شناسهٔ خبر: 20915243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

حملات تلگرامی، پاسخ های توییتری

صاحب‌خبر -

فناوران - پس از حمایت گسترده فعالان فاوا از آذری جهرمی برای کسب کرسی وزارت ارتباطات، با نزدیک شدن به روز رای گیری، برخی کاربران شبکه های اجتماعی با توجه به سوابق امنیتی جهرمی نسبت به انتخاب وی واکنش منفی نشان دادند.
این واکنش ها زمانی به اوج خود رسید که کانال پر حرف و حدیث «آمدنیوز» حملات تند و عجیب و غریبی را علیه گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات آغاز کرد. او مدعی شد جهرمی مشکلاتی چون فساد مالی، فعالیت های غیرقانونی در وزارت اطلاعات، شبیه سازی صدای برخی در ماجرای سال 1388، تنظیم گزارش نادرست علیه ترک سل و تلاش برای لغو قرارداد آن و شنود برخی مقامات از جمله علی مطهری را مطرح کرد.

جهرمی در جست وجوی اقناع مردم
اگر راه اقناع نمایندگان مجلس، لابی کردن پشت درهای بسته اتاق های بهارستان است، اما بدون شک راه به دست آوردن حمایت های مردم، از شبکه های اجتماعی و گفت وگوی مستقیم با آنها می گذرد.
در روزهایی هم که آذری جهرمی بیش از همیشه نیازمند رای نمایندگان مجلس است، او بخشی از انرژی و تلاشش را صرف حضور در شبکه های اجتماعی و اقناع آنها کرد.
جهرمی روز پنج شنبه در 9 پیام توییتری پشت سر هم، به انتقادات واکنش نشان داد و آن را ناشی از آجر شدن نان بعضی ها در وزارت ارتباطات دانست.
جهرمی در نخستین توییت روز پنجشنبه خود نوشت: «هیچگاه شغل بنده بازجویی یا مشاوره فنی آن یا تفتیش منازل نبوده است. این تهمت را پیگیری خواهم کرد». اتفاقا این پیام با بیشترین واکنش مردم روبه رو شد و 10ها پیام در موافقت و مخالفت با آن منتشر شد. نکته جالب اینکه آذری جهرمی به برخی از پیام ها پاسخ داد تا معلوم شود او شخصا در حال رصد فضای مجازی و ارتباط با مردم است.
وزیر پیشنهادی فاوا در ادامه به ماجرای ترک سل واکنش نشان داد و نوشت: «چطور می شود پسری ۱۶ ساله بر هم زننده معامله اپراتور دوم همراه در کشور باشد؟ توهمات روح اله زم پایانی ندارد؟»
وی در توییتی دیگر نوشت: «قرص روان گردان بازجویی؟ احتمالا کسی که این را مطرح کرده، خودش روان گردان مصرف می کند. نفهمیدیم اخراجی هستیم بالاخره یا ثمن معامله؟ دروغ های شاخدار تمامی ندارد».
اظهارنظر آذری جهرمی درباره علت حملات، دیگر توییتی بود که واکنش بسیاری را در پی داشت: «مشخصا حضور بنده در این سمت پیشنهادی نان خیلی ها را آجر می کند، به خدا پناه می برم از شر این دشمنی ها». برخی کاربران واکنش مثبتی به این توییت جهرمی نشان دادند. اما برخی دیگر معتقد بودند این پیام نشان دهنده این است که برخی سودهای نامتعارف و روابط مالی در وزارت ارتباطات وجود داشته است و باید به این موضوع رسیدگی شود.
جهرمی در ادامه سلسله توییت های روز پنج شنبه خود به دفاع از عملکرد وزارت ارتباطات پرداخت و نوشت: «رشد سریع حوزه ارتباطات و فضای اقتصادی آن در چهار سال بر کسی پوشیده نیست و این وزارت خانه در نظرسنجی ها جزو بهترین ها به انتخاب مردم بوده است» و ادامه داد: «آنچه اجرایی شده خواست مردم بوده. وظیفه خود می دانم این روند را با سرعت و قدرت بیشتر ادامه دهم».
وزیر پیشنهادی فاوا با بیان اینکه «امیدوارم در گام نخست این مسیر بتوانم رای اعتماد نمایندگان محترم را کسب نمایم و در عمل و اجرا پاسخ مناسب به حاشیه های این روزها داده شود» دست یاری به سوی فعالان فاوا و جوانان دراز کرد: «قطعا در این مسیر دشوار همراهی همه فعالان این حوزه را که عموما از نسل پس از انقلاب هستند، طلب خواهم کرد».

انتقادات متضاد از جهرمی
درحالی که برخی کاربران جهرمی را متهم به کار اطلاعاتی و بگیر و ببند می کنند، برخی دیگر معتقدند او می خواهد راه را برای گسترش فضای مجازی و ورود برخی پیام رسان های خارجی مانند تلگرام باز کند.
درواقع انتقادات از آذری جهرمی اصلا فنی نیست و در بعد فنی، فعالان فاوا به حمایت از وی پرداخته و البته انتظاراتی را بیان کردند. 
اما باید دید حملات غیر فنی و حاشیه ای به جهرمی آیا پاشنه آشیل او در مجلس خواهد شد یا نمایندگان صرفا به مباحث فنی توجه می کنند.

#وزیر_استارت آپ ها
آذری جهرمی هنوز وزیر نشده، اما از کاربران توییتر عنوان «وزیر_استارت آپها» را دریافت کرده است. حمایت های او از کسب و کارهای نوپا سبب شده تا بسیاری از کسب و کارها با این هشتگ به بیان انتظارات خود از وزیر جدید بپردازند.
جالب اینجاست که مهم ترین مطالبه استارت آپ ها هم دخالت نکردن دولت در کسب و کارها و رفع موانع زاید است.  برخی توییت ها را در این زمینه می خوانید:
- به آذری جهرمی می گویند وزیر استارت آپ ها. کاش بداند مهم ترین کار دولت این است که کاری نکند. آب راه خودش را پیدا می کند.
- امکان رشد کارآفرین جوان با انواع مجوز به وجود نمياد. مطالبه من اینه فضا را مهیا کنید که کارآفرینانمان در کشور بمانند.
- ما مطالبه ای نداریم جز اینکه دست دولت را از دخالت در بخش خصوصی قطع کنه! بهترین حمایت دولت، عدم دخالت است.
- وزارت فناوری اطلاعات و دیگر نهادها دست در دست هم بگذارند و نخست بسیاری قوانین و مجوزهای زاید را حذف کنند.
- ۳۰سال تکیه بر ارتباطات بود. از وزیر جدید می خواهیم که این بار تمرکز را روی قسمت دوم نام وزارت خانه یعنی فناوری اطلاعات معطوف کنند.
- کشور هر وقت به جوان هایش اعتماد کرده، کارهای بزرگی انجام شده.
- امیدوارم آقای جهرمی بدونه که برای به وجود آمدن استارت آپ های تک شاخ نیاز است از خودش هزینه کنه و مقابل خیلی ها مردانه بایسته.
- لطفا مالیات، مجوزهای الکی و قوانین بی جا برای استارت آپا رو حذف کن، روی صندلی وزارت محکم بشین و ببین خود جوون ها چکار می کنند.
- می پرسند چرا حمایت نمی کنید و فقط مطالبه می کنید؟ وقتی کسی توانایی داشته باشد، روحیه مطالبه گری هم به وجود می آید.

نظر شما