شناسهٔ خبر: 20918312 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

فعالیت پتروشیمی میاندوآب از سرگرفته شد/ وعده ۱۳ ساله محقق می شود

ارومیه- فعالیت های اجرایی پتروشیمی میاندوآب بعد از ۱۳ سال رکود از سرگرفته شده و براساس اعلام مسئولان این طرح مهم اقتصادی شهریورماه سال ۹۷ آماده بهره برداری می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استانها: سکینه اسمی- پروژه پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال ۸۳ بعنوان یکی از طرح‌های ملی دولت هشتم در منطقه کلنگ زنی و در سال ۸۴ نیز زمین مورد نیاز، برای اجرای طرح تأمین و دیوارکشی شد ولی در طول ۱۳ سال هیچ اقدام عملی برای تسریع در روند اجرای این مجتمع صورت نگرفت.

تغییر کاربری مجتمع، تغییر متعدد پیمانکاران به همراه نبود منابع مالی مورد نیاز موجب شد طرح به رکود جدی مواجه شده و امیدی به ادامه روند اجرا نباشد.

در تابستان سال ۹۴ با روی کار آمدن بخش خصوصی و تامین منابع مالی امیدها برای ادامه روند اجرای این طرح راکد زنده شد و هم اکنون با ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی چشم انتظار توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی است.

صنعت پتروشیمی ایران هم اکنون اولین صادرکننده پلی‌اتیلن به اتحادیه اروپا و دومین صادرکننده این محصول به چین محسوب می‌شود که در صورت تحقق وعده‌های مسئولان و به نتیجه رسیدن طرح‌های پتروشیمی میاندوآب و مهاباد، استان زرخیز آذربایجان غربی می تواند با توجه به پتانسیل‌های ویژه سهم قابل توجهی در تأمین این ماده اولیه پرمخاطب داشته باشد.

پتروشیمی میاندوآب شهریور ۹۷ آماده بهره برداری است

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تا سال گذشته پتروشیمی میاندوآب یکی از طرح های راکد استان به شمار می رفت افزود: از یکسال گذشته با تزریق سرمایه مورد نیاز عملیات اجرایی این طرح از سرگرفته شده است.

معصوم علی اکبری ادامه داد: پتروشیمی باختر میاندوآب در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در ۲۰ کیلومتری جاده سرچم در حال ساخت بوده و خط لوله تغذیه و خوراک اتیلن آن به میزان ۱۷۵ هزار تن هم اکنون آماده بوده و به محض پایان کار قابل برداشت است.

وی اضافه کرد: منابع مالی مورد نیاز ادامه فعالیت اجرایی پتروشیمی میاندوآب بعد از سالها رکود توسط بخش خصوصی تامین شده است، در حال حاضر منابع مالی این طرح توسط سرمایه گذاران تامین شده و در مرحله ورود ماشین آلات موردنیاز هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی یاد آور شد: قطعات وارداتی این مجتمع ساخت کشور آلمان و از پیشرفته‌ترین فناوری برخوردار بوده و در گمرک بازرگان آماده انتقال است.

علی اکبری پیشرفت فیزیکی این طرح را ۴۳ درصد عنوان کردو اظهارداشت: در صورت ادامه عملیات اجرایی بر اساس زمان بندی شده تا شهریورماه سال آینده آماده بهره برداری می شود.

۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای پتروشیمی میاندوآب هزینه می شود

وی اعتبار سرمایه گذاری شده در اجرای پتروشیمی میاندوآب را ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۴۵ میلیون یورو اعتبار ارزی اعلام کرد و افزود: تاکنون ۴۳ درصد از این اعتبارات طرف اجرای طرح شده است.

علی اکبری با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از صنایع مادر و ایجاد کننده صنایع مختلفی است که به عنوان موتور حرکت اقتصادی کشورهای در حال توسعه نقش اساسی دارد، گفت: صنعت پتروشیمی شامل بخش های بالادستی، فناوری، واسطه ای، نهایی و پایین دستی می شود، در زنجیره تعریف صنعت پتروشیمی استان آذربایجان غربی در واحد نهایی قرار دارد.

وی گفت: با بهره برداری از پتروشیمی میاندوآب برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم می شود و در کنار آن با ایجاد صنایع پایین دستی و مشاغل درآمد زا به طور غیر مستقیم در رونق اقتصادی و رفع بیکاری منطقه تاثیر چشمگیر خواهد داشت.

علی اکبری با اشاره به اینکه این واحد تولیدی، پلی اتیلن سنگین تولید می کنند که ظرفیت آن ۱۷۵ هزار تن در سال است عنوان کرد: طرح اولیه این پروژه تولید ۳۰۰ هزار تن محصول پی. وی. سی بود که بعد از مطالعات و بررسی اقتصادی به تولید پلی اتیلن تغییر یافت.

وی با تاکید بر اینکه تسریع در روند اجرای این طرح مهم و اقتصادی در استان و منطقه گفت: امید است با توسعه و ایجاد شهرک های پایین دستی پتروشیمی و امکانات منطقه ای تحولی شگرف در رشد و پویا شدن اقتصاد و رفع بیکاری ایجاد شود.

باید منتظر ماند و دید وعده های مسئولان برای بهره برداری از این طرح مهم و اقتصادی که ۱۳ سال از کلنگ زنی آن گذشته و عملیات اجرایی آن تنها از سال گذشته آغاز شده سال ۹۷ به بهره برداری می رسد یا نه؟

نظر شما