شناسهٔ خبر: 20916553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پوشش زنده

دفاعیات وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در روز چهارم

صاحب‌خبر -
فرارو- مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در روز چهارم وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و همچنین بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت و معدن و آخوندی برای وزارت راه و صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین زنگنه برای وزارت نفت شدند.
 
زنگنه برای دهمین بار از خودش دفاع کرد
۱۸:۳۴
بیژن نامدار زنگنه برای دهمین بار جهت کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی پشت تریبون رفت و به دفاع از برنامه های پیشنهادی خود برای وزارت نفت در دولت دوازدهم پرداخت.

  • در کشور ما نفت فقط یک کالا نیست و نفت و به تبع آن وزارت نفت جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیت ملی دارد.اهمیت نفت موجب شده دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی به اعمال تحریم و اشکال تراشی در نفت روی بیاورند.
  • برنامه‌ای که از سوی من ارائه شده برنامه روشنی‌ است که توسط هیات رئیسه بررسی شده و هیچ مغایرتی در آن وجود ندارد. در صفحات پایانی برنامه من عینا برنامه ششم آورده شده است.
  • اصولا معتقدم که برنامه دادن کار وزیر نیست بلکه ما باید راهکاری برای اجرای قوانین وضع شده و رسیدن به اهداف ارائه دهیم. درباره راه‌کارها به گذشته اشاره نمی‌کنم بلکه به آینده می‌پردازم.
  • مهمترین مسئله‌ای که در وزارت نفت باید به آن پرداخته شود، سرمایه‌گذاری‌ است. میدان‌ های مشترک باید به‌ طور کامل تعیین تکلیف شوند و سرمایه گذاری انجام شود.
  • نفت در دوران بهره‌برداری صنعت اشتغالزایی نیست اما در اجرای پروژه‌ها بسیار اشتغالزاست و جذب ده‌ها میلیارد دلار سرمایه برای پروژه‌ها می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند.
  • در سیاست‌های ابلاغ شده نظام در سال 79 گفته شده است که افزایش تولید و سرمایه‌گذاری برای آن متناسب با ذخایر باید انجام شود که هدف آن باید برخوداری سیاسی، اقتصادی و امنیتی باشد. ما سومین ذخایر جهان را داریم اما سهم تولیدمان هیچ تناسبی ندارد. در سال 76 تولید پتروشیمی ما 1 میلیارد دلار بود و در سال 84 که خارج شدم تولید پتروشیمی 20 میلیارد دلار بود که بدون آن عبور از تحریم‌ها غیرممکن بود.
  • طرح دیگر طرح نسوزاندن گاز در مشعل است که برای آن کارها و طرح‌های مختلفی در دست اجرا هستند که یکی از آنها با نام بیدبلند فقط 3 میلیارد دلار هزینه سرمایه‌گذاری دارد. می‌گویند وزارت نفت در صادرات گاز هیچ کاری نکرده، وقتی خودمان نیاز داریم چه چیزی را صادر کنیم، اکنون با برداشت از پارس جنوبی توانستیم به جایی برسیم که صادرات به عراق آغاز شده است.
  • در حال حاضر ۱۰ میلیارد متر مکعب صادر می کنیم که برنامه داریم به ۷۰ میلیون متر مکعب برسد.
  • در سال ۸۴ که از نفت خداحافظی کردم زمانی که مجدد که برگشتم، ۱۰۰ هزار نیرو بدون اینکه کار اضافه شود، اضافه شده بود.
  • برای حمایت از تولید داخلی، اخرین قرارداد شامل تولید لوله‌های بدون درز با یک شرکت ایرانی و شریک خارجی‌اش به ارزش 600 میلیون دلار بوده که این تکنولوژی را ظرف 3 سال کاملا به ایران منتقل می‌کند.
  • از اول تاریخ تا شروع دولت ۱۴هزار روستا گاز رسانی شده بود که در دولت دوازهم ۹ هزار روستا گازرسانی شده است.
  • یکی از مهمترین نیروها نیروهای قرارداد موقت نفت هستند که باید رسیدگی فوری به کار آنها شود.
  • باید در حوزه منافع ملی متعهد باشیم. من ۹ بار رای اعتماد گرفتم. این دفعه لذت بخش ترین بود. همه چیز معتدل و در وضعیت معتدل بوده است. باید با هم گفت و گو کنیم. باید مذاکره کنیم. نباید از هم متنفر باشیم.
  • اگر با من مخالفت می کنید چرا با ده ها هزار کارگر زحمت کش نفت برخورد می کنید؟ این ها زحمت کشیدند که یک میلیون تولید به تولید کشور اضافه کنند. من دست آقای ظریف را می بوسم.
  • گردنم را بزنید از سهم ایران در بازارهای جهانی نمی‌گذرم. این سرمایه ملی است که باید از آن دفاع کرد.
  • می‌گویید شبانه قرارداد آزادگان را فسخ کردید که معلوم نیست شب و روزش را از کجا آوردید ولی آنها قراردادشان را اجرا نمی‌کردند که ما رفتیم گرفتیم و خودمان عملی کردیم. کجا وام بی‌بهره به ما داده شده، وام 30 میلیارد بوده که 8 درصد به آن اضافه می‌شود که رسیده به 55 میلیارد دلار رسیده است.
  • درباره استخدام نماینده‌ها، من بارها دیده‌ام هیأت رئیسه در پایان هر دوره نگران شغل آینده نمایندگان هستند. نماینده‌ای که از مجلس می‌رود چه باید کرد؟ در جامعه رها کنیم؟ اگر نماینده نگران شغل آینده‌اش باشد مفسده‌های زیادی ایجاد می‌کند و من افتخار می‌کنم که برخی نمایندگان ادوار را به کار گرفته‌ام و این پنهان نبوده و نیست.
  • پرسیدند کی میدان به جوان‌ها می‌دهید؟ من معتقدم از همین الان؛ دوستان می‌دانند که من خیلی اصرار کردم و پافشاری کردم که کس دیگری وزیر نفت معرفی شود اما همه من را تنها گذاشتند. جوانان و فرزندان شهیدان آمدند و از من خواستند. من در مقابل آن نمی‌توانستم مقاومت کنم.
  • شهوتی از قدرت ندارم که بخواهم بمانم. در سال ۱۳۷۵ المپبک جهانی کشتی در آمریکا بود، رسول خادم مدال طالا گرفت و با ناباوری آمد چهارگوشه زمین را بوسید و خداحافظی کرد. اما دو سال بعد او دوباره دوبنده پوشید روی تشک رفت و به فینال رسید و در مقابل یک کوبایی بسیار بزرگتر قرار گرفت و با امتیاز باخت اما با مدال نقره او ایران قهرمان شد، آنجا من این درس را از این جوان گرفتم، برای عزت ایران اگر لازم شد باید از آبروی خود نیز گذشت.
اسدالله قره خانی در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت
۱۷:۵۹
اسدالله قره خانی در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت 
  • فکر می کردم نیازی به دفاع از زنگنه نباشد چرا که کارنامه 26 ساله و کارهای غرور آفرین او در دولت یازدهم، سند قوی بر صلاحیت و شایستگی اش برای ادامه کار در دولت دوازدهم است.
  • زمستان 86، دولت ترکمنستان گاز را قطع کرد و خواهان چند برابری قیمت گاز شد که موفق هم شد اما در دولت یازدهم، این کار را تکرار کرد که تیرماه 96، با تلاش های وزارت نفت و انتقال گاز از جنوب به شمال ایران، سایه تهدید گاز ترکمنستان در زمستان، برای همیشه از سر مردم شمال رخت بربست.
  • از قطر در برداشت گاز پیشی گرفتیم، موضوعی که به آرزو تبدیل شده بود. 
  • برای رسیدن به سرمایه گذاری خارجی، تکمیل پروژه های نیمه تمام، استخراج نفت شمال، جلوگیری از خام فروشی، اعتلای ایران در سهمیه اوپک و رسیدن به برنامه ششم، امیدواریم با رای قاطع به همه وزرا به ویژه زنگنه، ان شاء الله همه وزرا را از بهارستان به میدان پاستور بدرقه کنیم.
زنگنه مکتب اعتماد به نفس ایرانی را ساخت
۱۷:۵۵
شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی و روانسر در استان کرمانشاه از تریبون مجلس به عنوان موافق بیژن نامدار زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم توضیحاتی مطرح کرد.
 
نادری با تاکید بر اینکه از یک شخص دفاع نمی کنم بلکه از یک مکتب دفاع می کنم گفت:« دفاع از زنگنه، دفاع از کارآمدی است. آقای زنگنه مکتبی به نام مکتب اعتماد به نفس ایرانی را بنا نهاد.»
 
در ادامه اهم توضیحات این نماینده مجلس در دفاع از بیزن زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم در ادامه آمده است:
 
  • دکتر زنگنه و دکتر ظریف عقده گشایی ملی را رقم زدند. دکتر زنگنه مکتب اعتماد به نفس ملی را بنیان گذاشت که ایران را از تحقیر به افتخار رساند و از محدودیت تولید به صادرات گسترده رساند.
  • آقای خادمی مجلس را متهم به رانت‌خواری کردی که من رد می‌کنم، شایسته نیست اختلافات شخصی و بی‌کار شدن در حفاری شمال را به مجلس بیاورید. من از وزیری دفاع می‌کنم که در دوران جنگ و سازندگی زندگی خود را وقف کشور کرد.
واکنش لاریجانی به ادعای نماینده ایذه درباره استخدام نمایندگان در وزارت نفت
۱۷:۴۱
رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات نماینده ایذه و باغملک در خصوص استخدام نمایندگان در وزارت نفت واکنش نشان داد.
 
هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و باغملک که در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت صحبت می‌کرد و ادعایی را مبنی بر استخدام نمایندگان در وزارت نفت مطرح کرد، علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت پس از اتمام سخنان این نماینده خطاب به وی، گفت: این سخن شما اشتباه است، چرا چنین چیزی را می‌گویید؟
 
خادمی اظهار کرد: که منظور او نمایندگانی است که نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند اما لاریجانی با تاکید به وی گفت شما می‌گویید نماینده‌های مجلس و یعنی همین افرادی که اینجا هستند.
ژنرال ها را معرفی کنید
۱۷:۳۸
نماینده مخالف زنگنه: شاید نمایندگانی که پشت مجلس ماندند و آنها را به نفت آوردید ژنرال بودند 
 
هدایت الله خادمی مخالف زنگنه وزیر پیشنهادی نفت: 
 
  • برگشت به تولید داشته ایم نه افزایش تولید، در این زمینه بزرگنمایی شده است. از تیم دیپلماسی رئیس جمهور و ظریف باید تشکر کرد که توانستیم با برداشته شدن تحریم ها، نفت خود را بفروشیم. 
  • بزرگترین دستاورد نفت نباید متاثر از دستاوردهای دستگاه دیپلماسی باشد و نباید بازگشت به تولید و فروش نفت را به حساب وزارت نفت گذاشت بلکه این موفقیت به وزارت خارجه و رئیس جمهوری برمی گردد.
  • روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود حال آنکه زنگنه گفته بود سال 94 خود کفا می شویم. 
  • گفته بودید ژنرالها را جایگزین گروهبانان می کنیم، اگر چه این ادبیات درست نبود، اما معاونانی که اورده بودید همگی رفتند و شاید نمایندگانی که پشت مجلس ماندند و آنها را به نفت آوردید ژنرال بودند. 
  • نمایندگان مجلس را استخدام نکنید و یکی از ژنرال هایی که می گفتید را معرفی کنید، رئیس جمهوری و قوه قضاییه باید جلوی این مفسده بایستد و جلوی آن را بگیرند. 
  • اگر این دوره رای آوردید که حتما می آورید امیدوارم واقعیت ها را ببینید و افراد کارآمد را وارد نفت کنید و به شکلی عمل کنید.
پاسخ نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت به ابطحی
۱۷:۲۷
پاسخ نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت به ابطحی: زنگنه از یک سال قبل گفته بود که من حاضرم این باشگاه را واگذار کنم   
 
مهرداد لاهوتی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت:
  • در پاسخ به ابطحی در مورد باشگاه نفت باید بگویم که زنگنه دوست ندارد در این باشگاه سمتی داشته باشد. یک سال قبل گفته بود که من حاضرم این باشگاه را واگذار کنم. اینطور صحبت کردن اجحاف است.
  • ما در شرایط بحرانی و تحریم قرار داشتیم. زیر یک میلیون بشکه نفت صادر می کردیم. زنگنه باید هم تولید را اصلاح میکرد و هم چراغ قوه می‌گرفت و در بازار دنیا مشتری پیدا می کرد. بعد از برجام کار زنگنه شروع شده است. امروز بیش از دو نیم میلیون بشکه نفت صادر میکنیم. این برای ما افتخار است. ما از قطری ها هم جلو افتادیم.
  • در بیش از 9 هزار روستا گاز رسانی شده است. این از افتخارات دولت روحانی و از زحمات آقای زنگنه است. گازرسانی به سیستان و بلوچستان از آرزوها بود اما امروز گاز به زاهدان و سیستان و بلوچستان رسیده است. امروز 24 درصد در پیتروشیمی رشد داشتیم. در بنزین به خودکفایی رسیدیم. چندتا از کلان شهر های ما بنزین پاک تولید میکنند. 
  • در قرارداد توتال، ما به دولت گفتیم که باید 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی شکل بگیرد، اکنون 5 میلیارد دارد شکل میگیرد. امروز داریم تا 13 میلیون لیترگاز صادر می‌کنیم.
شخص آقای زنگنه خودش یک برند است
۱۷:۲۵
قاسم احمدی لاشکی، نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت: در تولید نفت یک میلیون و دویست و هفتاد هزار بشکه افزایش داشته‌ایم.
  • قرار است از وزیری صحبت کنیم که آمارها به گونه دیگری او را معرفی می‌کنند. 50 تا 56 کارشناسی عمران با رتبه ممتاز گرفته است.
  • امتیازات او ویژه بوده. 5 سال وزیر جهاد سازندگی، 9 سال وزیر نیرو، 12 سال وزیر نفت، یعنی 26 سال وزیر است و اگر امروز بار دیگر مجددا مورد اقبال شما همکاران قرار بگیرد میشود 30 سال یعنی 9 بار قبلا رای اعتماد گرفته که اگر اینبار هم رای بگیرد می‌شود 10 که دو رقمی است.
  • امروز اگر بحث اوپک می‌شود قبل از اینکه بحث فنی شود شخص آقای زنگنه خودش یک برند در آن مجموعه است.
  • در حوزه تولید نفت 2.8 میلیون بشکه در روز تولید نفت خام کشور بوده که امروز به 3 میلیون و نهصد هزار رسیده یعنی یک میلیون و دویست و هفتاد هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.
  • در صادرات نفت به 1.2  میلیون بشکه رسیده بودیم، امروز به 3 میلیون بشکه رسیده‌ایم که افزایش دو و نیم برابری داشته‌ایم.
  • در این مدت سه سال و نیم بیش از 9 هزار روستا گازرسانی شده است و روستاییان از این بابت خوشحال هستند.
  • آقای زنگنه همگام با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام  معظم رهبری برنامه را نوشته است. بندهای مرتبط را دیده است. درباره برنامه ششم توسعه نیز منطبق با آنچه شما مصوب کرده‌اید نوشته‌ است. همچنین در بودجه‌های سنوانی موضوعاتی که باید دیده می‌شد نوشته است. ایشان را هم قانون دان و هم قانونمند می‌دانم.
مخالفت نماینده خمینی شهر با زنگنه
۱۶:۵۷
سید محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در صحن علنی مجلس به مخالفت با برنامه های بیژن نامدار زنگنه برای وزارت نفت سخن گفت.
 
ابطحی در ابتدای نطق مخالفت خود به کابینه شهید رجایی اشاره کرد و سپس بحث وزارت نفت خود را با محوریت تضاد منافع دنبال کرد: «تضاد منافع  را در بحث کسب و کار و مدیریت استراتژیک داریم. وقتی مدیریت خصوصی و دولتی در جایی شریک شد این ظن فساد می‌آورد و باید حواس مان جمع باشد. مدیریت خصوصی برای سود بیشتر است و مدیریت دولتی باید بودجه را از جای دیگر بگیرد.»  
 
ابطحی ادامه داد: «من معتقدم گره های اصلی  فساد عدم توجه به تعارض منافع است.»  
 
او سپس به اصل 141 قانون اساسی اشاره کرد و توضیحات خود را اینگونه ادامه داد: «طبق اصل 141 قانون اساسی رییس جمهوری، معاونان، وزیران و کارمندان دولت نمی توانند بیش از یک شغل داشته باشند. از جمله این ممنوعیت مدیریت عامل و عضویت در هیات مدیره انواع شرکت های خصوصی است.»
 
این نماینده مجلس افزود: «ما باشگاهی به نام نفت و نیرو داریم. شما به ما روشن بگویید خودتان، معاونان شما و رییس دفترتان آنجا چه کار می کنند؟ این باشگاه یک موسسه خصوصی است. تصمیمات راهبردی نفتی در این باشگاه گرفته می شود. این تعارض منافع ایجاد می کند.» 
آغاز بررسی صلاحیت زنگنه برای وزارت نفت
۱۶:۵۶
دفاعیات
دفاعیات رحمانی فضلی
۱۶:۳۱
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر پیشنهادی کشور در دفاع از خود گفت:
 
  • همه موضوعات و مسائل مطرح شده دلسوزانه و برای احقاق حق مردم و اجرای قانون بود. من به نمایندگان حق می‌دهم که موضوعات و مسائل منطقه‌ای و مردم را پیگیر باشند. 
  • همه ما باید برای انقلاب، رهبری، مجلس و چنین مردمی شکر کنیم. همانطور که مستحضر هستید وزارت کشور با توجه به ابعاد مختلف و موضوعات استراتژیکی که با آن سر و کار دارد می تواند در امنیت و اقتدار ملی و آرامش برای مردم نقش تاثیر گذاری داشته باشد. سیاست خارجی دنباله سیاست داخلیست. یک کشور منسجم و متحد و با مردمی رضایتمند می‌توانند پشتوانه‌ای قوی برای سیاست خارجی باشند. 
  • این توفیقی که بنده پیدا کردم و چهار سال در این مسند قرار گرفتم تماما جای شکر دارد و این شکر را باید در عمل نشان بدهیم.
  • مبنای انتخاب رییس جمهور برای وزارت کشور مبنای توسعه محوری بوده است. موضوع توسعه یک موضوع توسعه همه جانیه پایدار است. در بعد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی. برای اینکه به این توسعه برسیم باید تمام اجزای آن را به صورت هماهنگ و جامع ببینیم.
  • تنها وزارتخانه‌ای که 14 دستگاه حاکمیتی باید در چهارچوب فعالیت‌های آن ساماندهی شوند وزارت کشور است. از ستاد کل و سپاه پاسداران بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، قوه قضاییه گرفته تا دیگر دستگاه‌ها
  • ما در کشور با یک عدم توازن و تعادل مواجه هستیم. ما در مناطق مرزی که مهمترین مناطق هستند دچار عدم توازن و تعادل بوده‌‌ایم. همه اینهایی که در جوار مرز قرار گرفته ‌اند دچار عدم توازن هستند.
  • مناطقی که در آنها تجمع ثروت و جمعیت در آنها است، به همان میزان هم تجمع جرم و حاشینه نشینی و آسیب ها اجتماعی است. پهنه ایران ناشی از عدم توازن است که وزارت کشور باید این مشکل را حل کند. در بحث حقوق شهروند هم عدم توازن وجود دارد و رئیس جمهور تدابیر خاصی برای آن اندیشیده است. در این باره بازرسی هایی از دستگاه هایی که با زیاد مردم در ارتباط اند مورد بررسی قرار می گیرند. شاخص هایی تعریف کرده و بر اساس آن دستگاه ها را بررسی و بازرسی می کنیم. 
  • ما با همکاری احزاب و فعالیت های گروهی خانه احزاب را به نحوی اداره کردیم که پشتوانه و در خدمت احزاب باشد. در این دوره به 9 خانه احزاب در استان ها مجوز تاسیس دادیم و اکنون هیچ حزبی در انتظار مجوز نیست. 81 مورد تشکل های صنفی داریم. با کمک احزاب، مردم و رسانه ها توانستیم امنیت ملی را به گونه ای ساماندهی کنیم که در روز 16 آذر 600 سخنرانی در دانشگاه ها برگزار شد و هیچ مشکلی به وجود نیامد و یا در سخنرانی های دوره انتخابات هم همینطور. البته این نشان بلوغ مردم و احزاب است.
  • توانستیم لایحه قانون احزاب را به مجلس ببریم و تلاش کردیم بندهای مورد نیاز را تعبیه کردیم. یکبار دیگر این لایحه را با این نگرش که امر مشارکت را مبتنی بر احزاب کنیم بازنگری شد. در این دوره پنج انتخابات را دو مرحله با کمک سایر نهادها اجرا کردیم و در همه آنها با افزایش مشارکت مواجه بودیم و در مسیر اجرا به مشکلی برنخوردیم. در 140 شهرستان با کمک مجلس و هیئت نظارت انتخابات مکانیزه انجام دادیم، این ریسک بزرگی بود که من پذیرفتم و موفق شدیم.  

  • 151 خانم را در بخشداری‌ها به کار گرفته‌ایم که بیشترین تعداد بین دستگاههاست.
  • سیاست وزارت کشور مداخله در عزل و نصب‌ها مبتنی بر گرایش‌های سیاسی نیست. اگر در استان‌ها چنین اتفاقی بیفتد من قطعا با آن برخورد می‌کنم.
  • در این حوزه برخی برنامه‌هایی را که باید در چهار سال آینده انجام دهیم  انتخابات تمام الکترونیک و افزایش مشارکت‌ها خواهدبود. از افتخارات این دوره از وزرات کشور محورهای آسیب‌های اجتماعی بعد از اقتصاد مقاومتی است که مورد توجه رهبری بوده. ایشان 4 جلسه با حضور سران قوا گذاشتند.در چهارمین جلسه‌ای که در محضر ایشان انجام شد فرمودند از روند کار خرسند هستم.
  •  ما توانستیم در حوزه اجتماعی بحث ان جی او ها را از 4 هزار به 12 هزار برسانیم. طرح آموزش توانمند سازی و هدایت ان جی او ها نیز در دستور کار ما قرار دارد.
  • در موضوع عمران سواحل اساسنامه در شورای نگههبان تصویب شده. دولت در قالب کار موظفی به وزارت کشور ابلاغ کرده و ما متولی این امر شده‌ایم و بنده پیگیر آن بوده‌ام. در این بحث از رقم 200  هزار نفر غرقی به 70 الی 80 هزار نفر رسیده‌ایم.
  • در حوزه امنیتی با همکاری همه دستگاه‌ها شورای امنیت کشور که مسئول امنیت داخلی است و شواری تامین که مسئول امنیت استان‌هاست بیش از 96 جلسه تشکیل شده. آنچه امروز در بحث امنیت میبینید نتیجه تلاش همه نیروهای امنیتی است.
  • در مرزها کنترل‌ها توسط سیستم‌های الکترونیکی انجام می‌شود. بازارچه‌های مرزی در یکی دوماه اخیر ساماندهی شده‌اند و طرح ساماندهی کوله بران در یکماه اخیر در دولت تصویب شده است.
  • در بحث سرقت‌های مسلحانه باید بگویم که در 18 استان کشور وقوع سرقت‌های مسلحانه را متوقف کردیم. 
  • در بحث شهرداری‌ها لوایح متعددی که جزو ضعف‌های شهرداری‌ها بوده به مجلس ارسال کردیم. 8 سند آسیب شناسی داریم 5 عدد را بررسی و ابلاغ کرده‌ایم و 3 طرح دیگر در حال بررسی و ابلاغ است.
  • کمک‌هایی که به شهرداری‌ها شده بیش از دو برابر قبل بوده است. در بحث دهیاری از 82 تا 96 ده هزار و هفتصد میلیارد تومان کمک شده که 72 درصد در این چهار سال بوده است. دهیاران ما امروز جزو مدیرانی هستند که در سطوح محلی موفق‌ترین مدیریت را دارند.
  • ما در این دوره خطوط اول مترو اصفهان و تبریز و شیراز را افتتاح کردیم. 55 هزار تاکسی نو را جایگزین کردیم. بر روی موضوعاتی که در حوزه شهرداری هست باید تلاش بیشتری بشود. حدود هزار شهرداری از نظر درآمد و هزینه دجار مشکل هستند. 
  • در حوزه معاونت استاندار و بخشداری‌ها 151 بانو را به کار گرفته‌ایم که بیشترین تعداد در دستگاه‌هاست.
همه نمایندگان مجلس دنبال رای اوردن رحمانی فضلی هستند
۱۶:۱۷
شهاب نادری موافق رحمانی فضلی، وزیر پیشنهادی کشور:
  • رحمانی فضلی نمره قابل قبولی گرفته است و رئیس جمهور و منصفان کشور او را تایید می کنند. وی دارای نگرش سیستمی و شخصیتی خلاق و خوش فکر و به دنبال حل مساله است و با منطق و اصول مشکلات را حل می کند و نقد پذیر است 
  • از مخالفان درخواست دارم، دقت کنند، او وزیری است که بیشترین سفر را داشته است و از مناطق صفر مرزی بارها بازدید کرده است بنابراین بی انصافی است که بگوییم روی صندلی خود نشسته است و از جایی بازدید نکرده است
  • تقویت استان ها یکی از برنامه های رحمانی فضلی است ، در دوران او بودجه عمرانی از پنج درصد به 30 درصد افزایش یافته است. تمرکز زدایی و اختیار تام به استان ها یکی از شاخصه های رحمانی فضلی است 
  • همه نمایندگان مجلس از هر طیفی، دنبال رای اوردن رحمانی فضلی هستند چرا که روحیه تعاملی و مبتنی بر منافع ملی ایشان را در نظر می گیرند.
ما در طول این چهار سال مشکل امنیتی نداشتیم
۱۶:۱۵
نورمحمد تربتی نژاد، نماینده موافق عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر پیشنهادی کشور:
 
  • ایشان شخصی کوشا، خلاق، متدین، انقلابی و از نظر سیاسی اعتدال گراست. عضو هیات علمی دانشگاه معتبر بوده. حدود بیست جایگاه مدیریتی را در سابقه مدیریتی 32 ساله خدمت تجربه کنند.از جمله آنها سازمان مبارزه با مواد مخدر، صدا و سیما، جانشینی فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی، مجلس و.... هستند.
  • دکتر رحمانی فضلی با سوابق اجرایی درخشان از نظر عملکرد اقدامات و موفقیت‌های زیاد داشته است. در حوزه امنیتی با اولیت دادن به اصل پیشگیری از بسیاری رخدادها جلوگیری کرد طوری که ما در طول این چهار سال مشکل امنیتی نداشتیم. امنیت گردشگران خارجی به طور چشمگیری افزایش یافته است که این در راستای اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است.
  • پوشش حفاظتی 6 هزار کیلومتر مرز خاکی و 2700 کیلیومتر مرز آبی کشورهای همسایه را در دوران آقای رحمانی فضلی کامل شد.
  • در حوزه عمرانی و اقتصادی توجه ویژه به حاشیه نشنیی، موضوع پسماندهای شهری و روستایی و موضوع معیشت مرزنشینان از اقدامات موثر وزارت کشور در دولت یازدهم بوده است.
  • برنامه ایشان با درصد بالایی با اسناد بالا دستی هماهنگی دارد. برخی از نکات این برنامه به این ترتیب است: توجه به حقوق شهروندی‌ و آزادی‌های سیاسی‌، پیگیری لایحه جامع انتخابات کشور، توجه به اقدامات پیشگیرانه برای آسیب‌های اجتماعی، توجه به تشکل‌های مردمی،‌ ارتقا نقش بانوان و جوانان در نظام مدیریتی کشور، توجه به ایجاد مراکز هشدار سریع، مقاوم سازی تاسیسات زیر بنایی.
اقدامات شما در ستاد مباره با مواد مخدر قابل قبول نیست
۱۶:۱۱
زهرا سعیدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور گفت:
 
  • در دولت یازدهم رئیس جمهور شما را با رویکرد توسعه محور دعوت کردند. انتظارمان این بود که به جای اینکه هم و غمتان جلب رضایت همکارانتان شود به مجلس توجه می کردید. برنامه ها در مجلس تصویب می شود. وزن مجلس را هم وزن دولت بدانید و نگذارید مدیرانتان مجلس را نادیده بگیرند تا مردم شاهد افت شاخص ها در استان‌ها نشوند. استانداری که با حکم شما استاندار شده حتی یک جلسه ملاقات مردمی نگذاشته است!
  • وضعیت مرزها و ورود اتباع بیگانه فرصت کار را از مردم گرفته است. انتظارمان از رئیس جمهور معرفی حداقل یک وزیر زن بوده و امیدواریم آخرین فرصت برای زنان در انتخاب وزیر علوم حفظ شود. جا داشت به عنوان وزیر کشور به استاندارانتان تاکید میکردید بیش از این از زنان توانمند استفاده کنند. ما سهم خواهی نمیکیم، ملاکمان بر شایسته سالاری است.
  • اقدامات شما در ستاد مواد مخدر که با نظر رئیس جمهور به شما به عنوان دبیر این ستاد سپرده شده، با توجه به بودجه اختصاصی و با توجه به مستندات قابل قبول نیست. بی اعتمادی مردمی به وجود آمده، بیکاری، تورم و اعتیاد سه نگرانی مردم است. 14 تا 15 میلیون خانواده درگیر فرد معتاد وجود دارد. 4 هزار نفر سالانه قربانی اعتیاد هستند. 45 درصد زندنیان با مواد مخدر ارتباط دارند. 3 میلیار دلار پول در گردش در حیطه مواد مخدر است.  
  •  ️آیا حضور غیرقانونی و همزمان شما در دو پست دولتی وزارت کشور و دبیرکلی این ستاد، تقویت کننده این موضوع نبوده؟ چه اقدام قاطعی انجام دادید و خودتان چه نمره ای به عملکردتان می‌دهید؟ در دوره شما حمایت از NGOها قابل قبول نیست. چرا در بحث مواد مخدر مردم را درگیر نکردید؟ در مورد خرید ساختمان جدید ساختمان مواد مخدر توضیح بدهید. چرا از اصحاب رسانه در این مورد کمک نگرفتید. انتظار داشتیم که برای مهار طلاق، حاشیه نشینی و باندهای مواد مخدر اقدامات ویژه تری انجام بدهید.
در دوره آقای رحمانی یک رای در انتخابات ریاست جمهوری باطل نشد
۱۶:۰۷
مسعود گودرزی، نماینده موافق عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر پیشنهادی کشور:

  • این انتخابات ریاست جمهوری برگ زرینی بود برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران. تا الان در انتخابات‌های مختلف این شور و نشاط و مشارکت بی‌سابقه بوده. در دوره های قلبی انتخابات ریاست جمهوری حداکثر 39 میلیون نفر شرکت کردند. در این دوره 42 میلیون شرکت کردند.
  • در انتخابات مجلس دور اول  یک صندوق، یک حوزه باطل نشد. در ریاست جمهوری یک رای باطل نشد. 
  • کدام درخواست سیاسی در کمیسیون ماده احزاب مانده است؟ تمامی درخواست‌ها در دروه آقای رحمانی پاسخ داده شد و تشکل‌ها مجوز گرفتند.
  • در حوزه امنیتی 30 طرح و آیین نامه امنیتی در این چهار سال مصوب شده. در این چهار سال شاهد کاهش سرقت‌هایی بودیم که در سی‌سال افزایش یافته بود.
  • ساماندهی مرز در این دوره انجام شد. معیشت و بازارچه‌های مرزی که برای اقتصاد مرزنشینان در نظر گرفته شده بود در این دوره ساماندهی شد. امروز کوله بران با عزت اقدام خواهند کرد. دیگر دلالان حق کوله بران را نخواهند برد.
سخنان فریده اولاد قبا در موافقت با رحمانی فضلی
۱۵:۵۶
فریده اولادقباد و مسعود گودرزی از حمله موافقان عبدالرضا رحمانی‌فضلی بودند که از عملکرد گذشته او و برنامه آینده او دفاع کردند.

فریده اولادقباد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی وزارت کشور با بیان اینکه وزارت کشور حافظ نظم و امنیت و مسئول سیاست های عمومی دولت است، گفت: این وزارتخانه هماهنگ کننده سازمان های محلی و مردم در شهرها، شهرستان ها و سیاسی های عمومی دولت است. لذا فعالیت های این وزاتخانه از تنوع و تاثیرگذاری زیادی برخوردار است.

او ادامه داد: در وظایف این وزارتخانه هم ماموریت های امنیتی و هم فعالیت های عمرانی و شهری و روستایی گنجانده شده است. انجام این ماموریت ها نیازمند وزیری است که ضمن آگاهی از مشکلات اطلاعات کافی از حیطه خود داشته باشد. آقای رحمانی فضلی به عنوان گزینه وزارت کشور از سوی آقای روحانی معرفی شد تا بتواند پاسخگوی مطالبات باشد و افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد جامعه و وحدت و انسجام و افزایش مشروعیت نطام سیاسی را فراهم آورد.

اولادقبا اضافه کرد: رحمانی فضلی دارای نگرش سیستمی در تحلیل مسائل و پدیده های سیاسی است. او ابعاد تاریخی، اجتماعی سیاسی و اقتصادی را هم مورد توجه قرار داده است. او در مواجهه با رویکردهای اجتماعی به دنبال حل مساله است و کلیت نظام سیاسی رابر سیستم جناحی ترجیحی می دهد.

او گفت: من برنامه رحمانی فضلی را با دقت دیدم. محورهای عملکرد وزارت کشور بسیار متنوع است. در رابطه با عملکرد وزارت کشور در حوزه سیاسی باید بگویم که برنامه ریزی و برگزاری انتخابات در فضای ایمن سالم و با مشارکت حداکثری شکل گرفته است. زمانی که من شهر تهران و شهرستان ها را مورد بازدید قرار دادم فضای انتخابات با شعور و شورسیاسی بود. برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست حمهوری باعث ارتقای سطح مشارکت بود، برگزاری پنجمین انتخابات شهر و روستا و ارتقای سطح مشارکت از 62 درصد به 69 درصد و برگزاری انتخابات کاملا مکانیزه در بعضی حوزه ها از افتخارات آقای رحمانی فضلی است.

اولاد قباد با بیان اینکه برگزاری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات خبرگان رهبری، تامین امنیت و مدیریت امنیت عمومی در فضای مجازی از نکات قوت رحمانی فضلی در وزارت کشور بوده است، گفت: همه شما می دانید که زمانی افراد برای گرفتن مجوز باید در صف های طولانی می ماندند تا مجوز بگیرند اما رحمانی فضلی با توجه به اعتماد به تکثرگرایی با موافقت 54 حزب و گروه سیاسی را صادر کرد و اصلاح قانون احزاب در دستور کار ایشان است.
مخالفت با رحمانی فضلی
۱۵:۱۶
نماینده مخالف رحمانی فضلی: چرا اتباع خارجی در شرایطی که داعش به کشور حمله می‌کند شناسنامه ندارند و شناسایی نمی‌شوند
 
علی اسماعیلی، نماینده مخالف عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر پیشنهادی کشور:
  • آقای رحمانی فضلی را نیرویی انقلابی و زحمتکش می‌دانم و مخالفتم با برنامه‌های ایشان مخالفت با خودشان نیست. انتقادم از عملکرد ایشان جنبه اصلاحی دارد.
  • تا چه اندازه توانسته‌اید به اقتصاد مقاومتی جنبه عمل بپوشانید. مجلس طرح سواحل و عمران دریا را تصویب و به دولت الحاق کرد. چرا از آن زمان تا کنون اجرا نشده است. مسئولیت غرق شدن انسان‌های بی‌گناه در دریای خزر بر عهده کیست؟
  • تهدید زباله که دیر زمانی است با شیوه مدیریت پسماند به فرصت تبدیل شده در استان‌های شمالی کشور بلای جان مردم شده است. این بحران اخیرا به بحران زیست محیطی تبدیل شده است.
  • در مواد 26 و 27 برنامه ششم توسعه در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها تاکید فراوان شده است. در حال حاضر دهیارانی که در سراسر کشور فعالیت می‌کنند در شرایط سخت معیشتی قرار دارند. برای رفع نگرانی دهیاران در روستاها چه گام‌هایی برداشته‌اید؟
  • در طول چهار سال گذشته فعالیت‌های غیر قانونی موسسه‌های مالی مثل ثامن الحجج، میزان و فرشتگان، همچنین پروژه شاندیز به کشور آسیب جدی وارد کرده است. وزارت کشور چه کرده است و برای اینکه دوباره با این تخلفات مواجه نشویم چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟
  • بودجه ماده 10 و 12 قانون مدیریت بحران برای استان‌های بحران زده چرا با عدالت توزیع نمی‌شود؟
  • پرسنل خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی تلاش خالصانه‌ای دارند. آنها از حداقل امکانات بی‌بهره‌اند. ماموریت‌هایشان بسیار اما امکاناتشان حداقل است. چرا برای توانمند سازی پرسنل نیروی انتظامی اقدامی نمی‌شود؟
  • یکی از ماموریت‌های وزارت کشور ساماندهی اتباع غیرمجاز است. آنها از همه خدمات استفاده می کنند اما هیچ پرداختی به دولت ندارند در صورتیکه برای کارگران زحمتکش ایرانی 30 درصد حق بیمه پرداخت می‌شود چرا باید در شرایطی که داعش به کشور حمله می‌کند هویت آنها شناسایی نشود و شناسنامه نداشته باشند.
  • در برنامه شما کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی چون طلاق، اعتیاد ناهنجاری و حاشیه نشینی است. آیا توانستید این آسیب‌ها را کاهش بدهید؟
  • در برنامه اعلام شده به هیچ تمرکز زدایی اشاره نشده است. امروز اگر بحرانی استان شما را تهدیدکند و به طنخواه نیاز داشته باشد وزرات کشور یک ریال پول ندارد.
  • مشکل مردم در کشور ما کمبود منابع مادی و نیروی انسانی نیست بلکه مشکل ما فقدان مدیریت جهادی است.
دفاعیات عباس صالحی
۱۳:۳۵
دفاعیات 
 
عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دفاع از برنامه های خود گفت گفت:
 
  • روش مدیریتی من در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبتنی بر چهار اصل اعتقاد به دین، قانون اساسی، رهبری و اخلاق مهم است. دوره تصمیم گیری از پشت درهای بسته از بین رفته و شفافیت در تصمیم گیری و اجرا برای من مهم است. مشارکت با اصحاب هنر، واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت های صنفی از برنامه های من است که در دوره چهار ساله معاونتم هم این مسئله را پیگیری کردم.
  • از دیگر موضوعات مورد توجه من تمرکززدایی است. خلاقیت های ایرانی در تمام ایران گسترده است، در میان تمام مذاهب، ادیان و سلایق. در سیاست گذاری و اجرا باید تمام مردم را در نظر گرفت، در دوره معاونتم 65 درصد منابع معاونت فرهنگی در استانهایی به جز تهرن مصرف شده است.
  • برنامه های من متکی بر اسناد بالادستی متکی است. برنامه فرهنگی دولت و ششم توسعه. تمام اسناد بالادستی مورد مطالعه قرار گفته است. صیانت، تعالی و دیپلماسی فرهنگی، هفت عرصه را دربرمی گیرد: هنر و ادبیات، مناسبات ادیان، و مذاهب و ... .
  • ما با بررسی چالش های فرهنگی و هنری به 14 مسئله رسیدیم که اینها به 46 برنامه تبدیل شد. این وزارتخانه 8 حوزه کاری دارد. دین، فرهنگ، هنر، سینما، رسانه (مکتوب و غیر مکتوب)، محتوای فضای مجازی و بازی های رایانه ای، فعالیت های هنری خارج از کشور و  آموزش های فرهنگی. در این حوزها در بخشی میتوانم مدعی تحصص باشم  در بخشی هم تعلق خاطر دارم. بنده در چند دهه با اهالی هنر مانوس بودم و دغدغه های آنان را میشناسم و میخواهم همچون اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند.
  • بسته اول بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و در چارچوب اقتصاد مقاومتی است. اگر اقتصاد مقاومتی را برون زایی تعریف میکنیم در حوزه فرهنگ این اتفاق با سرمایه کمتر همراه است. افزایش سرانه فضاهای فرهنگی، توسعه زیرساخت های تولید، فروش محصولات فرهنگی و همکاری با وزارت ارتباطات در فضای مجازی از برنامه این وزارتخانه در دولت آینده است. 
  • تشکر میکنم از عنایت مجلس در برنامه ششم به حوزه مناسبتی‌ها. پوشش مناسب‌تر اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات مالی و بیمه‌ای. هویت گرایی ایرانی_اسلامی متناسب با هدف یکی از نقاط جدیست. اخلاق ، خانواده زبان اداب و رسوم و سنت‌های اجتماعی از برنامه‌های قابل توجه حوزه فرهنگ است.
  • فرصتی را فراهم کنیم برای هویت‌های قومی که در ایران ما چونان رنگین‌کمانند. اقتدار و قدرت تنوع فرهنگی زبانی و قومی بر اقتدار ایران می‌افزاید.
  • بسته سوم تحکیم حقوق فرهنگی است. اهالی فرهنگ در ذیل حقوق شهروندی حق منزلت، امنیت، هویت قومی و صنفی دارند. این بسته بسته ای جدی است و نه زودگذر. استقرار حرفه‌ای نظام فکر و معنوی، مجازات‌های بازدانده صریح و جدی با متخلفان به حریم مادی اصحاب فرهنگ و هنر در برنامه به تصریح آمده است.
  • بسته چهارم برنامه دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنز است. باور کنیم که سرمایه ایران نفت نیست. فرهنگ، هنر و دانش ایرانی است. آنچه می ماند این است و آنچه می‌رود نفت است. با این باور دیپلماسی فرهنگی ضرورتی اساسی دارد. 
  • جامعه ای که فرهنگ مقتدر پویا داشته باشد امنیت پایدار خواهد داشت. گفتگوهای دینی در جهان و جهان اسلام را قوت بدهیم. برای حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی بکوشیم و آن را ارتقا دهیم.
  • این برنامه الزاماتی برای تحقق دارد. الزام اول ارتقای امکانات مالی و منابع انسانی وزارت ارشاد است.باید انتظارات متکثر را به هم نزدیک کرد. نمی‌توان انتظارات متناقض داشت و بعد به بررسی عملکرد وزارت ارشاد پرداخت.
  • باید جلوی مداخلات غیر رسمی و غیر مسئولانه در این حوزه قاطعانه گرفته شود.این اتفاق به اقتدار و اعتبار ارشاد ضربه نمی‌زند به اعتبار و اقتدار نظام ضربه می‌زند.
  • راه رسیدن به این الزامات دو چیز است گفتگوی اهالی فرهنگ با خود و با کنشگرهای دیگر. اهالی فرهنگ باید دغدغه های خود را عرضه و دغدغه‌های دیگر را هم بشوند تا در این تعامل راه‌حل‌ها به دست بیاید.
  • راه دوم مشارکت است. مشارکت دستگاه‌های فرهنگی که در کشور هستند. امیدوارم ارتباط وسیع با این دستگاه‌ها فرصت این مشارکت را افزایش بدهد. 
  • من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی‌ام را در کف گذارده‌‌ام تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران داشته باشم.خداوندا یاری‌ام کن تا نگرامی‌های رهبری را به نوید و قوت فرهنگی بدل سازم.
صالحی اهل تعامل است
۱۳:۰۸
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ وزیر پیشنهادی فرهنگ اهل تعامل و گفت‌وگو است.
 
جمشید جعفرپور در موافقت با  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشورت پذیری، حضور در مراجعی که سیاست ساز حوزه‌ی فرهنگ  هستند، آگاه به مسائل اسلام و تخصص فرهنگی از جمله ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ است.
 
وی افزود: صالحی اعتقاد به گفت و گو و تعامل دارد چرا که امروز گمشده‌ی ما در حوزه فرهنگ گفت و گو است، در حوزه سیاست هم این گونه است. آنچه که ما در بین جناح‌ها و گروه‌ها کم داریم گفت‌وگو می‌باشد و زمانی هم که گفت‌وگو کم باشد مجبور هستیم راجع به دیگران حرف بزنیم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سوابق کاری صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از کتاب فروشی‌ها، انتقال نمایشگاه از مصلا و نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب، توجه به استان‌ها و مناطق محروم از جمله برنامه‌هایی است که انجام شده و به آنها توجه خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: رای اعتماد شما نمایندگان مشروط به برنامه‌هایی است که اعلام شده و بنده از طرف کمسیسیون فرهنگی اعلام می‌کنم که به وی رای مثبت می‌دهیم ضمن اینکه  باید به طور جدی پیگیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.
صالحی برنامه ای برای مقابله با چاپ کتاب ظاله ندارد
۱۳:۰۳
نماینده ارومیه در اخطاری گفت که وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچگونه برنامه‌ای برای مقابله با چاپ کتب ظاله ندارد.
 

نادر قاضی‌پور در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با استناد به اصول ۲۴ و ۱۵ قانون اساسی، گفت: در برنامه ارائه شده از سوی آقای صالحی هیچگونه اشاره‌ای برای چگونگی مقابله با چاپ کتب ضاله نشده است، حال اینکه این برنامه باید مطابق با اسناد بالادستی نظام و قانون اساسی باشد.
 
وی تاکید کرد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه حکومت اسلامی بنا شده و کتب ضاله جایی در این نظام ندارد.
 
مسعود پزشکیان که اداره جلسه را برعهده داشت، در واکنش به این اخطار، گفت که این صحبت‌ها در مقام مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد است و اخطار محسوب نمی‌شود.
مخالفت محمود صادقی با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
۱۳:۰۲
یک عضو فراکسیون امید با بیان اینکه دچار انزوا در عرصه هنری و ادبی هستیم، گفت که بر اساس قانون، اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثنا به شمار می‌آید اما اکنون شرایط برعکس شده و شاهد محدودیت‌های بسیاری برای رسانه‌ها هستیم.
 
محمود صادقی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس با بیان اینکه صالحی از سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش برخوردار نیست، گفت: آقای صالحی در برنامه‌های خود به تنوع و تکثر در دستگاه فرهنگی اشاره کرده و نبود شفافیت را به عنوان یکی از چالش‌های این وزارتخانه عنوان نموده اما در نهایت راه‌حلی برای این مشکلات بیان نکرده است. به نظر می‌رسد ابهاماتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.
 
وی با طرح این پرسش که قرار است وزیر پیشنهادی چگونه مقابل مداخلات در عرصه فرهنگی ایستادگی کند، گفت: در مقطع فعلی شاهدیم که فیلم اکران شده به دلیل مداخلات از پرده سینما پایین کشیده می‌شود. سوال این است که آیا وزیر پیشنهادی قدرت مقابله با این وضع آشفته را دارد؟
 
صادقی افزود: از طرف دیگر هنوز این موضوع در حوزه مطبوعات مبهم است که ایجاد محدودیت برای انعکاس مطالب و تصویر یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه از کجا آمده و تکلیف رسانه‌ها چیست. همچنین درباره هزینه‌کرد بودجه‌های هنر ابهاماتی وجود دارد که معلوم نیست قرار است آقای صالحی چطور آن را رفع کند.
 
نماینده مردم تهران توضیح داد: جدول ۱۷ در بودجه عمومی جدولی است که تحت عنوان پرداختن به مسائل فرهنگی بسیاری از اشخاص و نهادها از آن استفاده می‌کنند و در مقابل مجلس و دیوان محاسبات نیز پاسخگو نیستند. سوال این است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای این جدول بیت‌المال‌سوز دارد چون بر اساس اطلاع ما بعضا این بودجه تبدیل به زمین در شمال کشور می‌شود.
 
وی با طرح این پرسش که برنامه صالحی برای حل مشکلات ساختاری وزارت فرهنگ چیست، افزود: مشکلات جدی در حوزه حمایتی و نظارت وجود دارد. بعضا حمایت‌ها به شیوه‌های سنتی و در قالب کمک به فلان شهر یا فلان کتاب و محصول فرهنگی انجام می‌شود حال اینکه باید تنوعی در روش‌های حمایتی ایجاد شود.
 
صادقی اضافه کرد: مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است. سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجد سلیمان و سایر شهرها هم جزو ایران هستند. چرا پس باید مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در پایتخت به وقوع بپیوندد؟ آقای صالحی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد و چطور می‌خواهد از ظرفیت و فرصت وجود قومیت‌ها و تنوع‌های فرهنگی استفاده کند؟ فرصتی که اکنون به تهدید تبدیل شده است.
 
این نماینده مجلس با طرح این پرسش که تا چه وقت قرار است جشنواره‌های فجر تنها در تهران برگزار شود؟ گفت: آقای صالحی آیا شما توان رفع تداخل وظایف بین هیات نظارت مطبوعات و قوه قضاییه را دارید؟ قوه قضاییه به خاطر انتشار نطق یک نماینده آن رسانه را تحت فشار قرار می‌دهد، آخرین نمونه آن درباره نطق بنده بود که یکی از رسانه‌ها به دلیل انتشار آن در هیات نظارت محکوم شد.
 
وی با بیان اینکه فقدان شفافیت و اعمال رفتارهای سلیقه‌ای در عرصه نظارت پدر هنرمندان را در آورده است، ادامه داد: بر اساس قانون بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی میسر می‌شود که طبق اصل ۲۴، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مغایر مبانی اسلام و نظام جمهوری اسلامی باشد. این بدان معناست که اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثناء محسوب می‌شود اما اکنون محدودیت تبدیل به یک اصل شده و آزادی استثناء شده است. آیا آقای صالحی برای اصلاح این نگرش برنامه‌ای دارد؟
 
این عضو فراکسیون امید با اشاره به سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه کتاب، گفت: ما به این سوابق ارج می‌نهیم اما به نظر بنده شما از تجربه کافی برای مدیریت در سایر حوزه‌های هنری برخوردار نیستید. نمونه آن وضعیت موسیقی است که معلوم نیست برنامه شما برای رفع این آشفته بازار چیست چون در جشنواره‌های موسیقی تنها جوایز به کسانی که بیشتر در ارتباط هستند داده می‌شود که منجر به بیانیه خانه موسیقی شد مبنی بر اینکه باندسازی و اعمال سلیقه در این عرصه وجود دارد.
 
وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ برای اقتصاد هنر چیست، گفت: اقتصاد هنر نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی از تمرکزگرایی رنج می‌برد و اجازه فعالیت به بخش خصوصی داده نمی‌شود. قرار است شما برای تعالی هنر و پیوند آن با اقتصاد چه کار کنید تا هنرمندان بدون وابستگی به دولت به امرار معاش بپردازند؟ قطعا روش‌های گلخانه‌ای و بند نافی نمی‌تواند راه به جایی ببرد.
 
صادقی با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی قانون حمایت از مولفان و مصنفان، گفت: متاسفانه همین قانون نیز به درستی اجرا نمی‌شود. به نظر می‌رسد در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم که باید مکانیزم‌هایی برای توسعه این قلمرو وجود داشته باشد. کما اینکه بسیاری از خارجی‌ها می‌ترسند آثارشان در ایران مورد تجاوز قرار گیرد.
 
وی گفت: علیرغم اینکه آقای صالحی را از لحاظ ویژگی اخلاقی،‌ علمی و شخصیتی فردی  بسیار خوب می‌دانم اما به نظرم توانمندی کافی برای مدیریت این وزارتخانه پرچالش و پرمساله را ندارد.
معرفی صالحی را به فال نیک می گیریم
۱۲:۴۸
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ سنگ بنای جامعه و میراث امروز برای فردا است که از این رو معرفی فردی شایسته برای این وزارتخانه و فرزند حوزه و دانشگاه را به فال نیک می‌گیریم.
 
سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راهکار فرهنگی بهره گیری از منطق و استدلال و در مواردی جدال نیکو است و نیاز به فردی اهل علم و فرهنگ دارد. که اینها در چهره دکتر صالحی قابل مشاهده است.
 
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرز میان فرهنگ و دین است و دکتر صالحی کسی است که به هر دوی این امور آشنا است و روابط منحصر به فردی با علما دارد و می تواند پلی میان مطالبات مردم، علما و اصحاب فرهنگ باشد.
 
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان تحول در عرصه فرهنگ را محور برنامه های خود اعلام کردند و توجه به ارزش‌های والای انسانی و جایگاه فرهنگ و هنر و ادب در تحول جامعه و تعالی محیط پیرامونی جزو نقاط مثبت برنامه‌های ایشان است.
عرصه فرهنگ باید به کسی سپرده شود که خود اهل فرهنگ و مدارا باشد
۱۲:۴۴
نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ نیاز به کسی ندارد که فقط مدیر باشد بلکه نیازمند کسی است که خود هم اهل فرهنگ و مدارا باشد و باید به کسی سپرده شود که فرهنگ را بشناسد.
 
علیرضا ابراهیمی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما نیاز به روشنفکر دینی و فرهنگی در عرصه وزارت ارشاد داریم. کسی که بتواند با اهل فرهنگ به گفت‌وگو و مدارا بنشیند و دکتر صالحی به عنوان یک روشنفکر تمام عیار دینی این صلاحیت را دارد.
 
وی افزود: امروز به کسی نیاز است تا بتواند فرهنگ را ترمیم کند و برای طرح‌های دشمن که به دنبال فاصله انداختن بین دین و زندگی مردم و اسلامیت و جمهوریت است برنامه داشته باشد و دکتر صالحی مدیری است که نفوذ کلام دارد و اصول را قبول دارد و فرهنگ را می‌فهمد و دیپلماسی دارد و می تواند ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های امروزی را پاسداری کند.
 
ابراهیمی تصریح کرد: صالحی را فردی کاردان می دانیم که امیدواریم با اراده نمایندگان و حضور در وزارت ارشاد بتواند زمینه ساز حرکت فرهنگی در جامعه اسلامی باشد.
وزارت ارشاد کی از بازخوانی و توقیف رها خواهد شد
۱۲:۲۹
قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه دومین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد که خود را نماینده اصلاح‌طلب فراکسیون امید٬ خواند٬ گفت: «جناب جنتی که رفت٬ به هوای تازه سیدرضا صالحی امیری عادت می‌کردیم که ورقی خورد رسید به سیدعباس صالحی٬ من چشم دوخته‌ام که کی می‌شود فرهنگ و هنر و این مرز و بوم برسد به اهالی آن. نظارت و صدارت پیش‌کش. آقای رئيس جمهور جمله تکرار می‌کنیم سید وزیر خیلی دور خیلی نزدیک ارشاد را فراموش نمی‌کنیم و حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان را از شما. شما به تفکر ۲۴ میلیونی خیلی بدهکار هستید. مردم به شما اعتماد کردند. نکند سلب این اعتماد به کل جریان‌های حامی شما تسری پیدا کند.»
 
