شناسهٔ خبر: 20913627 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

میراث فرهنگی

مرمت خانه‌های تاریخی در شیراز

بیش از 80 خانه در بافت تاریخی شیراز در حال مرمت و بازسازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش صدا و سیما مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز گفت: 65 بنا توسط شهرداری و 20 بنا توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در حال مرمت، بهسازی و نوسازی است.

حسین عباسی مهر افزود: شهرداری شیراز از طریق دفاتر تسهیل گری خانه‌های تاریخی را با شرایط مشخص به بخش خصوصی با هدف ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی واگذار می‌کند و سرمایه گذاران در این 65 بنا اقدام به ترمیم و نوسازی خانه تاریخی با هدف جذب گردشگران می‌کنند.

وی افزود: 20 بنا هم توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در حال مرمت است و صاحبان آن‌ها با دریافت یک میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد، منازل خود را بهسازی و بازسازی می‌کنند.

عباسی مهر بیان کرد: ترمیم، بهسازی و بازسازی منازل و بناهای بافت تاریخی سبب افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه شده است.

وی افزود: بازگشت ساکنان اصیل شیرازی، علاقمندی صاحبان منازل به سرمایه گذاری و زندگی در این بافت از مزایای ترمیم بناهای بافت تاریخی شیراز است.

 

شناسایی 2 کانال جدید در تخت جمشید

2 کانال جدید در زیر مجموعه جهانی تخت جمشید شناسایی شد.

به گزارش صدا و سیما ، رضایی رییس مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: همزمان با روز‌های پایانی فصل سوم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید ، باستان شناسان دو کانال دیگر را که یکی به سمت جنوب و دیگری به زیر کاخ تچر امتداد دارد ، شناسایی کردند.

رضایی افزود: با این کشف طول کانال‌های تخت جمشید به دو هزار و صد متر رسید.

وی با بیان اینکه آبراهه‌های جدید بسیار ظریف‌تر از کانال‌های قبلی است گفت: لایروبی این کانال‌ها باعث استحکام بیشتر این میراث جهانی خواهد شد.

اتمام مرمت آرامگاه بانو امین درتخت فولاد

مسئول اداری مالی مجموعه تخت فولاد از آغاز پروژه‌های عمرانی جدید به‌منظور احیا و بهسازی تکایا خبر داد و گفت: مرمت و بهسازی آرامگاه بانو امین در این مجموعه در حال اتمام است.

وی با اشاره به آرامگاه خانوادگی بانو امین تصریح کرد: مقبره بانو امین در خیابان آزادگان از جمله آرامگاه‌های مورد توجه مردم است که نیاز به انجام تعمیرات در داخل مقبره بانو امین ضرورت داشت و بر این اساس از تیرماه سال جاری مرمت و بهسازی آن شامل تعمیرات تأسیسات، تعمیر سقف، رنگ‌آمیزی و تزیینات داخلی و نورپردازی داخل و بیرون آغاز شد و در حال اتمام است.مسئول اداری مالی مجموعه تخت فولاد بر امنیت شهروندان در تمامی تکایای تخت فولاد تأکید کرد و تأمین نور با نصب پایه‌های روشنایی مناسب در تکیه فدایی کنار مقبره بابا رکن‌الدین و همچنین احداث پیاده‌رو در مسیر پارکینگ همدانیان را از جمله پروژه‌های مهم و لازم به‌منظور سهولت دسترسی و تأمین امنیت شهروندان دانست.

نظر شما