شناسهٔ خبر: 20912394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

احتمال تباني توليد‌كنندگان و توزيع‌كنندگان

روزنامه جوان

وزير صنعت و تجارت در طول وزارتش در اين وزارتخانه تمام تلاش خود را در دفاع از حقوق پتروشيمي‌ها به كار گرفت...

صاحب‌خبر -
بهناز قاسمی
 
وزير صنعت و تجارت در طول وزارتش در اين وزارتخانه تمام تلاش خود را در دفاع از حقوق پتروشيمي‌ها به كار گرفت از عدم‌افزايش قيمت خوراك گرفته تا استفاده از ارز مبادله‌اي و سود ۱۰ ميليارد دلاري واحدهاي پتروشيمي از محل استفاده از ارز دولتي در دو سال اخير، حال در روز پاياني حضور خود در وزارت صنعت و تجارت با اجراي طرحي موافقت كرد كه در دو سال اخير، اجراي آن با مخالفان بسياري مواجه بود، از جمله سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان كه زير‌مجموعه اين وزارتخانه محسوب مي‌شود.
 
محمد‌رضا نعمت‌زاده با ارسال نامه‌اي به سازمان‌هاي مسئول در زمينه قيمت‌گذاري و نظارت كالا، شرايط عدم‌الزام درج قيمت مصرف‌كننده برخي گروه كالايي را ابلاغ كرد و به اين ترتيب آخرين بندهاي تضييع حقوق مصرف‌كنندگان را در چهار سال وزارتش به امضا رساند.
مدافعان جداسازي بازرگاني از صنعت و معدن معتقدند در حال حاضر مصرف‌كننده در دولت حامي ندارد، يعني كسي كه دغدغه او افزايش قيمت باشد، وجود ندارد، به همين دليل خلأ وجود وزارت بازرگاني احساس مي‌شود، قبلاً شوراي اقتصاد در اين زمينه دخالت مي‌كرد اما الان از مصرف‌كننده گزارشي به شوراي اقتصاد نمي‌رسد و هم اكنون دولت با خلأ اطلاعاتي براي تصميم‌گيري مواجه است، چون وزارت بازرگاني وجود ندارد و در حقيقت سازمان حمايت از مصرف كنندگاني هم وجود جدي ندارد كه اطلاعات كافي را در اختيار شوراي اقتصاد قرار دهد....
 
اينكه مدافعان پس از گذشت چهار سال ركود و گراني قيمت‌ها، از نبود حامي مصرف‌كنندگان در دولت سخن مي‌گويند، جاي خوشحالي است اما يك سؤال مطرح است كه با ايجاد وزارت بازرگاني مستقل ديگر شاهد تضييع حقوق مصرف‌كنندگان نخواهيم بود. آيا حذف قيمت مصرف‌كننده از روي كالا راه را براي سوء استفاده دلالان هموارتر نمي‌كند؟
اسفند سال ۹۴، زمزمه حذف قيمت مصرف‌كننده از روي كالا از سوي برخي اصناف مطرح شد، رئيس اتحاديه بنكداران مواد‌غذايي گفته بود درج قيمت مصرف‌كننده روي كالاها، ابزاري براي سوء‌استفاده برخي افراد شده است در صورتي كه اگر فقط قيمت كارخانه روي كالاها درج شود، بسياري از فروشگاه‌ها و عرضه‌كنندگان نمي‌توانند از عنوان «تخفيف» براي كالاهاي خود استفاده كنند و تحت عناوين «يكي بخر دو تا ببر» از اين موضوع به نفع خود بهره ببرند و بايد قيمت مصرف‌كننده از برخي كالاها حذف شود.
 
در آن زمان اين طرح با مخالفت جدي سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان مواجه شد، به طوري كه رئيس اين سازمان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام كرد: مادامي كه طرح جديدي توسط اين سازمان اعلام نشده، درج قيمت براساس همه مواد قانوني در اختيار سازمان بوده و الزام است و قيمتي كه روي كالاها به عنوان قيمت مصرف‌كننده عنوان مي‌شود، حداكثر قيمت آن كالاست نه كف قيمت.
 
سيد‌محمود نوابي معتقد بود بعضي‌ها مشكل را به نحوي مطرح مي‌كنند كه به نظر برسد درج قيمت مصرف‌كننده مشكل‌ساز شده و اين در حالي است كه به استناد پنج قانون تصريحي از جمله قانون تعزيرات، قانون نظام صنفي يا قانون حمايت از مصرف‌كنندگان، درج قيمت روي محصول يا درج قيمت به صورت برچسب به گونه‌اي كه در معرض ديد مصرف‌كنندگان قرار گيرد در قوانين به صراحت آمده است.
 