او ادامه داد: «وزارت فرهنگ و هنر کی می‌خواهد از بازخوانی و توقیف بعد از مجوز هفت خوان رها شود. حالا در این میان سرنوشت هنرمندان در سکوت بماند ... ما به کارتون هادی حیدری و سایه مشق‌های محمد قوچانی رضایت داده‌ایم.»
 
او گفت: «حمایت از کیارستمی و اسکار فرهادی و تسلیت و تبریک نخواستیم. دست‌خطی در له یا علیه آنان از شما ندیده‌ایم. چند تا کلنل در بوراکراسی ممیزی خاک می‌خورند؟ نسل جوان و فرزندانمان را توقیف کرده‌ایم. لیست بلند رایزنی فرهنگی وزارت خارجه برای برون‌مرزها چه کرده‌اند؟»
 
او همچنین گف: «آقای صالحی صفحات اجتماعی شما چند ساله است؟ اختیار امنیت جامعه فرهنگی با چه کسی است؟ ذره‌ای به دغدغه دینی شما شک ندارم٬ اما شما از کنسرت‌ها و تئاتر و جشن‌های صنفی که در آن شرکت داشته‌اید نام ببرید. خط فکری درست اگر در ارشاد نباشد تبدیل به مسلخ اصلاح طلبان و روشنفکران به دست تحجر اصولگرا خواهد شد.»
 
او گفت: «بودجه عریض و طویل ارشاد کی به دست اهالی هنر خواهد رسید؟ گفتید نخ تسبیح هستید دانه‌های این تسبیح چه کسی خواهد بود؟»
پایان رای اعتماد ۱۷ وزیر پیشنهادی تا ظهر فردا
۱۲:۱۴
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که کار بررسی صلاحیت و رای اعتماد به ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت تا فردا ظهر به اتمام خواهد رسید.
 
بهروز نعمتی در حاشیه‌ی جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه هیات رئیسه مجلس تصمیم گرفته هر چه مختصرتر و با برنامه‌ی دقیق رسیدگی به برنامه‌ی وزرای پیشنهادی را انجام دهد احتمالا کار بررسی  صلاحیت یکی دو وزیر به فردا موکول  خواهد شد. همچنین سخنرانی رئیس جمهور در دفاع از وزراء و رای گیری برای وزرای پیشنهادی تا ظهر فردا  انجام خواهد شد.
 
وی  افزود: برای سهولت کار در دو بال شرقی و غربی صندوق‌هایی تعبیه کرده‌ایم . همچنین پشت سر هیات رئیسه ۶ میز ( برای هر ۳ وزیر یک میز ) تعبیه کرده‌ایم و از هر فراکسیون یک نفر به عنوان ناظر بر روند رای گیری نظارت خواهد کرد.تمام تلاش ما این است که تا فردا ظهر کار را به نتیجه برسانیم و امیدوارم دولت از فردا بعد از ظهر  کارش را شروع کند. پیش بینی ما این است که کار رای گیری ظرف ۴۵ دقیقه به اتمام برسد.
 
نعمتی درباره‌ی پیش بینی خود مبنی بر میزان رای آوری وزرا نیز گفت: رای نمایندگان مخفی و کتبی است و قابل پیش بینی نیست. ممکن است بعضی از وزرا نصاب لازم را نداشته باشند معمولا احتمال رای نیاوردن یکی دو نفر از وزرای پیشنهادی وجود دارد.
 
نعمتی خاطر نشان کرد: در صورت رای نیاوردن یکی از گزینه‌ها رئیس جمهور  سه ماه فرصت دارد گزینه‌ی بعدی را معرفی کند و تا آن زمان می‌تواند وزارتخانه را با سرپرست اداره کند. اما چون وزارت علوم، وزارتخانه پیچیده‌ای است به نظر می رسد زودتر از سه ماه گزینه‌ی پیشنهادی معرفی شود؛ ضمن اینکه آقای روحانی حتما لایه‌های دوم و سوم را مد نظر دارد.
 
سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین با بیان اینکه جلسه علنی امروز مجلس در دو شیفت و تا ساعت ۱۹ و ۳۰ خواهد بود گفت: طبیعتا وقتی آقای روحانی گزینه‌های خود را معرفی کردند علاقمند است که همه آنها رای بیاورند، اما مجلس نظر خود را دارد و نمایندگان تا زمانی که به حجت عقلی و شرعی نرسند رای دادن سخت است.
اظهارات نخستین مخالف وزیر ارشاد
۱۲:۱۲
خدیجه ربیعی نماینده بروجن و قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه دو نماینده‌ای بودند که به عنوان مخالف سخن گفتند.

خدیجه ربیعی نماینده بروجن با تشکر از دکتر روحانی برای معرفی وزرای توانمند و شایسته گفت: «دکتر صالحی ارتباط خوبی با جامعه و علما دارند که این‌ها ویژگی مهم در تصدی وزارت ارشاد است. سختی کار در وزارت فرهنگ روشن است. فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است و دشواری فعالیت در این حوزه در کشور و نظام اسلامی ما دوچندان است. تاکیدات پیشوایان دین موید این مساله است. برنامه ارائه شده دکتر صالحی را بررسی کردم و مخالفت من ناشی از نتایج این بررسی است.»

او خطاب به صالحی گفت: «شما خیلی خوب به چالش‌ها اشاره کردید٬ اما راهکار عملی ارائه نکردید. تعدد دستگاه‌ها در این عرصه زیاد است. اشاره نکردید که برنامه‌های شما می‌تواند قانون را حاکم کند به گونه‌ای که دستگاه‌های موازی نتوانند قانون را در وزارتخانه تحت تاثیر قرار دهند. همکاران عزیز ایشان اشاره نکردند که چطور مدیریت خواهند کرد تا دستگاه‌های موازی با ارشاد تعامل داشته باشند. ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شان نظام نیست.»

او با ابراز نگرانی از اینکه مفاخر ما از سوی سایر کشورها مصادره شوند٬ گفت: «در برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی٬ در بخش وظایف قانونی وزارتخانه ۴۰ درصد خلا هست٬ در بخش سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ۴۹ درصد خلا هست. آن هم در بخش‌هایی چون اقتصاد مقاومتی.»

او ادامه داد: «سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مساله مهمی است که جنابعالی برنامه‌ای ارائه نکردید. در تحقق خواسته مقام معظم رهبری٬ آقای صالحی هیچ راهکاری برای مبارزه با مواد مخدر ارائه نکردند. در شرح وظایف قانونی وزارتخانه منطبق با برنامه ششم ۵۰ درصد خلا وجود دارد. ۴۳ درصد خلا در قانون احکام دائمی چون عدالت فرهنگی است.»

او گفت:‌ «آقای صالحی شما در جهت ترویج فرهنگ شهادت و دفاع مقدس برنامه ندادید. همین‌طور در زمینه بسترسازی جهت توسعه کتاب و کتابخوانی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته برنامه و سازوکار مشخصی عنوان نکردید. یکی از دغدغه‌های جامعه هنری کم‌توجهی به موسیقی و تئاتر و مراسم آیینی است که می‌تواند هنرمندان برجسته‌ای را تربیت کند. درخشش جامعه هنری است که فضای جامعه را درخشان می‌کند.»
آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
۱۲:۱۱
سیدعباس صالحی ۵۴ ساله دکترای فلسفه دارد و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد را در کارنامه کاری خود دارد.
دفاعیات محمد شریعتمداری
۱۱:۴۹
دفاعیات 
 
محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنانش در دفاع برنامه‌های خود گفت:
  • ظرفیت‌های معدنی کشور علیرغم 68 ماده معدنی شناخته شده که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد  اما متاسفانه میزان برداشت ما کمتر از 9 دهم درصد است که باید این مقدار را با استفاده از تکنولوژی‌های روز تقویت کنیم.
  • امروز که ما با هم صحبت می‌کنیم متاسفانه کشور فاقد یک سند مدون برای توسعه شرایط صنعتی است. 
  • هر کسی وزیر صنعت باشد باید مورد حمایت جدی نمایندگان قرار بگیرد. واقعیتی که در صنعت مشاهده می کنید توجه به تولید برای پاسخ به نیازهای داخلی بوده است. صنعت و معدن کشور به سوی برون گرایی سوق داده شده است. لذا باید ما حتما از نسخه شفا بخش برون‌گرایی در واحدهای صنعتی استفاده و این نسخه را به کار بگیریم.
  • اتکای تولید به میزان تقاضای داخلی خواهد بود. ما در سال‌های 86 تا 92 در زمینه ایجاد تقاضا دچار آسیب‌های جدی شدیم.
  • صنعت ما در سال‌های 80 و 81 رشد کرده بود و تقاضا برگشته بود. لذا اگر به برون گرایی اقدام و اهتمام جدی نکنیم کشور ما در معرض خطر است. به طور طبیعی تقاضا برای صنعت داخلی کاهش پیدا کرده. مشکل غالب، عدم وجود تقاضای کافی برای تولیدات داخلی است.
  • امروز با مدیونانی در زندان‌ها مواجهم که به دلیل عدم موجود تقاضا برای محصولاتشان و با چک‌های برگشتی به عنوان کلاه‌بردار در زندان هستند.
  • در کشورهایی که درآمد سرانه چند برابر ایران است مردم با کیفی پر از کارت‌های اعتباری زندگی می‌کنند. امروز چرا مردم ما باید از چنین چیزی محروم باشند. حتما برای کالای مصرفی و با دوام تقاضا بوجود می‌آوریم.
  • برای نوسازی صنعت داخلی نیازمند تسهیلات بانکی هستیم.تسهیلاتی که در اختیار این بخش بوده 230 هزار میلیارد تومان بوده است که در چرخش بینن واحدهای تولیدی موجود قفل شده. 
  • نوسازی صنعتی ایران در شرایط نزدیک به تورم ممکن است و نظام بانکی هم باید در این جهت قدم بردارد. من با رها کردن نرخ ارز مخالفم. اما تثبیت نرخ ارز بدون توجه به ما به ازای تورم داخلی و خارجی مشکلاتی ایجاد می کند. اگر رای اعتماد بگیرم با همکاری آقای کرباسیان برای بخش نوسازی معدن با توجه به فرمایشات رهبری اقدام میکنم. 
  • اکتشافات معدنی ما هنوز در اقلیت است. آقای کرباسیان کارنامه قابل قبولی داشتند اما باید سطح و عمق اکتشاف معادن گسترش یابد. اگر چنین باشد میتوانیم ظرفیت معادن را به سه برابر موجودی اکنون اضافه کنیم. من شورای عالی معادن را همسو با شورای معادن استانها ایجاد میکنم.
  • صنعت معدن امروز دچار تمرکزگرایی شده در حالیکه معدن در حاشیه مرزها پیشرفت میکند. در زمینه معدن باید برون گرا عمل کنیم. در اجرای سیاست های اقتصاد مقاوتی 48 تکلیف به عهده ما گاشته شده که در حال انجام آن هستیم. به من گفته اند وزیر واردات. در حالیکه من حامی ایجاد کالاهای استراتژیک در بخش کشاورزی و صنایع هستم. 
درخواست استفساریه فوری از شواری نگهبان برای معرفی نشدن وزیر علوم
۱۱:۴۶
محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با استناد به اصول ۸۷، ۱۳۵ و ۱۳۷ قانون اساسی و مواد ۲۰۴ و ۲۰۶ آیین‎نامه داخلي مجلس در اخطار و تذکری گفت:  
 
بر اساس این اصول و مواد، رئیس جمهور باید وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی می‌کرد. تعیین سرپرست در وزارت خانه منوط به تشکیل هیات وزیران است نه اینکه هنوز وزیر علوم معرفی نشده، رئیس جمهور بخواهد سرپرست تعیین کند. 
 
