شناسهٔ خبر: 20918223 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آسیب‌شناس علوم رفتاری :

نقش ۱۵درصدی سریال‌های ماهواره در افزایش طلاق/لزوم برداشتن خط قرمز‌های زناشویی در آموزش زوج‌ها

خبرگزاری شبستان: ابهری با بیان اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای و فضاهای مجازی جامعه ما را از باورهای دینی خود دور کرده است، گفت: سریال‌های ترک باعث افزایش ۱۵درصدی طلاق در جامعه ما شده است و روابط فرازناشویی را نیز زیاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس علوم رفتاری در مراسم دورهمی ازدواج تهرانی با بیان اینکه 95 درصد سایت‌های همسریابی عرصه دوست‌یابی و مقدمه فساد شدند گفت: نباید به نام مقدس ازدواج چه دایم و چه مقدس در این سایت‌ها ثبت‌نامی صورت بگیرد و یا اطلاعاتی در مورد خود به آنها بدهیم به دلیل اینکه نمی‌دانیم بعدها این اطلاعات از کجا سر در می آورند و این عکس در کجاها منتشر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه گاهی مواقع عکس‌های ارایه‌شده از سوی افراد به این سایت ها سر از اینستاگرام و فیسبوک در می آورند، بیان کرد: در این ثبت‌نام‌ها سوالاتی در مورد خود جوانان و خانواده‌هایشان مطرح می شود و 50 هزار تومان نیز هزینه دریافت می کنند ولی اینکه بعدها چه اتفاقاتی رخ می دهد، معلوم نیست.

 

ابهری با اشاره به شیوه ازدواج‌ها در گذشته اظهار کرد: در زمان‌های قدیم ازدواج به این صورت بود که اگر اقوام، دختر یا پسر خوبی داشتند در مسجد، حمام و میهمانی‌ها به یکدیگر معرفی می کردند ولی اکنون مردم عارشان می آید و می گویند عاقبت به خیری ندارد، چون اگر مشکلی برایشان پیش آید به ما نفرین می کنند در صورتی که اینگونه نیست.

 

این آسیب‌شناس علوم رفتاری با بیان اینکه توصیه بنده به افراد این است که سراغ سایت‌های همسرگزینی نروند، اظهار کرد: تنها سایت مناسب و پاک همین سایت دورهمی ازدواج است. به دنبال این هستیم که از فعالیت این سایت‌ها جلوگیری و با آنها به شدت برخورد کنیم.

 

وی اذعان کرد: اکنون ازدواج‌های سنتی از بین رفته است، دخترها و پسرها یا باید در کوچه و خیابان یکدیگر را ببیند و یا در میهمانی‌های آنچنانی و یا تلگرام با هم آشنا شوند. دختری که در خیابان و یا اینترنت پیدا شود به درد همان خیابان و اینترنت می‌خورد.

 

12 میلیون جوان از سن ازدواج گذشته در جامعه داریم

ابهری با بیان اینکه 12 میلیون جوان از سن ازدواج گذشته در جامعه داریم، اظهار کرد: فاصله بلوغ تا ازدواج اکنون بین 20 تا 25 سال شده است در این فاصله بلوغ تا ازدواج چه فسادهایی که بر سر فرزندانمان نمی آید از همجنسگرایی تاانحرافات اخلاقی که بیداد می کند از جمله تبعات کاهش فاصله بلوغ سنی است لذا دختران و پسرانی که از طریق واسطه های مومن و مقدس به خانه بخت می روند ازدواج های بسیار موفقی دارند.

 

95 درصد کسانی که با انتخاب والدین و مشاوره ازدواج می کنند زندگی بادوامی دارند

وی با بیان اینکه 95 درصد کسانی که با انتخاب والدین و مشاوره ازدواج می کنند زندگی بادوامی دارند، خاطرنشان کرد: چرا باید از هر سه ازدواج ما یکی منجر به طلاق شود، بیش از 100 هزار پرونده طلاق به دستگاه قضایی فرستادم و بیش از 300 تا 400 هزار تا نیز مشاوره انجام دادم.

 

نه چادری بودن دلیل نجابت است و نه بی چادری دلیل نانجیبی است

ابهری با بیان اینکه نه چادری بودن دلیل نجابت و نه بی چادری دلیل نانجیبی است، اظهار کرد: مسایل مهم تر از این موارد وجود دارد، فقط بلوغ جسمی برای ازدواج کافی نیست. در کنار بلوغ جسمی باید بلوغ عقلی، بلوغ فرهنگی، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی هم داشته باشیم.

