شناسهٔ خبر: 20918308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مبارزه با بیماریهای غیر واگیر؛

نقش اساسی آموزش در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی

کارشناس مبارزه با بیماریهای غیر واگیر شبکه بهداشت بوانات گفت: با توجه به طندگی ماشینی و کم تحرکی افراد، آموزش بهترین راه پیشگیری از بیماریهایی چون سکته های مغزی و قلبی و سرطان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش حرف رسا، نمایشگاه خطرسنجی سکته های قلبی، مغزی و سرطان به همت دو واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر و آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوانات در ادارات مختلف شهرستان بوانات برگزار گردید.

این نمایشگاه ها با هدف آشنایی با ضرورت و نحوه انجام خطرسنجی سکته های قلبی- عروقی، پیشگیری و کنترل بیماری های فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی و اضافه وزن، سرطان، دیابت، آسم، تشویق مردم به داشتن تغذیه سالم و تحرک بدنی و کاهش مصرف سیگار، دخانیات و الکل برگزار شد.

رضا دارابی" کارشناس مبارزه با بیماریهای غیر واگیر" شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوانات در این خصوص گفت: با توجه به اینکه بیماری های غیر واگیر مسئول بیش از   53درصد بار بیماریها دردنیا  و بیش از76 درصد از کل بار بیماریها در ایران هستند و همچنین سالانه سبب مرگ 38 میلیون نفر در جهان میشوند پیش بینی میشود در 10 سال آینده بیشترین افزایش در مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماریهای تنفسی و دیابت در کشورهای در حال توسعه رخ دهد.

وی ادامه داد: در حقیقت 4 بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماریهای مزمن تنفسی به همراه 4عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهم ترین علت های مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر را افزایش می دهند.

دارابی افزود: به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماریها و عوامل زمینه ساز آنها را بعنوان هدف اصلی برای کاهش 25درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 تعیین کرده است و آموزش های لازم برای ردم لازم و ضروری است.

کارشناس بیمارهای غیر واگیر شبکه بهداشت بوانات با بیان اینکه با آموزش های ساده می توان از بسیاری از مرگ و میرهای سکته و فشار خون را کاهش داد تصریح کرد: آموزش نقش اساسی در پیشگیری و کنترل این بیماریها دارد از این رو جهت آشنایی بیشتر مردم با این بیماریها و عوامل خطر آنها این نمایشگاه برپا شده است.

در این نمایشگاهها بیش از 100 پوستر از راههای مبارزه با بیماریها و خصوصا کنترل فشار خون بالا در معرض دید علاقمندان در دانشگاه آزاد اسلامی بوانات، درمانگاه سوریان و جیان و آموزش و پرورش قرار دارد.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما