شناسهٔ خبر: 20917697 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر علمی همایش ملی روز داروسازی مطرح کرد

ضرورت بازنگری در الزامات اشتغالزایی داروسازان جوان

71539

دبیر علمی همایش ملی روز داروسازی بر لزوم تنظیم نقشه راه اشتغال داروسازان و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در این راستا، تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر پیام پیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد : یکی از دغدغه‌هایی که در چند سال اخیر شدیدا جامعه داروسازی را متاثر ساخته، بحث اشتغال داروسازان جوان است و به همین جهت یکی از سرفصل‌های اساسی همایش امسال به این موضوع اختصاص پیدا کرده تا توجه‌ها بیش از گذشته به این موضوع جلب شده و راهکارهای اجرایی برای گره‌گشایی از این مسئله آزاردهنده، بررسی شود.

وی ادامه داد: رشته داروسازی در چند دهه اخیر یکی از پرطرفدارترین و جذابترین رشته‌های دانشگاهی محسوب شده؛ به طوری که همواره صف انتظار دوستداران و علاقه مندان به این رشته برای ورود به دانشگاه مورد توجه سیاستگذاران قرار داشته است و این موضوع سبب شده که در حال حاضر هر سال حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ فارغ التحصیل به جمع داروسازان کشور اضافه شود.

پیمانی افزود: ولی نکته مهم در این میان آن است که علی رغم حجم بسیار زیاد سرمایه‌گذاری و بودجه عمومی که برای بالندگی این تعداد جوان در طول تحصیل در دانشگاه‌ها هزینه شده، برای بهره‌برداری شایسته از توان این تعداد فارغ‌التحصیل، ساز و کار مناسب و در خور آنها تدارک دیده نشده است و اشتغالزایی آن‌ها تبدیل به یک دغدغه ملی شده است.

به گفته دبیر علمی همایش ملی روز داروسازی ایران، ماموریت داروسازان صرفا نباید به داروخانه‌داری ختم شود و این یک خیانت بزرگ در حق نظام سلامت کشور است که تصور کنیم محل بهره‌مندی از خدمات داروسازان، صرفا داروخانه است.

وی با اشاره به ظرفیت محدود تاسیس داروخانه در کشور ادامه داد: توانمندی‌های دانشکده‌های داروسازی کشورمان در حد و اندازه‌هایی است که می‌توانند داروسازان را برای خدمات رسانی در بسیاری از عرصه‌های نظام سلامت پرورش دهند و ضروری است که ریل‌گذاری مناسب‌تری جهت ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای آن‌ها انجام شود.

پیمانی اضافه کرد: همه نگرانی‌هایی که بابت اشتغالزایی داروسازان مشاهده می‌شود، نشان از آن دارد که بازنگری در الزامات اشتغالزایی داروسازان جوان امری ضروری است و در این خصوص پیش از هرگونه انفعال و شتابزدگی، بهتر است موضوع به دقت و مبتنی بر مرجعیت علمی مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار گیرد.

وی افزود: موضوع اشتغالزایی داروسازان، موضوعی نیست که صرفا به کشور ما اختصاص داشته باشد و سایر کشورهای دنیا نیز در این رابطه تجربیات ارزنده‌ای دارند و باید برای تنظیم نقشه راه اشتغال داروسازان، تجربیات کشورهای دیگر را نیز مرور کرد.

پیمانی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری همایش روز ملی داروسازی افزود: همایش ملی روز داروسازی ایران به مناسبت زاد روز حکیم زکریای رازی، هرساله با مشارکت جمع کثیری از داروسازان برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم در مراسم امسال نیز که از روز اول تا سوم شهریور ماه است، شاهد حضور حداکثری داروسازان باشیم و در نهایت بتوانیم برای رفع مشکل اشتغال داروسازان و همچنین سازوکارهای مناسب برای تدوین یک نقشه راه عملیاتی با رعایت کلیه الزامات و ملاحظات اولیه را فراهم کنیم.

وی افزود: علاوه بر بحث اشتغال داروسازان، لزوم استانداردسازی و نهادینه سازی اخلاق کسب و کار در حوزه دارو، مدیریت کیفیت در زنجیره دارو، چالش‌های اقتصاد دارو، نوآوری‌های تکنولوژیک، اقتصاد دارو در شرایط رقابتی و اپیمیولوژی دارویی از دیگر محورهای همایش ملی روز داروسازی ایران است.

انتهای پیام

نظر شما