شناسهٔ خبر: 20913386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حاشیه‌های بهارستان در روز سوم بررسی صلاحیت‌ها

رکورد موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع

دنیای اقتصاد: بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم، در سومین جلسه علنی از بررسی‌ها که صبح پنج‌شنبه برگزار شد، با حاشیه‌هایی همراه بود. یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های این جلسه، جلسات غیررسمی نمایندگان در گوشه و کنار صحن بود. در این جلسه، صندلی اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت و عبدالرضا رحمانی فضلی بیشترین ترافیک مراجعه نمایندگان را به خود اختصاص داد. همچنین روز پنج‌شنبه، این نخستین روز از بررسی‌ها بود که صلاحیت یک وزیر بدون آنکه نماینده‌ای در مخالفت آنها سخن بگوید، بررسی شد؛ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع تا به امروز تنها وزیری بود که هیچ نماینده‌ای در مخالفت با او ثبت نام نکرد و نمایندگان تنها در موافقت با او صف‌آرایی کردند.

صاحب‌خبر -

 

خواسته سپاه از نماینده مشهد

از سوی دیگر، امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد که در حمایت از وزیر پیشنهادی دفاع صحبت می‌کرد، گفت: از سپاه با من تماس گرفتند که از امیر حاتمی حمایت کنیم، این نشان‌دهنده وحدت سپاه و ارتش است. امیر حاتمی از امیران ارتش جمهوری اسلامی است.

 

«پروفسور»کواکبیان!

البته نبود مخالف برای وزیر پیشنهادی، با انتقاد مصطفی کواکبیان نماینده تهران روبه‌رو شد. به باور برخی نمایندگان وزیر پیشنهادی که مخالفی ندارد، موافقان او نیز طبق آیین‌نامه نباید صحبتی داشته باشند. در این میان مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری خطاب به رئیس جلسه گفت: «آقای لاریجانی کاری کنید که موافقان صحبت نکنند.» علی لاریجانی هم در پاسخ گفت: «ما دوست داریم این اتفاق بیفتد، اما حق‌شان است که موافقان صحبت کنند.» کواکبیان در ادامه گفت: «شما خودتان استادید، طوری صحبت کنید که موافقان خودشان صحبت نکنند!» لاریجانی ادامه داد: «البته؛ اما به‌اندازه پروفسور کواکبیان وارد نیستم.»

 

شعرخوانی آوایی و واکنش لاریجانی

در ادامه جلسه علنی روز پنج‌شنبه، علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری پس از پایان دفاعیاتش شعری از فیض کاشانی را با این مضمون خواند: این جهان بی بقا هیچ است، هیچ/ هر چه می‌گردد فنا هیچ است هیچ، گر نه سردر راه عشق او رود/ آن سر کمتر زپا هیچ است هیچ. لاریجانی پس از اظهارات آوایی خطاب به جهانگیری گفت: خوب بود آقای آوایی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌کردید.

 

«دبه» نمایندگان

در ادامه جلسه نمایندگان تذکراتی را نسبت به تعدادی از همکاران خود دادند که به‌رغم توافق برای تقسیم وقت‌شان جهت مخالفت و موافقت با وزرا به وعده خود عمل نمی‌کردند. با تذکر مجدد نمایندگان، پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت خطاب به نمایندگان گفت: یا وقت خود را تقسیم نکنید یا اگر وقت می‌دهید وسط کار «دَبه» نکنید.

 

تجلیل از آزادگان مجلس

در جلسه علنی دیروز پارلمان همچنین، هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به‌مناسبت «سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی»، از نمایندگان آزاده مجلس تجلیل کردند.

نظر شما