شناسهٔ خبر: 20917940 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وجود 400 خانواده متقاضی فرزندخواندگی در قزوین

نمایندگی قزوین

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین گفت: 400 خانواده متقاضی فرزندخواندگی در قزوین وجود دارد که این تعداد چند برابر کودکان موجود در مرکز است.

صاحب‌خبر -

بهاره رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: طبق آخرین قوانین و مقرراتی که در زمینهٔ فرزندخواندگی از سوی دستگاه قضایی با همکاری سازمان بهزیستی به ما ابلاغ‌ شده است، زوجینی می‌توانند سرپرستی کودکی را به عهده بگیرند که حداقل 5 سال از زندگی مشترک آنها می‌گذرد.
 

وی افزود: خانواده‌های متقاضی باید از مراجع که به‌صورت قانونی مورد قبول بهزیستی هستند، مستنداتی مبنی بر اینکه صاحب فرزند نمی‌شوند، ارائه دهند.
 

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین تصریح کرد: بعد از این مرحله تحقیقات و تست‌هایی در زمینه سلامت روان زوجین و پایداری ازدواج آن‌ها توسط بهزیستی صورت می‌گیرد که برای ما این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: آینده کودک برای ما مهم است بنابراین اگر زوجین این مراحل را طی کنند به کمیسیون فرزندخواندگی معرفی می‌شوند؛ در این کمیسیون نیز در زمینه مسائل مرتبط با فرزندخواندگی و شیوه‌های فرزندپروری با زوجین مصاحبه‌ای انجام می‌شود.

رحمانی یادآور شد: کمیسیون و اعضای آن تعیین می‌کنند که این خانواده می‌تواند فرزند پذیر باشد یا نه؛ خانواده‌ها اگر شرایط داشته باشند در گام بعدی نوزادی با توجه به شرایط خانواده در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

وی تصریح کرد: درگذشته سن واگذاری کودک تا 12 سال بود ولی در حال حاضر کودکان تا سن 16 سال را می‌توانیم به خانواده‌های متقاضی دارای شرایط واگذار کنیم در این واگذاری صلاح‌دید کودک را نیز در نظر می‌گیریم.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین با اشاره به این‌که تغییر دیگر قانون فرزندخواندگی، واگذاری کودک به دختران مجردی است که سن بالایی دارند ولی تاکنون ازدواج نکردند، افزود: در این طرح دخترانی که سن بالایی دارند و با توجه به موقعیت اجتماعی و شرایطی که دارند می‌توانند سرپرستی یک نفر را بر عهده بگیرند و به‌عنوان مادر شناخته می‌شوند.

وی افزود: همچنین برخی از خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند و می‌خواهند سرپرستی فرزندی را بر عهده بگیرند، در قانون این امر ممکن شده است؛ درنهایت اولویت ما در واگذاری، خانواده‌هایی هستند که فرزندی ندارند و 5 سال از زندگی مشترکشان گذشته باشد.

رحمانی یادآور شد: اگر تعدادی بچه زیادی داشته باشیم و خانواده‌های متقاضی کم باشد به گزینه‌های دیگر که مطرح شد نیز می‌توانیم کودک را واگذار کنیم با این شرط که سن یکی از زوجین نباید بالاتر از 50 سال باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در قزوین خانواده‌هایی که دارای صلاحیت هستند بیش از 400 خانواده است، این در حالی است که در سال گذشته حدود 20 کودک واگذار کردیم؛ درواقع تعداد متقاضیان چند برابر است و زمان انتظار بالایی دارد.
 

 معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین گفت: نوزادان وقتی وارد بهزیستی می‌شوند ما نمی‌دانیم که چه هویتی دارند و ملیت آن قابل‌شناسایی نیست، هر نوزادی که به‌عنوان بی‌سرپرست به بهزیستی معرفی می‌شود روند قانونی طی می‌شود و تحقیقاتی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود کودک بی‌سرپرست است و مدعی ندارد.
 

وی یادآور شد: درنهایت با حکم دستگاه قضایی و بر اساس مستندانی که به دستگاه قضایی ارائه می‌دهیم اجازه واگذاری کودک به خانواده‌های متقاضی ارائه می‌شود، بر همین اساس تابعیت قابل‌تشخیص نیست.
 

رحمانی تصریح کرد: کودکانی که سن بیشتری دارند و تبعه ایرانی نیستند قابلیت واگذاری ندارند، چراکه باید اثبات شود که کودک پدر و مادر مؤثر ندارد و بد سرپرست نیست، تاکنون با چنین موردی در قزوین رو به نشدیم.

وی افزود: طبق قانون بچه‌ای قابلیت واگذاری دارد که خانواده ازجمله عمو و دایی نداشته باشد و حداقل 2 سال کسی به سراغ بچه نیامده باشد، بچه‌هایی که دارای یکی از اعضای خانواده هستند، حتی نمی‌توان به‌عنوان امین موقت واگذار کنیم.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین تصریح کرد: برخی از کودکان خانواده‌ای دارند که پدر، جد پدری ندارد یا در خانواده فردی است که صلاحیت دارد بچه را بزرگ کند اما مشکل اقتصادی دارد در این صورت با اجازه دادگاه و کسب مجوزهای لازم به این خانواده حدود 270 هزارتومان به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌کنیم.
 

وی افزود: هدف ما این است که بچه‌ها در خانواده بزرگ شوند و در کنار افرادی زندگی کنند که نسبت خونی داشته باشند.


انتهای پیام

نظر شما