شناسهٔ خبر: 20913275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شمارش معکوس برای رای به کابینه

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم امروز در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌یابد و نمایندگان تلاش دارند تا پایان امروز، بررسی‌ها را تکمیل کرده و با برگزاری مراسم رای‌گیری، وزرای مورد اعتماد خود را راهی‌ وزارتخانه‌ها کنند.

صاحب‌خبر -

تا ظهر پنجشنبه بررسی صلاحیت ده وزیر به پایان رسید و صلاحیت یازدهمین وزیر که عباس آخوندی بود نیز آغاز شد که البته نیمه‌کاره ماند و ادامه آن به امروز موکول شد.

بر این اساس تاکنون 61 نماینده مجلس در موافقت و مخالفت با 11 وزیر پیشنهادی در صحن سخن گفته و وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم نیز از برنامه‌های خود دفاع کرده‌اند که به این ترتیب امروز علاوه بر وزیر راه و شهرسازی، شش وزیر دیگر باید از برنامه‌های خود دفاع کنند که عبارتند از وزیران صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، نفت، نیرو و ورزش و جوانان.

برای رای اعتماد به هر وزیر حدود یک ساعت و نیم وقت لازم است، بنابراین در صورتی که برای همه وزیران پیشنهادی باقیمانده، نمایندگان موافق و مخالف صحبت کنند حدود 9ساعت برای بررسی رای اعتماد به شش وزیر پیشنهادی وقت لازم است. علاوه بر این، هر کدام از وزرا تقریبا پنج دقیقه از وقت خود را به دفاعیات رئیس‌جمهور اختصاص دادند که طبق آن رئیس‌جمهور نیز 85 دقیقه فرصت برای دفاع از وزرا خواهد داشت.

بیش از یک ساعت نیز رای‌گیری و شمارش آرای وزرا وقت می‌گیرد، بنابراین اگر بررسی صلاحیت وزیران طبق روال معمول انجام شود حدود 12 ساعت دیگر طول می‌کشد و همین مساله باعث شده این احتمال مطرح شود که رای‌گیری درباره صلاحیت وزیران پیشنهادی به روز یکشنبه کشیده شود هرچند گفته می‌شود برخی وزیران پیشنهادی از جمله وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، مخالف چندانی ندارد و همین مساله به نمایندگان کمک می‌کند تا پایان جلسه امروز، تکلیف کابینه را روشن کنند.

ادامه بررسی صلاحیت حجتی

در جلسه پنجشنبه، نمایندگان به بررسی صلاحیت محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری و امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع پرداختند.

در ادامه بررسی صلاحیت محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، محمد حسینی، نماینده تفرش و آشتیان و سیداحسن علوی، نماینده سنندج در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به اظهارنظر پرداختند و تاکید کردند که متاسفانه در دوره مسئولیت حجتی جلوی زمین خواران حومه تهران گرفته نشده است.

در ادامه فریدون احمدی نماینده زنجان، شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان، جلال محمودزاده نماینده مهاباد و رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت نیز در موافقت با حجتی صحبت کردند و او را پدر کشاورزی ایران دانستند.

حجتی نیز در دفاع از برنامه‌هایش گفت که افزایش امنیت غذایی و توسعه بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در چهار سال گذشته بخوبی دنبال شد و در برنامه‌های آینده وزارت جهاد کشاورزی نیز از اولویت‌های اساسی است.

آوایی: معاونت حقوق بشر دادگستری را ارتقا می‌دهم

صلاحیت سیدعلیرضا آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری در ادامه جلسه روز پنجشنبه مورد بررسی قرار گرفت و حسن بهرام‌نیا نماینده نهاوند،‌ محمد کاظمی نماینده ملایر،‌ فرهاد تجری نماینده قصر شیرین و اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری به صحبت پرداخته و تاکید کردند که آوایی به عنوان وزیر دادگستری قطعا اسباب گسترش روابط قوای مجریه و قضاییه را به وجود خواهد آورد.

