شناسهٔ خبر: 20918381 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس جشنواره فیلم و عکس سلامت:

۵۳۱ اثر به جشنواره فیلم و عکس سلامت رسید/ پخش آثار از تلویزیون

رئیس جشنواره فیلم و عکس سلامت گفت: تا آخرین روز ۵۳۱ اثر به دست ما رسیده که از این میان ۲۳۱ اثر متعلق به دانشجویان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست رسانه ای دومین جشنواره فیلم و عکس سلامت با حضور هادی ایازی رئیس جشنواره و اصحاب رسانه صبح امروز در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست ایازی گفت: طی یک سال گذشته دبیرخانه جشنواره کارش را انجام داده و از 15 خرداد فراخوان دادیم و تا آخرین روز 531 اثر رسید که از این میان 231 اثر دانشجویی به دبیرخانه ارسال شده است.
وی افزود: برخی از بخش ها مانند سریال را دو سالانه برگزار می کنیم تا تعداد آثار به حد نصاب برسد.
وی افزود: ترویج تغذیه سالم، دوری از وخانیات، سلامت روان، خودنراقبتی، ترویج مصرف صحیح دارو، طرح تحول سلامت، سلامت و ایمنی غذا و محیط زیست، اهداء عضو و ... برخی از موضوعات آثار و جشنواره هستند.

او گفت: این جشنواره از 1 الی 5 شهریور در پردیس چارسو برگزار خواهد شد. داوران ما از دو گروه سینماگران و پزشکان تشکیل شده اند. ما هدفمان این است که آثار را برای عموم مردم نمایش دهیم و رایزنی هایی با صدا و سیما شده تا این مهم اتفاق بیفتد به طور مثال برنامه یک فیلم یک پزشک از شبکه 4 میتوان اشاره کرد. قاب مستند از شبکه مستند نیز از دیگر برنامه های ما خواهد بود. به حز تکرار برنامه هم نزدیک 75 ساعت برنامه های ما از سیما پخش خواهد شد. البته از رایو جوان و رادیو سلامت نیز برنامه هایی خواهیم داشت.

ایازی اظهار داشت: همچنین ما یک همگردی با اهالی سینما داشتیم تا در جریان فعالیت های جامعه پزشکی قرار بگیرند. پیش بینی کردیم که از برخی مفاخر که در حوزه سلامت فعالیت داشته اند تقدیری داشته باشیم. در جشنواره سلامت از دو بزرگ مرد زنده یاد علی معلم و وحید نصیریان نحلیل خواهیم کرد و یادشان را گرامی خواهیم داشت.
دبیر دومین دوره از جشنواره فیلم سلامت اظهار کرد: با توجه به رای اعتماد وزیر پیشنهادی جشنواره در زمان اعلام شده برگزار شود تا بتوانیم به سلامت جامعه کمکی کرده باشیم. همانطور که می دانید در سایر نقاط جهان هم به جشنواره های موضوعی توجه می شود. بنا بر این ما باید در حوزه سلامت ورود پیدا می کردیم. بعد از برگزاری جشنواره دوره اول بحث سلامت برای کارگردان های ما مورد توجه قرار گرفت و آثاری را در این رابطه ساختند. این جشنواره به فرهنگ سازی مردم در حوزه سلامت کمک خواهد کرد. اگر بخواهیم پیشگیری انجام دهیم ابتدا باید فرهنگ سازی را به درست انجام دهیم. اگر مردم این موضوعات را دریابند و رعایت کنند قطعا در بحث سلامت چند گام رو به جلو برداشته ایم بنا براین باید از ظرفیت های جامعه هنری استفاده کنیم. استمرار این جشنواره نی تواند به آگاهی و سلامت مردم کمک کند.

وی گفت: ایمنی غذا و تحرک دو مبحث اصلی ما در جشنواره است ما باید غذای سالم را ترویج کنیم. امیدوارم در سال های آتی با داشتن آثار بیشتر بتوانیم این موارد را برای مردم نهادینه کنیم. این دو موضوع در پیشگیری بسیار می تواند کمک کننده باشد. سیاست ما این است از برخی فیلم ها که در ارتباط با سلامت است کمک هزینه بدهیم و مبلغ آن 200 میلیون تومان خواهد بود امید داریم که برای 10 فیلم و هر فیلم 200 میلیون تومان بتوانیم کمک کنیم چرا که بسیار این تعداد فیلم حتما می تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس دومین جشنواره فیلم سلامت درباره بودجه جشنواره و بازتاب و دستاوردهای این جشنواره در سال گذشته نیز توضیح داد: هنوز میزان هزینه ها به طور دقیق مشخص نیست. اما نسبت به سال گذشته هزینه ها کمتر است. زیرا زمان برگزاری و تعداد بخش ها کمتر شده است.

وی افزود: همچنین بعد از برگزاری اولین دوره جلسات آسیب شناسی برگزار شد و تعداد آثار ارسالی تایید کرد این رویداد با اقبال مردم مواجه شده است. اما برای تاثیرگذاری بیشتر و فرهنگسازی نیاز به گذر عمر بیشتری از جشنواره است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدواریم بعد از ۵ سال میزان استفاده از دخانیات در سینما نظیر صداوسیما کاهش یابد، گفت: باید از نمایش آنچه به سلامت مردم آسیب وارد می کند، پرهیز شود و این مهم را در دستور کار داریم.

ایازی درباره علت عدم حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سلامت در نشست خبری این جشنواره نیز، گفت: چون آقای داروغه زاده به سمت معاون ارزشیابی و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب شده اند و نمی خواستند در معرض داوری باشند، از من خواستند تا پاسخگوی سوالات اهالی رسانه در نشست خبری جشنواره باشم.

وی با اشاره به تجلیل از یک فیلمساز و یک پزشک در جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از پزشکان فوق تخصص و یکی از کارگردانان باسابقه در این دوره از جشنواره مورد تقدیر قرار می گیرند.

معاون وزیر بهداشت درباره سفیران سلامت این وزارتخانه گفت: گروه اول سفیران هنرمندان و گروه دوم عموم مردم هستند. حضور سفیران هنرمند قطعا می تواند به دیده شدن فیلم ها و توجه به حوزه سلامت کمک کند.

وی با اشاره به بهبود روند عملکرد صداوسیما رد حوزه سلامت بیان کرد: تبلیغ کالاهای آسیب رسان با پیگیری های وزارت بهداشت خوشبختانه بسیار کم شده است و انشالله اگر موردی باشد حتما جلوی آن گرفته خواهد شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمدهادی ایازی از پوستر دومین جشنواره فیلم سلامت رونمایی و همراه با اهالی رسانه از بخش های مختلف موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران بازدید کردند.

انتهای پیام/

نظر شما