از طرف دیگر ما باید نحوه‌ هماهنگی بین وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم را بدانیم که با این وضعیت مشخص نیست قرار است وزیر آموزش و پرورش چطور با وزیر علوم در آینده هماهنگ باشد. حتی با فرض این که این موضوع یک استثناء است باید راه چاره‌ای وجود داشته باشد که آن هم استفساریه فوری از شورای نگهبان است.
 
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت:  
اصول مورد استناد شما درست است اما در مواردی احتمال بروز استثناء وجود دارد که این درباره‌ی وزیر پیشنهادی علوم صدق می‌کند. چون همانطور که رئیس جمهور توضیح دادند شب قبل از معرفی هیات وزیران، وزیر پیشنهادی علوم انصراف می‌دهد.
 
در این شرایط یعنی یک استثنایی به وجود آمده است، قانون می‌گوید اصل بر سر تشکیل هیات وزرا است. سوال این است که نصاب هیات وزرا چقدر  است، طبیعتا اگر یک نفر از هیات وزیران معرفی نشود هیات وزیران دارای نصاب خواهد بود.
او کارآمد است و روحیه اعتدالی دارد
۱۱:۱۷
حسن بهرام نیا، در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت:
  • ایشان در دو دولت وزیری کار آمده اند. در دوره اول با اخذ 199 رای و در دوره بعدی به دلیل توفیقات و کارآییشان با اخذ 215 رای مجدد کلید وزارتخانه را به دست آورد. ایشان روحیه اعتدالی دارند. گواه آن اینکه با وجود سلایق گوناگون در این دو دوره بیشتری رای را در دوره دوم آورد. در جواب مخالفان که می‌گویند پشتوانه اجرایی برنامه های ایشان چیست؟ میگویم بهترین پشتوانه‌اش رای‌ای است که در دوره بعدی به دست آورده اند. 
  • اقتصاد یک موضوع زنجیره ای است. زنجیره‌هایی از سرمایه گذاری اشتغال، تولید و صادرات است. حمایت از سرمایه گذاری در بخش داخلی و خارجی،  ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران از برنامه های ایشان است. در دوره قبل، 590 هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که یک رکورد است. در زمینه صادرات، حمایت های صادراتی و از بخش معادن هم حمایت‌های مورد نیاز را داشته اند.
بیم آن می رود که فشار جریانات سیاسی مانع تمرکز شما شود
۱۰:۵۹
احمد علی کیخا مخالف شریعتمداری، گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت: 
  • چون رییس ستاد روحانی بودید، بیم آن می رود که فشار جریانات سیاسی برای انتصابات مانع تمرکز شما بر انجام وظایف اصلی شود
  • شما در حوزه تجارت تجربه زیادی دارید، می ترسیم با حضور در این وزارتخانه، تجارت را بیش از صنعت و معدن مورد توجه قرار دهید 
  • کره توسعه خود را همزمان با ما شروع کرده است، در آن زمان برای کار به ایران می آمدند اما امروز جزو 20 اقتصاد برتر جهان هستند
  • آقای شریعتمداری! شما در مسئولیت قبلی خود به‌عنوان معاونت رئیس‌جمهور، در حوزه جهاد کشاورزی ورود کرده‌اید که این اقدام موجب اختلال در حوزه مذکور شده است.
  • کشورهای منطقه می‌توانند بازار مصرف خوبی برای تولیدات داخلی ما باشند، اما این مهم در برنامه شما ذکر نشده است.
  • استراتژی شریعتمداری در توسعه صنعتی مناطق محروم مشخص نیست. هنوز مردم در مناطقی از سیستان، روزانه از 15 لیتر آب شرب برخوردارند که اعضای دولت باید در برابر آن‌ها پاسخگو باشند.
شریعتمداری آشنا با مسائل اقتصادی و با تجربه در این حوزه است
۱۰:۵۸
علی ابراهیمی، در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت:
  • شریعتمداری آشنا با مسائل اقتصادی و با تجربه در این حوزه است. اهدافش موافق با برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی است. در دخالت دادن تشکل ها بر نظارت بر بازار کسب و پیشه موفق و مورد تایید اتحادیه هاست که میتواند برای ورود اصناف در تصممیم گیری موثر باشد. به کیفی سازی و رعایت استاندارهای ملی در کنار صنعت معدت و تجات باور دارد.
  • بر طرح های ملی اشراف دارد. اهالی فن در حوزه صنعت برای همکاری با او ابراز همکاری کرده اند. زمینه ورود سرمایه گذاری ایرانیان خارجی را به داخل کشور هموار و بر تمرکز بر کاهش سهم دولت در اقتصاد فعالیت کرده است. توجه به محیط زیست، پیگیری برای الحاق به صادرات جهانی و توسعه صادرات در بخش صنعت از دیگر برنامه های اوست.
  • 70 درصد اهداف او منطبق با اهداف بالادست و 30 درصد نیز همسو است. شریعتمداری وارث مشکلاتی است که با مدیریت ناکارآمد در دولت قبلی ایجاد شده است.
شریعتمداری به انسجام تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارد
۱۰:۳۰
مهدی مقدسی، نماینده موافق محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن، تجارت:
  • ایشان پاکدامنی و لیاقت و شایستگی خود را با توجه به سابقه‌ای که دارند به اثبات رسانده‌اند. ایشان به انسجام تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارند. به اقتصاد مقاومتی و فرمایشان مقام معظم رهبری اعتقاد دارند. قول داده‌اند شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کنند.
  • توجه به اشتغال روستاها، صنایع ریلی، مبارزه با قاچاق کالا و تقویت واحدهای معدنی به عهده ایشان است. جوانگرایی و استفاده از زنان شایسته و نخبه در سطوح مدیریتی از برنامه‌های ایشان است.
  • تنها وزیری هستند که اهداف کمی را داخل برنامه‌ خود آورده‌اند. اگر پیشنهاد این وزراتخانه را به من داده بودند برنامه ششم را ملاک قرار می‌دهم تا تحول اساسی در بخش صنعت و معدن را بوجود بیاورم. جناب آقای شریعتمداری می‌دانم که شما در این مسیر سربلند می‌شوید.
  • جناب آقای روحانی همانطور که حامی دولت هستیم، قسم خوردیم که حامی حقوق مردم باشیم برای همین مو به مو برنامه‌ها را از شما طلب می‌کنیم. انتظار تحول در کشور در فضایی صیمیمی را داریم.
مقایسه وزرای پیشنهادی با شهید چمران و شاه بابا
۱۰:۲۹
ادامه بررسي صلاحيت و برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي كابينه دوازدهم، با صحبت‌هاي نمايندگان موافق‌ و مخالف‌ عباس آخوندي وزير پيشنهادي راه و شهرسازي، ادامه يافت.
 
  • جهانبخش محبي نيا نماينده مردم مياندوآب و شاهين‌دژ در موافقت با عباس آخوندي گفت: خيلي از ما در مجلس و دولت دنبال توسعه نيستيم، بلكه توسعه طلبيم و اگر فرصتي مهيا شود مي گوييم همه بودجه را به حوزه انتخابيه ما بدهيد!
  • او در بخشي از نطقش زنگنه و محمد شريعتمداري را خطاب قرار داد و گفت: «من به آقاي زنگنه گفتم آن تجربياتي كه در اين سال ها به دست آورديد،‌ با خودت بعد 40 سال نبر!‌ آقاي شريعتمداري صنعت ما مرده است تو بيا خودت را فدا كن و صنعت را احيا كن.» اين بخش از صحبت‌هاي محبي‌نيا با فرياد «دو-دو» برخي نمايندگان به نشانه مخالفت همراه شد.
  • البته واكنش منفي نمايندگان به بخش ديگري از صحبت‌هاي محبي‌نيا هم معطوف شد. زماني كه محبي نيا گفت: «ما تصميماتمان در حد احساس متوقف است و برخي شيپورها به خاطر خدا نواخته نمي شود،‌ چرا مي گويند سه يا 4 وزير را بياندازيم تا حرمت مجلس حفظ شود؟» در اين هنگام هم برخي از نمايندگان «دو- دو» را فرياد زدند.
  • اما گويا محبي‌نيا قصد نداشت از «دو-دو» نمايندگان، تأثير بگيرد و با حاشيه‌هاي كمتري صحبت‌هايش را ادامه دهد، چه آنكه او در بخش پاياني صحبت‌هايش هم با صراحت خطاب به نمايندگان گفت: مي‌گويم اگر رئيس جمهور  18 نفر در سطح شهيد چمران معرفي كردند بايد همه را رد كنيم؟ يا خدايي نكرده 18 نفر در حد «باباشاه» معرفي كردند بايد به همه راي بدهيم؟
دیده بوسی نماینده ای که به ظریف فحاشی کرد
۱۰:۱۶
عبدالله سامری نماینده خرمشهر که در جلسه علنی روز چهارشنبه به ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه دشنام داده بود، امروز در صحن به سمت ظریف که درجایگاه وزیران نشسته بود رفت و با او دیده بوسی کرد.
 
سامری که محمدرضا تابش او را همراهی می کرد برای دقایقی با ظریف گفت و گو کرد.
جلسه رای اعتماد فردا برگزار می شود
۱۰:۰۷
یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که رای گیری درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی فردا (یکشنبه) مجلس انجام خواهد شد.
 
اکبر رنجبر زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت امروز به طول خواهد انجامید رای گیری برای آنها به جلسه علنی فردا (یکشنبه) موکول خواهد شد.
 
وی افزود: همچنین آقای روحانی با حضور در جلسه علنی فردا به دفاع از وزرای پیشنهادی خود خواهد پرداخت.
 
نمایندگان مجلس از سه‌شنبه گذشته وارد بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت شدند.
سه روز برنامه شما را خواندم اما فقط کلی گویی بود
۱۰:۰۶
نایب رییس فراکسیون اقتصاد مقاومتی گفت: سه روز تمام وقت گذاشتم و برنامه‌های شما را بررسی کردم، همه برنامه‌های شما کلی‌گویی است اما نیاز امروز کشور پرداخت به جزییات است.
 
شهباز حسن‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تشکر از خدمات صادقانه وزرای دولت یازدهم، گفت: مخالفتم از نوع مخالفت سیاسی، جناحی و سیاسی نیست بلکه در راستای مجلس پرسشگر، ‌دولت پاسخگوست.
 
