شناسهٔ خبر: 20916475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

مشروح روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس

خبرگزاری شبستان: محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به بیان برنامه های خود پرداخت و نمایندگان موافق و مخالف نیز نکات مدنظر خود در این زمینه را بیان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی راس ساعت 8 و 10 دقیقه امروز (شنبه، 28 مردادماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 208 نفر از نمایندگان به منظور بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد. در ادامه این جلسه صلاحیت محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت.

حسن پور بیگلردی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت: برنامه های جناب شریعتمداری کلی گویی است باید به جزییات بیشتر توجه شود
 

 شهباز حسن پور بیگلردی، نماینده بردسیر و سیرجان در مخالفت با وزیر پیشنهادی محمد شریعتمداری صنعت معدن و تجارت گفت: بحث مخالفت من با دکتر شریعتمداری از نوع مخالفت سیاسی حزبی و جناحی نیست و از بحث مجلس پرسشگر و دولت پاسخگوست و از روی وظیفه نمایندگی که نماینده مجلس باید صدای رسای مجلس باشد مخالفت می کنم.

 

وی افزود: روی سخن من با آقای جهانگیری است که حوزه صنعت معدن و تجارت را می شناسد من این تیم را هماهنگ نمی دانم و به دولت اخطار می دهم جناب دکتر شریعتمداری ضمن احترام به شما مشکل من با برنامه هایی است که ارایه داده اید قرار بود در سال 1404 ایران در اوج قله ترقی باشد. آیا فکر می کنید با این برنامه ایران می تواند به جایگاه نخست در منطقه برسد.

 

نماینده بردسیر و سیرجان با اشاره به بخش اقتصاد مقاومتی گفت: در برنامه شما به اقتصاد مقاومتی توجه جدی نشده است اقتصاد مقاومتی تنها نقطه نجات بخش ایران است.

 

شهباز حسن پور همچنین با اشاره به بخش اشتغال و عدم توجه به آن در برنامه های کاندیدای پیشنهادی وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: یک میلیون شغل در کشور ایجاد کردن یک عزم جدی می خواهد دولت و مجلس در این راستا باید با یکدیگر هماهنگی باشند اولین وزارتخانه ای باید به میدان بیاید و تیم اقتصادی را هماهنگ کند وزارت اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت است.

ابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت: ۷۰ درصد از برنامه های شریعتمداری با برنامه های بالادستی هماهنگ است

علی ابراهیمی، نماینده شازند در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در مجلس با موافقت با محمد شریعتمداری گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت ساختار شکل یافته 4 وزارتخانه است که مجموعه گسترده ای را شامل می شود که شرح وظایف آن حساس آن از سیاستهای ابلاغی و فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه و غیره را شامل می شود.

 

وی افزود: بخش صنعت 22 درصد از تولید ناخالص ملی را دربرمی گیرد و بیش از 7 میلیون نفر در این بخش اشتغال دارند و سپردن سکان این وزارتخانه باید به مدیری بادرایت و کاردان و دارای مقبولیت کافی در جامعه باشد خدمات جناب شریعتمداری بر کسی پوشیده نیست وی در دولتهای مختلف به عنوان وزیر و مسئول بوده است خصوصیات اخلاقی و عملکردی ایشان این بوده که ارتباط زیادی با جریانات مختلف و مقامات نظام دارند.

 

وی اظهار داشت: آقای شریعتمداری آشنا به مسایل اقتصادی است و با بکارگیری افرادی در وزارت صنعت معدن و تجارت می تواند در برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی موفق عمل کند.

 

وی همچنین آشنایی با حوزه فن را دارند و اهالی صنعت معدن و تجارت نیز تمایل به همکاری با وی را دارند.

 

مقدسی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت و معدن: جوانگرایی و استفاده از ظرفیت زنان در برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت وجود دارد

 سیدمهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس در جلسه نوبت صبح امروز مجلس شنبه 28 مرداد در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت گفت: توجه به سرمایه گذاری خارجی، تشکیل کنسرسیوم اقتصادی، اقتصاد دریامحور و استفاده از ظرفیتهای دریا و توجه به برنامه ششم توسعه از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی برای این وزارتخانه است.

