خواهد کرد. بدون شک این امر حمایت از واردات بی رویه در کشور خواهد بود و آن وقت می گوییم که چرا صادرات سقوط می کند لذا باید به سیاست های برون زایی بخش صنعت توجه بیشتری شود.
 
شریعتمداری افزود: هنوز مجموعه اکتشافات معدنی کشورمان را در حداقل ممکن به سر می برد؛ لازم است که بخش اکتشاف را گسترش دهیم و در این مسیر باید از فناوری های نو استفاده شود همچنین لازم است که عمق اکتشاف از 100 متر به 400متر افزایش پیدا کند و اگر چنین امری محقق شود ما می توانیم 7 درصد از سرزمین ایران را که با بخش معدن اداره می شود را به سه برابر افزایش دهیم.
 
وی تاکید کرد: اکتشافات انجام شده تا به امروز و ذخایر معدنی کشور ما سه برابر رقمی است که امروز توسط یکی از نمایندگان اعلام شد، لذا اهتمام به بخش توسعه معدنی کشور را در دستور کار قرار خواهم داد. شما در برنامه ششم توسعه شورای معادن استانی را تاسیس کرده اید و من شورای عالی معادن را در صورت اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان فعال و همسو با شعار معادن استانی ایجاد می‌کنم و تلاش خواهم کرد با عدم تمرکز که یکی از مشکلات بزرگ صنعت کشور ماست مبارزه شود. ما باید صنعتمان را برون نگر کنیم.
 
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی 48 برنامه به عهده این بخش محول شده، در وزارتخانه امکاناتی برای تحقق این امر محقق شده است و امیدوارم که این امر انجام شود و امیدوارم که به سمت انقلاب صنعتی چهارم با تکیه بر فناوری های جدید پیش برویم.
 
شریعتمداری افزود: امروز در سراسر دنیا فناوری های پیشرفته نظیر هوش مصنوعی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، دانش مواد، ذخیره انرژی، خودرو و ربات‌های خودکار، محاسبات کوانتومی، اقتصاد داده های عظیم، شبیه سازی، امنیت سایبری، اینترنت، صنعت هوا و فضا وجود دارد و باید در ایران نیز این مسائل مورد توجه قرار بگیرد.
 
این وزیر پیشنهادی در پایان خاطر نشان کرد: من حامی ایجاد و تولید کالاهای تجاری خواهم بود و اگر همه خدماتی که ذکر شد انجام شود و در اجرای وظایفمان از جانمان مایه بگذاریم هیچ قدمی در مقایسه با ایثارگران کشور برنداشته ایم.
 
*بررسی صلاحیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
ربیعی: برنامه‌های صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های بخش فرهنگ ندارد
نماینده مردم بروجن در مجلس گفت: جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما در راه‌کار و سازکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید.
 
خدیجه ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: دکتر صالحی شخصیتی متدین هستند که رابطه خوبی با بدنه فرهنگ کشور دارد. سختی کار در این حوزه از تعدد تعاریف مختلف این حوزه است با این اوصاف حساسیت مسئولیت کسی که تصدی این وزارتخانه را برعهده خواهد گرفت، از سایر وزرا بسیار بیشتر است.
 
 
وی گفت: در برنامه‌های پیشنهادی شما درخصوص سیاست های ابلاغی رهبری ۴۹ درصد خلا وجود دارد. شما در فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگی چه برنامه ای دارید؟
 
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: برنامه پیشنهادی دکتر صالحی را بررسی کردم و مخالفتم ناشی از نتایج این بررسی است. جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما در راه‌کار و سازکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید. مشخص نکردید که آیا برنامه جنابعالی می‌تواند قانون را حاکم کند و دستگاه‌های موازی بر قانون تاثیر نگذارند و اگر این چنین شد،‌ برخورد شما چگونه خواهد بود؟ ایشان این را که چگونه همکاری‌شان با سایر دستگاه‌های فرهنگی مانع از موازی‌کاری شود، ارائه نکرده است. ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شأن نظام نیست. انتظار بود دکتر صالحی در بخش فرهنگی حتی‌الامکان بین کشورهای فارسی‌زبان راه‌کار عملی می‌دانند تا این کشورها مفاخر ما را به نام خود ثبت نکنند.
 