 

این آسیب‌شناس علوم رفتاری با طرح این سوال که چرا امروزه خانواده ها به سادگی متلاش می‌شوند، افزود: متاسفانه امروزه زیبایی زنان ما را برای عطار، بزاز، سبزی فروش و سایر مردان نامحرم می بینند در حالی که برخی از خانم ها در داخل منزل از پوشش تمیز و مناسبی برخوردار نیستند لذا مردها وقتی در بیرون منزل زنانی با پوشش زیبا و آرایش های آنچنانی می بینند وقتی به منزل می آید رغبت اینکه به همسر خود نگاه کنند را ندارند، این موارد است که ارکان زندگی ما را سست کرده است لذا این امر موجب تنوع طلبی و بهانه گیری مردان جامعه ما شده است که دلیل آن هم خود زنان می باشند.

 

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: پیامبر اکرم لعن کرده زنی را که به غیر از همسر خود آرایش کند و یا عطری بزند. زنی را که بوی عطرش را مردان دیگر بشنوند از بوی بهشت محروم می شوند در حالی که این موارد امروزه در جامعه ما به یک مسئله عادی تبدیل شده است.

 

شبکه های ماهواره‌ای و فضای مجازی باعث تضعیف باورهای دینی شده است

ابهری با بیان اینکه شبکه های ماهواره‌ای و فضای مجازی جامعه ما را از باورهای خود دور کرده است، افزود: سریال های ترک باعث افزایش 15درصدی طلاق و روابط فرازناشویی در جامعه ما شده است، اکنون در بعضی از زنان متأهل قبح دوست پسر ریخته شده است و اگر کسی نداشته باشد می گویند تو املی، دلیل این اتفاقات فاجعه آمیز انتخاب نادرست و همچنین انتخاب اینترنتی می باشد.

 

ابهری با بیان اینکه بیشترین کلمه ای که در جمهوری اسلامی ایران در گوگل سرچ می شود سکس است، افزود: اینها باعث سست شدن ارکان خانواده‌های ما شده است و در کنار اینها غیرهمسان‌گزینی، همسرگزینی در خیابان، اینترنت و میهمانی‌های آنچنانی و در تورهای تنگه واشی و کوهنوردی نیز باعث انتخاب نادرست و در نهایت افزایش طلاق در جامعه ما شده است.

 

لزوم توجه به همسانی فرهنگی و همسانی باورهای دینی در امر ازدواج

این آسیب شناس علوم رفتاری افزود: اصلی در ازدواج همسان گزینی و ازدواج شاد تحت عنوان همسان گزینی داریم، یعنی همان کفویت که در فقه شیعه وجود دارد یعنی زن و شوهر باید از نظر فرهنگی  و باورهای دینی با یکدیگر تناسب داشته باشند یکی حزب اللهی و دیگری غیر حزب اللهی نباشد لذا همسانی فرهنگی و همسانی باورهای دینی در ازدواج بسیار مهم است.

 

ابهری عنوان کرد: زن و شوهر باید از لحاظ تحصیلات نیز تا حدودی با یکدیگر تناسب داشته باشند برخی از خانم ها اینگونه تصور می کنند، چون لیسانس گرفتند حتما باید کار کنند در صورتی که اینگونه نیست ،هرچند امروزه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی خانم ها نیز باید کار کنند ولی اینکه آنها در کجا و در چه محیط هایی کار کنند بسیار مهم است زنان باید در محیط هایی که در مناسب شان آنها بوده و شخصیت آنها را زیر سوال نمی برد کار کنند چون امروزه بانوان در مکان ها و مشاغلی مشغول به کار می شوند که شخصیت آنها را زیر سوال می برد لذا باید گفت مشاغلی مانند معلمی یا کار کردن در مهد کودک برای زنان محیط های بسیار خوبی است.

 

بسیاری از محیط های کار خود موجب فتنه سازی در زندگی زناشویی شده اند

وی با بیان اینکه بسیاری از محیط های کار خود موجب فتنه سازی در زندگی زناشویی شده اند، افزود: دوست یابی در فضای مجازی نیز از مشکلات امروز خانواده ها می باشد که پرونده های زیادی در این زمینه تشکیل شده ،چون بسیاری از افراد در شبکه های مجازی با هویت جعلی وارد شده و طرف مقابل را اغفال می کنند.

 

ابهری با بیان اینکه تطابق تحصیلی نیز در امر ازدواج بسیار مهم است، افزود: ولی اگر تحصیلات مرد بالا باشد مشکل ساز نمی شود اما اگر تحصیلات خانم بالا باشد مسئله ساز می شود.

 

اگر مرد بین 5 تا 14 سال از زن بزرگتر باشد مشکلی پیش نمی آید

وی با اشاره به تطابق سنی زوج ها نیز گفت: اگر مرد بین 5 تا 14 سال از زن بزرگتر باشد مشکلی پیش نمی آید ولی اگر خانم بیش از 2 سال از همسرش بزرگتر باشد مشکل ساز می شود چون خانم ها زودتر شکسته می شوند.

 

این آسیب شناس علوم رفتاری اظهار کرد: زیباترین خانم ها و خوشتیپ ترین آقایان بعد از شش ماه از زندگی مشترک برای هم یکنواخت می شوند و بعد مسایل و فاکتورهایی مانند پاکدامنی، صداقت و راستگویی وارد زندگی می شود که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

 

70 درصد اعتیاد زنان به دلیل مصرف داروهایی لاغری است

ابهری با اشاره به افزایش اعتیاد بانوان یادآور شد: 70 درصد اعتیاد زنان به دلیل مصرف داروهایی لاغری است که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند. مواد اولیه این داروها شیشه است که شامل آمفتامین یا دی امفتامین می باشد.

 

این جامعه شناس با بیان اینکه تحقیق کردن در امر ازدواج بسیار مهم است، اظهار کرد: امروزه کوتاه بودن زمان آشنایی قبل از ازدواج یکی دیگر از عوامل افزایش طلاق در جامعه می باشد.

 

ابهری خطاب به واسطه گران ازدواج تصریح کرد: سعی کنید در معرفی جوانان به یکدیگر دختر و پسر تحت کنترل و با نظارت خانواده ها با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند.

 

ابهری افزود: مسئله دیگر در خانواده ها این است که بعد از به دنیا آمدن فرزند زن نسبت به همسرش بی تفاوت می شود و فرزند می شود کعبه آمال خانواده ها.

 

70 درصد طلاق ها به دلیل عدم تطابق جنسی است

این آسیب شناس علوم رفتاری با بیان اینکه تطابق جنسیتی نیز در امر ازدواج بسیار مهم است، گفت: 70 درصد طلاق ها در محاکم قضایی خانواده از عدم تطابق جنسی صورت می گیرد. زن و مرد با هم شباهت جنسی ندارند در حالی که ما این مسایل را در خانواده ها تابو می دانیم ،چون جوانان هیچ آشنایی با مسایل جنسی ندارند بنابراین می طلبد که زوج ها تحت آموزش روابط جنسی قرار گیرند.

خط قرمزهای زناشویی آموزش ها برداشته شود

وی با بیا اینکه باید در این آموزش ها خط قرمزهای زناشویی برداشته شود، خاطرنشان کرد: ناتوانی جنسی مرد، سردمزاجی زن و اختلالات هورمونی از مشکلات زناشویی می باشد که هیچ کدام از جوانان آنها را بیان نمی کنند و در مشاوره ها بهانه هایی مانند او در خاک خرناسه می کشد و یا وقتی غذا می خورد دهانش صدا می دهد را می آورند. 

 

ابهری ادامه داد: بنابراین اگر زوج ها از بلوغ عقلی، فرهنگی و اقتصادی پیدا کنند در ازدواج موفق می شوند.وقتی ایمان، تقوا و ترس از خداوند در زندگی وجود نداشته باشد هر اتفاقی رخ می دهد. 

 

وی بیان کرد: در این آشفته بازار ازدواج به هر کسی اعتماد نکنید، بدون مشاوره و نظر بزرگتران همسرگزینی نداشته باشید و بدانید مادران و پدران بر اساس احساس غریزی شان می توانند تصمیمات خوبی در امر ازدواج برای شما بگیرند و دعاهای آنها تاثیرات خوبی در زندگی جوانان دارد.

نظر شما