 

وی با اشاره به اهتمام شریعتمداری به مبارزه با قاچاق کالا و توجه به مناطق روستایی در برنامه هایش گفت: شریعتمداری در صحبتهایشان توجه به حوزه بازرگانی را از جمله برنامه هایشان در این وزارتخانه دانستند.

 

وی گفت: بحث تولید و کسب و کار و توجه به زیست محیط، جوانگرایی، استفاده از زنان شایسته و همچنین تحرک آفرینی در بنگاههای اقتصادی و اهداف کمی در برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت معدن تجارت دیده شده است و یقین دارم ایشان بتوانند تحول اساسی در برنامه هایی که داشته اند ایجاد کنند و همانگونه که روسفید بوده اند در آینده هم روسفید از انجام وظایفشان باشند.

 

کیخا در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت و معدن: دیدگاههای نوین علمی در برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت دیده نمی شود

احمد علی کیخا، نماینده زابل و زهک در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت گفت: بنده با وجود آنکه حامی دولت هستم و برای موفقیت دولت تلاش می کنم اما مخالفت من با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت شخصی نیست بلکه می بینم که برنامه های وی با مشی اعتدال و خردگرایی و پیروی از رهبری همراه نیست.

 

وی خطاب به شریعتمداری گفت: اولین آسیب مدیریتی شما این است که جنابعالی در ستاد انتخابات ریاست جمهوری فعالیت داشتید و اشراف به مناطق محروم رابطه مستحکم با سایر وزراء در برنامه های شما دیده نمی شود.

 

وی مشکل بیکاری و فقر را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان دستگاه تخصصی در این زمینه می تواند نقش مهمی در حل و رفع این معضل ایفا کند و ما نگران هستیم که شما در انتخاب افراد در وزارتخانه دچار غفلت شوید و از کار اصلی باز بمانید.

 

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته در وزارت صنعت معدن و تجارت به امور بازرگانی کمتر توجه شده است خاطرنشان کرد: لازم است نگاه تخصصی تری به امور بازرگانی صورت گیرد با توجه به اینکه شما قبلاً در حوزه امور بازرگانی هم فعالیت داشته اید نگران این موضوع هستیم که شاید در 4سال آینده بیشتر همتتان در این زمینه باشد و از صنعت و معدن غافل شوید.

بهرام نیا در موافقت با وزیر پیشنهاد صنعت معدن و تجارت: برنامه های شریعتمداری بهترین پشتوانه برای امضای رای است

 حسن بهرام نیا، نماینده نهاوند در موافقت با وزیر پیشنهاد صنعت معدن و تجارت گفت: یکی از شاخصهای شخصیتی وی این است که وی فردی متخصص، پاکدامن و مورد اعتماد رهبری است و سوابق متعددی را از بدو انقلاب داشته است و جزو هیئت امنای نهادهای انقلابی بوده است در این دولت وی به عنوان وزیری کارآمد و کارا که شایستگی های زیادی دارد و روحیه اعتدالی ایشان بر همگان ثابت شده است برنامه هایی را ارایه کرده اند برنامه های وی بهترین پشتوانه و به عنوان چک سفید امضای رای است.

 

وی اظهار داشت: امروز همه ما گواهی می دهیم وضع موجود وضع خوبی نیست برای برون رفت از این وضع نیاز به مدیری خلاق و کارآزموده است که وی در برنامه هایش آورده است. حمایت از سرمایه گذاری در بخش خصوصی، ایجاد برنامه امنیت برای سرمایه گذاری، ایجاد فرصت های شغلی از جمله برنامه های شریعتمداری است امیدواریم با توجه به سوابق اجرایی وی در شرایط فعلی بتوانند یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنند و بتوانند در بخش اشتغال مدیری اثرگذار باشند.

خضری در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت:‌ صنایع کوچک با پیشنهاد وزیر پیشنهادی صنعت و معدن نیازمند تحول است

رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت گفت: حوزه صنعت معدن و تجارت یکی از حوزه های مهم در تولید و اشتغال است.

