شناسهٔ خبر: 20914469 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

گرفتگی عضلات پا در بارداری

اسپاسم يا كرامپ عضلات پا در زمان حاملگيی به احتمال زياد ناشی از اضافه وزن حاملگی است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>اسپاسم يا كرامپ عضلات پا در زمان حاملگيی به احتمال زياد ناشی از اضافه وزن حاملگی است. اين گرفتگي ها معمولاً در سه ماهه دوم شروع شده و در ادامه حاملگي بدتر مي شود.

به گزارش شفا آنلاین، فشار رحم بر روي عروق خوني كه خون را از پاها به سمت قلب بر مي گردانند و نيز بر روي اعصابي كه از تنه به سمت پاها مي روند ممكن است كرامپ عضلاني را تشديد كند. كرامپ ها ممكن است در روز هم اتفاق بيفتند ولي بيشتر شبها رخ مي دهند.

ممكن است جايي خوانده باشيد كه مصرف كم كلسيم و پتاسيم مي تواند سبب گرفتگي عضلات پا شود و يا اينكه مصرف بيش از حد فسفر (كه در گوشت خوابانده شده، تنقلات، و سودا يافت مي شود) بدليل اينكه مانع جذب كلسيم به مقدار كافي مي شود مي تواند در كرامپ نقش داشته باشد؛ ولي بايد گفت كه مطالعات معتبر اين مسايل را تأييد نمي كنند. با اين حال بهتر است در زمان حاملگي كلسيم كافي مصرف شود. در صورتيكه كلسيم كافي مصرف نشود كلسيم مورد نياز جنين از استخوان هاي مادر تأمين مي شود و اين مسئله سبب افزايش خطر ابتلا به پوكي استخوان(Osteoporosis) در سنين بالاتر مي شود.

از مصرف قرص هاي كلسيم حاوي آرد استخوان يا دولوميت (تركيبي از كلسيم و منگنز كه در سنگ يافت مي شود) خودداري كنيد زيرا ممكن است مقادير خطرناكي از سرب در آن ها باشد. در واقع، بهتر است از مصرف هر گونه ويتامين يا داروي گياهي بدون مشورت با پزشك خودداري كنيد.

براي بهبود گرفتگي عضله چه بايد كرد؟

– از ايستادن طولاني مدت و يا نشستن طولاني مدت بصورتي كه پاهايتان را روي هم انداخته ايد خودداري كنيد.
– در طول روز و چند بار قبل از خواب عضلات پشت ساق پا را بكشيد (روش آن در زير آمده است).
– در حاليكه نشسته ايد، يا در حال تماشاي تلويزيون هستيد، و يا داريد شام مي خوريد مچ پا را بچرخانيد و انگشتان پاهايتان را تكان دهيد.
– هر روز كمي قدم بزنيد مگر آنكه پزشك شما را از فعاليت منع كرده باشد.
– سعي كنيد خيلي خود را خسته نكنيد. به پهلوي چپ دراز بكشيد تا جريان خون پاها بهتر باشد.
– مايعات به اندازه كافي مصرف كنيد.
– قبل از خواب يك وان آب گرم بگيريد چون به شل شدن عضلات كمك مي كند.
– شواهدي دال بر اين مسئله وجود دارد كه مصرف قرص هاي كمكي حاوي منيزيم بعلاوه ويتامين هاي زمان حاملگي(Pregnancy) ممكن است سودمند باشند. به هر حال قبل از مصرف هر داروي تكميلي با پزشك خود مشورت كنيد.

اگر عضله پايتان گرفت بلافاصله عضلات پشت ساق پا را بكشيد:

براي اين كار پايتان را صاف كنيد و آرام انگشتان را به طرف ساق پا خم كنيد. اين كار ممكن است ابتدا كمي دردناك باشد ولي اسپاسم را برطرف مي كند و درد كم كم از بين مي رود.

ماساژ عضلات دچار اسپاسم و همچنين گرم كردن با كيسه آب گرم هم مي تواند به از بين رفتن اسپاسم عضلاني كمك كند. چند دقيقه قدم زدن هم مي تواند كمك كننده باشد.

اگر درد باقي ماند چه بايد كرد؟

اگر درد برطرف نمي شود و گرفتگي ايجاد شده مثل هميشه نيست و يا متوجه تورم يا حساسيت پا شديد به پزشك مراجعه كنيد.

در بعضي موارد نادر اين مسئله ممكن است ناشي از گير كردن لخته خون در عروق باشد كه مسئله اي بسيار مهم بوده و مي تواند جان مادر را به خطر اندازد. بنابراين سريعاً به پزشك مراجعه كنيد.

نظر شما