ربیعی افزود: به جامعه هنری به ویژه تئاتر و موسیقی آیینی چه برنامه‌ای ارائه داده‌اید؟ در توضیحات خود دیدگاه‌تان را درباره مرجعیت فرهنگی و هویت فرهنگی را به صورت دقیق توضیح دهید.
 
میرزایی نکو: جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت: جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد، خط فکری شما اگر معلوم نباشد، آش همان آشُ و کاسه می‌شود مسلخ اصلاح‌طلبان و روشن‌فکران به دست تعصب، تحجر و دلواپسی و به قول جانباز اصلاحات رای ما هم می‌شود «قدرت به مثابه کالا».
 
قاسم میزایی نکو در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: خالد حسینی در فیلم «بادبادک باز» گفته بود «ناراحت شدن از یک حقیقت بهتر از تسکین یافتن با یک دروغ است» قطعا آمده‌ام با تمام توان به سوگندم عمل کنم و مخالفت کنم.
 
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: جناب جنتی که رفت، داشتیم عادت می‌کردیم به هوای تازه سیدرضا صالحی امیری، با همه توانمندی و انرژی، تغییری حاصل آمد و ورقی رقم خود، شد سیدعباس صالح شریعتی معروف به صالحی، از پژوهشگاه فلسفه حوزه علمیه، مردی از مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع. به عنوان دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا چشم دوخته‌ام که کی می‌شود فرهنگ و هنر و این مرز و بوم برسد به دست اهالی همین حوالی. این روزها به جای آرامش و آسایش، به جای بیمه و حمایت صنفی و نان و شعر و دغدغه‌هایشان فقط و فقط قبری در قطعه هنرمندان است، وزارت و صدارت پیشکش.
 
نماینده مردم دماوند تصریح کرد: آمار کمی فیلم و تیراژ کتاب، ساده دستکاری می‌شود اما چند تا کنلل در پیچ و خم ممیزی خاک می‌خورند و زخم‌هایی که روح هنرمندان را می‌خراشد و می‌تراشد. ما فرزندان و نسل جوان‌مان توقیف کرده‌ایم. لیست بلندبالای رایزنان فرهنگی و سازمانی مشابه وزارت خارجه و سفیران فرهنگی ایران برای نسل جوان آن سوی مرزها چه کردند؟ دیپلماسی فرهنگی برون‌مرزی شما چیست؟
 
نماینده رامیان: عرصه فرهنگ باید به کسی سپرده شود که خود اهل فرهنگ و مدارا باشد
نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ نیاز به کسی ندارد که فقط مدیر باشد بلکه نیازمند کسی است که خود هم اهل فرهنگ و مدارا باشد و باید به کسی سپرده شود که فرهنگ را بشناسد.
 
علیرضا ابراهیمی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما نیاز به روشنفکر دینی و فرهنگی در عرصه وزارت ارشاد داریم. کسی که بتواند با اهل فرهنگ به گفت‌وگو و مدارا بنشیند و دکتر صالحی به عنوان یک روشنفکر تمام عیار دینی این صلاحیت را دارد.
 
وی افزود: امروز به کسی نیاز است تا بتواند فرهنگ را ترمیم کند و برای طرح‌های دشمن که به دنبال فاصله انداختن بین دین و زندگی مردم و اسلامیت و جمهوریت است برنامه داشته باشد و دکتر صالحی مدیری است که نفوذ کلام دارد و اصول را قبول دارد و فرهنگ را می‌فهمد و دیپلماسی دارد و می تواند ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های امروزی را پاسداری کند.
 
ابراهیمی تصریح کرد: صالحی را فردی کاردان می دانیم که امیدواریم با اراده نمایندگان و حضور در وزارت ارشاد بتواند زمینه ساز حرکت فرهنگی در جامعه اسلامی باشد.
 
نماینده تهران: معرفی صالحی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد به فال نیک می‌گیریم
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ سنگ بنای جامعه و میراث امروز برای فردا است که از این رو معرفی فردی شایسته برای این وزارتخانه و فرزند حوزه و دانشگاه را به فال نیک می‌گیریم.
 
سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راهکار فرهنگی بهره گیری از منطق و استدلال و در مواردی جدال نیکو است و نیاز به فردی اهل علم و فرهنگ دارد. که اینها در چهره دکتر صالحی قابل مشاهده است.
 
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرز میان فرهنگ و دین است و دکتر صالحی کسی است که به هر دوی این امور آشنا است و روابط منحصر به فردی با علما دارد و می تواند پلی میان مطالبات مردم، علما و اصحاب فرهنگ باشد.
 
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان تحول در عرصه فرهنگ را محور برنامه های خود اعلام کردند و توجه به ارزش‌های والای انسانی و جایگاه فرهنگ و هنر و ادب در تحول جامعه و تعالی محیط پیرامونی جزو نقاط مثبت برنامه‌های ایشان است.
 
صادقی: رسانه‌ها از محدودیت رنج می‌برند/در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم
یک عضو فراکسیون امید با بیان اینکه دچار انزوا در عرصه هنری و ادبی هستیم، گفت که بر اساس قانون، اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثنا به شمار می‌آید اما اکنون شرایط برعکس شده و شاهد محدودیت‌های بسیاری برای رسانه‌ها هستیم.
 
محمود صادقی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صالحی از سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش برخوردار نیست، گفت: آقای صالحی در برنامه‌های خود به تنوع و تکثر در دستگاه فرهنگی اشاره کرده و نبود شفافیت را به عنوان یکی از چالش‌های این وزارتخانه عنوان نموده اما در نهایت راه‌حلی برای این مشکلات بیان نکرده است. به نظر می‌رسد ابهاماتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.
 
وی با طرح این پرسش که قرار است وزیر پیشنهادی چگونه مقابل مداخلات در عرصه فرهنگی ایستادگی کند، گفت: در مقطع فعلی شاهدیم که فیلم اکران شده به دلیل مداخلات از پرده سینما پایین کشیده می‌شود. سوال این است که آیا وزیر پیشنهادی قدرت مقابله با این وضع آشفته را دارد؟
 
صادقی اضافه کرد: مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است. سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجد سلیمان و سایر شهرها هم جزو ایران هستند. چرا پس باید مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در پایتخت به وقوع بپیوندد؟ آقای صالحی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد و چطور می‌خواهد از ظرفیت و فرصت وجود قومیت‌ها و تنوع‌های فرهنگی استفاده کند؟ فرصتی که اکنون به تهدید تبدیل شده است.
 
وی گفت: علیرغم اینکه آقای صالحی را از لحاظ ویژگی اخلاقی،‌ علمی و شخصیتی فردی  بسیار خوب می‌دانم اما به نظرم توانمندی کافی برای مدیریت این وزارتخانه پرچالش و پرمساله را ندارد.
 
جعفرپور: صالحی اهل تعامل و گفت‌وگوست
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ وزیر پیشنهادی فرهنگ اهل تعامل و گفت‌وگو است.
 
جمشید جعفرپور در موافقت با  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشورت پذیری، حضور در مراجعی که سیاست ساز حوزه‌ی فرهنگ  هستند، آگاه به مسائل اسلام و تخصص فرهنگی از جمله ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ است.
 
وی افزود: صالحی اعتقاد به گفت و گو و تعامل دارد چرا که امروز گمشده‌ی ما در حوزه فرهنگ گفت و گو است، در حوزه سیاست هم این گونه است. آنچه که ما در بین جناح‌ها و گروه‌ها کم داریم گفت‌وگو می‌باشد و زمانی هم که گفت‌وگو کم باشد مجبور هستیم راجع به دیگران حرف بزنیم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سوابق کاری صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از کتاب فروشی‌ها، انتقال نمایشگاه از مصلا و نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب، توجه به استان‌ها و مناطق محروم از جمله برنامه‌هایی است که انجام شده و به آنها توجه خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: رای اعتماد شما نمایندگان مشروط به برنامه‌هایی است که اعلام شده و بنده از طرف کمسیسیون فرهنگی اعلام می‌کنم که به وی رای مثبت می‌دهیم ضمن اینکه  باید به طور جدی پیگیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.
 
