شناسهٔ خبر: 20908043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

2هزار پروانه فعال توليد صنايع دستی در قم

بالغ بر 2 هزار پروانه فعال توليد صنايع دستی در قم وجود دارد كه در اين بخش به توليد صنايع دستی به عنوان هنر سنتی و ميراث فرهنگی می پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛معاون صنايع دستی اداره‌كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان از صدور دو هزار پروانه فعال توليد صنايع دستی در قم خبرداد و گفت:از این تعداد نیمی مربوط به گروه چوب و منبت است و نزدیک به 400 پروانه و کارگاه تولیدی مربوط به کارگاه زیور آلات، ساخت انگشتر و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است.

بحرینی خاطرنشان کرد: 50 تا 60 کارگاه تزئینات معماری سنتی و کاشی معرق وجود دارد و باقیمانده مربوط به سایر رشته‌ها مانند رودوزی‌های الحاقی، سراجی سنتی و چرم و رشته‌های مربوط به آبگینه مانند تراشه شیشه و... است.

وی با اشاره به معادن سنگ موجود در قم گفت: با توجه به معادن سنگ‌هایی که در قم وجود دارد یکی از قطب‌های خوب تولیدی در این بخش محسوب می‌شود ولی هنوز گسترش پیدا نکرده است.

معاون صنايع دستی اداره‌كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری قم با بیان اینکه حوزه درآمدی صنایع دستی از نظر اقتصادی قوی نیست گفت: صنایع دستی هنرهای سنتی و میراث فرهنگی هستند که باید حمایت‌هایی برای ترویج، توسعه و حضور بیشتر آن در جامعه صورت گیرد. همچنین تولیدکنندگان لازم است بتوانند با توجه به جامعه و شرایط روز تولیدات خود را برای جامعه معرفی کنند.

بحرینی خاطرنشان کرد: در بخش تولیدات نیازمند طراحی‌های پایه هستیم که در بسیاری از محصولات مشاهده نمی‌شود و لازم است نیاز روز جامعه در این حوزه شناسایی شود.

وی با بیان اینکه بازار امروز سفارش‌محور است عنوان کرد: شرایط امروز مانند بازارهای قدیم نیست که تولید صورت گیرد و برای عرضه آماده شود تا مشتری به آن مراجعه کند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تصریح کرد: در این بخش ضعف‌هایی وجود دارد زیرا کارگاه‌های کنونی کوچک هستند بنابراین نتوانستند به سطح تعاونی و NGOها و یا گروه‌های بزرگتر برسند و بتوانند در بازار فعال و پویای امروز فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام/ش

صدور 2هزار پروانه تولید صنایع دستی در قم

نظر شما