نماینده مردم سیرجان در مجلس افزود: روی سخنم با دکتر جهانگیری است، که بهتر از هر کس حوزه صنعت، معدن و تجارت را می‌شناسد. انتظار داشتم تیم اقتصادی به مجلس فرستاده شود که هماهنگ‌تر از تیم معرفی شده باشد. از همین ابتدای کار دولت اخطار می‌دهد، مراقب باشید.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد به برنامه‌های پیشنهادی وزیر پیشنهادی، گفت: قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در اوج باشد آیا فکر می‌کنید با این برنامه ایران به این جایگاه برسد؟ اقتصاد مقاومتی باید در برنامه شما توجه جدی‌تری می‌شد. این اقتصاد تنها نسخه نجاتبخش ایران اسلامی است. دکتر جهانگیری به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی بهتر از هر کس می‌داند ایجاد یک میلیون شغل نیاز به عزم بزرگی دارد. اگر بخواهیم فرمان آقا اجرایی شود، اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید و تیم اقتصادی را هماهنگ کند وزارت صنعت و معدن است.
 
حسن‌پور ادامه داد: یکی از معضلات اساسی کشور را فعالیت کمتر از ۲۰ درصد شهرک‌های اقتصادی است. قیمت زمین در این شهرک‌ها پدر صنعت‌گران را درآورده است. چرا زمین به صورت رایگان در اختیار آنان گذاشته نمی‌شود؟ در برخی شهرک‌ها آب، برق و گاز وجود ندارد و بردن این خدمات را از صنعت‌گران درخواست می‌کنند.
آغاز بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری برای وزارت صنعت و معدن
۱۰:۰۰
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی 
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را آغاز کردند.
 
محمد شریعتمداری 57 ساله، دکترای مدیریت دارد و معاون اجرایی رئیس‌جمهور، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، رئیس سازمان فضایی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، وزیر بازرگانی، قائم‌مقام وزیر بازرگانی را در سوابق کاری خود دارد.
پاسخ لاریجانی به تاکید بیگدلی بر ارائه فهرست اموال وزاری پیشنهادی
۰۹:۴۸
احمدی، بیگدلی نماینده مردم خدابنده:  شنیده شده وزیری ۷۰۰ میلیارد دارایی دارد 
  • طبق قانون وزرا باید اموال خود را اعلام کنند، اما در مورد وزرای پیشنهادی این اتفاق نیفتاده است. 
  • ما گاهی می شنویم یک وزیر 700 میلیارد دارایی دارد و معلوم نیست آن را از کجا و طی چه زمانی به دست آورده است.
  • وقتی ما این اطلاعات را راجع به وزرای پیشنهادی نداریم چطور می خواهیم به آنها رای بدهیم؟
  • خواهشمندم که این اطلاعات را به طور شفاف در اختیار نمایندگان قرار دهید.
علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: 
  • طبق قانون اساسی دارایی رهبر،‌ رئیس جمهور، معاونان، وزیران، همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط قوه قضائیه بررسی می شود. 
  • آقایانی هم که قبلا بودند فهرست اموال را به قوه قضائیه دادند و در مورد کسانی که جدید آمدند می توانید سوال کنید
مخالفت محمود صادقی با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
۰۹:۴۳
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی در بخش راه تلاش‌های چشم‌گیری کرده است، گفت: اما در برنامه‌ای که به مجلس ارائه شده سهم راه قابل توجه و شهرسازی و مسکن به طور همسان مورد توجه قرار نگرفته است.
 
محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم به عنوان اصلاح‌طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح می‌کنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.
 
وی درباره‌ی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامه‌ای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.
 
رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرح‌های مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشاره‌ای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.
 
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مساله‌ی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.
من از ایستادن در برابر سودگران شهری نترسیدم
۰۹:۳۰
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی 
 
عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاعیات خود:
 
  • آیا باید مسیر مسکن مهر را تغییر بدهیم و برویم به سمت بافت‌های فرسوده و خانه اولی‌هایاین کشور نیاز به وزاریی داره که شجاعت داشته باشند و در این راه نترسند. من در راه تغیییر جهت مسکن هیچوقت نترسیدم . من از ایستادن برابر سوداگران شهری هرگز نترسیدم. میدانم تهمت می‌زنند. از همین تریبون گفتند من 123 شرکت دارم. بروید از همکارانتان بپرسید یک مورد درست بود؟
  • من میفهمم چکار می‌کنم. میخواهم شهر فروشی را متوقف کنم. میخواهم مسئله بافت فرسوده و حاشیه‌ای را درست کنم. چاره مسکن خانه سازی در بیابان بود یا توجه به بافت فرسوده؟ 2700 محله بد مسکن در ایران وجود دارد. هر سال 270 محله را برنامه‌ای ریزی کرده‌ایم که درست کنیم. اما شرایط محله با محله فرق دارد.
  • ما از طریق پس انداز رفتیم سراغ خانه اولی‌ها. 211 هزار نفر در پس انداز ثبت نام کرده‌اند. ما در بافت‌های حاشیه‌ای تسهیلات 8 درصدی می‌دهیم بدون اینکه از دولت رایانه بگیریم. باید به دنبال راهکارهای دراز مدت برویم.
  • تمام بحث من تمرکز بر بخش مسکن بافت‌های حاشیه‌ای است. زمانی 37 میلیارد تومان کل اعتبار بافت‌های فرسوده در این کشور بود، وقتی من آمدم الان بیش از هزار میلیارد است.
  • در بخش حمل و نقل باز یک نکته محوری و کلیدی را میخواهم بگویم. در ایران 217 هزار کیلومتر راه داریم. روستایی تا آزاد راه. کل ریل فرعی و اصلی ایران 13 هزار کیلومتر است. در سال گذشته در حدود 428 میلیون تن بار جابه‌جا شده که 40 میلیون تن با ریل بوده. در سال نود و پنج 30 درصد رشد داشته‌ایم. در حومه 700 میلیون سفر به تهران و از تهران به حومه صورت می‌گیرد که فقط دو درصد آن ریلی هست.
  • کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره سالانه کمتر از 180 کیلومتر بوده که امسال به کمک شما بیش از 1800 کیلومتر را بهره‌برداری می‌کنیم. قراردادهای ناوگان هوایی ما بیش از 30 میلیارد دلار است. ما وزارتخانه‌ای بودیم که به برکت برجام بیشترین استفاده را از این توافق بردیم.
  • در این مدت من بیش از 60 میلیار تومان توافق نامه امضا کردم. برای اولین بار در راه آهن سیرجان به کرمان 8 میلیارد تومان بخش خصوصی سرمایه گذاری است. در فرودگاه شیراز هم بخص خصوصی سرمایه گذاری کرده است. 550 میلیار تومان در فرودگاه امام خمینی سرمایه گذاری شده است. من یک ایستگاه داشتم که تنها برای سوار شدن بود اما من این ایستگاه را به مرکز توسعه شهر تبدیل کردم. 
  • گویا در چند روز اخیر راجع به نظام مهندسی پیام رسانی شده است. خود من قانون نطام مهندسی را نوشته و از مدافعین توسعه مهندسی در ایران بوده ام. مالک باید بتواند مهندسش را انتخاب کند و از امضا فروشی جلوگیری کنیم.
  • وزارت خانه راه و شهرسازی 65 هزار کارمند دارد. بیش از 2 هزار مدیر دارد و از بزرگترین وزارت خانه های ایران. من دو کار میکنم. اول اینکه مدیران نسل آینده را تربیت میکنم. مدیران لایق زیر چهل سال را شناسایی میکنیم و با یک کنکور در داخل وزارت خانه لایق ترین ها تنتخاب میشوند و در مرحله تجدید نظری در مدیران به کارگرفته می‌کنیم تا برخی از آنان با مدیران جوانتر و لایق تر جابه جا شوند. ما با کمیسیون عمران هماهنگ بودیم و میتوانید در این مورد از کمیسیون عمران استعلام کنید.
وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نشد
۰۸:۵۵
نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت مسکن مهر و مسکن اجتماعی به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انتقاد کرد.
 
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.
 
وی با انتقاد از آیین‌نامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازهای بدون توجه به آیین‌نامه منجر می‌شود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
 
وی سوانح جاده‌ای را از دیگر نقطه ضعف‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بوده‌ایم به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد - تبریز که انتظار می‌رفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا می‌کرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
 
بختیار با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.
وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد
۰۸:۴۹
نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت که دردوره چهار ساله وزارت آخوند ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیرساختی راهداری و راهسازی اختصاص یافته است.
 
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توطئه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم گیر است در اجرا  ۵ درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.
 
وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تتومان منابع بانکی در اختیاز داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد:  ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای تی آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.
سخنانی در تایید وزیر راه و شهرسازی
۰۸:۴۵
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه شکستن حبس شبکه ریلی را از مهمترین اقدامات وی در وزارت راه دانست.
 
جهانبخش محبی‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: متاسفانه ما در بخش های کلان سیاستگذاری نداریم در حالی که به وزرا و مدیرانی نیازمندیم که مبانی فکری آنها در راستای توسعه باشد، اما به دنبال توسعه نیستیم؛ بلکه توسعه طلب هستیم.  وقتی می گوییم گسترش صنعت ریلی هدف ماست، اینطور نیست که همه مسئولین امر متوجه انجام این هدف مهم باشند.
 
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که سطح تصمیم گیری هنوز در هیجان و احساس متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی شود. اگر فراکسیون امید بخاطر اصلاح طلبی به یک وزیر رای بدهد یعنی شیپور بخاطر خدا نواخته نشده است و اگر ما در فراکسیون نمایندگان ولایی به وزیر ی که برای کشور مفید است رای ندهیم، باید جوابگو باشیم.
 
محبی نیا ادامه داد: آقای آخوندی جدای از موضوع حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات در هیات دولت از خود کارایی نشان داده است. یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است که در برنامه ششم هم آمده است. همچنین در حالی که تلفات جاده‌ای در سال ۸۴،  ۲۷ هزار نفر بوده در سال ۹۵، به ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.
آخوندی نظریه پرداز وزارت راه است
۰۸:۴۰
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که عباس آخوندی در وزارت راه با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی اقدامات اساسی انجام داده است.
 
سیداحسن علوی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه، اظهار داشت: معدل عملکرد آقای آخوندی در سطح ملی در کشور موفق بوده است. ایشان فردی فرصت جو است که از تفکر زمان بهره‌گیری لازم را انجام داده و می‌داند در زمان خود چه کاری باید انجام دهد ضمن اینکه می‌توان ایشان را نظریه پرداز وزارت راه دانست.
 
وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل و نقل آسیاست، ولی سال‌ها منتظر تخصیص اعتبار بنشینیم. آقای آخوندی با بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی توانسته در بخش های مختلف اقدامات اساسی انجام دهد. بیش از ۲۵ پروژه در بخش ریلی، بیش از ۴۰ پروژه در بخش جاده‌ای و بیش از ۱۰ پروژه در بخش فرودگاهی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب شده است.
 
نماینده مردم سنندج در مجلس اضافه کرد: مسکن مهر تبدیل به قصه پر غصه شده، ۱۱۰ هزار واحد مسکونی بدون متقاضی و ۳۶ هزار واحد همراه با تخاصم و تنازع بین سازندگان و متقاضیان است.
 

نظر شما