ادیانی: صالحی مورد اعتماد علما و اصحاب فرهنگ و هنر است
نماینده مردم قائمشهر در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صلاحیت علمی و مبانی فکری او در چارچوب باورها و ارزشهای دینی و ملی است و مورد اعتماد علما و اصحاب فرهنگ و هنر می‌باشد.
 
علی ادیانی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: وزارت فرهنگ یکی از وزارت‌خانه‌های خطر و حاکمیتی است. درست است که وزیر از اجزای هیات وزیران به شمار می‌رود اما رویکرد و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد حاکمیتی دارد.
 
وی تصریح کرد:‌ آقای صالحی که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ معرفی شده این ظرفیت  را دارا است و همه بر این باور هستیم که زاویه نگاه وزیر راه را برای اندیشه‌ی انسانی و اسلامی هموار می‌کند و قطعا نباید مبانی وزارت فرهنگ خدای نکرده در چارچوب سکولاری، غرب زدگی و وادادگی نسبت به مولفه‌های این حوزه باشد.
 
نماینده قائم شهر افزود: وزیر پیشنهادی مورد اعتماد علما، اصحاب فرهنگ و هنر و رئیس دولت است و سابقه‌ی او نشان داده می‌تواند امین باشد و قویا درحوزه‌ی مدیریت معتقد به برون سپاری است.
 
پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی از برنامه‌هایش دفاع کرد.
 
صالحی: باید اهالی فرهنگ و هنر با یکدیگر و کنش گران دیگر گفت‎و‎گو کنند
سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت:همه می‌دانند که جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی حلقه وصل شرق و غرب بوده و همیشه آثار فرهنگی و هنری خود را به جهان منتقل کرده‌اند و سهم مهمی در تقابل جهان در طول تاریخ داشته است.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در دنیا بوده است فرهنگ و هنر ایرانی نشانه ذات این مرز و بوم است در این میان با ورود اسلام این فرهنگ اصیل با جلوه‌های عالی معنویت پیوند خورد و به بلوغ و تبلور رسید.
 
صالحی تصریح کرد: با این مقدمات می‌توان گفت گوهر ایران سه چیز است، فرهنگ و هنر و ادب اولین آن است، دینمداری و توحیدی و اخلاق معنویت دوم و سوم مهر و معرفت اهل بیت (ع) است و همه ادیان و تمام کسانی که در ایران زندگی می‌کنند با این سه عنصر پیوند عمیقی دارند و هر برنامه‌‌ای که با این سه عنصر در تضاد باشد ابطر و ناکارآمد است.
 
وی بیان داشت:‌در برنامه دولت دوازدهم نیز تلاش شده این سه ضلع مبنای اصلی قرار گیرد و صد البته با آنچه که در جهان معاصر اتفاق می‌افتد و شرایط ایران پیوند محکمی داشته باشد.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چند اتفاق مثبت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:‌ گسترش اعتماد‌سازی‌ها میان اصحاب فرهنگ و هنر بین دولت و وزارت گسترش کمی و کیفی پاره‌ای از محصولات فرهنگی، بهبود اقتصاد نسبی هنر تقویت نقش نهادهای صنفی و شفافیت بیشتر در حمایت‌ها از اتفاقات مثبتی بود که در دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داد.
 
صالحی گفت: اعتقاد اصلی به 4 اصل است که دین، نظام اسلامی، انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق از اصول کلی آن است، دوم شفافیت در مرحله تصمیم‌گیری و اجرا است چرا که دوره مدیریت پشت درهای بسته به اتمام رسیده و معتقد به مشارکت جمعی هستم.
 
وی در ادامه افزود: نکته سوم واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت‌های واحد‌های صنفی است و مسئله آخر تمرکز گرایی جغرافیایی است چرا که معتقدم درخصوص سیاست‌گذاری‌ها باید نظر تمام اقوام و ملت‌های ایران دخیل باشد و پیش از این هم در معاونت فرهنگی این مسیر را  پی کردم.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: برنامه‌هایم را مبتنی بر اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه برنامه فرهنگی دولت تدوین کرده‌ام و هر چند تدوین آن‌ها در 15 صفحه مانع شده که به صورت کامل آن‌ها را ارائه کنم.
 