در ادامه محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه به عنوان تنها مخالف وزیر پیشنهادی صحبت کرد و گفت در برخی شهرستان‌ها و استان‌های غربی کشور پزشکی قانونی با مشکلاتی مواجه است و اگر برای پزشک قانونی راه‌حلی ارائه کنید به شما رای می‌دهیم و در غیر این صورت مخالف هستم.

سپس وزیر پیشنهادی دادگستری در دفاع از برنامه‌هایش گفت در صورت کسب رای اعتماد مجلس نسبت به ارتقای شاخص‌های حقوق شهروندی و تقویت جایگاه معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری اهتمام خواهد داشت.

وی درباره برخی مشکلات پزشکی قانونی عنوان کرد به عنوان یک وظیفه اخلاقی آنچه در توان دارد، پیگیری خواهد کرد تا مشکل دوستان حل شود.

حاشیه‌های روز سوم

در سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی هنگامی که رئیس مجلس اعلام کرد نماینده‌ای مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری وجود ندارد،محسن بیگلری نماینده سقز و بانه پشت تریبون رفت و در صحبت‌های کوتاهی با بخشی از برنامه آوایی، مخالفت کرد.

وزیر پیشنهادی دادگستری بعد از ارائه برنامه‌های خود سخنانش را با شعری از فیض کاشانی به اتمام رساند که شعرخوانی آوایی واکنش لاریجانی را پی داشت و او با مزاح خطاب به جهانگیری گفت: آقای جهانگیری بد نبود آقای آوایی رابه عنوان وزیر ارشاد معرفی می‌کردید که آنقدر شعرخوانی خوبی دارد.

مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در تذکری به علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت اگر وزیری مخالف ندارد لازم به صحبت کردن موافق نیز نیست پس شما که وارد هستید اجازه این کار را ندهید. لاریجانی در واکنش به کواکبیان با خنده گفت: به اندازه پروفسور کواکبیان وارد نیستم.

حاتمی، وزیر پیشنهادی بدون مخالف

در بررسی صلاحیت امیرسرتیپ امیر حاتمی، گزینه پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تنها موافقان به ایراد سخن پرداختند، چون این وزیر پیشنهادی هیچ مخالفی نداشت.

شهروز برزگر نماینده سلماس، احمد امیرآبادی نماینده قم، جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع صحبت و تاکید کردند که وزیر پیشنهادی دفاع نماد وحدت بین ارتش، سپاه و نیروهای مسلح است و تمام نمایندگان با هر گرایش سیاسی با رای قاطع به امیر حاتمی نشان می‌دهند پشتیبان نیروهای مسلح هستند و وزیر پیشنهادی به حمایت از جبهه مقاومت و سپاه قدس اعتقاد دارد و بر همین اساس با داشتن اخلاق تعاملی می‌تواند بین نیروهای مسلح هماهنگی برقرار کند. در ادامه وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در دفاع از برنامه‌های خود گفت: قدرت موشکی در همه زمینه‌ها بویژه بالستیک و کروز و قدرت پدافند هوایی را توسعه خواهیم داد و به سمت توسعه قدرت هوایی راهبردی کشور حرکت خواهیم کرد تا قدرت بازدارندگی در نیروهای زمینی را تقویت کنیم.

بررسی صلاحیت آخوندی نیمه کاره ماند

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی روز پنجشنبه، بررسی صلاحیت عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را آغاز کردند اما باتوجه به اینکه قرار بود جلسه پنجشنبه تا ظهر ادامه داشته باشد به دلیل به پایان رسیدن وقت جلسه، بررسی صلاحیت وی نیمه تمام ماند و ادامه رسیدگی به صبح امروز موکول شد.

البته محمود صادقی نماینده تهران وعلی بختیار نماینده خوانسار و گلپایگان در مخالفت ‌و رحیم زارع نماینده آباده، قرجه طیار نماینده گنبد کاووس در موافقت با وزیر پیشنهادی به ارائه نظر پرداختند.

نظر شما