شناسهٔ خبر: 20917794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عرش نیوز | لینک خبر

حملات ائتلاف سعودی اصلی‌ترین عامل شیوع وبا در یمن است

بر اساس نتایج یک گزارش، بسیاری از موارد مرگ و میر ناشی از شیوع وبا در یمن در مناطقی روی می‌دهد که تحت حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان قرار دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش عرش نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: بر اساس نتایج گزارشی که روز جمعه منتشر شد بسیاری از موارد مرگ و میر ناشی از شیوع وبا در یمن در مناطقی از این کشور اتفاق می‌افتد که تحت تصرف مخالفان دولت مستعفی عبدربه منصور هادی قرار دارد که به دلیل حملات هوایی و محاصره از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از دیگر بخش‌های این کشور جدا شده است.

نتایج این گزارش که به وسیله دانشگاه «کوئین ماری» لندن انجام شد نشان می‌دهد هشت مورد از هر ده مورد مرگ ناشی از وبا در مناطق تحت کنترل انصار‌الله اتفاق می‌افتد که 2 سال است در برابر تجاوز ائتلاف سعودی مقاومت می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد یمن با بدترین موج شیوع وبا در جهان مواجه شده است.

این سازمان روز دوشنبه اعلام کرد بیش از نیم میلیون نفر از آغاز شیوع بیماری همه‌گیر وبا در چهار ماه پیش به وبا مبتلا شده‌اند و دست‌کم دو هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

جاناتان کندی، اندرو هارنر و دیوید مک کوی نویسندگان این گزارش می‌گویند: «حملات هوایی به رهبری عربستان سعودی سبب نابودی زیرساخت‌های حیاتی یمن از جمله بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، شبکه لوله‌کشی آب و مراکز کمک به غیرنظامیان شده و باعث شده است مردم در شرایط پرازدحام و غیربهداشتی جمع شوند».

وزارت خارجه عربستان سعودی تاکنون به سوالات کتبی یا تماس‌های تلفنی مربوط به این گزارش پاسخ نداده است.

تجاوز نظامی وحشیانه به یمن و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور، مقابله با بیماری‌های واگیردار نظیر وبا و همچنین قحطی گسترده را بسیار دشوار کرده است.

در این گزارش، داده‌های گردآوری شده از سوی سازمان جهانی بهداشت با نقشه‌های تهیه شده به وسیله دولت یمن مستعفی و همچنین انصارالله مخالف دولت مقایسه شده است.

بر اساس این گزارش، ۷۸ درصد موارد مبتلا به وبا و ۸۱ درصد مرگ و میر‌های ناشی از آن در مناطق تحت کنترل نیروهای مردمی که در مقابل تجاوز کشورهای عربی مقاومت می‌کنند، اتفاق می‌افتد و تنها ۱۰.۴ درصد آمار تلفات وبا مربوط به مناطق تحت کنترل دولت یمن است.

این گزارش ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را مسئول مرگ و میر ناشی از وبا می‌داند که بر اثر کمبود مواد غذایی، منابع دارویی و اقلام بهداشتی، سوخت و محدود کردن کمک‌های بشردوستانه اتفاق افتاده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد هر روز بیش از پنج هزار مورد جدید ابتلا به وبا در یمن مشاهده می‌شود که اسهال و کم آبی شدید را در افراد به دنبال دارد. نظام خدمات بهداشتی و درمانی یمن بر اثر بیش از دو سال حملات مکرر از هم پاشیده است.

وبا می‌تواند از طریق مواد غذایی یا آب آلوده منتقل شود و در صورت درمان نشدن ظرف چند ساعت فرد را از پای درآورد. این بیماری در بسیاری از مناطق جهان ریشه‌کن شده است.

انتهای پیام/

نظر شما