شناسهٔ خبر: 20916304 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تغییر ذائقه مجلس در آستانه رأی اعتماد

صاحب‌خبر -

درگزیده ای از این گفت‌و‌گو می خوانیم: باوجود پیش‌بینی برخی نمایندگان که معتقد بودند تعدادی از وزرای پیشنهادی، ازجمله رحمانی‌فضلی، آذری‌جهرمی، بطحایی و... نتوانند در جلسه رأی اعتماد از فیلتر بهارستان‌نشینان عبور کنند اما به نظر می‌رسد، شرایطی ایجاد شده که ذائقه اکثر وکلای ملت به نفع این وزرا تغییر کرده است. چنانکه بر‌اساس اخبار منتشرشده، 150 نفر از مجلسی‌ها، برای سخنرانی در قالب نماینده موافق وزیر پیشنهادی کشور، ثبت‌نام کرده یا برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، برای کمک به کرباسیان، به جمع‌آوری رأی، به نفع وی اقدام کرده‌اند.

تحلیلگران سیاسی با اشاره به اینکه چه عواملی باعث بروز این تغییرات شده، نظرات متفاوتی داشتند. برخی تحلیلگران اصلاح‌طلب در این رابطه معتقدند، اکثر نمایندگان مجلس، پیش از این به‌دلیل عدم آگاهی از برنامه‌های وزرای پیشنهادی، بر حذف تعدادی از آنها اصرار داشتند. این تحلیلگران از ابهامات ایجاد‌شده در رابطه با وزیر کشور، به‌عنوان مصداقی بر این ادعا یاد کرده و معتقدند، گروهی از نمایندگان در جریان وظایف این وزارتخانه قرار نداشته و از ایجاد زمینه‌هایی برای توسعه فعالیت‌های حزبی یا اقداماتی که در حوزه آزادی‌ها و احقاق حقوق شهروندی صورت گرفته بود، بی‌اطلاع بوده‌اند؛ به همین علت با رحمانی‌فضلی مخالفت می‌کردند اما هم‌اکنون که ابهامات موجود برطرف شده، تقدیر به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.

کارشناسان سیاسی از یک سو، این تغییر را نوعی همسویی مجلس دهم با دولت و در راستای تعامل با رئیس‌جمهوری قلمداد می‌کنند که مانع از بروز مخالفتشان با ترکیب کابینه می‌شود.

**سوءتفاهم‌های مجلسی‌ها در ارتباط با وزرای پیشنهادی دولت برطرف شده است
داریوش قنبری، کارشناس سیاسی و نماینده پیشین اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» با اشاره به تغییرات ایجاد‌شده در فضای مجلس برای سبد رأی وزرای پیشنهادی دولت گفت: تغییرات صورت‌گرفته طبیعی است زیرا پیش از این، تعدادی از نمایندگان، اطلاع زیادی از روند فعالیت برخی وزرای پیشنهادی جدید نداشتند و بعد از اینکه مطالبی در رابطه با آنها بیان شد یا در مجلس حضور پیدا کرده و اهداف و برنامه‌های خود را ارائه دادند، ابهاماتی که درباره برنامه‌هایشان وجود داشت، برطرف شد.

وی ادامه داد: از‌سوی‌دیگر، هدف مجلس کنونی این است که در راستای تعامل با دولت گام بردارد. چنانکه نتیجه انتخابات اخیر هم نشان داد، اختلاف اندیشه چندانی بین اکثریت مجلس با دولت وجود ندارد؛ بنابراین این مجلس همچنان با دولت همسو بوده و سوءتفاهماتی که در رابطه با وزرای پیشنهادی وجود داشت نیز‌ برطرف شده است.

عضو حزب مردمسالاری با بیان اینکه قابل پیش‌بینی بود که نگرانی‌هایی موجود درمورد یکی، دو وزیر پیشنهادی برطرف شده و بخش قابل‌توجهی از مخالفانشان در پی ارائه برنامه این وزرا قانع شوند، اظهار کرد: شاید برخی سوءتفاهم‌ها که در مورد تعدادی از وزرای پیشنهادی وجود داشت، به این دلیل بود که فرصتی پیش نیامده بود تا آنها گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند اما بعد از حضور این وزرا در مجلس، موانع و مشکلاتی که در مسیر آنها قرار گرفته بود، برطرف شد. در ارتباط با وزیر کشور، برخی نمایندگان، واقعا در جریان وظایف این وزارتخانه قرار نداشتند و از ایجاد زمینه‌هایی برای توسعه فعالیت‌های حزبی یا اقداماتی که در حوزه آزادی‌ها و احقاق حقوق شهروندی صورت گرفته بود، اطلاع نداشتند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قطعا نمایندگان مجلس، برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در جهت تحقق توسعه و بهبود شرایط کنونی کشور بررسی می‌کنند زیرا هم در قبال رئیس‌جمهوری و هم مجلس شورای اسلامی مسئولیت دارند. ضمن اینکه آنها تنها در زمان برگزاری جلسه رأی اعتماد، به نحوه فعالیت وزرا توجه نمی‌کنند، بلکه تا پایان عمر کاری خود، فعالیت تک‌تک اعضای کابینه را رصد خواهند کرد.

قنبری در بیان دلیل تغییر نظر اکثریت مجلس نسبت به وزیر اقتصاد و دارایی پیشنهادی دولت که در گذشته از آن به‌عنوان یکی از نقاط ضعف ترکیب جدید کابینه یاد می‌کردند، عنوان کرد: شاید قبل از این، نمایندگان مجلس با نحوه عملکرد آقای کرباسیان آشنایی زیادی نداشتند اما وقتی کارآمدی وی را در بخش‌های مختلف اقتصادی دیدند و کارنامه‌اش را به‌عنوان مدیری موفق در دوره‌های مختلف مشاهده کردند، نظرشان تغییر کرد.

وی یادآور شد: بی‌تردید نمایندگان مجلس از روی رودربایستی، به وزرای پیشنهادی دولت رأی نمی‌دهند؛ بنابراین باید به آنها ثابت شود که این افراد از توان لازم برای اداره وزارتخانه برخوردار هستند و تا به این نتیجه نرسند، به این سادگی به اعضای جدید کابینه، رأی نخواهند داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: مجلس دهم، اصل فعالیت خود را بر همکاری با دولت در جهت رفع مشکلات مردم قرار داده است و اگر بدانند فردی که انتخاب شده است، می‌تواند به حل مشکلات کنونی کشور کمک کند، قطعا به وی توجه خواهند کرد و به غیر‌از افراد تندروی فعال در مجلس، اکثریت نمایندگان با هدف حل مشکلات مردم، از وزرای پیشنهادی دولت حمایت خواهند کرد.

*منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه، 1396.5.28
**گروه اطلاع رسانی**2059**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

انتهای پیام /*

نظر شما