شناسهٔ خبر: 20912365 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نمايشگاه ملي صنايع‌دستي برگزار خواهد شد

شبيه‌سازي خانه ايراني با صنايع‌دستي ايراني

روزنامه جوان

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي از ارائه نمونه «خانه ايراني» در نمايشگاه ملي صنايع‌دستي خبر داد.

صاحب‌خبر -
محمد صادقي
 
خانه‌اي كه تمام اشياي كاربردي و تزئيني آن بر اساس صنايع‌دستي ايراني توليد شده است، در نمايشگاه ملي صنايع‌دستي كه از ابتداي شهريور‌ماه برپا خواهد شد، به نمايش در مي‌آيد. بهمن نامور‌مطلق، معاون سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد: براي اولين سال نمونه «خانه ايراني» را در نمايشگاه ملي صنايع‌دستي داريم تا نشان بدهيم چطور مي‌شود از صنايع‌دستي براي اشياي كاربردي و حتي طراحي و تزئين در خانه‌هاي ايراني استفاده كرد. با چند شركت متخصص در اين باره مذاكره كرديم تا الگوسازي كنيم. وضعيت صنايع‌دستي در سال‌هاي اخير داراي حركت سينوسي بوده است، در دوره‌اي با توجه به اين بخش شاهد افزايش فروش و گسترش بازار بوده‌ايم، در دوره ديگر به خاطر سياست‌هاي غلط با ضرر و زيان توليدكنندگان و فروشندگان صنايع‌دستي روبه‌رو شده‌ايم. برگزاري نمايشگاه ملي صنايع‌دستي، زمينه معرفي نوآوري در حوزه صنايع‌دستي را فراهم كرده است.
 
بسياري از كارشناسان اين حوزه معتقدند با نو‌آوري مي‌توان بازار خوبي براي صنايع‌دستي به وجود آورد، به خصوص اين بازاريابي در صنايع‌دستي كه با صنعت ساختمان مرتبط است، نمود بيشتري پيدا كرده است. امسال قرار است براي اولين بار خانه‌اي ايراني در نمايشگاه صنايع‌دستي به نمايش در‌آيد و اين فرصتي است كه توانمندي هنرمندان ايراني در عرصه صنعت ساختمان و تلفيق آن با صنايع‌دستي ظهور پيدا كند. بهمن نامور‌مطلق درباره نمايشگاه امسال صنايع‌دستي مي‌گويد: تأكيد نمايشگاه ما روي حوزه ملي است نه بين‌المللي زيرا هنوز به آمادگي كافي براي بازكردن درها به روي اشياي خارجي نرسيده‌ايم و دوست نداريم درها و فضا را بي‌تدبير به روي آثار خارجي مثل كالاهاي چيني و... بازكنيم.
 
ما در آينده هم حتي بايد دقيقاً به همان اندازه فضاي نمايشگاهي به آنها بدهيم كه در نمايشگاه‌هاي خود در اختيار ما قرار مي‌دهند. دولت دوازدهم كار خود را با تغيير رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آغاز كرد. اين تغيير، امكان جابه‌جايي معاونان سازمان را نيز درپي خواهد داشت. با وجود اين نامور‌مطلق درباره سرنوشت وضعيت صنايع‌دستي در دولت دوازدهم مي‌گويد: اگر دولت دوازدهم كمك كند، ما زيرساخت‌هاي مديريت جهاني صنايع‌دستي را در حوزه نمايشگاه، توليد و صادرات داريم و بايد روي زيرساخت‌هايي مثل پايانه‌هاي صنايع‌دستي، بازنگري تعرفه‌هاي صنايع‌دستي و گمركي كار كنيم. يادآور مي‌شود بيست و هشتمين نمايشگاه ملي صنايع‌دستي از اول تا هفتم شهريورماه 1396 در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تهران برپا خواهد شد.

نظر شما