شناسهٔ خبر: 20916337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

18 واحد روستایی و مجتمع دامداری در استان قم درگیر تب برفکی

نمایندگی قم

معاون سلامت اداره دامپزشکی استان قم گفت:در حال حاضر 18 واحد روستایی و مجتمع دامداری در دامشهر و جعفریه در استان قم درگیر تب برفکی شده است.

صاحب‌خبر -

محمد جواد امیدواریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر افزود: به جز از استان قم، استان آذربایجان غربی نیز درگیر تب برفکی شده است در این راستا وجود مراکز پرواربندی بزرگ و تردد زیاد دام به دامداری ها از شاخصه های مشترک این دو استان در شیوع تب برفکی به شمار می رود.

وی تصریح کرد:این بیماری عفونی در میان دامهای نشخوارکننده شیوع پیدا می کند که در فصل بهار و پاییز شایع است و شیوع آن در فصل تابستان ناشی از ورود سویه های جدید بیماری تب برفکی به کشور است.

امیدواریان در مورد علائم دام در تب برفکی خاطرنشان کرد: کاهش اشتها و وزن، تب، وجود زخم در دهان و سم دام از جمله این علائم است.

وی اظهار داشت: تب برفکی برای انسان خطری ندارد و شیوع آن در قم جای نگرانی برای شهروندان ندارد و دامداری ها نیز با رعایت نکاتی می توانند از شیوع این بیماری پیشگیری نمایند.

معاون سلامت اداره دامپزشکی استان قم در زمینه راههای پیشگیری از تب برفکی هشدار داد: قرنطینه دام های خریداری شده، کنترل مبادی های ورودی و خروجی دام در استان، کنترل افراد و خودروها در هنگام ورود به داحدهای دامداری، جلوگیری از تردد زیاد دام و کاهش تراکم دام ها در واحدهای دامداری از مواردی است که می تواند در جلوگیری از تب برفکی موثر باشد.

وی افزود: همچنین واکسیناسیون به موقع دام و هماهنگی با دامپزشکی ها برای تردد دام ها و ضد عفونی کردن واحدهای دامی از دیگر اقدامات جهت کنترل تب برفکی است.

امیدواریان در خصوص اقدامات دامپزشکی نیز عنوان کرد: اعلام ممنوعیت ورود گوساله پرواری از سایر استانها بدون استعلام از دامپزشکی استان، توسعه اقدامات اطلاع رسانی ازطریق پیامک های آموزشی ترویجی وبرنامه های تلویزیونی، پایش و مراقبت ازکانون های بیماری ،انجام بیش از 240 مورد بازدید از مراکز نگهداری دام ها، انجام 21 مورد نمونه برداری ازدامها از جمله این اقدامات است.

وی گفت: این اداره کل ازکلیه دامداران تقاضا نموده است ضمن همکاری با اکیپ های دامپزشکی ، هرگونه وقوع بیماری را سریعآ به ادارات دامپزشکی شهرستان ها و بخش های مربوطه گزارش و در استان با شماره تلفن 36123456 و 1512 تماس حاصل نمایند.

معاون سلامت اداره دامپزشکی استان قم بیان کرد: تاکنون در حدود 150 گله در استان قم به بیماری تب برفکی آلوده و در این زمینه 80 راس دام نیز تلف شده است.

وی خاطرنشان کرد:در دو ماه گذشته مایه کوبی بر روی دام ها انجام گرفته که ایمنی در دام ها را تا 4 ماه تضمین کرده است اما ورود سویه جدید این بیماری به قم موجب شیوع آن شده است.

امیدواریان متذکر شد:دامداری ها از خرید و فروش دام جدید پرهیز نمایند و همکاری لازم را در جهت از میان بردن تب برفکی در میان دام ها در سطح استان قم داشته باشند و با مشاهده علائم این بیماری آن را با کارشناسان در میان بگذارند.


انتهای پیام

نظر شما