صالحی تصریح کرد: برنامه من 3 هدف دارد اول صیانت و تعالی هویت، دوم حمایت از محصولات فرهنگی هنری و سوم دیپلماسی فرهنگی بر محور هنر و فرهنگ است که 7 حوزه را در بر می‌گیرد که شامل هنر و ادبیات، مناسبات اقوام، منابع فرهنگی، مصرف فرهنگی، مناسبات ادیان و مذاهب و مواردی دیگر است. با بررسی چالش ها به 14 مسئله رسیدیم و این مسائل به 46 برنامه تبدیل شد.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه 8 حوزه کاری دارد و از نمایندگان می‌خواهم این تنوع کاری را با دقت بیشتر ملاحظه کنند، حوزه اول هم دین است که در این حوزه قرآن و عترت، حج و زیارت حرف اول را می‌زند. حوزه دوم فرهنگ است که شامل اهل قلم، کتاب، کتابخانه‌ها و حوزه چاپ می‌شود.
 
وی تصریح کرد: حوزه هنر نیز مسئله بعدی است که شامل تئاتر و موسیقی است، حوزه چهارم سینما، حوزه پنجم رسانه (مکتوب و غیر مکتوب) حوزه ششم فعالیت‌های مجازی، حوزه هفتم فعالیت‌های خارج از کشور و در نهایت حوزه آموزش و پژوهش است.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درباره این موضوع‌های 8 گانه در بخشی می‌توانم مدعی تخصص باشم و در سایر موارد هم تجارب مقتضی را دارا هستم.
 
صالحی بیان داشت: در حوزه هنر تعلق خاطر، انس وجودی، ارتباط کاری من اندک نبوده و در چند دهه با آن مجمع محشور و مأنوس بوده‌ام، دغدغه‌ها را می‌شناسم و تلاش می‌کنم اهالی هنر مانند اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در بسته 46‌گانه‌ام بهبود کسب و کار را در چارچوب اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار داده‌ام چرا که فرهنگ حلقه و ضلع جدی اقتصاد مقاومتی است و اگر اقتصاد مقاومتی را به دانش‌بنیانی ، درون‌زایی تعریف کنیم در حوزه فرهنگ این اتفاق راحت‌تر و سریعتر میسر می‌شود.
 
صالحی گفت: برنامه ما در حوزه بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر سه شاخه دارد. اولین شاخه حوزه مانع زدایی و تمرکز زدایی دولتی و جغرافیایی در حوزه فرهنگ و هنر است که پیشنهادهایی از جمله تصویب قانونی و ساختاری توزیع و عرضه خلاقیت‌های هنری برای رفع آن ارائه شده است.
 
وی ادامه داد: در حوزه زیرساختی پیشنهادهای متعددی چون تقویت بنگاه‌های مالی و اعتباری در حوزه‌ هنر و ادبی، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی به عنوان قدرتسازی برای اشتغال و تولید، توسعه زیرساخت‌های فروش محصولات فرهنگی به ویژه با توجه به ظرفیت فضای مجازی و رابطه‌های بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت ارتباطات برای تولید اشتغال در فضای مجازی ارائه شده است.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ پوشش مناسب اهالی فرهنگ و هنر از خدمات مالی، بیمه‌ای و حقوقی پیشنهاد دیگر در این عرصه است. به نظر می‌رسد بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی کار محالی نخواهد بود.
 
صالحی تصریح کرد: هویت گرایی ایرانی- اسلامی متناسب با هدف یکی دیگر از نقاط جدی برنامه پیشنهادی است. ما باید عناصر مقاوم و پایدار هویت ملی مانند اخلاق، خانواده، آداب و رسوم را در محصولات و نهادهای فرهنگی هنری جدی بگیریم و تقویت کنیم و در کنار این موضوعات باید فرصتی را فراهم کنیم تا هویت‌های قومی شکوفا شود، هویت‌هایی که در ایران ما به مانند رنگین کمان هستند.
 
