شناسهٔ خبر: 20913608 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مجسمه راجر تانی در آمریکا به زیر کشانده شد

مجسمه ی قاضی ارشد سابق دیوان عالی آمریکا که در سال 1857، حکم به برده داری و سلب شهروندی از سیاه پوستان داده بود برداشته شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ،‌ مجسمه برنزی راجر تانی که در سال 1872 در شهر آناپولیس بنا شده بود در روز جمعه با جرثقیل از برابر ساختمان مجمع نمایندگان مریلند برداشته شد. 
مایکل بوش، رئیس دموکرات مجمع نمایندگان، نوشته بود که این مجسمه به شهر تعلق ندارد و باید برداشته شود.
جولن آیوی، نماینده سابق ایالت مریلند، در این باره گفت:« من خوشحالم که در اینجا حضور دارم و شاهد پایین کشاندن و بردن مجسمه راجر تانی از اینجا هستم. یک دهه است که ما روی این موضوع کار می کنیم و من هیجان زده ام که امشب برای این کار در اینجا حاضر هستم.»
آیوی افزود: «تاریخی که این مجسمه نمایانگر آن است چیزی نیست که من به آن افتخار کنم. وقتی راجر تانی، حکم دادگاه درباره پرونده "دِرِد اسکات" (Dred Scott) را نوشت، 
آیوی همچنین افزود: آمریکایی های سیاه پوست و آفریقایی تبار، شایستگی شهروندی و حتی حقوق فردی را ندارند. و در زمانی که قانونگذاران رای دادند تا چنین امری را تصویب کنند، این دقیقا همان کاری بود که آنان نیز انجام دادند. آنان به تایید حکم راجر تانی در پرونده دِرِد اسکات پرداختند و این چیزی است که نقل شده است و من از خودم نمی گویم. بنابراین،‌با توجه به دلیلی که آنان می خواستند مجسمه اسکات اینجا برپا شود، باید گفت این مجسمه مدت ها پیش باید پایین کشیده می شد و اصلا هیچ گاه نباید در این جا می بود. و تا آنجا که به من مربوط می شود، نباید حتی یک ساعت دیگر در اینجا بماند.»


نظر شما