شناسهٔ خبر: 20915329 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین اخبار جهان(7-19)

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: این کشور برای باقی ماندن در سوریه بعد از شکست گروه داعش برنامه ریزی نمی‌کند و باید سوری ها خودشان کشورشان را رهبری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیما، مهمترین اخبار و رویدادهای جهان در دوازده ساعت گذشته به شرح ذیل است.

آمریکا
// وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد آمریکا واگذاری اختیارات قانونگذاری در ونزوئلا را به مجلس موسسان این کشور به شدت محکوم می کند.
// دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشستی با دستیاران ارشد خود در زمینه امنیت ملی ، مجموعه ای از گزینه ها را برای راهبرد آمریکا درقبال افغانستان بررسی کرد اما درمورد اینکه نیروهای بیشتری را به طولانی ترین جنگ آمریکا اعزام کند یا خیر تصمیمی نگرفت.
// آمریکا تحقیق درباره سرقت ادعا شده چین از مالکیت معنوی آمریکا را رسما آغاز کرد ، اقدامی که پس از درخواست اویل این هفته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای تحقیق در این خصوص انتظار آن می رفت.
// آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا اعلام کرد وزارت امور خارجه این کشور فروش سامانه های راکتی توپخانه متحرک به رومانی را به ارزش یک میلیارد و 250 میلیون دلار تصویب کرده است.
// ترامپ در تلاش برای دستیابی به توافق درباره راهبردی برای افغانستان که شامل گزینه هایی از خروج یا کاهش نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان گرفته تا افزایش اندک نیروهای آمریکایی است، تیم امنیت ملی خود را گردهم آورد.
// ترامپ به ارتش آمریکا دستور داد عملیات جنگ سایبری خود را به سطح یک فرماندهی مستقل ارتقا دهد که می توان آن را نشانه آشکار اهمیت راهبردی آفند و پدافندهای الکترونیک و آنلاین دانست.
// سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید و استیو بنن استراتژیست ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توافق کردند امروز آخرین روز کار بنن در این سمت باشد.
// رسانه های آمریکایی اعلام کرد، دونالد ترامپ استیو بنن طراح ارشد سیاست های راهبردی کاخ سفید و مشاور خود را برکنار کرد.
// الگور، معاون ریاست جمهوری آمریکا در زمان بیل کلینتون و رقیب ناکام جرج بوش در انتخابات جنجالی ریاست جمهوری آمریکا در سال دو هزار کناره گیری ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا را خواستار شد. 
// پنتاگون اعلام کرد حدود 17 هزار و 500 نیروی آمریکایی در تمرینی مشترک با کره جنوبی مشارکت خواهند داشت و حدود سه هزار نیروی آمریکایی پیشتر به نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی ملحق شده اند.

عربستان
// کویت و عمان به طرح های عربستان در منطقه خلیج فارس پاسخ مثبت نمی دهند.

ایران
// یک شرکت کشتی رانی به اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران جریمه شد.
// ایران آماده است موافقتنامه هایی برای سواپ نفت با کشورهای ساحلی دریای خزر امضاء کند.
// سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در پاسخ به بیانیه نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که در 15 اوت در وبسایت این نمایندگی منتشر شد، تصریح کرد: سفیر آمریکا به جای تحریف اظهارات رئیس جمهور ایران باید به درس های تاریخ توجه کند و به برخی مقامات ارشد دولت آمریکا مشورت دهد که از تکرار اشتباهات گذشته اجتناب ورزند.

سوریه
// ارتش و سوریه و هم پیمانانش حلقه محاصره را بر تروریست های باقی مانده داعش در منطقه عقیربات در ریف شرقی حماه تنگ تر کرده اند.
// ارتش سوریه و هم پیمانانش از تاریخ سوم تا هفدهم ماه اوت سال جاری نه هزار کیلومتر مربع از مناطق تحت کنترل تروریست ها را در ریف های الرقه و حماه و حمص آزاد کرده اند. آنها در طول این مدت 25 شهرک و روستا، 5 مخزن نفت و گاز، همچنین کارگاه و نیروگاه «توینان» را در حمص آزاد کرده اند.
// هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت این کشور برای باقی ماندن در سوریه بعد از شکست گروه داعش برنامه ریزی نمی‌کند و باید سوری ها خودشان کشورشان را رهبری کنند. 
// ستاد تبلیغات جنگ سوریه اعلام کرد، جنگنده های سوری در بیست نوبت مکان تجمع و حضور افراد گروه تروریستی داعش را در بلندی های قاره و الجراجیر در غرب القلمون بمباران کردند.

