شناسهٔ خبر: 20913514 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شایعات پزشکی

5 اشتباه معمول در تهیه و مصرف دمنوش‌ها

مصرف چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی مختلف مانند چای بابونه، تولسی، رزماری، زنجبیل و دیگر انواع دمنوش‌ها یکی از بهترین روش‌های درمان برای بسیاری از مشکلات سلامت از اضافه وزن و کلسترول بالا گرفته تا سردرد و سرماخوردگی است. مطالعات متعددی که در سراسر جهان انجام شده نشان می‌دهد انواع مختلف چای‌های گیاهی علاوه بر فواید خاصی که برای سلامت دارند، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هستند. با این حال، بسیاری از ما در تهیه و مصرف این چای‌ها اشتباهاتی می‌کنیم که نه‌‌تنها از فواید چای می کاهد بلکه گاهی عوارض جانبی خاصی نیز ایجاد می‌کند. در مصرف دمنوش‌ها چند نکته را در نظر داشته باشید.

صاحب‌خبر -

چای را هرگز با شیر مخلوط نکنید

مخلوط کردن شیر با دمنوشی که به منظور کاهش وزن مصرف می‌شود از تاثیرات مفید دمنوش می‌کاهد. شیر، حاوی مواد مغذی است که از کاهش وزن جلوگیری می‌کنند. همچنین، شیر با برخی دمنوش‌ها مانند چای تولسی ناسازگار است و مخلوط کردن آنها می‌تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد.

شکر به دمنوش اضافه نکنید

اضافه کردن شکر به چای گیاهی به معنای اضافه کردن کالری به آن است و فواید چای گیاهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شکر زرد یا عسل می‌توانند جایگزین مناسبی برای شکر باشند.

چای را دوباره گرم نکنید

گرم کردن دوباره چای، فواید طبیعی آن را از بین می‌برد. فقط در صورت مصرف دمنوش به صورت تازه است که می‌توان فواید مورد نظر را دریافت کرد.

دمنوش را در هر ساعتی از روز مصرف نکنید

دمنوش‌های گیاهی را نباید در هر ساعتی از روز یا هر ساعتی که به مصرف آنها احساس نیاز می‌شود مصرف کرد. هر کدام از دمنوش‌ها بهتر است در ساعات خاصی از شبانه‌روز مصرف شوند. به عنوان مثال نوشیدن چای تولسی اوایل صبح به هضم بهتر کمک می کند. بهتر است قبل از مصرف دمنوش درمورد زمان مناسب مصرف آن با کارشناس مشورت کنید.

در ظرف را هنگام تهیه دمنوش نبندید

هنگام تهیه دمنوش مطمئن شوید در ظرف باز است. در این حالت آب آن تبخیر می‌شود و امکان هم زدن چای نیز وجود دارد. براساس طب آیورودا این کار کمک می‌کند چای از نظر ترکیبات مفیدی که به منظور دریافت آنها مصرف می‌شود غنای بیشتری پیدا کند.

منبع: onlymyhealth.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام جم

نظر شما