شناسهٔ خبر: 20915238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

هشدار پلیس فتا به شرکت های هرمی

صاحب‌خبر -

مهر - سرگرد مهدی شکیب با بیان اینکه این روزها شرکت های هرمی در شبکه های اجتماعی فعالیت گسترده ای دارند و تحت عنوان بازاریابی شبکه ای کاربران شبکه های اجتماعی را فریب می دهند، گفت: شرکت های هرمی با استفاده از شعارها و تبلیغات بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند درحالی که هیچکدام از این شرکت ها بازاریابی شبکه ای نیستند و حتی مجوزی در این خصوص برای فعالیت ندارند.
وی با بیان اینکه این شرکت ها با در اختیار گذاشتن کالاهای کم ارزش یا کالاهای مجازی مثل پول مجازی، سکه های طلا و غیره که هزینه های زیادی را از اعضای خود طلب می کنند همان فعالیت هرمی را دنبال کرده و این نوع عملکرد آنها برای رد گم کردن است و برای توجیه عملکرد غیرقانونی خود دلایلی واهی مثل تامین سرمایه در قالب تعاونی و تضمین همکاری برای فعالیت بیشتر را مطرح می کنند. شکیب افزود: کاربران به راحتی می توانند لیست شرکت های بازاریابی شبکه ای را در سایت وزارت صنعت معدن و تجارت مشاهده نمایند و اگر شرکتی در این لیست نبود، مطمئن شوند که این شرکت فعالیت هرمی دارد.
رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: احتمال وقوع تخلف حتی در شرکت های دارای مجوز بازاریابی شبکه ای نیز وجود دارد؛ ازاین رو کاربران باید مراقب باشند و در صورتیکه احساس کردند از سوی این شرکت ها به فعالیت شرکت های هرمی سوق داده می شوند، از ادامه همکاری و فعالیت خودداری کنند.
وی افزود: هموطنان باید دقت داشته باشند تمامی شرکت های فعال تحت عنوان شرکت های هرمی براساس  قانون فاقد مجوز هستند.
وی ادامه داد: برخی از این شرکت ها در سایت یا پل های ارتباطی خود در فضای مجازی با درج لوگوی پلیس فتا یا با درج آدرس سایت های متفرقه در فرم های معرفی خود با عنوان سایت پلیس فتا سعی دارند فعالیت خود را قانونی جلوه داده و از عنوان پلیس فتا برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت های غیر قانونی خود سود ببرند و در نهایت اقدام به فریب کاربران کرده و از آنها کلاهبرداری کنند. شکیب با بیان اینکه پلیس فتا به هیچ عنوان مجوزی برای فعالیت شرکت های هرمی نداده است، گفت: حتی دستگاه های دیگر نیز با توجه به غیر قانونی بودن فعالیت این شرکت ها هیچگونه مجوزی برای فعالیت شرکت های هرمی نمی دهند.

نظر شما