شناسهٔ خبر: 20913568 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

انتقاد یک مجسمه‌ساز از بی‌توجهی به نور در هنرآفرینی

قدرت‌الله عاقلی مجسمه‌ساز معتقد است توجه به مدیای نور و نئون که این روزها در دنیا طرفداران زیادی در شاخه تجسمی دارد، در کشور ما مورد غفلت واقع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، این روزها نمایشگاه «در قلمرو نور» با آثار هنرمندانی چون آرمان استپانیان، بهروز حشمت، صادق تیرافکن، بهنام کامرانی، کامبیز صبری، ایمان صفایی، محمدرضا خلجی، مهدی میرباقری، میترا ارباب، محسن غلامی، صفاالدین امامی، علیرضا رشیدی، سهیل راد، شیرین حسین‌وند، مرضیه سرسریان و قدرت‌الله عاقلی با کیوریتوری قدرت‌الله عاقلی برپاست. این نمایشگاه سعی در به نمایش در آوردن آثاری دارد که این روزها در حوزه تجسمی کشورمان مورد غفلت واقع شده است؛ آثار تجسمی که نور و نئون نقش مهمی در مفهوم ارائه شده توسط آنها دارد.

عاقلی با تاکید بر این‌که در ایران از این نوع نمایشگاه‌ها بسیار کم‌کار می‌شود، گفت: این نمایشگاه شاخه‌ای از هنرهای تجسمی را به نمایش می‌گذارد که در دسته آثار مفهومی می‌گنجد و در عین حال به عنوان یک رسانه بسیار جذاب و مردمی است و بسیار جا دارد که روی آن در ایران کار شود. در دنیا 50 سال است که بسیار به این مدیا توجه می‌شود زیرا پدیده نور برای مردم جذاب است. آن‌قدر این پدیده مفهوم غنی دارد و رسانه مهم و تاثیرگذاری است که واکنش‌های بسیار قدرتمند انسانی را در برابرش ایجاد می‌کند. این حوزه در عین حال که هنر مفهومی است اما دارای مارکت است و برای گالری‌دار و مجموعه‌داران دنیا هم جذاب است.

این مجسمه‌ساز با اشاره به این‌که یکی از دلایل جذابیت نور از خاصیت فطری آن برمی‌خیزد، بیان کرد: شما وقتی یک لامپ را روشن می‌کنید به گمان من یک اثر هنری خلق شده است. مینیمالیسم از دهه 60 به بعد بسیار روی ترکیب نور و نئون با هنرها کار کرد و بسیار رسانه به‌روزی است و با این‌که عصر دیجیتال آمده است اما همچنان در دنیا به این مدیا بها می‌دهند و مثلا روی آثار میراث فرهنگی خود با نور کارهای خلاقانه می‌کنند که برای توریست‌ها هم بسیار جذاب است. منتهی ما توان این را نداریم که جشنواره‌ای در این زمینه برگزار کنیم یا در محیط شهری چنین گسترده کار کنیم برای همین به برگزاری نمایشگاه اکتفا می‌کنیم.

وی پر زحمت بودن، تکنیکال بودن و پر خرج بودن این شاخه هنری را دلیل کم‌کاری هنرمندان ایرانی در این زمینه دانست و گفت: تولید چنین اثری و بعد نگهداری آن بسیار سخت است برای همین ما با برپایی این نمایشگاه فقط خواستیم تلنگری به جامعه هنری زده باشیم که این حوزه را نادیده نگیرند.

نظر شما