 

وی با اشاره به مشکلات بخش صنعت معدن و تجارت گفت: عدم اصلاح قوانین کار و مشکلات مالیاتی که وجود دارد و سیاستهای شفاف بانکی در حمایت از صنایع و تولیدات از جمله مباحثی است که شریعتمداری به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور می تواند شخص توانمندی در مدیریت این امور باشد. من به عنوان رییس کمیسیون صنایع و به نمایندگی از سایر نمایندگان موافق با حضور ایشان در وزارت صنعت معدن و تجارت هستم.

 

وی خاطرنشان کرد: ایران رتبه 120 تجارت جهانی را دارد که این وضع خوبی نیست و باید این وضع اصلاح شد رشد صنعت 6 درصد، رشد معدن 4 و نیم درصد و رشد تجارت 2 و نیم است که این وضعیت جالبی نیست 84 شرکت صنعتی در کشور داریم که 81 صنعت صنایع کوچک هستند و عمده اشتغال در این بخش با ظرفیت ده درصد کار می کند با پیشنهادات دکتر شریعتمداری باید در این حوزه تحول ایجاد شود.

 

وی سپس با اشاره به برنامه های کاندیدای پیشنهادی وزارت صنعت و معدن و تجارت گفت: برنامه ریزی شریعتمداری براساس برنامه ششم توسعه اصل 44 قانون اساسی است اجرای این برنامه ها نیازمند الزاماتی است که حمایت مجلس از برنامه های اقتصادی و همچنین نیازمند حمایت خارجه است ما باید به دکتر محمدجواد ظریف رای اعتماد بدهیم همچنین این برنامه ها نیازمند امنیت داخلی است که باید به دکتر رحمانی فضلی رای بدهیم.

شریعتمداری در دفاع از برنامه پیشنهادی اش: شورای عالی معادن را فعال می کنم/از استراتژی توسعه صنعتی محرومیم
 

 محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شنبه 28 مرداد در دفاع از برنامه پیشنهادی اش گفت: برنامه تقدیمی در زمینه توجه به صنعت معدن و کوچک واجد اهمیت فوق العاده ای است.

 

وی با بیان اینکه ما در حوزه معادن دارای ظرفیتهای فوق العاده، شناخته شده و ناشناخته ای هستیم که باید به آن توجه کنیم اظهار داشت: از 9 هزار واحد معدنی پروانه دار تنها 5 هزار و 800 واحد مسکنی فعال در کشور داریم و مجموعه این معادن از حیث فناوری دارای ضعف هایی هستند.

 

شریعتمداری با بیان اینکه فهم ایران از کل کالای تولید شده جهان تنها سه درصد است گفت: این سهم شایسته کشور ما نیست.

 

وی با تاکید بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در صنایع خاطرنشان کرد: برنامه بنده در راستای دفاع از صنایع غذایی همانند روغن و شکر، همچنین صنایع مصرفی در داخل کشور است.

 

وی با اشاره به فعالیت شهرکهای صنعتی گفت: در حال حاضر از مجموع بیش از 900 واحد شهرک صنعتی قریب به 860 واحد از این شهرکها دارای زمین آب و برق هستند اما تنها برای 150 واحد از آنها تقاضا وجود دارد.

 

وی بیان کرد: اختصاص ۱.۵ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه روستایی تنها با تکیه بر استفاده از شهرکهای صنعتی امکانپذیر است.

 

وی با ذکر این جمله که اگر نمی دانید به کجا می رویم از هر راهی می توانیم برویم چرا که مقصد معلوم نیست گفت: متاسفانه صنعت ما فاقد استراتژی توسعه است و در واقع ما از استراتژی توسعه صنعتی ایران محرومیم، در زمان آقای جهانگیری استراتژی توسعه صنعت کشور فراهم شد اما بعد از آن به کناری گذاشته شد و امروز کشور فاقد یک سند مصوب است و توجه به تهیه این سند به عنوان یک میثاق ملی از جمله برنامه های بنده است.

 

وی با تاکید بر اجرای برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: اقتصاد ما از آغازین دهه چهل تاکنون 5 برابر رشد داشته است اما رشد صنعت ما سی درصد بوده که این جای خوشحالی دارد اما ما باید مبنای تاسیس واحدهای صنعتی موجود در کشور را با توجه به تولید برای پاسخ به نیازهای داخلی داشته باشیم.

 

 

نظر شما