یمن
// شرف لقمان سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: ائتلاف متجاوز سعودی یک کشتی نفت کش لیبیایی را که مبدا حرکت آن از ایران بود، در تنگه باب المندب هدف قرار داد.
// استیون اوبراین معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه اعلام کرد دسترسی به فرودگاه ها و بنادر یمن برای کمک رسانی به غیرنظامیان،‌ ضروری است. 
// عبدالملک المخلافی وزیر خارجه و معاون نخست وزیر دولت مستعفی و فراری یمن در نشست فوق العاده شورای امنیت در خصوص اوضاع انسانی و روند سیاسی در یمن ایران را به حمایت از انصار الله با هدف بی ثبات کردن منطقه و هدف قرار دادن عربستان متهم کرد . 
// مردم یمن با برگزاری تظاهرات در شهر صعده، حمایت آمریکا از ادامه جنگ عربستان سعودی علیه کشورشان را محکوم کردند. 

اسپانیا
// پلیس اسپانیا اعلام کرد اجساد سه مغربی مظنون به اجرای حملات بارسلون در روز پنجشنبه که به کشته و زخمی شدن چندین نفر منجر شد را شناسایی کرده است.
// رسانه های اسپانیا اعلام کرد، فرودگاه بارسلون دچار آتش سوزی مهیبی شد.
// پلیس اسپانیا اعلام کرد، پلیس عامل حمله شهر بارسلون را در شهر کامبریلس به ضرب گلوله کشت.
 // رسانه های اسپانیا اعلام کردند راننده خودرو «ون» که روز گذشته حمله ای را در بارسلون اسپانیا انجام داد یکی از پنج مردی است که در شهر کامبریلس به ضرب گلوله کشته شدند.

ونزوئلا
// مجلس موسسان ونزوئلا اختیار تصویب قوانین را به خود منتقل کرد و پارلمان تحت کنترل مخالفان را کنار زد.

لبنان
// بالگردهای ارتش لبنان مواضع گروه های مسلح را در بلندی های راس بعلبک هدف قرار دادند.
// جنگنده های ارتش لبنان مواضع گروه تروریستی داعش را در بلندی های القاع بمباران کردند.

چین
// وزارت خارجه چین از آمریکا و ژاپن خواست از اظهارات غیر صحیح در رابطه با جزایر دیائویو و دریای چین جنوبی خودداری کنند.

روسیه
// وزارت دفاع روسیه توافقی را با گروه تروریستی «فیلق الرحمن» امضا کرد که طبق آن قرار است این گروه به طرح برقراری آتش بس در منطقه غوطه شرقی دمشق بپیوندد.

آفریقای جنوبی
// سخنگوی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا اعلام کرد مقامات آفریقای جنوبی احتمالا به گریس موگابه همسر رابرت موگابه رئیس جمهوری کنونی زیمبابوه، مصونیت دیپلماتیک اعطا می کنند تا او بتواند بدون منع قانونی آفریقای جنوبی را ترک کند. 

کنیا
// یک منبع پلیس در کنیا از کشته شدن چهار نفر از ساکنان روستایی در جنوب شرق این کشور آفریقایی خبر داد.

قطر
// قطر درپی بازگشایی مرز این کشور با عربستان با هدف حضور قطری ها در مراسم حج ، درخصوص امنیت شهروندان خود در عربستان ابراز نگرانی کرد.

سرزمین های اشغالی
// شاهدان اعلام کردند در درگیری ها بین نیروهای امنیتی فلسطینی و افراد مسلح تندرو در اردوگاه آوارگان فلسطینی عین الحلوه در جنوب لبنان دو نفر کشته شدند.

فنلاند
// پلیس فنلاند اعلام کرد، در حمله با چاقو در شهر تورکو در فنلاند حد اقل دو نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند. در پی این حملات تدابیر امنیتی در ایستگاه های قطار و فرودگاه هلسینکی افزایش یافت.

کره جنوبی
// بعد از تهدیدات متقابل بین کره شمالی و آمریکا درباره تنش آفرینی هسته‌ای، اکنون نگاه ها به تمرین های نظامی سالیانه مشترک در کره جنوبی در هفته آینده دوخته شده است که به عقیده تحلیلگران ممکن است بار دیگر تنش ها در شبه جزیره کره را تشدید کند.

عراق
// فرمانده پلیس استان دیاله عراق تاکید کرد با استناد به اطلاعات دقیق، دو تن از سرکرده های گروه تروریستی داعش در حمله ای هوائی در منطقه حاوی العظیم به هلاکت رسیدند.

نظر شما