وي با بيان اينكه عدم درج قيمت تخلف بوده و از ناحيه تعزيرات قابل رسيدگي است، اظهار كرد: به عنوان مثال در مورد نان نيز زماني كه يك خريدار به يك واحد نانوايي مراجعه مي‌كند نرخ‌نامه آن را كه شامل وزن و قيمت نان است مشاهده مي‌كند و در رستوران‌ها نيز به همين‌گونه است و قيمت‌ها در منوي غذا يا در ديد مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد.
رئيس سازمان مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان با تأكيد بر اينكه حذف قيمت مصرف‌كننده از روي برخي كالاها اصلاً صحيح نيست، تصريح كرد: اين موضوع از آنجا شروع شد كه برخي عنوان مي‌كنند يك كالا از زمان توليد تا رسيدن به خرده‌فروشان ممكن است دست عوامل و واسطه‌هاي زيادي بيفتد كه آنها منجر به افزايش قيمت آن محصول شوند. نوابي ادامه داد: فرض را بر اين مي‌گيريم كه قيمت را از روي كالا حذف كنيم و حالا اگر فردي وارد مغازه‌اي شود و بخواهد كالايي خريداري كند و مغازه‌دار نيز قيمتي را به او اظهار كند و از طرفي خريدار قادر به پذيرش قيمت محصول نباشد، آنجاست كه مشكل ايجاد مي‌شود و اين موضوع سرانجامي نخواهد داشت.
 
با وجود تمامي اين مشكلات، نعمت‌زاده پاي نامه‌اي را امضا و دستور اجراي آن را از اسفند ماه صادر كرده كه در پنج ماهه امسال قيمت انواع كالاها از جمله مواد‌غذايي، شوينده، انواع كنسرو، كالاهاي اساسي و... با افزايش قيمت مواجه بوده و نبود قيمت روي كالاها حتي شكلات، پفك و چيپس و... كه كالاي غير‌ضرور عنوان مي‌شود مشكلاتي را براي مصرف‌كنندگان ايجاد خواهد كرد. مسئولان وزارت صنعت مدعي هستند اين اقدام براي حذف دلالان و واسطه‌ها صورت گرفته، در حالي كه عدم درج قيمت روي كالا راه را براي گرانفروشي باز مي‌كند. فعالان بازار در اين خصوص مي‌گويند: قيمت انواع كالاها به ويژه مواد‌غذايي در كشور ما ثبات ندارد و از آنجا که حتي كالاهاي اساسي‌مان تحت تأثير قيمت جهاني و روابط بين‌الملل است، از اين رو عدم‌درج قيمت باعث گرانفروشي و ظلم به مصرف‌كنندگان است، به عنوان مثال با افزايش قيمت جهاني كره، واردات آن دچار مشكل مي‌شود و در مقطعي، كره ناياب يا گران مي‌شود، حال در چنين فضايي اگر قرار باشد قيمت روي اين كالا درج نشود، دلالان و محتكران به‌‌راحتي مي‌توانند سوءاستفاده كرده و به قيمت دلخواه بفروشند. از اين نمونه‌ها بسيار در كشور وجود دارد، كما‌اينكه همين گرانفروشي در بازار ميوه كه قيمت مشخصي ندارد، اتفاق مي‌افتد. به گفته يكي از فعالان، امثال به دليل فراواني ميوه تابستاني، قيمت خريد از باغداران به يك‌سوم سال گذشته كاهش يافته، در حالي كه همين ميوه‌ها در بازار خرده‌فروشي به شدت گران است.
 
حال تصور كنيد در چنين فضايي كه تنظيم بازار مشكل دارد، دلالان به شدت فعالند و ضعف آماري از توليد، توزيع و واردات داريم، وزير صنعت دستور حذف درج قيمت را از روي كالاها صادر كرده به بهانه اينكه حاشيه سود توليد‌كنندگان را منطقي كند و توليد‌كنندگان كالاي ۷۰۰ توماني را ۲ هزار تومان قيمت نزنند. شايد ابتدا چنين ادعايي منطقي باشد اما در مرحله اجرا با مشكلاتي مانند تباني ميان توليد‌كنندگان و عمده‌فروشان مواجه خواهد بود و در چنين فضاي غيرشفافي سازمان و مرجعي كه صلاحيت نظارت داشته باشد، وجود ندارد.

نظر شما