وی با بیان اینکه اقتدار و قوت تنوع فرهنگی زبانی اقتدار ایران را در هم نمی‌شکند بلکه بر اقتدار فرهنگی کشور می‌افزاید، گفت: بسته سوم برنامه پیشنهادی من تحکیم حقوق روابط فرهنگی است. اهالی فرهنگ در ذیل حقوق شهروندی حق منزلت، حق امنیت، حق هویت صنفی و قومی دارند که بسته تحکیم حقوق فرهنگیان در این مورد بسته‌ای جدی است.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استقرار حرفه‌ای نظام مالکیت فکری معنوی، پیگیری الحاق به کنواسیون‌ها با رعایت شروط و حقوق لازم، مجازات‌های بازدارنده، صریح و جدی با متخلفان حریم مادی و معنوی اهالی فرهنگ و هنر، شفافیت و پاسداری از مجوزهای صادره و نکات این چنینی در برنامه پیشنهادی من به تصویب آمده است.
 
صالحی بسته چهارم برنامه پیشنهادی خود را بسته دیپلماسی فرهنگی دانست و افزود: باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست بلکه فرهنگ، هنر و دانش است آنچه که می‌ماند فرهنگ و آنچه که می‌رود نفت است. با این باور دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر، هم برای معرفی فرهنگ و هنر زاینده ایرانی و هم برای اقتصاد و هم برای سیاست اهمیت پایدار ضرورت اساسی پیدا می‌کند. جامعه‌ای که فرهنگ پویا داشته باشد و آن را به دنیا عرضه کند امنیت پایدار خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی فرهنگی تقویت کنیم و ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی را برای حضور موثر در سازمان‌ها و مجامع فرهنگی جهان ارتقا دهیم. باید گفتگوهای دینی و در سطح جهان اسلام و در کل دنیا را تقویت کنیم، برای حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی بکوشیم و مشارکت ایرانیان خارج از کشور و همدلان انقلاب را در تعاملات دیپلماسی فرهنگی ارتقا دهیم.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه پیشنهادی من برای تحقق به الزاماتی احتیاج دارد که اولین آن ارتقای امکانات مالی و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، نمی‌توان با بودجه و منابع انسانی حداقلی انتظارات حداکثری داشت. باید در حوزه فرهنگ و هنر انتظارات متکثر و گاها متفاوت را به هم نزدیک کرد. نمی‌توان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظارات متناقض داشت و به بررسی عملکرد این وزارتخانه پرداخت.
 
صالحی با بیان اینکه باید جلوی مداخلات غیرمسئولانه در این حوزه گرفته شود، گفت: این مداخلات به اعتبار و اقتدار نظام و حاکمیت ایران ضربه می‌زند. نظام نباید بپذیرد که نمی‌پذیرد تا اقتدار اعضای کشور تضعیف شود.
 
وی افزود: نکته چهارم در برنامه ارتقای نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این وزارت دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه اجرا در فعالیت‌های فرهنگ عمومی است و باید ما این نقش را بشناسیم و به آن توجه کنیم و شأن آن را محترم بشماریم، اگر قرار است پاسخگویی وجود داشته باشد باید حوزه اختیارات نیز تناسب پیدا کند.
 
صالحی ادامه داد: راه رسیدن به این الزامات دو چیز است که اولین آن گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر با یکدیگر و کنش گران دیگر اجتماعی، اصحاب دین، اصحاب سیاست، اصحاب امنیت است و اصحاب فرهنگ باید دغدغه‌های خود را عرضه کند و در کنار آن دغدغه‌های دیگران را بشنوند تا در این تعامل دغدغه‌ها امکان ارائه راه حل‌های رویکردی، ساختاری و روشی پدید بیاید.
 
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: راه حل دوم در این زمینه مشارکت است، ارشاد نمی‌تواند این راه عظیم را بپیماید. مشارکت دستگاه‌ها و اصحاب فرهنگ، هنر و ادب ایرانی که در حقیقت کانون مرکزی این تحرک هستند، مشارکت دستگاه‌های فرهنگی می‌تواند باعث ارتقای این نقش شوند، من امیدوارم ارتباطی که با دستگاه‌ها وجود دارد فرصت این همکاری را افزایش دهد.
 
صالحی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: من سیدعباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی سرمایه‌های وجودی خود را در طبق اخلاص گذاشتم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران داشته باشم، از خداوند می‌خواهم تا من را در رفع نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری، تحکیم پیمان اهالی فرهنگ و هنر با رئیس جمهور و رفع دغدغه‌های مراجع عظام یاری می‌طلبم.
 

نظر شما